الآن متابعة التطورات في السودان

نمط الرقابة(مفعل): سوف تخضع اي مشاركات جديدة للموافقة اليدوية من قبل طاقم الإدارة
الرمز @الرمز عندما تضحك
عاوز اقولك اننا عارفين ان بنسبه كبيره هيتم اما قتل الجنود او احتجازهم لفتره طويله ليكونو ورقة تفاوض
لذلك كله مرتبط الى متى سيظل الصبر المصرى موجود

مثل تلك التفسيرات هي من انهت دور مصر الاقليمي وحجمت نفوذها في الكثير من الملفات الله يرحم حسني مبارك كان يبادر يفرض مصر على الساحة الدولية والان !!!!!
انا شايف السياسه المقابله هى سياسة الركوع وتغير سياسة دول بالكامل من اجل تقديم قرابين الولاء للصين وروسيا

بعيدا عن السف اللي بيحصل على مصر ..
اللي عنده حاجه يقدمها لأخواته في السودان بالوساطه او بالشجاعه الكافيه انه يعلن انحيازه لطرف مقابل طرف يتفضل يورينا نفسه غير كده
خلي كل واحد في خيبته ،، مش مصر اللي ولاد امبارح هيعلموها ازاي تدير ملفاتها .

وبلدي انا واثق إن شاء الله انها هترجع ولادها بالسلامه ولينا ترتيبات في السودان تراعي أمننا القومي وتحفظ حقوقنا

التفاوض و الهدوء افضل من دخول في صراع ليس لك فيه شأن

شغل البلطجة و حصار الدول و قصفها هو امر سئ و لن يفيد احد و في الاخر هو التفاوض.... و هيبنك هتضيع بعد سنوات في حرب هتكلف اموال ضخمة و هتبقي مكروه من اهل البلد نفسها

و هيحصل عداء تاريخي مع جار لك هيفضل فاكر لك هذا الكلام

جارك لن ينسي اي كارثة نتجية قتال قد تحدث او حتي تدخلك باي شكل عسكري

لا يجب ان يتم اقحام مصر في حرب لسنوات علشان كلام فارغ زي هيبة الدولة و كلام الشعارات التافة دة و في الاخر بردوا هتدخل تفاوض

شغل الجعجعة و التهديد و الخطابات النارية و نقل المعركة للخرطوم لن يفيد بشئ و الهدوء هو الأفضل

نحمد الله ان مصر لم تدخل مستنقع ليبيا كما كان يريد البعض دخولها بجيشها في ليبيا

مصر تركز على الاقتصاد حاليا و تسيب مستنقعات الشرق الاوسط
السيسي لم يفلح لا على المستوى الاقتصادي ولا على الصعيد الخارجي

مصر رفضت اى وساطه لاعادة جنودها فى الجامعه العربيه
اى تعاون مع الخارج لتهدئة الامور فقط
مصر عارفه ايه اللى هيحصل علشان كده ساكته حاليا وسايبه كله يتكلم
لهم الكلام ولنا الافعال
مصر و الجميع يعرفو الامر
لسلامة الجنود هناك امر واحد هو التزام مصر الحياد وعدم تقديم اي مساعدة للبرهان حتي تنتهي المعركة
عندها سيرجع الجنود سالمين الي بلدهم
لن تنفع اي وساطة في اطلاقهم قبل نهاية المعركة

الرمز @الرمز عندما تضحك
عاوز اقولك اننا عارفين ان بنسبه كبيره هيتم اما قتل الجنود او احتجازهم لفتره طويله ليكونو ورقة تفاوض
لذلك كله مرتبط الى متى سيظل الصبر المصرى موجود
يا استادي رد الفعل لم يكن على قدر حجم المصيبه اعتقد ان الجميع متفق معي على تلك النقطه ..

مصر رفضت اى وساطه لاعادة جنودها فى الجامعه العربيه
اى تعاون مع الخارج لتهدئة الامور فقط
مصر عارفه ايه اللى هيحصل علشان كده ساكته حاليا وسايبه كله يتكلم
لهم الكلام ولنا الافعال

غير صحيح انتظر ايام وشوف طريقة التسليم
بدون تدخل عسكري لمصالحك او تحريرهم

مش كنت بتقول كلها ايام
الموضوع انتهى

الموضوع انتهى فعلاً على مستوى النفوذ

انا شايف السياسه المقابله هى سياسة الركوع وتغير سياسة دول بالكامل من اجل تقديم قرابين الولاء للصين وروسيا

تقدر تسميها برضوا انا مش ححارب نفوذ لوحدي والبقية نيام
خلاص مصلحتي فقط

مصر و الجميع يعرفو الامر
لسلامة الجنود هناك امر واحد هو التزام مصر الحياد وعدم تقديم اي مساعدة للبرهان حتي تنتهي المعركة
عندها سيرجع الجنود سالمين الي بلدهم
لن تنفع اي وساطة في اطلاقهم قبل نهاية المعركة
قولنا كده ومتاكدين من كده
لازم هدوؤ حتى يتم التاكد من مصير الجنود

بعيدا عن السف اللي بيحصل على مصر ..
اللي عنده حاجه يقدمها لأخواته في السودان بالوساطه او بالشجاعه الكافيه انه يعلن انحيازه لطرف مقابل طرف يتفضل يورينا نفسه غير كده
خلي كل واحد في خيبته ،، مش مصر اللي ولاد امبارح هيعلموها ازاي تدير ملفاتها .

وبلدي انا واثق إن شاء الله انها هترجع ولادها بالسلامه ولينا ترتيبات في السودان تراعي أمننا القومي وتحفظ حقوقنا
يا اخي لماد لا تتكلمو قليلا فقط بواقعية
هل ابقاء جنود بسطاء 30 جندي وضابط ومقاتلات حربية من اموال الشعب المصري كلها في مطار كان محاصر لايام قبل اندلاع المواجاهات
كيف لم تقم قيادتم بسحب جنودها ومقاتلاتها في اسرع وقت
عدم سحبهم يعطي امر واحد هو انه كانت توجد نية مصرية لدعم الرهان بسلاح الجو تحت غطاء مناورات
خدها مني الدعم السريع اغلب قادتهم عرب اقحاح فعامل الدم والدين اوقفهم
تخيل لو كانو ملشيات من رواندا او كاميرون كنا سنري سحل واعدامات علي الهواء مباشرة

تظهر كرهك لمصر بكلمة فضيحة؟
هل تم اسقاطها ..؟
وحتي لو تم اسقاطها فتلك هي الحروب
هل وجدتها تضاجع الميج السودانية؟
استقيم يرحمك الله
فضيحة مصرية بإمتياز

يا اخي لماد لا تتكلمو قليلا فقط بواقعية
هل ابقاء جنود بسطاء 30 جندي وضابط ومقاتلات حربية من اموال الشعب المصري كلها في مطار كان محاصر لايام قبل اندلاع المواجاهات
كيف لم تقم قيادتم بسحب جنودها ومقاتلاتها في اسرع وقت
عدم سحبهم يعطي امر واحد هو انه كانت توجد نية مصرية لدعم الرهان بسلاح الجو تحت غطاء مناورات
خدها مني الدعم السريع اغلب قادتهم عرب اقحاح فعامل الدم والدين اوقفهم
تخيل لو كانو ملشيات من رواندا او كاميرون كنا سنري سحل واعدامات علي الهواء مباشرة
انت مفكر ان طيارتين او ٢٧ جندى هما اللى هيغيروا دفة الحرب

السيسي لم يفلح لا على المستوى الاقتصادي ولا على الصعيد الخارجي
نجح يجنب الدولة الدخول في حروب بالرغم ان كل الدول اللي حوالينا في حروف و قتل و صراعات لا تنتهي، اسوأ منطقة في العالم حرفيا

الراجل مشغول عمل مدن و طرق و مشاريع ضخمة و لا يهتم بالقتل و الحرق في الخارج

لو كان شخص اخر كان عمل مهرجان حروب في ليبيا و السودان و دعم اليمن و يمكن عمل احتكاك مع تركيا كمان...

و نجح بالعلاقات الخارجية انه ياخد دعم مالي لم تحصل علية دولة مثلها و حتي دعم صفقات سلاح في البحرية من أوروبا. نجح حتي في ان أوروبا تتقبله في مصر و تدعمه و تلغي فكرة دعم الديمقراطية

تظهر كرهك لمصر بكلمة فضيحة؟
هل تم اسقاطها ..؟
وحتي لو تم اسقاطها فتلك هي الحروب
هل وجدتها تضاجع الميج السودانية؟
استقيم يرحمك الله
اعذرة نفسة مصر كانت تعمل زي بلدة و تدخل حرب سبع سنوات و تنفق مليارات و يتم تهديد امنها بصواريخ و قصف داخلي... و في الاخر لا حل الا التفاوض.

عودة
أعلى