مصر تفاوض للحصول على فرقطتين بيري كلاس أولفر

البيرى جيده لتحديات المتوسط والمنطقة عموما لاننسى أن تركيا واليونان مازالوا يشغلون البيرى و يكفى أنها منصه لإطلاق الهاربون مع تحديثها بالأنظمة الفرنسيه ستؤدى الدور المطلوب منها
ثانيا ليس من المطلوب أن تكون كل اسلحتك توب نوتش مثل الفريم والميكو و الجويند والإمباسدر و التايب حتى الدول الكبرى تشغل أسلحة متقادمه
الاهم انها مجانيه

ملحوظه
عايز تدمر أى بلد بدون اطلاق رصاصه واحده
غرقها بالديون
ده هيضرب العمله و يرفع الأسعار و يتسبب فى بيع اصول بعد التعثر
و تدخل البلد فى دوامه من الفوضى و الإضطرابات و عدم إستقرار و ده يؤدى لتدمير الإقتصاد
و محاولة إصلاح الوضع الداخلى مما يشغلك عن أمورك الخارجيه فتتجراء عليك دول كانت تهابك فى الماضى و تجور على حقوقك
هو السيناريو ده أنا شوفته فين أو بأشوفه فين ؟؟؟
لو عرفت الحل اتصل على 0900
بتشوفة في اليونان و في إيطاليا ام ديون 150% 😉

وشوفتة في مصر في الثمانينات و التسعينات 😉

مصر من عهد الملكية و هي دولة ديون يابتاع من 1952 و تمصير الديون كان بالغصب بعد خراب بريطانيا و احتياجها للمال باي طريقة لمواصلة الحرب.

اقراء كتاب قصة الاقتصاد المصري من عهد محمد علي الي مبارك للكاتب الكبير جلال أمين

الكتاب في الاساس للحديث عن الديون المصرية لدرجة ان نقاد الكتاب اتنقدوا ان اسم الكتاب المفروض يكون قصة الديون المصرية

بدل الهجوم علي الناي و الحزق يانهم مطبلاتية بسبب سماعك و متابعة الانترنت 😂 اللي اثرت عليك

شوف يا خالد محمود كم مره اكشف كذبك
الا تستحي من الكذب ؟! قررت اني ما ارد عليك بعد ذلك ( لانك عضو كذاب )

اصدق الامير محمد بن سلمان
ولا اصدقك انت يا عزت ههههههههه

شوف هذا المقطع

الكلام السياسى شى والواقع شىء تانى حتى شراء السلاح النووي لن يكون فعالا بالسهولة التى تتخيلها

محمد بن سلمان قول وفعل، وكلامه نرى منه نتائج على ارض الواقع، مثلاً عندما تكلم عن إمكانية السعودية لتصبح دولة مصنعة عسكرياً عام 2030 رأينا نتائج على ارض الواقع مثل إنشاء الشركات الصناعية او صفقات نقل التقنية او المنتجات العسكرية السعودية في معارض ايديكس العالمية، وليس مثل رأيسكم السيسي الي بيطلع ويقول اي كلام ولا نرى نتائج على ارض الواقع
عزت @عزت

طيب انتا تعرف شروط صيانة السلاح النووي وحتمية رصده فى ظروف معينة وضرورة إجراء تجارب على الصواريخ الحاملة له جمع كل دول وهتفهم ليه وجود سلاح نووى مش سهل زى ما انتا متخيل إيران بتشتغل بقالها اكتر من 30سنة عشان تمتلك النووى ومش عارفه

لازم الساده الظباط يسافرو يتفسحو شويه كأنه تدريب على حس الصفقات الخربانه دى
بمناسبة حديثك هذا. و لما كنت بتحدث عن الاصلاح الهيكلى للإدارة في مصر و دخلت انت قولت اني اكسر الطبلة 😂

لي استاذ في الجامعةفي قسم الهندسة الطبية جمع حضانة اطفال incubator بنسبة مكون محلي و تصميم مصري. و عرضها علي السادة الاطباء.

كل طبيب يقيمها ينبهر بجودتها و بتعدي الاختبارت بتاعتهم و مطابقة للموصفات.... يسائل عن البلد اللي هيسافر لها 😉 يقولة لا ياباشا دي مصري

"مصري"

images (1).jpeg

طيب هنخليك تزور المصنع و كمان تشوف ان كل الاجزاء الحساسة مستوردة من ايطاليا و لو عوزة نجيبها من اي بلد تعجبك هنجبها و المكونات المصرية مصنع من خامات محترمة جدا و هتقدر تشوفها بنفسك و كمان تشوف المصانع إللي بتقطع المواد دي بالليز و....

لان الطبيب مع المهندس بيطلعوا رحلة سفر الي الدولة المصدر للجهاز و بعدها كمان بياخدوا عروض منها و شوية اغراءات زي حصولهم من شركات الادوية كدة 😉

المواطن المصري نفسة رافض الصناعة في بلدة و بيحارب تصنيع بلدة

بالمناسة الجيش المصري بقي بيصنع حضانات خاصة به للمستشفيات بتاعته و موفر علي نفسة ملايين بيتم اهدارها سنويا في رحلات و شراء منتج بتكلفة مرتفعة علشان العلامة التجارية. دة غير عقود الصيانة.

بتشوفة في اليونان و في إيطاليا ام ديون 150

يا زين ما اختارت 😂 .... ايطاليا و اليونان دولتين ينخرهم الفساد و سوء الادارة ايضا . و لو ان حال مواطنيهم افضل من حال المواطن المصري .

طبيعي بلد خارجة من حرب و عبارة عن خرابة و عليها ديون .

مصر من عهد الملكية و هي دولة ديون يابتاع من 1952 و تمصير الديون كان بالغصب بعد خراب بريطانيا و احتياجها للمال باي طريقة لمواصلة الحرب.

معاك في كل ده . ان مصر في معظم فترات تاريخها تعاني من سوء الادارة و التخطيط و تفشي الفساد . لكن ده مش عذر .

التوجهه الحكومي للاستدانة دائما هو استسهال في حل المشكلة ربنا يسترها من عواقبه .

سمعت انهم رفعوا اسعار الاسكان المتوسط الي مليون و ٧٠٠ الف جنية .

في حالة سخط كبيرة من الناس ربنا يسترها .

يا زين ما اختارت 😂 .... ايطاليا و اليونان دولتين ينخرهم الفساد و سوء الادارة ايضا . و لو ان حال مواطنيهم افضل من حال المواطن المصري .

طبيعي بلد خارجة من حرب و عبارة عن خرابة و عليها ديون .

معاك في كل ده . ان مصر في معظم فترات تاريخها تعاني من سوء الادارة و التخطيط و تفشي الفساد . لكن ده مش عذر .

التوجهه الحكومي للاستدانة دائما هو استسهال في حل المشكلة ربنا يسترها من عواقبه .

سمعت انهم رفعوا اسعار الاسكان المتوسط الي مليون و ٧٠٠ الف جنية .

في حالة سخط كبيرة من الناس ربنا يسترها .
اخي الكريم سهيل. انا ضد الافراط في اخد القروض و حسن إدارة القروض

و اعلم الازمة الاقتصادية و تحدثو يمكن مع شحصك الكريم عن سوء الادارة و الفساد المالي و الاداري و ضعف الفريق الاقتصادي و عدم دفع الانتاج و.......

لكن هنا نتحدث عن قضية يكثر فيها الهبد و هي ماذا يحدث عند تعثر سداد القروض ؟

حتي ان بعض الاشخاص مع عدم منافسة الدولة للقطاع الخاص و مع دخول الدولة للسوق و الان عندهم حزن شديد من الخصخصة المتفق عليها من عهد مبارك و اللي الصندوق اتفق مع الادارة الحالية عليها من ٢٠١٨.

المشكلة هي في ادارة القروض و بالرغم من الاسراف في الحصول ل
علي القروض ، الا ان معظم مشاريعهم اللي تم تنفذيها بالقروض يمكن بيعها و سوف تعود بدخل (للاسف معظمها استثمار طويل الأجل)

لذلك انا حتي ذكرت ان المفيد اخد قرض و بناء شئ يمكن بيعه لاحقا افضل من اني اصرفة علي التعليم و الصحة بلا عائد (البعض افكر بذلك اني ضد الصرف علي التعليم و الصحة!!!)

مثلا انا الدولة اخذت قروض و إنشاءة عاصمة ادارية او محطات كهرباء او كوبري ،من السهل مستقبلا في حالة تعثر السداد ان يتم بيع هذة الاستثمارات و كانك لم تفعل شئ ياسيدي و بالعكس انت بذلك دخلت مستثمر اجنبي بلدك كان المستثمر هو من قام ببناء هذة الاشياء من البداية

بالنسبة لحديثنا و مقاطعتي للشخص فمجرد اردات توضيح تعامل مصر مع القروض من العهد الملكي باستخدام كتاب محترم مبني علي حقائق تاريخية و كلام علمية.

و حل الازمة هي دفع القطاع الخاص للانتاج و تحسين جودة منتاجتهم و لو فعلت مصر ذلك منذ ٢٠١٧ و نجحت في قانون الاستثمار و الصناعة لم نكن لنشهد ماحدث و لم يتاثر الاقتصاد لا بعاصمة و لا بكوبري بل بالعكس كان هيدفع المصانع لتوريد مستلزمات لهم و توفيرها محلياً باسعار رخيصة.

صندوق النقد نفسة في عام ٢٠١٨ ذكر لو مصر دفهت نمو القطاع الخاص لحدث في مصر معدل نمو يفوق ال 8% الي جانب المشاريع المصرية و تحدث عن ان القطاع الخاص و مشاريع الدولة تستطيع تكملة بعضها.

اخي الكريم سهيل. انا ضد الافراط في اخد القروض و حسن إدارة القروض

و اعلم الازمة الاقتصادية و تحدثو يمكن مع شحصك الكريم عن سوء الادارة و الفساد المالي و الاداري و ضعف الفريق الاقتصادي و عدم دفع الانتاج و.......

لكن هنا نتحدث عن قضية يكثر فيها الهبد و هي ماذا يحدث عند تعثر سداد القروض ؟

حتي ان بعض الاشخاص مع عدم منافسة الدولة للقطاع الخاص و مع دخول الدولة للسوق و الان عندهم حزن شديد من الخصخصة المتفق عليها من عهد مبارك و اللي الصندوق اتفق مع الادارة الحالية عليها من ٢٠١٨.

المشكلة هي في ادارة القروض و بالرغم من الاسراف في الحصول ل
علي القروض ، الا ان معظم مشاريعهم اللي تم تنفذيها بالقروض يمكن بيعها و سوف تعود بدخل (للاسف معظمها استثمار طويل الأجل)

لذلك انا حتي ذكرت ان المفيد اخد قرض و بناء شئ يمكن بيعه لاحقا افضل من اني اصرفة علي التعليم و الصحة بلا عائد (البعض افكر بذلك اني ضد الصرف علي التعليم و الصحة!!!)

مثلا انا الدولة اخذت قروض و إنشاءة عاصمة ادارية او محطات كهرباء او كوبري ،من السهل مستقبلا في حالة تعثر السداد ان يتم بيع هذة الاستثمارات و كانك لم تفعل شئ ياسيدي و بالعكس انت بذلك دخلت مستثمر اجنبي بلدك كان المستثمر هو من قام ببناء هذة الاشياء من البداية

بالنسبة لحديثنا و مقاطعتي للشخص فمجرد اردات توضيح تعامل مصر مع القروض من العهد الملكي باستخدام كتاب محترم مبني علي حقائق تاريخية و كلام علمية.

و حل الازمة هي دفع القطاع الخاص للانتاج و تحسين جودة منتاجتهم و لو فعلت مصر ذلك منذ ٢٠١٧ و نجحت في قانون الاستثمار و الصناعة لم نكن لنشهد ماحدث و لم يتاثر الاقتصاد لا بعاصمة و لا بكوبري بل بالعكس كان هيدفع المصانع لتوريد مستلزمات لهم و توفيرها محلياً باسعار رخيصة.

صندوق النقد نفسة في عام ٢٠١٨ ذكر لو مصر دفهت نمو القطاع الخاص لحدث في مصر معدل نمو يفوق ال 8% الي جانب المشاريع المصرية و تحدث عن ان القطاع الخاص و مشاريع الدولة تستطيع تكملة بعضها.

من الجائز اني فهمت كلامك بطريقة خاطئة .... ( كأنك تقول لماذا تهولوا من الامر فمصر منذ ايام الملكية و حتي وقتنا الحالي تستدين و تفشل في ادارة الديون فالماذا العتب علي السيسي و ادارته ) هذا ما فهمته صراحة ...

في النهاية الامور تحسم بالنتائج لا النوايا و النتائج تقول ان الادارة فشلت في تقدير الامور و تحتاج الي تغير هذا النهج فورا دون اي تأجيل .

ايه يا غالي مين مزعلك بس احكيلي ؟!

انت عايز تثبت ايه ... ان السلاح الامريكي متفوق علي السلاح الروسي طيب ايه الجديد في ده ؟!! . الامر اصبح واقع خصوصا بعد حرب كراباخ و الحرب الاوكرانية الروسية .

ايه تاني ... اه موضوع النووي سمعت ان السعودية لديها مشاريع انشاء مفاعلات نووية صغيرة للانتاج السلمي .

لو قصدك المملكة تشتري سلاح نووي جاهز ده مستحيل ...

لو قصدك باكستان تساعد المملكة في هذا الملف لاكتساب الخبرات و تسريع وتيرة الانجاز هذا جائز و مرجح بسبب المساعدات التي تلقتها و تتلقها باكستان من المملكة .

يعني في جميع الحالات هذا الامر يحتاج الي وقت و جهد و مال و قدرة سياسية لفرض الامر الواقع علي الجميع او تعمل كعمل كوريا ش او المجوس و تتخلي عن مكتسباتك الاقتصادية .

كل التوفيق لكم لكن لماذا كل هذا الجدال و محاولة اثبات المثبت ... لا اعلم ؟!

تذكرني بعضو اسمه فيصل تعلمه ؟
نعم السلاح الامريكي افضل من الروسي
انا ردي على الذين ينفون قدرة المملكة للحصول على السلاح النووي
من هو العضو الي اسمه فيصل ؟ حسب متابعتي للمنتدى لا اعلم عضو اسمه فيصل

في الاخير مصر دوله مثلها مثل البحرين ليس لها اي تأثير في الوقت الحالي
عشان كده اوروبا محتاجة لمصر والمانيا وفرنسا والاتحاد الاووربي كله داعم في كل شيء اقتصاد وسلاح وعشان كده امريكا تدفع 1.2 مليار دولار سنويا تسليح لمصر وعشان كده لو رفع السيسي سماعة التليفون حكومة اسرائيل تقف على رجل وعشان كده ايران عاملة حساب بس لمصر وعشان كده اردوغان لم يتجاوز الخط الاحمر في ليبيا حتى الان وعشان كده وزير خارجية روسيا جاي لمصر ويمكن بوتين كمان تخيل اصل مصر هتستضيف مؤتمر بين بوتين والعرب بدلا عن المغرب اللي الروس رفضوها وهتستضيف مؤتمر cop27 بحضور بايدن وزعماء الاتحاد الاووربي نوفمبر القادم

عشان كده اوروبا محتاجة لمصر والمانيا وفرنسا والاتحاد الاووربي كله داعم في كل شيء اقتصاد وسلاح وعشان كده امريكا تدفع 1.2 مليار دولار سنويا تسليح لمصر وعشان كده لو رفع السيسي سماعة التليفون حكومة اسرائيل تقف على رجل وعشان كده ايران عاملة حساب بس لمصر وعشان كده اردوغان لم يتجاوز الخط الاحمر في ليبيا حتى الان وعشان كده وزير خارجية روسيا جاي لمصر ويمكن بوتين كمان تخيل اصل مصر هتستضيف مؤتمر بين بوتين والعرب بدلا عن المغرب اللي الروس رفضوها وهتستضيف مؤتمر cop27 بحضور بايدن وزعماء الاتحاد الاووربي نوفمبر القادم
ممكن محتاجين برتقال ابو صره
بدونه الاوربيين بيضيعون

وبلاش عقد النقص تكون في مواضيع مصر الاوضاع الاقتصادية ليها قسم خاص بعد اذن الاعضاء محدش ينجر لاي كلام فاضي بره الموضوع الاحسن نتكلم في الموضوع ونستفيد من الخبره مش المهاترات
ممكن

ممكن محتاجين برتقال ابو صره
بدونه الاوربيين بيضيعون
اكيد مثلك ان لم تأكل شاورما تتعب
كل شاورما واحبس ببقلاوه تركي واسمع مسلسل ارطغرول ونام احلم بقردوغان

اكيد مثلك ان لم تأكل شاورما تتعب
كل شاورما واحبس ببقلاوه تركي واسمع مسلسل ارطغرول ونام احلم بقردوغان
تركيا مسببه لك ضغط نفسي

الحديث بعيد عن تركيا
الحديث عن الدول الصغيره الي تتحكم بمصير دوله كبيره مثل مصر

برأيك من المسؤل عن ضعف السياسه المصريه؟

اصغر دوله نفطيه (قطر) تدخلت في شؤن مصر كانت بتنجح في تغيير الحكم

ومصر ما قدرت تسوي لها اي شي ولا قدر ياخذون حقهم منها ،، فما بالك بالدول النفطيه القويه

اخر شي تقلي الدول النفطيه ما تقدر تدافع عن نفسها!!! تكلم بالمنطق والواقع
قطر دعمت طرف سياسي مكملش سنه، من غير النظام هوه شعب المصري، قطر ركبت الموجه لا أكثر ولا اقل، لكن اتفق ان قدرة قطر الاعلاميه تفوق قدرات باقي دول الخليج بقرون و لها تأثير فعليا

بتشوفة في اليونان و في إيطاليا ام ديون 150% 😉

اقراء كتاب قصة الاقتصاد المصري من عهد محمد علي الي مبارك للكاتب الكبير جلال أمين

الكتاب في الاساس للحديث عن الديون المصرية لدرجة ان نقاد الكتاب اتنقدوا ان اسم الكتاب المفروض يكون قصة الديون المصرية

بدل الهجوم علي الناي و الحزق يانهم مطبلاتية بسبب سماعك و متابعة الانترنت 😂 اللي اثرت عليك

مشاهدة المرفق 500707
كتاب جميل فعلا و استفدت منه كثيرا .........تحياتى

بمناسبة حديثك هذا. و لما كنت بتحدث عن الاصلاح الهيكلى للإدارة في مصر و دخلت انت قولت اني اكسر الطبلة 😂

لي استاذ في الجامعةفي قسم الهندسة الطبية جمع حضانة اطفال incubator بنسبة مكون محلي و تصميم مصري. و عرضها علي السادة الاطباء.

كل طبيب يقيمها ينبهر بجودتها و بتعدي الاختبارت بتاعتهم و مطابقة للموصفات.... يسائل عن البلد اللي هيسافر لها 😉 يقولة لا ياباشا دي مصري

"مصري"

مشاهدة المرفق 500711

طيب هنخليك تزور المصنع و كمان تشوف ان كل الاجزاء الحساسة مستوردة من ايطاليا و لو عوزة نجيبها من اي بلد تعجبك هنجبها و المكونات المصرية مصنع من خامات محترمة جدا و هتقدر تشوفها بنفسك و كمان تشوف المصانع إللي بتقطع المواد دي بالليز و....

لان الطبيب مع المهندس بيطلعوا رحلة سفر الي الدولة المصدر للجهاز و بعدها كمان بياخدوا عروض منها و شوية اغراءات زي حصولهم من شركات الادوية كدة 😉

المواطن المصري نفسة رافض الصناعة في بلدة و بيحارب تصنيع بلدة

بالمناسة الجيش المصري بقي بيصنع حضانات خاصة به للمستشفيات بتاعته و موفر علي نفسة ملايين بيتم اهدارها سنويا في رحلات و شراء منتج بتكلفة مرتفعة علشان العلامة التجارية. دة غير عقود الصيانة.
فى عدة مشاكل فى الصناعات الطبيه المصرية ....اهمها الصيانة ......فبعد التعاقد و مرور عدة سنوات تبحث عن الشركة التى تعاقدت معها على مثلا صيانه 10 سنوات لا تجدها (باعت و صفت اعمالها)و يصبح الجهاز عالة على المكان سواء حكومى او خاص و تطر الى البحث عن من يستطيع صيانه الجهاز و ان وجدتة لا تجد قطع الغيار للازمة ....هذا احد اسباب تفضيل الشركات العالمية المعروفة طبعا هذا لا ينفى ان بعض معدومى الضمير يكون الفيصل هو مصلحتهم الشخصية

عودة
أعلى