هال الهندية في محادثات لبيع مقاتلات لماليزيا والأرجنتين ومصر وبوتسوانا

الرادار و حواضن التهديف و الاستطلاع و الدخائر جو/جو و جو/ارض
كلها
🇮🇱 Made in

الرادار و حواضن التهديف و الاستطلاع و الدخائر جو/جو و جو/ارض
كلها
🇮🇱 Made in
صباح الفل ... تاليس بتسلم عليك وبتقولك انها جاهزة للاستبدال ...وكمان حصل اتفاق مع الجانب الهندي ...باي

صباح الفل ... تاليس بتسلم عليك وبتقولك انها جاهزة للاستبدال ...وكمان حصل اتفاق مع الجانب الهندي ...باي

لا مفيش لا اتفاق ولا اتفاقيات
هده المشاريع ضخمة و يعلن عنها و تأخد سنوات لدمج و التجريب

اليست المقاتلة الكورية FA-50 افضل ؟
او ممكن القطع الخارجية تؤثر على احتمالية بيعها الى مصر
اسف علي التدخل........

تقريبا يمكن استبدال القطع الامريكية او اليهودية

المقاتلة دي لو ججت هنصنع منها نسبة محترمة و 100% هنقدر نصدرها فمفيش مشكلة ناخد الاثنين كلهم خير
و من المؤكد لو حصلنا علي التيجاس هنصنع ذخائرها مثل البراهموس و اشياء كثيرة مهمة و ده شيئ مهم جدا

مصر لا تمتلك أعداء حاليا وقصة ان إسرائيل عدو تجاوزها الزمن منذ مدة والعلاقات سمن على عسل ...لذلك لما لا يتم استخدام هذه الأموال في دعم قطاعات أساسية عوض شراء أسلحة لا تستعمل...؟؟؟
هو حضرتك إيه الي خلاك تقول علاقانا سمن علي عسل مع الكيان ايه الي شوفته ممكن يكون كدليل علي كده؟

او اصلا في علاقة بين مصر و الكيان؟
هو حضرتك عشان المغرب علاقتها مع الكيان سمن علي عسل عايز تخلينا علاقتنا سمن علي عسل برضه ولا ايه الموضوع اصل شايفك عمال تكرر في النغمة هنا و هناك

يعني انت شايف الكيان الي اي صفقة بين مصر و اي دولة يقعد يصيح سنين عليها و ينشط اللوبيات تبعه عشان يلغيها في الدول ده علاقتنا معاه سمن علي عسل؟

يعني حضرتك شايف صفقة السو 35 الي مجهول مصيرها و مش عارفين عنها اي حاجة بسبب الكيان ده علاقتنا معاه سمن علي عسل؟

يعني حضرتك شايف الاسلحة المصرية الي بتيجي من امريكا ناقصة كل حاجة تقريبا عشان ضمان تفوق الكيان ده علاقتنا معاه كويسة

شوف الاف 16 المصرية عاملة ازاي ما ده عشان ضمان تفوق الكيان اومال ايه

و الله يرضي عنك متربطش سياسية بلادك بسياسة بلادنا

اتمني تكون فهمت كلامي صح و متفهموش غلط

تحياتي

التعديل الأخير:

بنجالورو 14 فبراير شباط (رويترز) - قال مسؤول تنفيذي كبير بشركة هندوستان ايرونوتيكس (هال) اليوم الثلاثاء إن الشركة الحكومية الهندية تجري محادثات مع أربع دول على الأقل لبيع طائراتها المقاتلة الخفيفة، ولكنها تواجه معركة شاقة لإتمام الصفقة في ماليزيا.
وقال سي.بي أنانثكريشنان رئيس مجلس الإدارة والعضو المنتدب في هال للصحفيين في مؤتمر على هامش معرض (أيرو انديا)، أكبر فعالية لقطاع الطيران في الهند، إن ماليزيا ضمت المقاتلة الخفيفة تيجاس ضمن قائمة قصيرة لطلبية من نحو 16 مقاتلة وكذلك أبدت كل من الأرجنتين ومصر وبوتسوانا اهتماما.
وأضاف أن هناك "انتكاسة طفيفة" في ماليزيا وسط منافسة شديدة من شركة كورية.
وقال أنانثكريشنان "لم نتلق أي رد حاسم، لكننا نسمع أن الكوريين سيحصلون على الطلب ... ومع ذلك، ما زلنا نبذل محاولات للترويج لمنتجنا".
وأضاف أن الشركة تجري محادثات أيضا مع الفلبين لبيع طائرات هليكوبتر مقاتلة خفيفة.
وقال "هناك اهتمام كبير في سوق الطيران العالمي. سنتلقى طلبية كبيرة عاجلا أو آجلا".
وقال مدير العمليات جاياديفا إي.بي لرويترز إن هال تستهدف مبيعات تصدير تبلغ 25 مليار روبية هندية (302.15 مليون دولار) خلال السنوات القليلة المقبلة.
والهند واحدة من أكبر مستوردي المعدات الدفاعية في العالم منذ عقود لكنها لم تحقق أداء قويا في سوق تصدير الأسلحة العالمية.
وأعلن رئيس الوزراء الهندي ناريندرا مودي أمس الاثنين هدفا طموحا لزيادة قيمة الصادرات الدفاعية السنوية لبلاده إلى أكثر من ثلاثة أمثالها لتبلغ خمسة مليارات دولار خلال العامين المقبلين وتبذل حكومته جهودا دبلوماسية لتصدير الطائرة تيجاس.
ومنحت الحكومة الهندية هال عقدا قيمته ستة مليارات دولار في 2021 لتصنيع 83 طائرة تيجاس محلية الصنع للتسليم بدءا من حوالي 2023 وذلك بعد حوالي أربعة عقود من تصميم الطائرة لأول مرة في 1983.
وواجهت تيجاس تحديات تتعلق بالتصميم وأمور أخرى، ورفضتها البحرية الهندية في السابق قائلة إنها ثقيلة الوزن.
وقال أنانثكريشنان إن هال تعتزم استخدام المحرك 414 من إنتاج جنرال إلكتريك في جيل ثان من الطائرة المقاتلة الخفيفة، مضيفا أنها تجري محادثات لإنتاج تلك المحركات في الهند.​
المصدر

هو حضرتك إيه الي خلاك تقول علاقانا سمن علي عسل مع الكيان ايه الي شوفته ممكن يكون كدليل علي كده؟

او اصلا في علاقة بين مصر و الكيان؟
هو حضرتك عشان المغرب علاقتها مع الكيان سمن علي عسل عايز تخلينا علاقتنا سمن علي عسل برضه ولا ايه الموضوع اصل شايفك عمال تكرر في النغمة هنا و هناك

يعني انت شايف الكيان الي اي صفقة بين مصر و اي دولة يقعد يصيح سنين عليها و ينشط اللوبيات تبعه عشان يلغيها في الدول ده علاقتنا معاه سمن علي عسل؟

يعني حضرتك شايف صفقة السو 35 الي مجهول مصيرها و مش عارفين عنها اي حاجة بسبب الكيان ده علاقتنا معاه سمن علي عسل؟

يعني حضرتك شايف الاسلحة المصرية الي بتيجي من امريكا ناقصة كل حاجة تقريبا عشان ضمان تفوق الكيان ده علاقتنا معاه كويسة

شوف الاف 16 المصرية عاملة ازاي ما ده عشان ضمان تفوق الكيان اومال ايه

و الله يرضي عنك متربطش سياسية بلادك بسياسة بلادنا

اتمني تكون فهمت كلامي صح و متفهموش غلط

تحياتي
انا شايف ان من حقك تدافع على بلدك وسياسته
ا وكنشوف ايضا انني لم اضع اي مقارنة مع بلدي...
الله يسهل عليكم وعلينا ونصنع اسلحتنا بأيدينا...

انا شايف ان من حقك تدافع على بلدك وسياسته
ا وكنشوف ايضا انني لم اضع اي مقارنة مع بلدي...
الله يسهل عليكم وعلينا ونصنع اسلحتنا بأيدينا...
انا مش بدافع انا بقول بوضح حقيقة

بمناسبة الصناعة العسكرية خد ده

عودة
أعلى