مصر : التعويم الثالث بدأ.. الدولار يقفز لـ 26.3 جنيه

كم تتوقع أن يصل الجنيه المصري مع افتتاح السوق الأسبوع القادم؟

• مجموع المصوتين
    86
  • الاستطلاع مغلق .
أخي أنا سألت سؤال عادي أريد أعرف كم أسعار السكن والمواد الغذائية فقط !!!!

في الإتحاد الأوروبي القوة الشرائية عالية كذلك 44000 وفي هولندا 56000

مع فرق هائل في جودة الحياة

على العموم بالتوفيق دعنا لا نخرج عن سياق الموضوع
ثاني مرة لا تهبد وتهايط بشي لا تملك منه شيء

هذا على اساس القوة الشرائية
Gross Domestic Product (GDP) per capita

اتحدث حول سياسة البنك المركزي
محافظ البنك المركزي يفعل كل ما يقدر عليه...... هو بس اللى اتحط فى اسوء وضع فى اسوء فترة للبلد.... و لو نجح هيبقى ده نجاحة هو مش اى مسئول تانى
سويسرا اصغر من تونس و تحلم توصل لها المقارنة ليست بالحجم او عدد السكان
اه طبعا ومالو

عندنا المواطن والمقيم يخلص شغله بموبايله ان شاء الله الساعه 2 الفجر وهو متلحف بسريره بالبرد
ولو كان مسافر برى السعودية

لو كانت بمصر لازم تنتهون منها
تطبيق حكومي على الموبايل يغنيك عن اموال ورق وطابعات وحبر وكهربا الخ من المصاريف اللي مالهاش لازمه
ويغنيك من تصبيح فلان وعلتان وبكرامتك بدل الطوابير
والله يا صديقي كان عندنا كل حاجة ومن أيام مبارك بس بنصرف مليارات علشان نأسسها وبعد كده بيتم اهمالها فا بتلاقى السيرفر واقع او التطبيق مش شغال او بيحصل نصب من المؤسسة نفسها يعنى كا مثال بعد الثورة فى2011 شركة الكهرباء التابعة لمنطقتى أطلقت الدفع عبر خدمة فوري بعد مكان الدفع عن طريق محصل بيجي لحد باب المنزل ياخد الفلوس ويديك وصل ورقي غيرو للدفع بخدمة فوري كنا مع كل عملية دفع بناخد إيصال الدفع قعدنا ندفع لمدة سنتين طبعا الورق الحراري الى بيطبع عليه الإيصال الى بيطلع من مكن فوري بيختفي بعد15يوم فا لازم تصورة احنا مكناش نعرف المعلومة دى بعد سنتين اتفاجئنا ان فى وصولات كهرباء من سنتين بيطالبونا بدفعها عملنا شكاوى بالكوم ومحدش عمل حاجه والشركة تقول مخدناش حاجة وهاتو الوصولات الى اختفت وفوري تأكد ان الشركة استلمت المبلغ بالكامل ودفعنا من اول وجديد سنتين كاملين وعرفنا ان مدير الشركة وموظفين حرامية وبيخدو فلوس لحسابهم وبعد كده الحكومة عملت إجراءات منعت النوع ده من السرقه عن طريق انهم رجعو المحصل تاني دلوقت بيسرقو ان فجأه بتلاقى نزلك 3000اقساط باب فى الفاتورة اسمه أقساط لمبات مع اننا مخدناش حاجة وبيخصموم 150 كل شهر من الفاتورة معاناه ومحدش بيحاسبهم مهما قدمنا شكاوي لانه متعين

أخي أنا سألت سؤال عادي أريد أعرف كم أسعار السكن والمواد الغذائية فقط !!!!

في الإتحاد الأوروبي القوة الشرائية عالية كذلك 44000 وفي هولندا 56000

مع فرق هائل في جودة الحياة

على العموم بالتوفيق دعنا لا نخرج عن سياق الموضوع

ذابحتك السعودية

بص بعد مهزلة رجال الاعمال الحالية و كلامهم و مقابلاتهم مع رئيس الوزراء عرفت ان مفيش رجل اعمال قريب منهم و لا بطيخ و فرومهم كلهم عادي حتي مؤيدين الحكومة و اللي كانوا بيطبلوا نفسهم تم فرمهم حرفيا.

دة انت عندك رجال الاعمال المقربين للدولة طالبوا الدولة بحل مشاكلهم، فالدولة ردت بتعقيد الامور عليهم اكثر.

الكلام دة كان ايام مبارك كان رجال الاعمال و اصحاب رؤس الاموال ناس مهمه جدا و من صناع القرار و بيقولك عليهم اعمدة اقتصاد الدولة
انت مش عارف حاجه خلى الواحد ساكت لو تعرف مين أهلهم عمرك ما هتقول الكلام ده

و الله ياخي انا زهقت هنا من الكلام عن البيروقراطية اللي دمرت الصناعه عندنا.

و كنت متفائل بالحكومة الإلكترونية و القمر الصناعي الجديد و عمل سيرفرات متطورة في العاصمة الادراية الجديد و قالك هنعمل حكومة اليكترونية، لكن لحد دلوقتي لا جديد.

و اللي يغيظ اكثر انهم طلعوا قوانيين جديدة تزود البيروقراطية بالنسبة للشركات و المصانع

المفروض اني كشركة اقدر اطلع التصاريح و الاوراق بتاعتي بسهولة و من الانترنت

دة غير انه هيوفر للحكومة فلوس و هيلغي الحاجة لعدد كبير من الموظفين و كمان هيلغي الرشوي و الفساد.

بالنسبة للافراد فيه صحيح بعض الحالات تقدر تطلع الاوراق الخاص بيك كشخص من الانترنت لكن الموضوع مازال رخم جدا و ممكن تواجه مشاكل.

لو تمت شوف انت من شمالها لجنوبها ومن غربها لشرقها
كم تقدر توفر اموال ورق وطابعات وحبر واختام الخ من المؤسسات التابعة للحكومة

جزء بسيط من منصة

بدون عنوان.jpg

كل وزارات الدولة يخلصها المواطن و المقيم اونلاين و اي وقت وتروح تستلمها جاهزة اعبر بريدك الالكتروني
صورها وخلاص لو طلب احد منك التصوير

حتى الصور الشخصية اي حيطة بيضا عندك بالبيت او الشارع خلفية بموبايلك سيلفي وابعت

حتى فيه موظفين مالهومش لازمه نقلوهم مكان واحد متقاعد وخلاص
لانه ماله فايدة بعد الالكترونيات و وفرت راتبه عليك بدل التعيين الجديد

والله يا صديقي كان عندنا كل حاجة ومن أيام مبارك بس بنصرف مليارات علشان نأسسها وبعد كده بيتم اهمالها فا بتلاقى السيرفر واقع او التطبيق مش شغال او بيحصل نصب من المؤسسة نفسها يعنى كا مثال بعد الثورة فى2011 شركة الكهرباء التابعة لمنطقتى أطلقت الدفع عبر خدمة فوري بعد مكان الدفع عن طريق محصل بيجي لحد باب المنزل ياخد الفلوس ويديك وصل ورقي غيرو للدفع بخدمة فوري كنا مع كل عملية دفع بناخد إيصال الدفع قعدنا ندفع لمدة سنتين طبعا الورق الحراري الى بيطبع عليه الإيصال الى بيطلع من مكن فوري بيختفي بعد15يوم فا لازم تصورة احنا مكناش نعرف المعلومة دى بعد سنتين اتفاجئنا ان فى وصولات كهرباء من سنتين بيطالبونا بدفعها عملنا شكاوى بالكوم ومحدش عمل حاجه والشركة تقول مخدناش حاجة وهاتو الوصولات الى اختفت وفوري تأكد ان الشركة استلمت المبلغ بالكامل ودفعنا من اول وجديد سنتين كاملين وعرفنا ان مدير الشركة وموظفين حرامية وبيخدو فلوس لحسابهم وبعد كده الحكومة عملت إجراءات منعت النوع ده من السرقه عن طريق انهم رجعو المحصل تاني دلوقت بيسرقو ان فجأه بتلاقى نزلك 3000اقساط باب فى الفاتورة اسمه أقساط لمبات مع اننا مخدناش حاجة وبيخصموم 150 كل شهر من الفاتورة معاناه ومحدش بيحاسبهم مهما قدمنا شكاوي لانه متعين

نعم اوراق الدفع الفوري تتمسح بسرعه لكن ايصال واصلك عبر الموبايل او البريد الالكتروني اكثر امان

يعني تقدر توفر 15% من دخلك الشهري,هذا ما تقصد ?
تقدر توفر 30% او اكثر كنت متوسط الدخل ( راتب بحدود 10 آلاف او اكثر ). و بدون شعور بالارهاق مع مستوى معيشه جيد جدا.

العمالة الغير ماهرة افضل لو يكون فرد بدون عائلة لان اجورهم ضعيفة نسبيا. اغلبهم يتشاطرون السكن و المصاريف في سكن جماعي للتوفير. و بعد عدة سنوات يعودون لبلادهم بعد تحقيق اهدافهم الماليه.

لو تمت شوف انت من شمالها لجنوبها ومن غربها لشرقها
كم تقدر توفر اموال ورق وطابعات وحبر واختام الخ من المؤسسات التابعة للحكومة

جزء بسيط من منصة

مشاهدة المرفق 540157

كل وزارات الدولة يخلصها المواطن و المقيم اونلاين و اي وقت وتروح تستلمها جاهزة اعبر بريدك الالكتروني
صورها وخلاص لو طلب احد منك التصوير

حتى الصور الشخصية اي حيطة بيضا عندك بالبيت او الشارع خلفية بموبايلك سيلفي وابعت

حتى فيه موظفين مالهومش لازمه نقلوهم مكان واحد متقاعد وخلاص
لانه ماله فايدة بعد الالكترونيات و وفرت راتبه عليك بدل التعيين الجديد
موجودة بس ثلاث اربعها مش شغال او بيطالبك تروح للحكومة مهذلة🤣

لسه شغال الصناعى
السيوله موجوده بس القرض بيتاخد وبستفيد منه فرق البضاعه تلاقى نفسك واخد القرض ببلاش وبتكسب قده
انا كنت قرأت خبر الاسبوع اللي فات انه اتلغى لكن اكتشفت انه كان التمويل العقاري بس اعتقد انهم في الطريق لالغاء الصناعي

ربنا يوسع في رزقك ويطرح فيه البركه وفاهم قصدك طبعا

تقدر توفر 30% او اكثر كنت متوسط الدخل ( راتب بحدود 10 آلاف او اكثر ). و بدون شعور بالارهاق مع مستوى معيشه جيد جدا.

العمالة الغير ماهرة افضل لو يكون فرد بدون عائلة لان اجورهم ضعيفة نسبيا. اغلبهم يتشاطرون السكن و المصاريف في سكن جماعي للتوفير. و بعد عدة سنوات يعودون لبلادهم بعد تحقيق اهدافهم الماليه.
جيد..الله يبارك لكم,,يعني القلق من بعض الزيادات في الديزل او غيره,,مجرد تهويل من البعض..مادام الاغلبية تستطيع التوفير براحة

ثاني مرة لا تهبد وتهايط بشي لا تملك منه شيء

مشاهدة المرفق 540153
هذا على اساس القوة الشرائية
Gross Domestic Product (GDP) per capita
نحن نتحدث عن gdp per capita ppp

السعودية أحسن من أوروبا خلاص يلا اتكل على الله وإذهب لتقضي حاجتك لأني لا أريد أن اسب واشتم اليوم وأنت خصالك معروفة

التعديل الأخير:
غالية جداً في مصر
بتحصل سعر اقل وشحن في غيرها من الدول
اللي اسمع عنه
سعر البغاء هنا ب ٧٠٠٠ ريال عندهم ١٠٠٠ ريال
و اللي ٢٥ ألف ريال هنا عندهم ٣٠٠٠ ريال

بس استيراد ما اعرف كيف وليه تستورد اذا تبي حبه حبتين تسافر وتاخذها وترجع أسهل اظن في نفس اليوم

العالم كله في حروب اقتصادية وسياسية وعسكرية
لم يستقر العالم وباقي ما شفتوا شي
لازم كل شخص يتعلم الادخار ولو مبلغ بسيط ويشتغل شغل ثانوي لشغله الرئيسي
واذا ماعنده شغل رئيسي يشوف له مشروع تجاري يوقف بنفسه عليه

عودة
أعلى