السيسي: مصر تحتاج إلى تريليون دولار سنويا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
طيب وهم لو عملوا ده مش حيكسبوا اكثر !!
ليش ماعملوأ !!
منا قولت محتاجه تخطيط اقتصادي كويس و دول عسكر مبيفهموش في الاقتصاد و لا حتي في التخطيط العسكري و مفيش حرب دخلوها كسبوها في اخر ١٠٠ سنة.

مش عارف اذا انت نزلت مصر قبل كده بس اديك مثال، حتي مشاريع بشاير الخير و حياة كريمة تحت اشراف الجيش و بيدي امر المقاولات للشركات و المقاولين اللي هو عايزهم .

منا قولت محتاجه تخطيط اقتصادي كويس و دول عسكر مبيفهموش في الاقتصاد و لا حتي في التخطيط العسكري و مفيش حرب دخلوها كسبوها في اخر ١٠٠ سنة.

مش عارف اذا انت نزلت مصر قبل كده بس اديك مثال، حتي مشاريع بشاير الخير و حياة كريمة تحت اشراف الجيش و بيدي امر المقاولات للشركات و المقاولين اللي هو عايزهم .

انا اعرف انه يدير البلد بكل تفاصيلها

من ايام تسريب 10 مليار من الامارات وزيهم من الكويت لحسابات الجيش
واضح انه عنده شبكة شركات

قلت قبل أيام أن التوزيع السكاني هو المشكلة وليس عدد السكان ...
وبعض الأخوة اعتبروها نكته مثيرة للسخرية 🤦🏻‍♂️
كل ما اتسعت الرقعه المسكونه كلما ظهرت وظائف وفرص عمل وفرص استثمارات لخدمة السكان ...
أما التكدس فهو يقتل أي فرصة للنمو وتقل فرص العمل بسبب التشبع .

باقي حديثه لاتعليق .

كلام حضرتك مخالف للواقع ان الناس بتهاجر للمدن ذات الكثافة السكانية المرتفعة للحصول علي لوظائف لان الاقتصاد يزدهر في المدن ذات الكثافة السكانية المرتفعة و تتوجة الشركات للعمل فيها بسبب تقارب ال supply chain من تواجد كل الشركات و الصناعات و الايدي العمالة في رقعة واحدة قريبة من بعض

لكن لتصحيح كلامك هو توزيع الاقتصاد علي المحافظات لمنع الهجرة الداخلية و خلق فرص عمل في كل الاقاليم. خصوصا لو تركيز اقتصاد معين في كل اقليم.

و معظم الدرسات الحديثة تؤكد ان النظام القديم لتوزيع السكان علي رقعة كبيرة فية اهدار ضخم للموارد و بيضعف الاقتصاد و يجعل البلد تعتمد علي السيارات.

و مشكلة مصر بالتحديد هي السماح للنمو السكاني في الاراضي الزراعية تجاة النيل بدل من التوسع لخارج النيل في اتجاة الصحراء و هو ما خفض حجم الرقع الزرعية.

جرب تنزل مصر و تفتح مشروع في المدن الجديدة او سط البلد هتلاقي مشروعك في الوسط البلد بيكسب كثر بكتير من المدن الجديدة

السيسي هو من وضع مصر في هذا الموقف الصعب والسبب انه لم يفكر في الاوليات لإعادة مصر هيبتها الاقتصادية و العسكرية بطريقة حيه حبه بل وضع كل البيض في سله واحدة وتحميل المواطن الحمل الصعب وهذا سينعكس سلباً قريبا وستكثر الهجرة من مصر و مشاكل دخل الفرد الخ
وماهي الأولويات من وجهة نظرك

كل قمت بالاطلاع أو اي عضو هنا علي ميزانية الدولة ، لتحليل النفقات وموارد دخل الدولة؟!

اذا كانت الإجابة بنعم، إذا ارجو ماذا كنت ستفعل إذا كنت انت رئيس الجمهورية

أما إذا كانت الإجابة بلا، فأرجو من حضرتك أو اي عضو هنا الالتزام بالصمت.

انا اعرف انه يدير البلد بكل تفاصيلها

من ايام تسريب 10 مليار من الامارات وزيهم من الكويت لحسابات الجيش
واضح انه عنده شبكة شركات
عمالين تديلوه في مليارات من هنا و من هنا و انا مشوفتش منهم دولار واحد 😫

عمالين تديلوه في مليارات من هنا و من هنا و انا مشوفتش منهم دولار واحد 😫

مفتاح الموتسيكل

كلام حضرتك مخالف للواقع ان الناس بتهاجر للمدن ذات الكثافة السكانية المرتفعة للحصول علي لوظائف لان الاقتصاد يزدهر في المدن ذات الكثافة السكانية المرتفعة و تتوجة الشركات للعمل فيها بسبب تقارب ال supply chain من تواجد كل الشركات و الصناعات و الايدي العمالة في رقعة واحدة قريبة من بعض

لكن لتصحيح كلامك هو توزيع الاقتصاد علي المحافظات لمنع الهجرة الداخلية و خلق فرص عمل في كل الاقاليم. خصوصا لو تركيز اقتصاد معين في كل اقليم.

و معظم الدرسات الحديثة تؤكد ان النظام القديم لتوزيع السكان علي رقعة كبيرة فية اهدار ضخم للموارد و بيضعف الاقتصاد و يجعل البلد تعتمد علي السيارات.

و مشكلة مصر بالتحديد هي السماح للنمو السكاني في الاراضي الزراعية تجاة النيل بدل من التوسع لخارج النيل في اتجاة الصحراء و هو ما خفض حجم الرقع الزرعية.

جرب تنزل مصر و تفتح مشروع في المدن الجديدة او سط البلد هتلاقي مشروعك في الوسط البلد بيكسب كثر بكتير من المدن الجديدة
حتى الاتجاه ده في خلل لسه سامع عن مشروع طنطا الجديدة ولاقتها على مساحة زراعية قولت اتاكد وفعلا مصيبة تقضي على مساحة ضخمة من اراضي زراعية وانت عندك ظهير صحراوي ضخم منتهى الغباء

وده مقال من الاهرام شوف كم الاستهتار احنا بندور على ارض زراعية واحنا بايدينا بننهيها

حتى الاتجاه ده في خلل لسه سامع عن مشروع طنطا الجديدة ولاقتها على مساحة زراعية قولت اتاكد وفعلا مصيبة تقضي على مساحة ضخمة من اراضي زراعية وانت عندك ظهير صحراوي ضخم منتهى الغباء

وده مقال من الاهرام شوف كم الاستهتار احنا بندور على ارض زراعية واحنا بايدينا بننهيها
تبقي كارثة فعلا و حتي تم عمل طرق جديدة علي اجود انواع الاراضي زراعية

وماهي الأولويات من وجهة نظرك

كل قمت بالاطلاع أو اي عضو هنا علي ميزانية الدولة ، لتحليل النفقات وموارد دخل الدولة؟!

اذا كانت الإجابة بنعم، إذا ارجو ماذا كنت ستفعل إذا كنت انت رئيس الجمهورية

أما إذا كانت الإجابة بلا، فأرجو من حضرتك أو اي عضو هنا الالتزام بالصمت.
اسمح لي طالما في حدود النقاش فليه لا وللاسف الاطلاع مش موجود ومناقشة الميزانية ليست من وظيفتنا وعندك حق لكن هل الدولة خلقت حياة سياسية ورقابية سليمة بحيث ان كل مؤسسة تراقب على التانية وشفافية في اعلان النتائج وكشف حساب مستمر زي اي دولة في العالم وفي حالتنا لا يوجد مجلس شعب حقيقي يحاسب ولا حتى تذاع جلساته ومتقولش ان ده هو نتاج انتخابات حقيقة ممكن تكون نزيهة في وجهة نظر حضرتك لكن فرق عظيم حتى بين نزيهة وحقيقية تعبر عن احتياجات الشعب ووجود اعضاء صالحين لهذا المجلس
طب ياترى شوفت رئيس الجمهورية يفتتح الدورة البرلمانية حتى لو شكليا واخر مرة راح رئيس الوزراء البرلمان فعشان كده الناس مش لاقية حد يعبر عنها فليها حق تفتي وتهجص يعني لا متنفس ولا مؤسسات برلمانية تعبر عنهم ولا جهات رقابية مستقلة بشكل تام

اذا مصر تملك العمالة المدربة والمتعلمة والموقع الجيد لماذا لا تستقطب الاستثمارات الصناعية واللوجيستية أيضا .

الجيش مسيطر على الاقتصاد شلون يحدث هذا ؟

الي كل المشككين و الخونة و المغرضين

السيسي يقول خلال لقائه برئيسة الوزراء التونسية نجلاء بودن إن مصر مستعدة لنقل التجربة المصرية في تنفيذ الإصلاحات الاقتصادية والتنموية إلى تونس

الي كل المشككين و الخونة و المغرضين

السيسي يقول خلال لقائه برئيسة الوزراء التونسية نجلاء بودن إن مصر مستعدة لنقل التجربة المصرية في تنفيذ الإصلاحات الاقتصادية والتنموية إلى تونس

مشاهدة المرفق 550496
تونس :

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى