السعودية للسيسي: اخفض قيمة الجنيه وعين مسئولين جدد لإدارة اقتصاد مصر

ليش البعض زعلان ؟
ان السعودية تضغط على مصر من اجل الاصلاحات هذا شي ايجابي مهو سلبي
والمواطن المصري هو اللي بيستفيد في النهاية
اتذكر زمان كان البعض يزعل على السعودية ليش تدعم الحكومات بحجة ان الحكومات تسرق المساعدات

طيب الحين السعودية تبغى المواطن يستفيد وما تبغى الحكومات تسرق المساعدات .. ليه زعلانين ؟

بلح أشرف مروان مكنش عميل اسرائيلى واليهود اكذب أهل الأرض مش مصدر ثقة
اسئل عمرو موسى كان مسؤول في السفارة المصرية في بريطانيا في هذا الوقت ومعه الملف كامل ، لمعلومك هناك فيلم وثائقي غربي كامل عن اشرف مروان من ايام الهاتف العمومي الى الراتب الثابت من اسرائيل ، اخيراً اسلوب المخابرات المصرية هو الرمي من الشرفات ، بكل بساطة الرجل افتتن بالحضارة الغربية وقرر الاستقرار في بريطانيا ، لا مشكلة اما ان يهرب معلومات تؤدي الى قتل مواطنين مصريين رموه من الشرفة ويمكن مات فيها

اقسملكم بالله قبل ماقول كلمة من زمان نفسي اقولها للعالم كله ووالله واحنا في رمضان ماكدبت . ان المصري بيعمل مناورات باستمرار مختلف الدول . اللي عايز اقوله من دخل قناة السويس تفهم هيا ليه التعريغة الخاصة بالمرور منها ضعيفة جدا وهزلية واصرار المصريين علي عقد المناورات اجزم زي اي مصري انها جزء من التعريفة الشاملة للمرور من القناة هو الاطلاع علي فكر العساكر في الدول الاخري كالامريكان والاوروبيين بصفة دورية ولذلك العسكري المصري نايم لانه مفيش منافسة وعارف فكره وفكر الغير والفرق بين الاثنين "مهو خلاص اطلع وعرف فكر الغير" "اقسملك لكانت قامت القيامة من عساكرنا لو فعلا في اعلي عسكرية من مصر" انا اسف مش عارف اقولهالك ازاي ومش لفظ . غير ان عساكرنا كانو افنوا نفسهم من الوجود . شيء تاني . حاجات غريية تلاحظها على العساكر المصريين مثلا تلاقي الدبابة ابرامز بنصنعها وهي الدبابة الرئيسية رقم ١ لكن الي بياخد دورة فرقة مدرعات لا يمكن يفضلها عن السلاح الروسي لان المصري فيه غريزة انه بيقول اللي جواه ومش كداب . السائد والمتعارف عليه ان اللي عنده سلاح لازم يجمل فيه مهما حصل . المصري بقي مش كده . ايوة عملت مصر تعديلات عليها لكن راي العسكرية المصرية روسيا اولا . بسبب المفهمة . حاجة تانية . لا تقول سلاح مخفض ولا غيره لانه من كتر التضليل انت مش فاهم . ازاى دولة مذهبها المسيحي بالنسبة للمصريين "صليبي نوعا ليس كصليب الروس" المصري يعشق الروسي ومذهبه المسيحي . كيف تعطي لمصر السلاح الذي يقتلها . اسرائيل تعامل مصر من دون زعل باحترام غير مسبوق . لذلك من ايمانات المصريين ومعتقداتهم انها جزية ودي مش كدبة . عايز افهمك بهدوء غريب . لو في عسكرية متفوقة علي مصر لدمرت عساكر مصر هذه الدولة تدمير لكانوا خلقوهم مفنيين من الوجود . لانه المصري لو شاف حد اعلي منه وفعلا هوا اعلي مكنش هيحصل خير ابدا ابدا ابدا . دي غريزة في المصري لا يمكن تبقي مش فيه . ولذلك المصري نااااايم في العسل . بمبدأ "ماهو كل شيء مضمون" . ان كان مصري عضو في المنتدي وقال غير ماقلت . فانعتوه بالكذااااااب . واجزموا انه متنكر بزي المصريين . الا هل بلغت اللهم فاشهد .

كل سنة وانتم طيبين .

اسئل عمرو موسى كان مسؤول في السفارة المصرية في بريطانيا في هذا الوقت ومعه الملف كامل ، لمعلومك هناك فيلم وثائقي غربي كامل عن اشرف مروان من ايام الهاتف العمومي الى الراتب الثابت من اسرائيل ، اخيراً اسلوب المخابرات المصرية هو الرمي من الشرفات ، بكل بساطة الرجل افتتن بالحضارة الغربية وقرر الاستقرار في بريطانيا ، لا مشكلة اما ان يهرب معلومات تؤدي الى قتل مواطنين مصريين رموه من الشرفة ويمكن مات فيها
يا راجل عمرو موسى قال إنه جاسوس تمام

ولو سألنا عمرو موسي وقال انك كذاب ومدلس وضلالي

انت سالتي وانا رديت عليك بنماذج من وقائع وحقائق لكن كالعادة تلف وتدور عندك رد بحقائق وارقام تفضل سوالف ورايك ورايهم ما يهمني تعرف وين تحطه..
اخر كلمتين مهناهم ايه . مش فاهم ولازم ترد تفهمني .

اقسملكم بالله قبل ماقول كلمة من زمان نفسي اقولها للعالم كله ووالله واحنا في رمضان ماكدبت . ان المصري بيعمل مناورات باستمرار مختلف الدول . اللي عايز اقوله من دخل قناة السويس تفهم هيا ليه التعريغة الخاصة بالمرور منها ضعيفة جدا وهزلية واصرار المصريين علي عقد المناورات اجزم زي اي مصري انها جزء من التعريفة الشاملة للمرور من القناة هو الاطلاع علي فكر العساكر في الدول الاخري كالامريكان والاوروبيين بصفة دورية ولذلك العسكري المصري نايم لانه مفيش منافسة وعارف فكره وفكر الغير والفرق بين الاثنين "مهو خلاص اطلع وعرف فكر الغير" "اقسملك لكانت قامت القيامة من عساكرنا لو فعلا في اعلي عسكرية من مصر" انا اسف مش عارف اقولهالك ازاي ومش لفظ . غير ان عساكرنا كانو افنوا نفسهم من الوجود . شيء تاني . حاجات غريية تلاحظها على العساكر المصريين مثلا تلاقي الدبابة ابرامز بنصنعها وهي الدبابة الرئيسية رقم ١ لكن الي بياخد دورة فرقة مدرعات لا يمكن يفضلها عن السلاح الروسي لان المصري فيه غريزة انه بيقول اللي جواه ومش كداب . السائد والمتعارف عليه ان اللي عنده سلاح لازم يجمل فيه مهما حصل . المصري بقي مش كده . ايوة عملت مصر تعديلات عليها لكن راي العسكرية المصرية روسيا اولا . بسبب المفهمة . حاجة تانية . لا تقول سلاح مخفض ولا غيره لانه من كتر التضليل انت مش فاهم . ازاى دولة مذهبها المسيحي بالنسبة للمصريين "صليبي نوعا ليس كصليب الروس" المصري يعشق الروسي ومذهبه المسيحي . كيف تعطي لمصر السلاح الذي يقتلها . اسرائيل تعامل مصر من دون زعل باحترام غير مسبوق . لذلك من ايمانات المصريين ومعتقداتهم انها جزية ودي مش كدبة . عايز افهمك بهدوء غريب . لو في عسكرية متفوقة علي مصر لدمرت عساكر مصر هذه الدولة تدمير لكانوا خلقوهم مفنيين من الوجود . لانه المصري لو شاف حد اعلي منه وفعلا هوا اعلي مكنش هيحصل خير ابدا ابدا ابدا . دي غريزة في المصري لا يمكن تبقي مش فيه . ولذلك المصري نااااايم في العسل . بمبدأ "ماهو كل شيء مضمون" . ان كان مصري عضو في المنتدي وقال غير ماقلت . فانعتوه بالكذااااااب . واجزموا انه متنكر بزي المصريين . الا هل بلغت اللهم فاشهد .

كل سنة وانتم طيبين .

وانت طيب :cmonBruh:

كل سنة وانتم طيبين .
ان شاء الله لاهنت 👍🏻

انت كده بتجبرني اقول راي المصريين باكملهم عنك ودا مش محبذ . لكن فعلا كلامك كله غلط . وحاجة بسيطة خالص اعرفها انا كويس . ان المنتدي وغيره من المنتديات العسكرية . من يضر بسمعة بلده اكثر من اللازم ويحسب ان كلامه رفعة هو انتم . يا اما مضحوك عليكم . يا اما ناس مخابراتيين بيخدموا الصالح العام لال سعود ليظلوا في الحكم . وذلك لان اغلب النصايح ترفضونها من اعضاء مصر او غير المصريين . انتم اصطمبة ثابتة علي مبدأ انه مهما كان الشيء مضر انتم مصممون علي فعله . ده تحليلي الشخصي . فا يا اخ عايزك تفهم شيء كويس اوي . المصري حاله تعبان في نظرك ولا يهش ولا ينش معناه واحد لا ثاني له . انه يستهزأ بكل دول العالم . لا يوجد لا غيرة ولا حقد ولا اوهام الاعضاء السعوديين هنا . المصري لا يعجبه العجب . نقطة ومن اول السطر .

واحترمني انا والاعضاء المصريين وابعدوا عن الكذب على الغير والتضليل . لانه لو حلفت ع المية تجمد عمري ما هصدق تفاخركم بنفسكم او انكم اقوياء خصوصا وانه من خصال القوي . صدق كلامه واعترافه بالحقائق . يعني بقالنا فترة بنسمع هرتلة وده نصيحة مني بطلوه . دا غلط . دا كخ .
ايوه احنا غلابه و مضحوك علينا و احنا اللجان كمان و احنا اللي ضيعنا بلدنا و كمان بلدكم و احنا مش متطورين خالص و ضعاف اوي وما نعرفش حاقه اومال يا ريس ههههههههه

معلش تقول تبينا نسمع النصايح منكم ؟ يا لهوي مع كامل الاحترام بس كدا بنضيع يا فندم مش عاوزين النصايح منكم كان اولى بهم ان ينصحوا انفسهم و رئيسهم و يتركوا البلدان المتقدمه السياديه القوية اسياد المنطقة و يشنغلوا بالنصح بينهم و يعرفوا الصح من الغلط و يعرفوا الإنجازات من غيرهم و يتعلموها منهم ، لما يكون لديهم قصه نجاح يبدا ينصحوا براحتهم

مستر اودي عاوز ينصح باز يطير كيف يطير دي حاقه غريبه اوي حضرتك

مش لازم تصدق إحنا مش جابرينك على حاقه يا فندم بس بطل العبط بتاعتك بالمواضيع هو كام عند ااسعوديه و هو كام منظومه و هو كام مشروع هو كام وهو كام و عاوز تفاصيل و ميتين تقرير ما يثبت زالك 🤣 ، الافضل انك تسأل قائد خط البسكويت بتاعك او حج قوقل مش حيقصر معاك و هيعلمك ان شاء الله

بالتوفيق سعاده الحج ميراج مع كامل الود و التقدير ❤️

كل سنة وانتم طيبين .

اه صحيح

هو ازاى بيتم تقيم قيمة العملة

يعنى ما هى الاساسيات اللى عليها بيعرفوا دى قيمة حقيقية للعملة ام لا ؟

مقاله مدفوعه الاجر لتوجيه رسائل غير مباشره هى والزباله سواء

وللمره المليون لا السعوديه ولا غيرها هى من ستحدد ما ستفعله مصر وحكومتها

حالم وواهم من يعتقد ذلك او يريد زعامه وهميه عن طريق مقالات مأجوره

لا يوجد فى كل دول الخليج من يجروء على قول هذه الاشياء فى وجه السيسي

لو خفضت مصر العمله فستكون هى فقط من تريد وفى الوقت الذى تريد
افترض مسؤول في إحدى دول مجلس التعاون الخليجي وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي باللذي يفعله .
يا ترى ما سيفعل الرئيس عبدالفتاح السيسي؟ .

كل فترة اكتشف شغلة بالاقتصاد

موضوع قيمة العملة دا غريب ومش فاهمه

ياريت حد فاهم الموضوع يبسطه لنا

انا ما ودي احد يزعل علي لا في شهر رمضان ولا غيره ، لكن انا متابع جميع المواضيع من الاول و اتكلم عن نفسي اني ما ارد ولا اخرج خارج الموضوع الا اذا احد خرج عن الموضوع و ادخل المملكه في السالفه.

اتمنى من كل اعضاء دوله اذا خرج واحد يمثلهم و يمثل دولتهم بالمنتدى و يتكلم بالباطل ولا فتن بينا انه يتم تسكيته عشان ما تصير المواضيع زي كذا كالعاده
ويشهد الله على ما في قلبي اني لا احمل الغل ولا الحقد لا للمصرين ولا لأي دوله عربية ولا غيرهم.

فاتمنى ان تكون بادره طيبه نبتديها من اللحظه هذي اذا احد تكلم في دوله يردون عليه اعضاء دولته و يتم حذف رده عشان نخفف الذنوب بينا و المهاترات و يكون النقاش فعال و في حدود الموضوع و الادب لا فيسات ضحك من تحت الطاوله ولا مناكفات ولا احاقد و فتن و كراهيه.

و اتمنى لي و لكم ممن قال عنهم الرسول عليه افضل الصلاة و التسليم

ألا أخبركم بمن يحرم على النار، أو بمن تحرم عليه النار؟، تحرم على كل قريب هين لين سهل

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

((مثل المؤمنين في توادِّهم وتراحمهم وتعاطفهم، مثل الجسد، إذا اشتكى منه عضو، تداعى له سائر الجسد بالسَّهر والحمَّى​

وما بعث النبي عليه افضل الصلاة و التسليم إلا ليتمم مكارم الأخلاق

هو ازاى بيتم تقيم قيمة العملة

يعنى ما هى الاساسيات اللى عليها بيعرفوا دى قيمة حقيقية للعملة ام لا ؟

العملة نفسها عبارة عن سلعة تخضع للعرض و الطلب بمعني يحدد حجم الطلب عليها و تداولها قيمتها الفعلية .

و البنك المركزي مسئول علي تنظيم العوامل المؤثرة على سوق العرض والطلب عن طريق حاجة اسمها السياسة النقدية والمالية ده بالنسبة للعملات المحررة اللي زي عملتنا .

انا ما ودي احد يزعل علي لا في شهر رمضان ولا غيره ، لكن انا متابع جميع المواضيع من الاول و اتكلم عن نفسي اني ما ارد ولا اخرج خارج الموضوع الا اذا احد خرج عن الموضوع و ادخل المملكه في السالفه.

اتمنى من كل اعضاء دوله اذا خرج واحد يمثلهم و يمثل دولتهم بالمنتدى و يتكلم بالباطل ولا فتن بينا انه يتم تسكيته عشان ما تصير المواضيع زي كذا كالعاده
ويشهد الله على ما في قلبي اني لا احمل الغل ولا الحقد لا للمصرين ولا لأي دوله عربية ولا غيرهم.

فاتمنى ان تكون بادره طيبه نبتديها من اللحظه هذي اذا احد تكلم في دوله يردون عليه اعضاء دولته و يتم حذف رده عشان نخفف الذنوب بينا و المهاترات و يكون النقاش فعال و في حدود الموضوع و الادب لا فيسات ضحك من تحت الطاوله ولا مناكفات ولا احاقد و فتن و كراهيه.

و اتمنى لي و لكم ممن قال عنهم الرسول عليه افضل الصلاة و التسليم

ألا أخبركم بمن يحرم على النار، أو بمن تحرم عليه النار؟، تحرم على كل قريب هين لين سهل

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

((مثل المؤمنين في توادِّهم وتراحمهم وتعاطفهم، مثل الجسد، إذا اشتكى منه عضو، تداعى له سائر الجسد بالسَّهر والحمَّى​

وما بعث النبي عليه افضل الصلاة و التسليم إلا ليتمم مكارم الأخلاق

اعتبروها معاهدة سلام او هدنة مؤقته بالشهر الكريم:kappa:

عودة
أعلى