مصر: وزير الدفاع المصري يلتقي وزير الدفاع الهندي في القاهرة

ربما هذه التحركات الاخيرة مرتبطة بشكل ما مع عودة الصفقة الهندية الضخمة للمسار مجددا (MRFA)

الهند اعادت تفعيل صفقة حيازة 114 مقاتلة متعددة المهام والمتنافسون هم :

هناك اشتراط هندي واضح على اهمية نقل التكنولوجيا في الصفقة

سيتم استيراد عدد 18 مقاتلة فقط بينما سيتم تصنيع عدد 96 مقاتلة

وهناك انباء عن اقتراب الرافال من الفوز بحكم نجاحها التقني في MMRCA السابقة وتجربة سلاح الجو الهندي ورضاه عنها اضافة لمشاريع الشراكة الصناعية والتكنولوجية التي بدأها الجانب الفرنسي والهندي بوتيرة متسارعة ..

ياراجل يا طيب ...ده انت كلك هبد ::Lamo::
فكرتني بزمن الهبد الجميل باتريوت بجوار السد العالي وصواريخ باليستيه مخزنه تحت الأرض وصناعه الاسلحه النوويه

نرجع لموضوع الهبد
شوف خمس دول يصنعون محركات نفاثه في العالم

امريكا بريطانيا فرنسا روسيا الصين

الصين صرفت مايزيد عن 25 مليار دولار من 2005 الي 2015 لانتاج محرك لطائره J10 وكان لها صناعات مغذيه للمحركات منذ السبعينات.

الهند تستعمل محرك من جنرال اليكتريك في التيجاس mk1.2 وستستعمل محرك فرنسي من سافران في الجيل الخامس وكان لديها مشروع بمساعده روسيا وفشل.

تقولي الهند ومصر في تعاون لصناعه محرك محلي

images (28).jpeg

فكرتني بزمن الهبد الجميل باتريوت بجوار السد العالي وصواريخ باليستيه مخزنه تحت الأرض وصناعه الاسلحه النوويه

نرجع لموضوع الهبد
شوف خمس دول يصنعون محركات نفاثه في العالم

امريكا بريطانيا فرنسا روسيا الصين

الصين صرفت مايزيد عن 25 مليار دولار من 2005 الي 2015 لانتاج محرك لطائره J10 وكان لها صناعات مغذيه للمحركات منذ السبعينات.

الهند تستعمل محرك من جنرال اليكتريك في التيجاس mk1.2 وستستعمل محرك فرنسي من سافران في الجيل الخامس وكان لديها مشروع بمساعده روسيا وفشل.

تقولي الهند ومصر في تعاون لصناعه محرك محلي

مشاهدة المرفق 517460
ده انا لو عيل بفهمه كان فهم ... انا اسف لمعاليك .... روح نام

ده انا لو عيل بفهمه كان فهم ... انا اسف لمعاليك .... روح نام
معلش عقليتك لسه kG1 اللي تعتقد فيها ان الهند قادره علي صناعه محرك نفاث بديل للمحرك للأمريكي .... حتي الصين لم تتبجح بذلك رغم تطورها عن الهند في المجال دعك من دعايه الهنود... ورح نام

معلش عقليتك لسه kG1 اللي تعتقد فيها ان الهند قادره علي صناعه محرك نفاث بديل للمحرك للأمريكي .... حتي الصين لم تتبجح بذلك رغم تطورها عن الهند في المجال دعك من دعايه الهنود...
المصادر عندك .... و التطوير للمحركات من زمان و الهند بتتعاون ما سافران و الاستاذ صقر الامارات ...وضح ده ....

فعاوز تفهم اهلا وسهلا مش عاوز ....روح نام ....

واحد جي يتريق على الهند في صناعة المحركات اللي اقتصادها تخطى بيريطانيا و اللي دايما بتصدر مبرمجين و مصنعين للعالم ووناس كفئ

انت حضرتك جي تهزر ..... صحيح عندهم اخطاء لكن لكن الموضوع مش مستحيل ....كوريا و اليابان بيصنعوا بعيد عن المحرك اللي اخذوه من امريكا

فروح نام احسن واتغطى كويس ....عشان الظاهر البرد لسعك

الطائرة الهندي عرضها افضل نقل تقنية كامل ...غير ان الهند ستقوم باستبدال المحرك الامريكي بمحرك اخر محلي الصنع او ستشترك او تقوم بتصنيع محرك جديد بالتعاون مع مصر وهناك مصدر ارفقته لذلك
ههههههه

واحد جي يتريق على الهند في صناعة المحركات اللي اقتصادها تخطى بيريطانيا و اللي دايما بتصدر مبرمجين و مصنعين للعالم ووناس كفئ
سمك لبن تمر هندي

المصادر عندك .... و التطوير للمحركات من زمان و الهند بتتعاون ما سافران و الاستاذ صقر الامارات ...وضح ده ....

فعاوز تفهم اهلا وسهلا مش عاوز ....روح نام ....

انت حضرتك جي تهزر ..... صحيح عندهم اخطاء لكن لكن الموضوع مش مستحيل ....كوريا و اليابان بيصنعوا بعيد عن المحرك اللي اخذوه من امريكا

فروح نام احسن واتغطى كويس ....عشان الظاهر البرد لسعك
مصر ممكن تصنع محرك محلي لكن بعد 100 عام من الأن على الأقل
طول ما أغبى من في مصر في موضع المسئولية لا تنتظر شيئ
أتحدث عن رئيس .. وزراء .. موظفين بمختلف الدرجات .. أعضاء مجلس شعب .. نواب .. الخ
حتى قيادات الجيش دماغ من عصر الحجر أهم شيء مرتب أخر الشهر والبريستيج والمحشي وحاضر يا بية وشكراً يا أفندم
مصر محتاجة تطهير

التعديل الأخير:
مصر ممكن تصنع محرك محلي لكن بعد 100 عام من الأن على الأقل
طول ما أغبى من في مصر في موضع المسئولية لا تنتظر شيئ
أتحدث عن رئيس .. وزراء .. موظفين بمختلف الدرجات .. أعضاء مجلس شعب .. نواب .. الخ
حتى قيادات الجيش دماغ من عصر الحجر أهم شيء مرتب أخر الشهر والبريستيج والمحشي وحاضر يا بية وشكراً يا أفندم
مصر محتاجة تطهير
ده لو بدأت من الأن في صناعه المحركات وعلم المعادن والمواد والميكانيك وصرفت الكثير عليه

الصين محركها المحلي حتي اليوم غير إعتمادي رغم الموارد والأموال التي صرفت علي تطويره

الهند بلد فاشله في علم المواد والميكانيك والاليكترونيات الفائقه التطور رغم مجهودها فيه ولولا دعم الغرب لها لما حققت شئ علي مستوي الصناعه العسكريه المتطوره

يقلك الهند تعمل علي تطوير محرك محلي مع مصر 🤭

ده لو بدأت من الأن في صناعه المحركات وعلم المعادن والمواد والميكانيك وصرفت الكثير عليه

الصين محركها المحلي حتي اليوم غير إعتمادي رغم الموارد والأموال التي صرفت علي تطويره

الهند بلد فاشله في علم المواد والميكانيك والاليكترونيات الفائقه التطور رغم مجهودها فيه ولولا دعم الغرب لها لما حققت شئ علي مستوي الصناعه العسكريه المتطوره

يقلك الهند تعمل علي تطوير محرك محلي مع مصر 🤭
والله روح كلم المصدر مش انا ...روح كلم الصحف الفرنسية مش انا...

ولو كنت عالم ...روح كلمهم وقولهم انتوا مش يتبعوا حاجة

يا راجل ده إنت عديت البطيخ

عودة
أعلى