رايثيون تفوز بعقد بقيمة 972 مليون دولار لتوريد صاروخ جو-جو متوسط المدى - AMRAAM

DENERO

خبير بمجال الإتصالات وأمن المعلومات
عضو مميز
التفاعل
22,817 295 2

فازت شركة Raytheon Missiles and Defense بعقد قيمته 972 مليون دولار لتزويد الولايات المتحدة وغيرها من الجيوش بصواريخ جو - جو متطورة متوسطة المدى ، AMRAAMs

• بموجب التعديل التحفيزي غير التنافسي والسعر الثابت للعقد الممنوح سابقًا ، ستنتج Raytheon صواريخ AMRAAM لكل من القوات الجوية والبحرية ، بالإضافة إلى جيوش 19 دولة أخرى بما في ذلك المملكة المتحدة وأستراليا وإيطاليا والسعودية وقطر واليابان. قالت وزارة الدفاع الأمريكية (البنتاغون) يوم الثلاثاء إن المبيعات العسكرية الأجنبية تمثل 42٪ من قيمة العقد

المصدر :

WBR

لو كان اسم مصر ظهر ، كان هيبقي عندي شعور غريب لا هقدر افرح (الافراج عن الصورايخ اخيرا ) و لا ازعل (بسبب الوضع الاقتصادى و مش وقته ) 😐

Production Lot 36 كلها صواريخ AIM-120C8 و AIM-120D3 مبروك لسعودية و البحرين و قطر

أكيد يوجد من دول أوروبا وروسيا والصين بدائل

بدائل وليس نظائر في كتير بس لو بتتكلم على المتاح لمصر يبقى الصيني PL- 12 او الاحدث.. والروسي R-77
لاني اشك ان احنا هناخد حاجة الفترة الجاية من امريكا او اورربا في حوار الصواريخ الجو-جو الحديثة دي
لكن بشكل عام الامرام الافضل والاقوى والاحدث بنسختة الجديدة دي مفيهاش كلام

بدائل وليس نظائر في كتير بس لو بتتكلم على المتاح لمصر يبقى الصيني PL- 12 او الاحدث.. والروسي R-77
لاني اشك ان احنا هناخد حاجة الفترة الجاية من امريكا او اورربا في حوار الصواريخ الجو-جو الحديثة دي
لكن بشكل عام الامرام الافضل والاقوى والاحدث بنسختة الجديدة دي مفيهاش كلام
المشكلة ان الروس يعطونك مديات وارقام غير صحيحة , ويقومون ببنائها في أفضل الأحوال
وكنسخة معدة للقوات الروسية , والهنود بنفسهم قالوها وقرروا تغيير وجهتهم الى اسرائيل
-
نفس الأمر في باقي المعدات مثل البانتسير وغيرها من الانظمة والصواريخ
الثقة بالروس اصبحت معدومة
-
بخصوص الصيني انا اتفق معك لكن يوجد صعوبة في الحصول على التقنيات الصينية
اقصد من ناحية الضغوط الدولية وما الى ذلك

المشكلة ان الروس يعطونك مديات وارقام غير صحيحة , ويقومون ببنائها في أفضل الأحوال
وكنسخة معدة للقوات الروسية , والهنود بنفسهم قالوها وقرروا تغيير وجهتهم الى اسرائيل
-
نفس الأمر في باقي المعدات مثل البانتسير وغيرها من الانظمة والصواريخ
الثقة بالروس اصبحت معدومة
-
انا باتكلم على البدائل المتاحة لمصر
ومتفق معاك بخصوص الروسي وعلشان كدة انا منفتح على الصيني اكثر من الروسي وحتى الان مفيش عقوبات على السلاح الصيني بعكس الروسي ( كاتسا ) مع ان الروسي الاسهل انة يجي بحكم صفقات الطائرات والتعاون اللي موجود

ومن متى امريكا تضغط من اجل المبيعات الصينية للسلاح؟

ومن متى امريكا تضغط من اجل المبيعات الصينية للسلاح؟

منذ وقت طويل وليس بالجديد .. امريكا فرضت عقوبات على نورينكو الصينية لمدة سنتين
وذلك عام 2003
وان لم يكن معلن , فأغلب الحكومات تواجه ضغوط قوية للأبتعاد عن الصين

لو في عقوبات على شركة او اتنين ف هيكون بسبب امداد دول زي سوريا وايران اللي خاضغة لعقوبات اصلاً وعليها حظر
لكن بشكل عام الصين مش معمولها قانون زي كاتسا مثل روسيا ممكن مع الوقت او في المستقبل جايز
عموماً مش عايزين نخرج عن الموضوع الاساسي ويحصل الجدل المعتاد ... صلوا على النبي
:giggle:

لو في عقوبات على شركة او اتنين ف هيكون بسبب امداد دول زي سوريا وايران اللي خاضغة لعقوبات اصلاً وعليها حظر
لكن بشكل عام الصين مش معمولها قانون زي كاتسا مثل روسيا ممكن مع الوقت او في المستقبل جايز
عموماً مش عايزين نخرج عن الموضوع الاساسي ويحصل الجدل المعتاد ... صلوا على النبي
:giggle:
مفيش جدل ان شاء الله بس للتوضيح .
وفعلا كلامك صحيح

عودة
أعلى