السيسي يستقبل وزير الدفاع الأميركي بالقاهرة

القصد شراء معدات مصرية باموال امريكية وارسالها لاوكرانيا
ده عاوز إعادة شراكة مع أمريكا بشكل نهائي مينفعش امدك بمخزونات من عندى وافضي مخازنى ولما اجى ابنى مخزونى القيك فارض عليا عقوبات وانا ايه مصلحتى اساسا انى اخسر شريك استراتيجي زى روسيا دولة مشروع واحد من مشريعى الى شغالة عليه الى هوا محطة الضبعه تكلفته 25مليار دولار

التعديل الأخير:
شربت حبة التفاؤل معلش
و اصلا مخزون امريكا مليان ابرامز يبعتو منه بس حياخد وقت على ما يتزبط
بس يعني الليلة مش فلوس بس ما قصاد السلاح دا ربطة بحاجة مستقبلية و سياسة ما وقوعنا مش في مصلحة الامريكان و لا حد الحقيقة فا يعني ممكن على الاقل يدخلو مصنعين تلاتة تقال يسندو العملة سيكة بدل حلق حوش ورا الدولار دي اللي واقعين فيها من ايام العصر الحجري .. اي حاجة يا بيه
لا وقوعنا 100%فى مصالح أمريكا فى خطوات كده مريبه عمالة تحصل فى المنطقة اتكلم عليها سياسيين فى التسعينات وبداية الافينات زمان بس طبعا محدش سمع لهم المفروض بعدها دول الشرق الأوسط كلها هتطلع متنفعش ببصله هيدخلو صراع مش بتاعهم وهتنتقل القيادة من أمريكا لإسرائيل فا مش من مصلحة أمريكا ان حد يطلع سليم او يفضل بعيد أمريكا تاجر أزمات كبير من زمان

ده عاوز إعادة شراكة مع أمريكا بشكل نهائي مينفعش امدك بمخزونات من عندى وافضي مخازنى ولما اجى ابنى مخزونى القيك فارض عليا عقوبات وانا ايه مصلحتى اساسا انى اخسر شريك استراتيجي زى روسيا دولة مشروع واحد من مشريعى الى شغالة عليه الى هوا محطة الضبعه تكلفته 25مليار دولار

فيه كلام عن دعم اوكرانيا بالميراج والاف16

ليه لا احنا حرفيا على الحديدة و لابسين في حيطة تيتانيوم
لو 300 - 400 ابرامز قصاد شيل نص الديون يا اهلا و سهلا و اتفضل و اشرب شاي و عناب و قص كمان
كانوا ارسلوا ال mig 29 الي أوكرانيا و هما طلبوها

لكن مصر بتحاول تتجنب المشاكل دي

مصر مستفيدة جدا من روسيا حاليا و بناخد منهم القمح و منتجات غذائية باسعار رخيصة و بالروبل الروسي

مصر كمان اخدت بترول روسي للالتفاف حول العقوبات عن طريق ميناء العالمين

روسيا مفيدة جدا لمصر و لا اعتقد ان مصر هتزعلها نهائيا ، يكفي القمح الروسي

ده يبقا قمة الغباء اضحي بكل المشاريع دى مع روسيا وعائدات السياحة السنوية منهم والتجارة مقابل إيه شوية أسلحة منقوصة السيسي بيتصرف تصرفات غبية بس معتقدش يوصل للدرجة دى

أظن وضحت الرؤية وصاحبنا يبيع أبوة عشان الفلوس
The U.S. could also strike a deal with one or more of its allies who have export versions of the Abrams tanks. Egypt, Iraq, and Kuwait all have the Abrams. The U.S. could agree to send them replacement tanks in the future in exchange for rapidly delivering their current tanks to Ukraine.​

The U.S. could also strike a deal with one or more of its allies who have export versions of the Abrams tanks. Egypt, Iraq, and Kuwait all have the Abrams. The U.S. could agree to send them replacement tanks in the future in exchange for rapidly delivering their current tanks to Ukraine.​

هذا المتوقع من ايام زيارة وزير الخارجية الامريكي
اظن تمت الموافقة وجاء وزير الدفاع

ده يبقا قمة الغباء اضحي بكل المشاريع دى مع روسيا وعائدات السياحة السنوية منهم والتجارة مقابل إيه شوية أسلحة منقوصة السيسي بيتصرف تصرفات غبية بس معتقدش يوصل للدرجة دى

اذا الروسي يتفاوض مع التركي في ليبيا

محدش عنده مانع فى الواقع انا أشجع مصر على النوع ده من العلاقات مع الكل بس المهم الثمن يستاهل انى اخسر حلفاء مهمين غير كده يبقا بلح

محدش عنده مانع فى الواقع انا أشجع مصر على النوع ده من العلاقات مع الكل بس المهم الثمن يستاهل انى اخسر حلفاء مهمين غير كده يبقا بلح
هما الروس حلفاء؟ في اقرب فرصة ينهشو فيك و يدمروك.

في الحقيقة انا مع خطوة ارسال سلاح مصري لاوكرانيا و ليه لا نبعتلهم صواريخ صقر و كلاشات المعادي و قذائف كوبرا للار بي جي.

انهم يستنزفو و يقتلو بعض ده من مصلحتنا و كمان فيه فرصة ازالة الديون.

اذا الروسي يتفاوض مع التركي في ليبيا
الكل شغال ضد بعضه هيا دى السياسة لكن انا بتكلم على الموقف الحالى لمصر ايه العائد إنى أخسر مشاريع اقتصادية مهمة تكاد تكون هيا المشروعات الوحيدة القادرة على الإنتاج فى المستقبل وتوليد عملة صعبة واروح أنا ادعم بسلاح عارف ان تعويضة هيبقا صعب نظرا ان الامريكان ديما بيحبو يلعبونا ده غير انه هياخد وقت كبير جدا فى وقت المنطقة متكهربة وتكلفة مادية انا لا امتلكها انا شايف ان لو الاتفاق كده ومفيش اى عائد تانى فلوس مقابل دبابة او وعد حتى بتعويضها مجانا فى النهاية انا الخسران عشرات المليارات من التعاون مع روسيا مقابل الهبل ده مستحيل

تكهنات فقط...زى اللى طلعت فى اول الحرب لما قالو ان مصر ممكن تبعت ميج29 و اس300

هما الروس حلفاء؟ في اقرب فرصة ينهشو فيك و يدمروك.

في الحقيقة انا مع خطوة ارسال سلاح مصري لاوكرانيا و ليه لا نبعتلهم صواريخ صقر و كلاشات المعادي و قذائف كوبرا للار بي جي.

انهم يستنزفو و يقتلو بعض ده من مصلحتنا و كمان فيه فرصة ازالة الديون.
يعنى هوا يوم ما هيشيل لك ديون قصاد شوية اللعب دى هيشيل لك كام والأهم بيعمل كده ليه فى الوقت الى عنده مخزونات قديمة ممكن يبعتها بطرق مختلفة اذا يبقا الهدف الأهم بالنسبة له انك تقع مع روسيا مش انك تساعده يعنى زى ما بنقول عاوز رجلك تغرز فى الموضوع ليه ايه مصلحتى اخسر كل ده علشان ايه 🤷🏻‍♂️

لا وقوعنا 100%فى مصالح أمريكا فى خطوات كده مريبه عمالة تحصل فى المنطقة اتكلم عليها سياسيين فى التسعينات وبداية الافينات زمان بس طبعا محدش سمع لهم المفروض بعدها دول الشرق الأوسط كلها هتطلع متنفعش ببصله هيدخلو صراع مش بتاعهم وهتنتقل القيادة من أمريكا لإسرائيل فا مش من مصلحة أمريكا ان حد يطلع سليم او يفضل بعيد أمريكا تاجر أزمات كبير من زمان
اقسملك بالله لو وقعنا الكل حيزعل زعل ما بعده زعل لسبب بسيط جدا الشعب اغلبه تحت خط الفقر و التعليم مع خطين تحت التعليم كثقافة قبل علم برايك كل دا ممكن يؤدي لايه ؟ دا 5 مليون سوري فقط غيرو شكل الهجرة في الكوكب لحد انهارده ونفس سرائيل دي اللي حتقود الكوكب ربع شبرا حيطلع عليها يقفلها تحت اي مسمى بقى ارهاب او وا اسلاماه او بيض عليهم و خلاص

مفيش الكلام دا يا سيدي الفاضل القلاقل من الحجم دا ضرر على عدوك قبل حبيبك .. مش معنى الكلام انك تبتز غيرك في الفلوس عشان نبقى على بياض و لكن ايضا من مصلحة القوى الكبرى ضمان الاستمرارية ليك في صالحها

كانوا ارسلوا ال mig 29 الي أوكرانيا و هما طلبوها

لكن مصر بتحاول تتجنب المشاكل دي
لا قوات جوية اللي مستحيل دي اللي استحالة الروس يسامحوك عليها لان اسلحة توصل للعمق الروسي .. احنا بنتكلم في اسلحة للمسرح الاوكراني و شرق اوروبا عموما فقط مش اكتر و الا كانو الامريكان عملوها بدرونز حتى لكن في حدود

صراحة سياسية الحياد جميلة بس احنا حرفيا مزنوقين زنقة كلاب ، يا فرحتي و انا بحافظ على علاقتي بروسيا و انا حموت اصلا

التعديل الأخير:
يعنى هوا يوم ما هيشيل لك ديون قصاد شوية اللعب دى هيشيل لك كام والأهم بيعمل كده ليه فى الوقت الى عنده مخزونات قديمة ممكن يبعتها بطرق مختلفة اذا يبقا الهدف الأهم بالنسبة له انك تقع مع روسيا مش انك تساعده يعنى زى ما بنقول عاوز رجلك تغرز فى الموضوع ليه ايه مصلحتى اخسر كل ده علشان ايه 🤷🏻‍♂️
زي ما شال وقت حرب الكويت.

و روسيا هتعمل ايه معاك ؟ هتضربك بالنووي؟ و لا هتعمل اي خره.
و مستقبل التسليح مفروض يكون صيني و شرق اسيوي عموما .. روسيا مش هتقدر توفرلك قطع غيار بعد كده ، اغلب سلاحك الروسي هيبقي اعمي و هتبدأ بالميج ٢٩ و الكاموف ، هيكون وجودهم زي عدمهم.

ان تلعب من تحت لتحت ده الانسب حاليا. انسي موضوع الاخلاقيات ، طظ في الروس ، الروس لو عرفو يقتلوك هيقتلوك... انا ياما اتعاملت معاهم و عارف تفكير العسكر بتاعهم كمان.

زي ما شال وقت حرب الكويت.

و روسيا هتعمل ايه معاك ؟ هتضربك بالنووي؟ و لا هتعمل اي خره.
و مستقبل التسليح مفروض يكون صيني و شرق اسيوي عموما .. روسيا مش هتقدر توفرلك قطع غيار بعد كده ، اغلب سلاحك الروسي هيبقي اعمي و هتبدأ بالميج ٢٩ و الكاموف ، هيكون وجودهم زي عدمهم.

ان تلعب من تحت لتحت ده الانسب حاليا. انسي موضوع الاخلاقيات ، طظ في الروس ، الروس لو عرفو يقتلوك هيقتلوك... انا ياما اتعاملت معاهم و عارف تفكير العسكر بتاعهم كمان.
قسما بالله انا مبفكرش فيها أخلاقيات سياسة الدول مينفعش فيها أخلاق وده الى بنحاول نفهمه للدولة من كتير لكن هيا مصالح مشتركة هتدينى ايه مقابل انى أخسر مشاريع فوق 50مليار دولار من أول محطات الطاقة الى المنطقة الاقتصادية وغيرها دة غير مورد سنوى ثابت من السياحة ب10مليار ومصدر قمح ثابت ونفط رخيص أخسر كل ده لازم مقابل يكون كبير جدا اما بالنسبة لوضع حرب الكويت امرها مختلف دورك كان محدد سبق لمصر وطلبت التفاوض على ديونها من وقت قريب ساعة لما نانسي بيلوسي كانت هنا ومشفناش اى خطوات جادة منهم أمريكا تعرف قيمتك كويس يمكن أمريكا تعرف قدرات مصر أكتر من المصريين نفسهم لذالك انت الدولة الوحيدة الى لسه مفروض عليها حظر سلاح أكيد ده ليه سبب

عودة
أعلى