خسارة هائلة: مجموعة أداني الهندية تخسر مئة مليار دولار

الشيخ الرئيس 

Nothing means anything anymore
خـــــبراء المنتـــــدى
التفاعل
146,730 589 3

بسم الله الرحمن الرحيم،

نشرت صحيفة وول ستريت جورنال اليوم خبرا مفاده أن ثالث أغني رجل في العالم الملياردير الهندي أدني خسر 111 مليار دولار خلال عدة أيام بعد تسريبات داخلية نشرتها نيويورك تايمز أن أداء شركاته ضعيف وأن هناك تلاعب بالأرقام والحسابات وأن شركاته تراهن على انهيار بورصة نيويورك مما دفع المستثمرين للهلع من رداءة إدارة مجموعته القابضة والذي أدى لنزيف هائل في أسهم الشركة توج اليوم بكسره لحاجز مئة مليار دولار.

التقرير

كان يريد الاستثمار في المغرب ايضا,في قطاع الطاقة النظيفة..وقام بمقابلة مع مسؤول مغربي في منتدى دافوس على ما اتذكر..

مجموعه أداني مسؤله عن تطوير وتشغيل ميناء حيفا بصفقه تناهز ال6 مليار دولار

لا وربط الخسارة مع قرار دخولة للاستثمار فى مصر بعد "دقيقة" من فتح الخبر....طب كنت اتقل يوم ولا حاجة وبعدين شوه مصر..ولا خفت لحد ينقلو لاستراحة محارب او لا سمح الله يقفلو فا قولت "تعمل شغلك المعهود" و تلم تفاعل بدرى بدرى؟؟؟

لا وربط الخسارة مع قرار دخولة للاستثمار فى مصر بعد "دقيقة" من فتح الخبر....طب كنت اتقل يوم ولا حاجة وبعدين شوه مصر..ولا خفت لحد ينقلو لاستراحة محارب او لا سمح الله يقفلو فا قولت "تعمل شغلك المعهود" و تلم تفاعل بدرى بدرى؟؟؟
وهو اتقابل مع المغرب ومحدش اتكلم
لكن لازم تعترف ان الدونية لدي بعض منا ساعدته علي التمادي

انا كنت بتريق عليه عادي لكن لما شفت ان في ناس نفوسهم مش صافية وبتستغل الموضوع دا لاحتقار الشعب قلت نحفظ كرامتنا احسن لان سواء برضانا او غصبن عننا هو مسئول عنا

هو متابع معارضة تسب في السعودية و مصر ليل نهار و هي من نقلت و ربطت هذا الكلام

مجرد تكرار كلام فارغ

المهم ان مفيش خبر عن هبوط الليرة. اللبنانيه في السعر الرسمي الي 15000 ليرة و برة ب55000 الف ليرة و لم يتم فتح موضوع عن ذلك

لكن لان مصر كبيرة و لها مكانة كبيرة فلازم يهتموا بها اكثر حتي من بلادهم ❤️

كان يريد الاستثمار في المغرب ايضا,في قطاع الطاقة النظيفة..وقام بمقابلة مع مسؤول مغربي في منتدى دافوس على ما اتذكر..
أنت متابع المغرب أكتر من المغاربة نفسهم :ROFLMAO:
شوفولكم هواية أخرى... ناس فاضية

انا كنت بتريق عليه عادي لكن لما شفت ان في ناس نفوسهم مش صافية وبتستغل الموضوع دا لاحتقار الشعب قلت نحفظ كرامتنا احسن لان سواء برضانا او غصبن عننا هو مسئول عنا
الواحد ممكن يتفهم ان الاخوة المصريين بيتريقو او بيهزرو عشان هما "بينفسو" عن نفسهم
بس انت بتظيط ليه و انت مش مصرى؟و المشكلة انه كان بيتكلم عن كويس لما العلاقات المصرية السعودية كانت كويسة بس لما العلاقات اتوترت قلب عليه...وبكره لما ترجع كويسة تانى هيرجع يتكلم عليه كويس ........الموضوع كله "توجيب"
عاوز تنتقد..انتقط براحتك بس انتقد "الكل" و ابقى حيادى انما جو دق السم ف العسل و جو "الكيد" زى الموضوع بتاع الارجنتين اللى فتحو عشان يلقح بيه على مصر...فا ده "عبط" ولا تخليك لا روش و لا انسان محترم

هو متابع معارضة تسب في السعودية و مصر ليل نهار و هي من نقلت و ربطت هذا الكلام

مجرد تكرار كلام فارغ

المهم ان مفيش خبر عن هبوط الليرة. اللبنانيه في السعر الرسمي الي 15000 ليرة و برة ب55000 الف ليرة و لم يتم فتح موضوع عن ذلك

لكن لان مصر كبيرة و لها مكانة كبيرة فلازم يهتموا بها اكثر حتي من بلادهم ❤️
و يتكلم ليه عن لبنان؟ ما خلاص الولاء اتغير و هو بنفسه قال قبل كده and i quote "لبنان باكملها لا تهمني"

و عشان كده هو علطول مركز معاكم...واغلب مشاركاته يا تطبيل للاخوه فى السعودية وهو حر فيه... يا زم للدولة المصرية و اصبح كلامه كله معروف و متوقع

ربنا يهدينا و يهديه

التعديل الأخير:
أنت متابع المغرب أكتر من المغاربة نفسهم :ROFLMAO:
شوفولكم هواية أخرى... ناس فاضية
فتحتم موضوع عنه او في ركن الاقتصاد هنا..وطبلتم.كثيرا له,..هل نسيت,ذلك..ام ذاكرتك ضعيفة ?

هو أكبر عدو للبلد دلوقتي!!!!!
الي خلي اللبناني او غيره يتريقو علينا وعلي حالنا هو المكسيكي

فتحتم موضوع عنه او في ركن الاقتصاد هنا..وطبلتم.كثيرا له,..هل نسيت,ذلك..ام ذاكرتك ضعيفة ?
لمنا وزير الصناعة على تسرعه في نشر صوره مع ابن هذا النصاب ،كان سيكون نسخة معادة من النصاب السعودي الاثيوبي الحمد لله نجانا منو .

هو أكبر عدو للبلد دلوقتي!!!!!
الي خلي اللبناني او غيره يتريقو علينا وعلي حالنا هو المكسيكي
دة علي اساس انه في عهد مرسي كان بيقولك فينا شعر مثلا؟! كان بيتريق بردوا
الموضوع ملوش علاقة بمن يحكم او النقد للوضع الموضوع له علاقة بمصر نفسها

عودة
أعلى