مصر : التعويم الثالث بدأ.. الدولار يقفز لـ 26.3 جنيه

كم تتوقع أن يصل الجنيه المصري مع افتتاح السوق الأسبوع القادم؟

• مجموع المصوتين
    86
  • الاستطلاع مغلق .
أذكر في 2015 تناقشت مع أحد المؤيدين للسيسي

وأخذ يقنعني أن السيسي يبني جمهوريه جديده ومدن عالميه ستجذب رؤوس الأموال العالميه مثل دبي، وكنت أراها مقارنه عجيبه نظرا لوجود الفساد والبيروقراطيه والتعامل الأمني الشديد،

ووجهه نظري ان الحكومه بهذه الأموال تبني 1000 مصنع صغير ومتوسط ثم تأجرهم لقطاع الأعمال والمستثمرين وجزء منهم لمستثمري الخارج معافاه من الضرائب لخمس سنوات، كان سيتم توطين صناعات وتصبح مصر مركز صناعي ولوجستي في المنطقه وبعوائد تناهز ال25 مليار $ بعد خمس سنوات اي في عام 2020.

وأخذ يقنعني أن السيسي يبني جمهوريه جديده ومدن عالميه ستجذب رؤوس الأموال العالميه مثل دبي، وكنت أراها مقارنه عجيبه نظرا لوجود الفساد والبيروقراطيه والتعامل الأمني الشديد،

ووجهه نظري ان الحكومه بهذه الأموال تبني 1000 مصنع صغير ومتوسط ثم تأجرهم لقطاع الأعمال والمستثمرين وجزء منهم لمستثمري الخارج معافاه من الضرائب لخمس سنوات، كان سيتم توطين صناعات وتصبح مصر مركز صناعي ولوجستي في المنطقه وبعوائد تناهز ال25 مليار $ بعد خمس سنوات اي في عام 2020.
هات لى المؤيد ده لو عاوز 1000 مصنع او أكتر انا ممكن أجيبهم له فى ظرف اسبوع هطلعله 100من كل منطقة صناعية فاضين ويوريني شطارتة

عليه العوض ومنه العوض في البلد. والله الواحد بقى يشوف ناس بقت بتشحت وهما اصلا كانو مستورين. انا كنت هتجوز في الصيف بس عاللي بشوفه ده الواحد يفضل عازب احسن

..لاجديد السلطة مش راضية تدعم الجنية
مألوم لو مثلا هاجرو 5 الى 10 مليون للخارج دفعه واحدة

إذا ان كانت المشكلة السكانية أحد أسباب الضغط على اقتصاد مصر بماذا تفسر الإعداد الهائلة من المهاجرين الغير شرعيين والاجئين الى بتستقبلهم مصر وزى ما ديما بكرر وبقول انهم تخطو ال20 مليون عسي ان يسمعنى شخص ما فى تلك الحكومة البائسة مش توطين الإعداد دى فى الوطن البديل حاليا الى هوا مصر هيسبب طفرة سكانية فى وقت قليل جدا وعبر التاريخ كان دخول الأجانب الى مصر من أحد أسباب الزيادة السكانية الغير محسوبه وفى بعض الأحيان سبب لمصر مشكلة أمنية كبيرة المواطنين حاليا بيعملو دورهم وعدد المواليد فى انخفاض مستمر على الحكومة أنها كمان تعمل دورها وتخفض من دخول الأجانب الى مصر لكن هما معندهمش الشجاعه الكافية انهم يعملو كده او لغرض مصيبة مستقبلية بيدبرها حد لهذا الشعب مين من مصلحته تغير التركيبه السكانية لمصر قبل ما تطالب الشعب انه يتوقف على الإنجاب على الأرض الى حماها هوا وأهله بدمهم عليك بمطالبت الحكومة ان تتوقف عن إستقبال الأجانب ملايين شغالين فى مصر بتأشيرة سياحية فى الوقت الى عندك ملايين فى الأقاليم عندهم استعداد انهم يشتغلو برواتب قليلة جدا ومع ذالك بنجوعهم لصالح الإثيوبين ده بجد يا جماعة انتو فى كامل قواكم العقلية دخلين فى ال15سنه بنستقبل فى ملايين من مناطق الأزمات لحد لما دولتنا تحولت لمنطقة أزمة مش جه الوقت نبص لبلدنا بجد ونفوق من الدونية الى تم إقناع البعض بيها لدرجة أننا بقينا نقدم حياة غيرنا على حياتنا وبلدنا وجايين نحاسب بعض على حقوق الحياة الأساسية فى الوقت الى حكومتنا بقت فتحاخا سبيل لكل من هب ودب لا والله لو كان الخيار بين المواطن المصري وغيرة فليذهب الجميع الى دولهم وأصحاب الأرض احق بيها

انتو بجد فقدتو عقلكم يبدو ان الدولة مش بس نزعت عقولكم لا دى نزعت كمان الرحمة من قلوبكم يبدو اننا انتقلنا من مرحلة الدولة العسكرية الى مرحلة الدولة النازية الإنجاب ده حق من حقوق الإنسان لو كده تعالى نبتدى بيك فكر فيها ده لمصلحة مصر
يأسطي مش انا وافقتك في الموضوع دة و عرضت بنفسي كارثة ان 20% من السكان مهاجرين

انت لية بتكرهني ياميدو

كلامي و احد لم يتغير الموارد محدود ولا نستطيع استيعاب زيادة سكانية مرتفعه سواء عن طريق الانجاب او استقبال مهاجرين

و مش اذا كان اخر سطر موجه ليا مثلا ولا اية 🤔

لم ادعي اني ضد الانجاب نهائيا و لكن مع تحديد و تحدثت معك انت بالذات ان افضل طريقة لتحديد النسل هي رفع مستوي التعليمو الدخل

madodedo @madodedo رسميا طلع كلامك صح بخصوص المهاجرين، لم اكن اتخيل انها بهذا السوء

الرقم مرعب يمثل 8.7% من تعداد السكان

ممكن لان دة الرقم الرسمي المعلن، فأكيد الحقيقي هيكون اكبر.

تخيل 20% من السكان اجانب فقراء و احنا اصلا في بلد فقيرة محدودة الموارد و شغالين نحارب الزيادة السكانية و عوزين تحديد النسل و بنهزق الناس اللي بتخلف كتير.... نقوم نستورد اجانب

دة أوروبا الغنية مانعه دخول الناس و بتفشخ اي حد يدخل و مصر الفقيرة فاتحها علي البحري.
انت ركز على العقارات و نسيت تقول انهم بيضغطوا علي القطاع الصحي و التعليم و كل شئ تقريبا....

الدولة وفقا للتقرير بتعاملهم كانهم مصريين و بيتعالجوا في المسشتفيات الحكومية كمان!!

و شوفت كارثه اسوأ ان نص طلاب القصر العيني اجانب!!! و احنا اصلا عندنا عجز في الاطباء!!!!! و بيقولك الاجنبي يجيب 70% يدفع مبلغ رمزي و يدخل طب!!!!! و الطلاب المصريين مطحونين في الثانوية العامة علشان يدخلوا طب و في الاخر ميلقوش مكان فيها.

كمان الضغط علي الاغذية و السلع المستوردة و انت مستورد للقمح و بالتالي زيادة الطلب علي الدولار....

الدول الغنية هي اللي تستقبلهم و ليس الدول الفقيرة محدودة الموارد زينا.

ده أكبر سبب لية الدول الاوروبية بتدعمنا و تسلمنا اسلحة بحرية و قروض علشان الهجرة تقف عندنا و ميعدوش ليهم!

و هذا كان ردي علي كبح معدلات النمو السكاني
قانون الصين سئ جدا و عمل خلل في السكان و كوارث كتير.

الافضل هو رفع التعليم و الصحة و مستوي المعيشة و الوعي الاجتماعي ، هتلاقي دائما في الدول المتقدمة في التعليم و الصحة و مستوي المعيشة نسبة الزواج والانجاب منخفضة جدا

اما الدول الفقيرة ذات التعليم الضعيف فنسبة الزواج و الانجاب فيها مرتفعه جدا

انت حتى في مصر هتلاقي الزواج المبكر و كثرة الانجاب منتشرين اكثر في الارياف و المناطف الفقيرة، لكن المناطق المتوسطة فيها حالة عنوسة و انخفاض الانجاب. و في الطبقة فوق المتوسطة موضوع الجواز اصبح موضة قديمة 😁

و صحيح موضوع الافارقة الاحصاءات الرسمية الحالية بتقول ان 9% من سكان مصر مهاجرين و لاجئين بالرغم من نفي المعارضة الشديدة لهذا الامر سابقا عندما ذكرها لطلب مساعدات و قالوا دول اخرهم ٣٠٠ الف.

فشل كارثي من الحكومة لانه بيضغط عن الصحة و التعليم و الموارد المائية و الغذائية و حتي الدولار

انا بعت لرئاسة الوزراء المصرية عرض تفصيلي لكيفية تطبيق الموضوع مع ارفاق ابحاث علمية تبين تأثير المركب على تعقيم النساء والجرعات المطلوبة. ارجو ان يأخذو الموضوع على محمل الجد.
هو في الى بعد ما قاله اكتر من كده اساءه وارهاب للشعب المصري ..
انا بدخل في نقاشات كتير جدا ..

بس لما يكون الكلام الى قدامك محترم تتكلم معاه باحترام .. انما واحد مخه وتفكيره بيسمح له ان يعقم شباب وشابات مصر غصب عنهم وبخداعهم كذبا وتدليسا في طعاممهم .. ده فكر اجرامى وفكر ارهابي المفروض يتحاكم عليه .. اتحداه يقول للناس الكلام ده في البرلمان او الجامعات المصريه او الانديه او او او .. شوف الشعب هيتعامل معاه بادب ولا معامله الارهاب الفكرى .. دا واحد بيدعوا وبيدعم ضرر ومرض جسدى للشعب المصري عشان فكره متخلفه ومتاصله في عقله هو فقط .. زى فلسفه الارهاب بالضبط ..

تعرف لو عنده ذره عقل .. ممكن يتكلم عن فساد السلطه .. وسوء الاداره يخطها رقم واحد .. الزياده السكانيه تشريعات زى الغاء مجانيه تعليم وتموين الخ الخ رغم انا ضد ده كل ده مبلوع وممكن يطبق .. انما انك تقول اخصى شباب مصر واعقم شابات مصر بالكذب والتدليس في الطعام غصبا وقهرا .. انهى دين ولا انهى عقل في الالحاد بيقول كده .. الا في عقول الارهاب فقط

بنفس فلسفته .. بكره يطلع علينا واحد يقول وليه عقم ومش عقم .. حل بعيبييد جدا .. ما نقتل الى في السجون ونقتل الفقرا واكفال الشوارع والايتام مالهمش اهل وبيكلفوا مليارات من اول ما بيتولدوا الى الى سن 18 سنه
ما نقتل ونفجر .. اسهل طرق تقليل الكثافه السكانيه ...
.. كلها افكار احراميه ارهابيه ..
اتحداه يكلع في التلفزيون او الانديه الرياضييه او الحاماعات المصريه الخ الخ ويقول كلامه ده .. شوف الشعب المصري بمختلف توجهاتهم العقيديه والسياسيه والعلميه اطباء مهندسين معلمين الخ الخ هيقولوا ايه وهيتعاملوا مع افكاره الارهابيه دى ازاى

فرق بين كلام عاقل حتى لو مختلفين معاه وكلام يدعو الى المرض والقتل والارهاب
أنى آسف 😂
images (3) (6).jpeg

يأسطي مش انا وافقتك في الموضوع دة و عرضت بنفسي كارثة ان 20% من السكان مهاجرين

انت لية بتكرهني ياميدو

كلامي و احد لم يتغير الموارد محدود ولا نستطيع استيعاب زيادة سكانية مرتفعه سواء عن طريق الانجاب او استقبال مهاجرين

و مش اذا كان اخر سطر موجه ليا مثلا ولا اية 🤔

لم ادعي اني ضد الانجاب نهائيا و لكن مع تحديد و تحدثت معك انت بالذات ان افضل طريقة لتحديد النسل هي رفع مستوي التعليمو الدخل

و هذا كان ردي علي كبح معدلات النمو السكاني
انا مش بكرهك وانت عارف انا بكره لما بتحجر دماغك وأخر سطر مش تبعك لكن مينفعش نفضل نبرر الفشل الأولى أيه أمشي صاحب البيت ولا الضيف الى خد واجب ضيافتة وزيادة حبتين

إذا ان كانت المشكلة السكانية أحد أسباب الضغط على اقتصاد مصر بماذا تفسر الإعداد الهائلة من المهاجرين الغير شرعيين والاجئين الى بتستقبلهم مصر وزى ما ديما بكرر وبقول انهم تخطو ال20 مليون عسي ان يسمعنى شخص ما فى تلك الحكومة البائسة مش توطين الإعداد دى فى الوطن البديل حاليا الى هوا مصر هيسبب طفرة سكانية فى وقت قليل جدا وعبر التاريخ كان دخول الأجانب الى مصر من أحد أسباب الزيادة السكانية الغير محسوبه وفى بعض الأحيان سبب لمصر مشكلة أمنية كبيرة المواطنين حاليا بيعملو دورهم وعدد المواليد فى انخفاض مستمر على الحكومة أنها كمان تعمل دورها وتخفض من دخول الأجانب الى مصر لكن هما معندهمش الشجاعه الكافية انهم يعملو كده او لغرض مصيبة مستقبلية بيدبرها حد لهذا الشعب مين من مصلحته تغير التركيبه السكانية لمصر قبل ما تطالب الشعب انه يتوقف على الإنجاب على الأرض الى حماها هوا وأهله بدمهم عليك بمطالبت الحكومة ان تتوقف عن إستقبال الأجانب ملايين شغالين فى مصر بتأشيرة سياحية فى الوقت الى عندك ملايين فى الأقاليم عندهم استعداد انهم يشتغلو برواتب قليلة جدا ومع ذالك بنجوعهم لصالح الإثيوبين ده بجد يا جماعة انتو فى كامل قواكم العقلية دخلين فى ال15سنه بنستقبل فى ملايين من مناطق الأزمات لحد لما دولتنا تحولت لمنطقة أزمة مش جه الوقت نبص لبلدنا بجد ونفوق من الدونية الى تم إقناع البعض بيها لدرجة أننا بقينا نقدم حياة غيرنا على حياتنا وبلدنا وجايين نحاسب بعض على حقوق الحياة الأساسية فى الوقت الى حكومتنا بقت فتحاخا سبيل لكل من هب ودب لا والله لو كان الخيار بين المواطن المصري وغيرة فليذهب الجميع الى دولهم وأصحاب الأرض احق بيها

انتو بجد فقدتو عقلكم يبدو ان الدولة مش بس نزعت عقولكم لا دى نزعت كمان الرحمة من قلوبكم يبدو اننا انتقلنا من مرحلة الدولة العسكرية الى مرحلة الدولة النازية الإنجاب ده حق من حقوق الإنسان لو كده تعالى نبتدى بيك فكر فيها ده لمصلحة مصر
للأسف معاك حق

انا بعت لرئاسة الوزراء المصرية عرض تفصيلي لكيفية تطبيق الموضوع مع ارفاق ابحاث علمية تبين تأثير المركب على تعقيم النساء والجرعات المطلوبة. ارجو ان يأخذو الموضوع على محمل الجد.
بدل من التعقيم يشيلو الدعم نهائي واللي عايز يخلف يشيل شيلته. لما الفقير يشتري الرغيف بجنية بدل شلن ساعتها هو من نفسه هيبطل يخلف

مش قلت لك فرق بين واحد عنده فكره مككن طرحها على الناس في الاعلام واللنديه والجامعات المصريخ مع علماء مصر حاملى الشهادات العلميه بمختلف ميولهم السياسيه والدينيه حتى الالحاديه ..

كلامه كلام ارهاب واجرام يعاقب عليه فورا .. زى ما بقلك واحد بكره زي عقليته يطلع يبرر لنا قتل وتفجير الالاف ويقلك بخلصكم من الزياده السكانيه المفروض تكرمونى .. ومش بعيد يقدمها عرض لمجلس الوزراء زى ما رياض عمل كده

المشكلة أنهم بنوا مدن صناعية فعلا والمحصلة صفر برده مش فاهمين لحد دلوقتي أن المشكلة فيهم وسياساتهم الاقتصادية الخاطئة

ولا يعملوا حاجة إطمئن

بدل من التعقيم يشيلو الدعم نهائي واللي عايز يخلف يشيل شيلته. لما الفقير يشتري الرغيف بجنية بدل شلن ساعتها هو من نفسه هيبطل يخلف
اديني رواتب تحقق حياة كريمة وحاسبني بالسعر العالمي

اديني رواتب تحقق حياة كريمة وحاسبني بالسعر العالمي
الرواتب على قد الموارد. انت دولة شحاته صحرا هتقارن نفسك ازاي بدول تانية. بص على اوروبا من خرايط جوجل وبص على مصر هتلاقي اوروبا خضرا ومصر صفرا يا باشا

قيمة الدعم وصلت 490 مليار جنية في موازنة 2022. الحكومة متقدرش ترفع الدعم خوفا من الناس. ميزة التعقيم انه هيتم بدون هيجان بتوع العيل بيجي برزقه

الرواتب على قد الموارد. انت دولة شحاته صحرا هتقارن نفسك ازاي بدول تانية. بص على اوروبا من خرايط جوجل وبص على مصر هتلاقي اوروبا خضرا ومصر صفرا يا باشا
إذا لماذا لا يطبق هذا المبدأ على الجميع ليه فى جهات فى مصر بتحتكر لنفسها أعلى الرواتب بدون وجه حق وتستخسر ده لغيرها يعنى ايه الى بيؤهل شاب صغير لسه بالغ أول إمبارح انه ياخد أضعاف أضعاف شباب كتير بقالهم سنوات فى سوق العمل ومبيوصلوش حتى لربع المبالغ دى وانا هنا بكلمك عن شباب متكلمتش عن الأكبر منهم رواتب لا تتخيل ان دولة زى مصر بتدفعها

يا باشا المفروض تحاكم الجيش المتخلف اللي جابها الأرض و يمتلك البلاد منذ 70سنة وافقر شعبها واهدر مواردها ومازال مصرا على التمسك بالسطة واستعباد الشعب

مركب Bisphenol A هو مركب كيميائي يؤدي الى العقم عند النساء.

اذا كانت الحكومة تخشى من ردة فعل الشعب المتدين بطبعه (صاحب مقولة العيل بيجي برزقه) على اصدار قانون يقيد الإنجاب ، لماذا لا يتم استخدام هذا المركب - او غيره من المركبات المعروفه بإحداث العقم - في تعقيم الفئات الاكثر انجابا (الفقراء)؟
يمكن بسهولة وضع هذه المركبات سراً في الدقيق المدعم مثلا او في زيت التموين او غير ذلك.

نعم هو إجراء قد يبدو قاصي لكنه ضروري، لأن الامور زادت عن حدها في مصر ولم يعد هناك مجال للعواطف.

تعقيم الناس عمدا جريمة ضد الانسانية. الامر لا يحتمل المزاح او حتى افتراض حلول محلقة. هذا تصرف لم يفعله غير النازية واليابان في الصين اما احتلوها وفي بعض مراكز اليوجينكس الامريكية.

مجرمي الحرب السفاحين قتالين القتلة هم فقط من يتصرف بهذا الشكل.

#جريمة.

المشكلة أنهم بنوا مدن صناعية فعلا والمحصلة صفر برده مش فاهمين لحد دلوقتي أن المشكلة فيهم وسياساتهم الاقتصادية الخاطئة
لأن مش أولوياتهم التصنيع والإنتاج، وتاركين المحتكرين في السوق وبيطفشو أي مستثمر بإجراءات عقيمه.

عودة
أعلى