تكمله:مواقع عسكريه تفيد كل من يريد كتابة موضوع او البحث عن معلومه عسكريه معينه.

TOP ACE

القيادة العليا للقوات الجوية
التفاعل
24 0 0
بسم الله الرحمن الرحيم

اولا شكرا لكل من ساهم في الموضوع واثراه وساعدني في انجاح فكرتي التي عارضنا فيها الكثير.بحجة ان معظم الاعضاء الذين يبحثون عن المعلومات العسكريه يعتمدون على الجوجل بشكل اساسي.

ولكن الحمد لله امنيتي اتحققت واستطعت ان احقق من كنت اتمناه منذ بداية كتابتي في المنتديات والمواقع العربيه وهو انشاء موضوع يضم الكثير من المصادر العكسريه (مرجع مصغر)يفيد كل شخص يريد البحث عن معلومه معينه او معرفة معلومات عن تسليح بلده.

ثانيا بقول العفو لكل الناس الجميله اللي شكرت وبقولها ان هذا واجبي واهم حاجه تكون شكرا اللي بيقولها دي بيقولوها عشان استفادوا فعلا مش لمجرد الشكر لان كده هحس اني ما عملتش أي حاجه وكل مجهودي ومجهود اصدقائي اللي ساهموا من بعدي ضاع.

ثالثا بقه وانا حاسس اني زهقتكم .
انتوا وحشتوني جدا واشتقت لكم جدا واسف ان كان غيابي طال عليكم ولكن ما بيد الحيله الكليه والدراسه نست الواحد اسمه اصلا.عشان كده انا راجعلكم عشان اكمل اللي بداناه سوا بمجموعه جديده من المصادر واتمنى تعجبكم وتستفيدوا منها.

وطبعا الموضوع ده تكمله للموضوع الاول وهذا رابطه.

http://defense-arab.com/vb/showthread.php?t=3347

نبدأ بسم الله:

موقع الشركه العالميه لصناعة الاسلحه نورثروب جرومان.طبعا الشركه نفسها غنيه عن التعريف.وفي هذا الرابط تجد دائما اخبارا متجدده عن منتجات الشركه والتطويرات والاختبارات التي تجريها على معداتها.وطبعا فيها CONTACT US للي بيدور على وظيفه.

ديجل بصراحه مش اقول عنه ايه اقل ما يوصف به هذا الموقع انها موقع رائع بكل ما تعنيه الكلمه.فقط اكتب اسم المعده العسكريه التي تريد معلومات عنها وستجد ما يسرك ان شاء الله.وافضل شيئ في هذا الموقوع او ما يعجبني شخصيا هو انه مثلا اذا شكر اسم جهاز معين في طائره او مدرعه ..........فانه في اخر الموضوع يقوم بوضع رابط باسم هذا الجهاز وما عليك الا الدخول على هذا الرابط حتى تتعرف على معلومات عن الجهاز المراد.كما ان الموقع يتميز باخباره المتجدده دائما.

من المواقع المفيده جدا في مجال الاخبار العسكريه وايضا فيه مواضيع مفيده عن الطائرات القتاليه.وبالطبع هتلاقوا فيه معلومات اخرى كتيره.

من افضل المواقع العسكريه التي تضم قدير كبير جدا من المعلومات والخلفيات التاريخيه عن الطائرات والصواريخ للكثير من دول العالم فعلا.واوصي به بشده لمن يريد كتابة موضوع شامل عن الصواريخ المستخدمه على متن الطائرات.

ودي اعز وصله من الموقع على قلبي وصلة الصواريخ الامريكيه حاجه تحفه .

بصراحه انا ما استخدمتش الموقع ده كتير ولكن هو موقع اخباري بصفه رئيسيه ومجال الحصول فيه على معلومه صغير شويه.ولكن انت ممكن تاخد الخبر وبعد كده ترجع للمصادر الاخرى عشان الاستزاده.

طبعا اللي يبحب الصين هيحب الموقع ده لان فيه معلومات واخبار كثيره عن كل ما يخص الصين عسكريا وتقنيا.

الموقع الروسي الشهير للمعلومات العسكريه وهو من المراجع الموثوقه وبيعرض ابحاث عن كل المقاتلات والاسلحه الروسيه وكمان بيذكر من وجهة نظره الشبيه لها من الاسلحه الامريكيه او الاوروبيه.وفعلا ما يفوتش أي واحد عايز يعمل موضوع عن سلاح روسي.

\
موقع ايرفورس تكنولجي.ادخله ومش هتندم.
ده اللي اقدر اقوله عنه.

ومن الاشياء اللي لاحظتها بعد طرح الموضوع لاول مره سؤال الكثيرين عن مصادر عربيه للمعلومات العسكريه.

وبصراحه بعد البحث (الغير جاد بصراحه)لم اجد الا هذا الموقع باللغه العربيه.واتمنى يعجبكم واعتقد كتير منكم عارفين موقع مقاتل.

بكده اكون انهيت الدفعه التانيه من المصادر اللي عندي.

طبعا انا بعتذر جدا عشان الدفعه دي مش افضل من اللي كانت قبلها واللي امتازت بالتنوع ولكن للاسف هو ده اللي قدرت احط ايدي عليه في الفتره دي خصوصا ان بقالي حوالي سنه منقطع عن الحاجات دي.

ولكن بوعدكم ان شاء الله لو عشنا وكان لينا نصيب يكون في بعد كده مواقع عن انواع اخرى من الاسلحه غير الطائرات فقط.

وبردو برجع وبكرر نفس الطلب ياريت يا جماعه اللي عنده حاجه جديده يفيدنا بيها وما يبخلش علينا.
عشان نكمل المسيره سوا والموضوع يكبر ويصبح موسوعه كبيره للمصادر والمراجع العسكريه.

وتحياتي ليكم جميعا.

Top ace

رد: تكمله:مواقع عسكريه تفيد كل من يريد كتابة موضوع او البحث عن معلومه عسكريه معينه.

مشكووووووووووووور على مجهدك المتميز
و الى الامام دائما
و موضوع يستحق التثبيت

رد: تكمله:مواقع عسكريه تفيد كل من يريد كتابة موضوع او البحث عن معلومه عسكريه معينه.

عفوا اخي والجزء الاول من الموضوع مثبت فعلا وانا بانتظارمصادركم الجديده.

يعطيك العافية اخوي توب على هذه الفكرة الرائعة .. إلى الأمام

ربنا يخليك استاذ خالد وبمعاونتكم ان شاء الله نستمر.

عودة
أعلى