إكتشاف غازي جديد في قبرص

البلوك 6 يخص قبرص ... اما على تقسيمة الاتراك .. فهيكون اطراف البلوك من فوق وهى مساحة صغيرة
والحقل المكتشف بعيد عن تقسيمة الأتراك....بس طالما قبرص طلعت منه غاز فهيكون امر واقع والبلوك بقى يخص قبرص وبتقسيمة تركيا

مشاهدة المرفق 508893
طيب سمعت ان تقسيمة تركيا افضل من اليونان بالنسبة لمصر هل هذا صحيح

طيب سمعت ان تقسيمة تركيا افضل من اليونان بالنسبة لمصر هل هذا صحيح
هل تقصد ان تأخذ مصر من المياة اليونانية لتعترف بالتقسيم التركى ؟

على العكس

هناك انتقادات واسعة واجهتها الحكومة اليونانية في الداخل ففي أعقاب توقيع الاتفاق، قال وزير الخارجية اليوناني السابق، نيقوس كوتسياس، إن أثينا قدمت تنازلات في جميع القضايا قيد التفاوض مع القاهرة، مضيفاً أن الاتفاق منح مصر ما طلبته، ولم تأخذ اليونان شيئاً.

ترسيم الحدود الذي وقَّعته مصر وقبرص في 2003 إلى مبدأ خط الوسط، فإن الاتفاق مع اليونان كان على أساس نسبي، وبموجب هذا لم تُقسَّم المنطقة الاقتصادية الخالصة بين أجزاء مُتساوية لكلا البلدين، بل حصلت مصر على 56 في المئة، وحصلت اليونان على 44 في المئة، وهو ما يُثير انتقادات المعارضة اليونانية.

سفير قبرص لدى الأمم المتحدة، أندرياس مافرويانيس، وهو أيضاً أستاذ القانون الدولي لدى جامعة فريدريك في قبرص، أن في الاتفاق الأخير بين مصر واليونان، تم فيه تحقيق نتيجة عادلة وفقاً للمادة 74 من اتفاقية قانون البحار. وفي هذه الحالة تم تصحيح خط الوسط لمُراعاة الظروف الخاصة وتحقيق نتيجة عادلة. ويضيف "أعتقد أنه إذا قامت محكمة دولية بترسيم الحدود فلن تكون النتيجة مختلفة. حتى إنني أعتقد أن مصر حصلت على أفضل صفقة ممكنة".

التعديل الأخير:
هل تقصد ان تأخذ مصر من المياة اليونانية لتعترف بالتقسيم التركى ؟
يارجال اهم شي المصالح
وإصلا المياه اليونانية واصله لجزر تبعد عن تركيا ٢كيلو مثل جزيرة كاستيلوريزو

أعتقد التقسيم غير عادل

• اللي مظلوم في موضوع الغاز دة طبعاً تركيا بشكل كبير بكل صراحة
  • مصر خلعت من الحوارات بتاعة الصراع وخدت على ابعد نقطة ممكن يكون فيها خلاف مستقبلي مع كل الدول اللي حواليها علشان تفوق لحالها وتركز في التنقيب والاستكشاف
  • اليونان واخدة نصيب الاسد بسبب موضوع الجزر بالتأكيد
  • قولاً واحدا الحدود دي هيظهر عليها خلاف اجلاً او عاجلاً وممكن حرب كمان لان تركيا لا انضمت للمعاهدة الخاصة بالحدود البحرية ولا رسمت حدودها مع اي حد

الغرب الصليبي يريد تقزيم حقوق تركيا لم يتركوا لهم أي مجال بسبب الجزر اليونانية المتاخمة للأراضي التركية وعدم الإعتراف بحقوق الأتراك في قبرص الشمالية وعدم الإعتراف بها كما يعترفون بقبرص اليونانية
والله يا صديقي انا مقيم في قبرص الشماليه لاغراض الدراسه
لم اقابل يوناني في حياتي لكن اجزم انه أحسن من الف تركي
كل شعوب الكره الارضيه احسن من الاتراك شعب وحكومه ودوله وتاريخ وثقافه

• اللي مظلوم في موضوع الغاز دة طبعاً تركيا بشكل كبير بكل صراحة
  • مصر خلعت من الحوارات بتاعة الصراع وخدت على ابعد نقطة ممكن يكون فيها خلاف مستقبلي مع كل الدول اللي حواليها علشان تفوق لحالها وتركز في التنقيب والاستكشاف
  • اليونان واخدة نصيب الاسد بسبب موضوع الجزر بالتأكيد
  • قولاً واحدا الحدود دي هيظهر عليها خلاف اجلاً او عاجلاً وممكن حرب كمان لان تركيا لا انضمت للمعاهدة الخاصة بالحدود البحرية ولا رسمت حدودها مع اي حد
مظلومة !! ..

وقعت معاهدة لندن بين الدولة العثمانية ودول البلقان في مايو/ أيار 1913، وبموجبها تنازلت الدولة العثمانية عن كامل حقوقها السيادية في جزيرة كريت.

مظلومة !! ..

وقعت معاهدة لندن بين الدولة العثمانية ودول البلقان في مايو/ أيار 1913، وبموجبها تنازلت الدولة العثمانية عن كامل حقوقها السيادية في جزيرة كريت.

انا مش باتكلم على الحدود والاتفاقيات بل بالعكس اليونان لها كامل الحق طبقاً للحروب اللي حصلت واتفاقية لوزان
انا باتكلم على النسبة اللي هي موجودة فعلاً على الارض حالياً فهي مظلومة في الكمية والمساحة يعني اقل واحدة فيهم تعتبر دة قصدي .... بتكلم على الكم مش الكيف

انا مش باتكلم على الحدود والاتفاقيات بل بالعكس اليونان لها كامل الحق طبقاً للحروب اللي حصلت واتفاقية لوزان
انا باتكلم على النسبة اللي هي موجودة فعلاً على الارض حالياً فهي مظلومة في الكمية والمساحة يعني اقل واحدة فيهم تعتبر دة قصدي .... بتكلم على الكم مش الكيف
ماهو انت لو عملت كده هتظلم اليونان ماهو مش معقوله تركيا عايزه مياهها الاقتصادية على حدود جزيرة كريت

شوف الخريطة بتاعتهم

التعديل الأخير:
ماهو انت لو عملت كده هتظلم اليونان ماهو مش معقوله تركيا عايزه مياهها الاقتصادية على حدود جزيرة كريت
ما انا علشان كدة بقولك اليونان معاها الحق دولياً وبالمعاهدات واوروبا كمان هتقف معاها وتنحازلها اكثر من تركيا انا واثق من دة انا مش معترض .. انا عايز اقول ان اقل نصيب في البحر المتوسط هي تركيا >..المشكلة اللي هتكون قبل دي هي تركيا وقبرص بالتاكيد

ما انا علشان كدة بقولك اليونان معاها الحق دولياً وبالمعاهدات واوروبا كمان هتقف معاها وتنحازلها اكثر من تركيا انا واثق من دة انا مش معترض .. انا عايز اقول ان اقل نصيب في البحر المتوسط هي تركيا >..المشكلة اللي هتكون قبل دي هي تركيا وقبرص بالتاكيد

هل تركيا ستكون حذرة من ردود الفعل تجاهها لو اقدمت على استخراج الغاز

او ستفعلها بالقوة والحكم بالأمر الواقع ..الله اعلم

ربما نرى توافق بين تركيا وقبرص واليونان ليه لأ

هل تركيا ستكون حذرة من ردود الفعل تجاهها لو اقدمت على استخراج الغاز

او ستفعلها بالقوة والحكم بالأمر الواقع ..الله اعلم

ربما نرى توافق بين تركيا وقبرص واليونان ليه لأ

اتمنى طبعاً بس النزعة التركية مش مساعدة الدولتين بشكل كبير بالاضافة لما تشوف خريطة التقسيم بين تركيا واليونان بالذات هتلاقي فيها نقط اشتباك كتيرة اوي مش عارف هيحلوها ازاي ... انا باعتقد انهم هيختلفوا مع الوقت الحدود متشعبة ومتشابكة بشكل صعب اوي ( بص على الخرائط دي كدة )
>. دة جزيرة كريت مش عارفين يحلوها يعتبر لحد الان وفيها مشاكل :giggle:

اتمنى طبعاً بس النزعة التركية مش مساعدة الدولتين بشكل كبير بالاضافة لما تشوف خريطة التقسيم بين تركيا واليونان بالذات هتلاقي فيها نقط اشتباك كتيرة اوي مش عارف هيحلوها ازاي ... انا باعتقد انهم هيختلفوا مع الوقت الحدود متشعبة ومتشابكة بشكل صعب اوي ( بص على الخرائط دي كدة ) >. دة جزيرة كريت مش عارفين يحلوها يعتبر لحد الان وفيها مشاكل :giggle:

مشاهدة المرفق 508912

مشاهدة المرفق 508913
مشاهدة المرفق 508914
يقعدوا مع بعض ويقسموا

عودة
أعلى