انباء عن احتمال دخول مصر والسعودية وتركيا - البريكس

صحيفة تشيكية: مصر تبدأ التعامل بالروبل الروسي نهاية الشهر الجاري.. وتأثيرات إيجابية كبيرة متوقعة

و عملنا سندات باليوان كمان .

اعتقد خلاص مصر اصبحت شريك في brics . لكن لا اعتقد هيحدث انضمام كامل علشان نتجنب المشاكل مع الغرب

و عملنا سندات باليوان كمان .

اعتقد خلاص مصر اصبحت شريك في brics . لكن لا اعتقد هيحدث انضمام كامل علشان نتجنب المشاكل مع الغرب
never say never
هممم... الغرب علاقتنا حلوه بيهم و هما ذات نفسهم بيدفعو الغاز بالروبل...اللى ممكن تضايقو التقرب المصرى للروس هما الامريكان....بس بصراحة كده و على بلاطة لعون ابو الامريكان...الناس ده مابشوفش منهم حاجات كويسة عكس الغرب زى الالمان فى فترة ميركل و الفرنسيين... المفروض يبقى فى تعاون اكتر من كده....مش عارف هل ده له علاقة ب ان فى تضارب فى الرؤى ولا هما بيبصو لمصر ان المرحلة اللى هيا فيها مجرد "phase"
وبيعولو على ان هيبقى فى a change of heart و اعادة تفكير

never say never
هممم... الغرب علاقتنا حلوه بيهم و هما ذات نفسهم بيدفعو الغاز بالروبل...اللى ممكن تضايقو التقرب المصرى للروس هما الامريكان....بس بصراحة كده و على بلاطة لعون ابو الامريكان...الناس ده مابشوفش منهم حاجات كويسة عكس الغرب زى الالمان فى فترة ميركل و الفرنسيين... المفروض يبقى فى تعاون اكتر من كده....مش عارف هل ده له علاقة ب ان فى تضارب فى الرؤى ولا هما بيبصو لمصر ان المرحلة اللى هيا فيها مجرد "phase"
وبيعولو على ان هيبقى فى a change of heart و اعادة تفكير
الي انا شايفة ان سياسية مصر دائما هي انها تمسك العصاية من النص و بنحاول منزعلش امريكا جامد .

و انا صراحتا شايف ان كويس انك تعمل معاهم اتفاقيات من غير ماتقيد نفسك بيهم حاليا . و ننتظر شوية.

الي انا شايفة ان سياسية مصر دائما هي انها تمسك العصاية من النص و بنحاول منزعلش امريكا جامد .
ما انت عشان تخلينى احبك لازم تقدملى زى ما الروسى مابيقدملى مش قاعد و بتغنى "باللى فات" الامريكان ماشوفتش منهم اى مصلحة مع انهم هما السبب فى اكترية الحاجات اللى بتحصل فى "العالم"...يا راجل ده اوروبا و اليابان بيقدمو استثمارات فى افريقيا عشان يحاربو النفوذ الصينى... و البعيد ولا هو هنا و فالح بس كل شوية يرفع فى سعر الفايدة و يسحب الدولارات اللى عندك
و انا صراحتا شايف ان كويس انك تعمل معاهم اتفاقيات من غير ماتقيد نفسك بيهم حاليا . و ننتظر شوية.
لازم اعادة نظر فى حاجات كتير بعد اللى العالم.. مر و بيمر بيه...... امريكا لازم "تشخلل" شوية و مش لمصر بس

ودي اعرف الفائدة الإقتصاديه غير الجمرك والقروض فقط ... لن يكون هنالك نقل سلاح او تقنية متقدمة او مصانع او استثمار وسيكون هنالك 100% حواجز مع الغرب مثل البرازيل وروسيا لأنهم Pro China!
بيقولك هيبقى التبادل التجارى بينهم بالعملة المحلية بعيد عن اليورو والدولار

بيقولك هيبقى التبادل التجارى بينهم بالعملة المحلية بعيد عن اليورو والدولار
وفي نفس الوقت راح يأتي وقت تطلب من الIMF أو مؤسسة أخرى اقراضك بالدولار او اليورو وترفض أو تحط شروط صعبة عليك .

عودة
أعلى