نحو اعلان انفصال اقليم برقة عن دولة ليبيا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
.

برقة هي امتداد طبيعي وتاريخي لمصر, والأفضل أن تعمل مصر على ضمها لها لضمان أمنها القومي بدل المغامرة بوجود قذافي آخر يسبب صداعاً لها غرب مصر.

.
ليبيا دولة عربية شقيقة و مستقلة وليست حديقة خلفية لأي أحد كان كي يقوم الصبح ويحلم بضمها ,,
حاول ضمها وسيصبح الدولار ب 300 جنيه

😂 مشكلتي معا المصريين اللي يحتقرون الصعايده في اعلامهم والسوشل ميديا فقط لا غير ثم اجد من يريد ضم شعب اخر وينسى ان لديهم تصنيف للصعايده درجه ثانيه فلا اعرف كم الدرج التي سيحصل عليها اهل برقه عندهم

اما انا ماعندي مشكله معهم في الاخير هم قبايل بين سعوديه الاصل ويمنيه
الصعايده درجة ثانيه انت بتجيب معلوماتك منين :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

افضل حل ان تقوم دول اقليمية بعمل مصالحة بعيد عن الدول الاطراف
لتهدئة الوضع وبعدها تطلعهم على النتايج

الوضع العالمي الاقتصادي مايتحمل احتكاكات
غير ممكن لأن القرار بيد الدول الأطراف

الان يوجد حكومة ليبية تم انتخابها شرعياً ومعترف بها دولياً ومقرها طرابلس

هذا حفتر المخرب ليش فيه جهات تدعي انها دائماً تسعى "للسلام في الشرق الأوسط" شغالة على دعمه لتقسيم دولة عربية وإراقة الدماء

😂 مشكلتي معا المصريين اللي يحتقرون الصعايده في اعلامهم والسوشل ميديا فقط لا غير ثم اجد من يريد ضم شعب اخر وينسى ان لديهم تصنيف للصعايده درجه ثانيه فلا اعرف كم الدرج التي سيحصل عليها اهل برقه عندهم

اما انا ماعندي مشكله معهم في الاخير هم قبايل بين سعوديه الاصل ويمنيه
أنت بتقول ايه

للأسف معظم الأعضاء المصريين الي يعلقوا اهني عايشين في أوهام و كأنهم نسوا كلامهم أثناء حرب 2020 و شن صار بعدها.. لكن الجيد في الأمر إنهم معندهمش أي رأي أو قرار و كل القرار في ايد السيسي و الرجل منبيش نقول إنه جبان و متردد لكن من الإنصاف القول إنه مش متسرع و يعرف إمكانياته جيدا و يعرف إن الحروب مش نزهة و إن عملية عسكرية محدودة لأيام عادي جدا تتحول لحرب إستنزاف دموية لسنين.. ، و لهذا ريحونا من العنتريات الفارغة تربحوا لإنه مستحيل جندي مصري واحد يتخطي الحدود في اي حال من الأحوال

واكثر شغالة هذا العام استعداد لشئ ما ولكن لم يلاحظ احد

بلاش الجو دا لو تدخلت العقوبات ستكون وخيمة
بالإضافة أنو الموقف العربي والاقليمي لم يكون تمام وفي دول سادخل بالسلاح والجيش ايضا
بلاش نفخ انتم لأننا نعرف الكبير وغطاه

المفارقة ان هذا البلد به صفر طوائف صفر اديان صفر مذاهب صفر نفوذ لايران مع ذلك متجه نحو التقسيم والتشظي مما يظهر بما لا يدع مجال للشك تهافت مفهوم "الدولة" في المنطقة

season 8 squidward's school for grown ups GIF by SpongeBob SquarePants

الكائنات الي عايشة بالشرق اصلهم مصاروه و اصلا هذا سبب بلاء ليبيا و لن ترتاح الا بسحقهم و طردهم إلى بلدهم الأم
طيب كويس علشان لو طلبوا الانضمام لينا متفتحش بقك تانى

عضو معهد دراسات الخارجية بجامعة جون هوبكنز حافظ الغويل

حفتر سيحاول غدا اعلان حكم ذاتى مستقل لعيلته فى المناطق الى مسيطر عليها و حيشوف ردة الفعل داخل ليبيا وخارجها

لو مافيش ردة فعل … سيستمر و يستولى على النفط ويعلن دوله مستقله بالكامل و بحدود جديده الخ…

و واضح انه يتم تحشيد حشود لاعطاء الانطباع ان الشعب مؤيد…

و اوكد لكم ان رده الفعل الخارجيه ستكون معتمدة على ردة فعل الليبيين انفسهم ….. لو الليبيين قبلوا …. العالم الخارجى لن يعارض
!

للأسف معظم الأعضاء المصريين الي يعلقوا اهني عايشين في أوهام و كأنهم نسوا كلامهم أثناء حرب 2020 و شن صار بعدها.. لكن الجيد في الأمر إنهم معندهمش أي رأي أو قرار و كل القرار في ايد السيسي و الرجل منبيش نقول إنه جبان و متردد لكن من الإنصاف القول إنه مش متسرع و يعرف إمكانياته جيدا و يعرف إن الحروب مش نزهة و إن عملية عسكرية محدودة لأيام عادي جدا تتحول لحرب إستنزاف دموية لسنين.. ، و لهذا ريحونا من العنتريات الفارغة تربحوا لإنه مستحيل جندي مصري واحد يتخطي الحدود في اي حال من الأحوال
يا أستاذ محمد ....انا لا اريد ليبيا تقسم ....لكن الشاهد مما يحدث ان تركيا تغلغلت بشكل كبير في حكومة طرابلس ..... وما زال هناك ميليشيات هناك ....

وهناك صراعات المشكلة لا تأتي من شرق ليبيا بل من الغرب كل ما نقول يارب يا هادي ... تأتي مصيبة ولا يحدث انتخابات ومشاكل ومشاكل ....لدرجة ان اهل برقة و القبائل هناك زهقوا وبقا ما فيه امل ...عاوزين يحافظوا على ثرواتهم من الضياع بسبب بعض العنتريات الفارغو وكل واحد واخد حزب في الغرب وعاوز يروح بعد كده للشرق ...احنا في مصر فاهمين ده وعارفينه وشوفناه

الاعضاء اللي هنا يقول مصر عاوزة تاخد الثروات وتسرقها ...وانت يا مغربي او جزائري او يا تونسي لما كل واحد في الغرب الليبي قاعد يتقاتل و وكل واحد واخد حزب وعاوز ينول اعجابي تركيا ..كنتوا فين ....انتوا ما اتحركتوا اساسا الا لما بدأ حفتر عاوز يسيطر على الغرب ويوحد الشرق و الغرب الليبي ...صحيح ليه عنتريات فارغة لا انكرها .....لكن مش فيه علاقات مع تركيا اللي هيا السم اصلا ....

يعني تيجي عند مصر وتقول يحتلوا ثروات لكن انتوا عادي تركيا تبقى جنبكم مفيش مشكلة بس ليبيا ما تقسم ....

طب خلاص يا حج التقسيم بقا مقنع للشرق لليبي وابعدوا عننا بقا بالصراعات و النفوذ بتاعكم وكل شوية واحد ييجي في سلطة يتخانق بشوية ميليشيات ...لا يا يابني انفصل أحسن ونحافظ على ثرواتنا وخليكم بقا مع نفسكم .... وبالنسبة لمصر ...صدقني مصر مش هتحتل او تأثر على الشرق الليبي في حاجة لكن احنا بنتكلم في واقع مع اهالينا في الشرق الليبي ..... هما زهقوا من حكومة طرابلس .....,ان كان على الدعم الدولي مصر تقدر توفره وتساعد عادي جدا جدا ..... واحنا كمصر لينا الاسبقية نخش بشركات المقاولات و نطور عادي شركات البترول و حجات كتير موجودة نخش نعملها ونطور عادي جدا ...عاوز الغاز اللي عندك يتسيل اتفضل تعالى المصانع بتاعتي موجودة وتدخل منتدى غاز الشرق الاوسط ....ويبقى ليك امتيازات ....وبتعاملاتي مع في موضوع الغاز اجبلك احسن الشركات يابن الحلال وينقبوا على البترول و الغاز وتستنفعوا بيه يابني .....انتوا اذا خلصتوا من الحوارات دي يابني صدقني هتكونوا اسرع بلد في النمو ....

عاوز جيش من عنيا والله لندربك ونديك من عندنا واحسن ....ونتعاون معاك سياسيا وعسكريا ...وهيعترف بيك ...عشان الغاز اللي هيروح اوروبا ولا هيكون في مشكلة وثرواتكم يابني ليكم

بس مش احنا ناخد ارضكم ونحتلها الا اذا كنتوا عاوزين تنضموا زي ما حصل في بعض الولايات الاوكرانية وانضمت لروسيا ...وصدقني يابن الحلال ...احنا مش جبنا ....احنا اذا اطلب مننا اننا نحارب عشان نحافظ عليكم هنعمل ...احنا اهل حروب اصلا ...مفيش جندي مصري بهرب من الحرب ....لاننا احنا على حق مش باطل

انت جي دلوقتي تقول الجندي المصري ما يقدر ...يابني كنت قول الكلام ده من زمان جدا واحنا اصلا اهل حروب ....تقولي يخاف ....طالما مع الحق ومؤمن بالله خلاص ...والله اذا كنت بحارب مين ...انا مش بخاف ...كده كده يا شهادة يا نصر ...مفيش بديل

تقولي يخاف .....صلي على النبي ..

ياريت يابني كان تخلصوا وترتبطوا وتبقوا كتلة واحدة انا ارفض ...ده من مصلحتي برده ...بس انت شايف بنفسك ....روح انزل كلم اي حد اخوك ليبي وقوله وقفوا الحرب باسم الوطنية واحنا دين واحد وما يصح ...لا يقولك انت حزب التركي وانت حزب المصري وانت خونة وانتوا كذا وانتوا كذا .... مفيش خلاص يابن الحلال ...

من ساعة ما مات القذافي ....حد عرف يمسك الحكم ويقول هقود ليبيا ويقول انا هساعد لا ...كله عاوز ينفرد حتى حفتر

احنا بس في ليبيا يهمنا الجيش الليبي و مجلس النواب دول اللي ليهم كلمة غير كده مفيش ...كله هجس ما تزعل مني

ربنا يحفظك يابني ويبعد عنكم الشر ..زلا اقول غير ذلك..... لكن الواقع صعب واليم

مصر غير مهيئة اقتصاديا للتدخل في ليبيا الا في حالة وجدت دعم مالي خليجي
ومنذ متى ونحن مهيأين يا أستاذي .....نحن دائما من فجر التاريخ مستزفين ...حتى في حرب اكتوبر ...كنا مستزفين .....لكن ان كتب علينا القتال .....لن نتولى ...بل سنقف ضد اي معتدي سواء ضدنا او ضد اخواننا

التعديل الأخير:
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى