السيسي: مصر تحتاج إلى تريليون دولار سنويا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
احنا مشاكلنا موش في الانتاج ولا في النمو احنا مشكلتنا في اننا ربطنا نفسينا بالدولار و اعتمدنا علي hot money لتوفيره ، الحرب تسببت في هروب 60 مليار دولار من مصر نحو امريكا و ده سبب لينا مشاكل كبيرة في توفير الدولار.
ولكن الاقتصاد المصري يتطور فعندك مثلا اتصدير مثلا سنة 2022 بلغ 53 مليار دولار بنمو 20% عن سنة 2021 والسياحة 13 مليار دولار و كانت 8 مليار سنة 2021......
أنت عندك مشاكل مو مشكلة واحدة وحلها يحتاج وقت ومجهود

في 2014 كان دخلنا القومي 250 مليار دولار، نسبة النمو في المتوسط كانت حوالي 5% من ٢٠١٤ الي ٢٠٢٢.
في 2022 اصبح دخلنا 460 مليار دولار في 8 سنوات.
حتى الان لا يوجد ما يثبت صحة التريليون دولار

قد اتفهم لو قلت 680 مليار دولار
483 لعام 2023
507.15 لعام 2024
532.51 لعام 2025
559.14 لعام 2026
587.1 لعام 2027
616.46 لعام 2028
647.28 لعام 2029
679.644 لعام 2030

هذه نظرة متفائلة لمتوسط 5% سنوي ثابت بدون أي عوامل خارجية مؤثرة على نمو الاقتصاد

طبعا ما ناقشنا حجم عجز الموازنة ولا الديون ولا حتى مدفوعات الفائدة التي تشكل 44.6% من الإيرادات.

هو الجيش عملك ايه بالظبط ؟ انتا شوفت الجيش برا الثكنات ، ما هو بطبعو في ثكناتو ،في مصانعو و في مزارعو
في مصانعو و مزارعو و عماراته و مدارسه و طرقه و كباريه الخ.

الصعايدة مينفعوش 😂

يعني الدلتاويّة هما اللي نفعوا !!
من سقوط الملكية الألبانية في مصر ومصر في حكم الدلتاويّة عملوا أيه من فشل إلى فشل ، كما قلت لك مصر تحتاج إلى أسرة عريقة من قبائل ليس بالضرورة الصعيد من قبائل سيناء مثلاً أسرة هي اللي تحكم مصر وتستحق حكم مصر.

عليّ النعمه دا اللي يصلح لحكم مصر

شوف الثقافة والكلام الموزون واللباقة والهدوء والشخصية

انتا عاقل و لا فقدت عقلك ؟ انتا من وقت امن الدولة ما مسكك و انتا مبقتش تجمع جملة واحده مفيدة علي بعض.
يارب متكون زعلت اصلك قولت جملة اللي هيا "حواراتهم كتيرة" .. حيرتني اوى الجملة دي .. لكن والله ماقدر ازعلك مني .. لكن الجملة اختصرت جمل كتيرة نفسي كنت الخصها من زمان .. هما له حواراتهم كتيرة لكن لازم نشوف ونحلل ونستنتج هوا عاوز يوصل بينا لفين .. ؟؟؟ بالنسبة لنهج عبدالفتاح السيسي .. انت شايف ايه بخصوص انه ممكن لو فضل حالنا علي كدة وقامت الثورة التالتة عليه .. الخ .. هل هوا وهوا في السلطة مش خايف ابدا علي نفسه واهله وعيلته زي ماقولت انا في المشاركة ااسابقة ؟؟ هل هوا لو كان بعد الشر مش وطني وانا عايزك تفهم تلميحي كان وصلت المواصيل لدرجة انه يتحدي الشعب وكمان ويألمه من غير سبب ويفرض عليه غلاء الاسعار .. المفروض ايوة الله الاعلم بالنوايا وبما في الصدور .. لكن لازم نحلل تصرفاته ونستنتج هوا ليه بيعمل كده ؟؟ .. وليه منفترضش حسن الظن في الراجل وغيره لحد اما نعرف ملامح كل اللي عمله .. ونمشي وراء الكداب لحد باب الدار ؟؟؟

بالنسبة للمشاركة السابقة اسف لو كنت دايقتك ..

عليّ النعمه دا اللي يصلح لحكم مصر

شوف الثقافة والكلام الموزون واللباقة والهدوء والشخصية

هذا من الحفاه العرآه :ROFLMAO: ... حسب كلام البعض منهم ان الوصف هو من الرسول صلى الله عليه وسلم ، وكأن الرسول صلى الله عليه وسلم من امريكا الشمالية ! ... لماذا لم يقل الرسول صلى الله عليه وسلم نحن او انتم ، أي اصحابه اذا كان الحديث عن العرب ... تكرار هذا الهجوم على الشعوب الخليجية ماله اي علاقة بأي خلاف سياسي.

هذا من الحفاه العرآه :ROFLMAO: ... حسب كلام البعض منهم ان الوصف هو من الرسول صلى الله عليه وسلم ، وكأن الرسول صلى الله عليه وسلم من امريكا الشمالية ! ... لماذا لم يقل الرسول صلى الله عليه وسلم نحن او انتم ، أي اصحابه اذا كان الحديث عن العرب ... تكرار هذا الهجوم على الشعوب الخليجية ماله اي علاقة بأي خلاف سياسي.

من يقول هذا الكلام عنده عقدة نقص يعاني منها

لا عليك من هذه الأقلّيّات التي تقول مثل هذا الكلام

لاتعرهم بالاً ولا تهتمّ لكلامهم ولا يأخذون حيّز من تفكيرك

تجاهلهم فقط

باختصار شديد مشكلة مصر ليست اقتصادية هي اجتماعية اكثر ومن ينزل مصر او يواجه اي انسان مصري في اي دولة بالعالم سيفهم عن ماذا اتحدث

المشكلة ان الاعلام النفسي والتوعية النفسية انعكست بالسلب سابقا كانت القوة بالعسكرة لذلك اتجهت مصر لجيشها بشكل كبير حتى انه تم تسليمه الاقتصاد وكل ما في البلد في حين المنافس او العدو كان يقوي جيشه ويقوي اقتصاده ويقوي تعليمه وصناعاته وحاليا القوة العالمية هي بالقوة العلمية والاقتصادية والصناعية

بالنسبة للزراعه العلم اصبح ينتج مزارع في اي دولة ليست زراعية المشكلة هي المجتمع وترسيخ مفهومية اننا افضل واقوى واجمل واروع واذكى وخلافه يجب البناء بما يتطلب الواقع وليس قصاصات الجرائد

الفكرة التي أريد الوصول لها سيدي .. بدلا من المساعدات تكون الاستثمارات.
تخيل لو وجدت الأرضية الجبدة للاستثمارات راح يفرق الموضوع .
مشكلة مصر ( اتوقع ) ان انظمة الاستثمار تفصل لصالح الجيش

لا تحاتي لا يهمني استفزازك ،،، معلوماتي صحيحة 100% ولست متحدث رسمي للإعلان عنها ،،،،
مع خالص احترامي لك

هل يوجد مصدر
اذا كان لا يعني كلام في الهواء لايسمن ولايغني من جوع

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى