حوار اردني مصري مع ايران في بغداد

الرئيس السيسي 2013: العلاقات بين مصر وايران يجب أن تمر بالخليج.
وزير الخارجية الايراني منذ يومين: إن تعزيز علاقات إيران مع مصر يصب في مصلحة المنطقة.

نتمنى يكون ذات الامر فى العلاقات الخليجية الاثيوبية .

و طبعا معروف ان مصر و الخليج مش بينسقو مع بعض يا ريت يسطى تبطل الحركات الصبيانية ده انت لو بتقرا هتعرف ان السعودية فى مباحثات مع ايران فى العراق برضه او ممكن انت عارف بس بتستهبل ماتحاولش تضق اسفين عشان هتلاقينى واقفلك شغل اللى من تحت لتحت ده مش هينجح فا متحاولش
ماختلفناش.. حتى لو توجه مصر غير مطابق لتوجه الخليج في معاداة ايران لكن يظل أمن الخليج من أمن مصر دا الواقع والمنطق بيقول كدا والرئيس السيسي كمان بيقول كدا
ثم ان تفسير كلمة الرئيس في العلاقات مع ايران تمر بالخليج ممكن تفسيرها بمعنى رفع مستوى العلاقات مع ايران يجب ان يشمل تصالح الخليج مع ايران لان بالتاكيد احنا بالفعل بيننا وبين ايران علاقات لكن على مستوى غير دبلوماسي غير معلن مصر لن تعادي ايران مطلقا لانها دولة مسالمة تجاه مصر وبيننا عيش وملح من ايام الرئيس السادات ما اعتقدش الدولة المصرية بتنسى العيش والملح لكن مش هتتوسع العلاقات من غير ما تشمل الخليج دا رايي العابر اساسا انا مش مهتم اقوله لكن ادينا بنتكلم مش فاهم فين الحركات الصبيانة او الاسافين انا مش فاضي اركز في الاخبار اصلا يعم :D انا متابع عابر سبيل

التعديل الأخير:
الحرب الروسيه الأوكرانيه ، جعلت دول المنطقه تعيد حساباتها وتدرك ان طريق الصدام يؤدي فقط الي خراب ودمار البلدان وان من الأفضل الجلوس علي طاوله الحوار وايجاد حلول دبلوماسيه ترضي الجميع وتحفظ حقوقهم.
هل تصدق بأن الإيراني يهمه حل الحسابات عن طريق الحوار

هل تصدق بأن الإيراني يهمه حل الحسابات عن طريق الحوار

الكل يبحث عن مصالحه واذا كان هذا الأمر في مصلحه الأيراني ، ثق بانه سيكون اول واحد ينادي به وفي النهايه كما تعرف واعرف ويعرف الكل بأن المصالح هي من لها الكلمه العليا.

سيبك من الخليج , مصر ولا مرة تشجعت وفتحت موضوع
دعم الأرهاب الأيراني في سيناء دائما مايتحدثون عن الخليج فقط
-

لماذا لا تناقش مصر ايران في موضوع دعم الأرهابيين في غزة
وسيناء لضرب الأراضي المصرية وقياداتها ؟؟ هذا أمر انا اسـتغربه بشدة !!!
الأحتماء بعباءة الخليج لن يدوم طويلاً الأيرانيين لا يعرفون ذلك ولا يهمهم

الكل يبحث عن مصالحه واذا كان هذا الأمر في مصلحه الأيراني ، ثق بانه سيكون اول واحد ينادي به وفي النهايه كما تعرف واعرف ويعرف الكل بأن المصالح هي من لها الكلمه العليا.
المصيبة بأن مصالحه على حساب مصالحنا الأمنية

تمنى براحتك, في النهايه لن يغير من الامر شيئا.

المهم على الارض ما يمكن ان تعطيه و الثمن الذي تأخذه ( سياسيا و اقتصاديا ). و هذا ينطبق على الجميع. اعتقد انه اساس اكثر صلابه للعلاقات الدولية من التشدق بمثل عاطفيه.

هذا يوحي بقرب امتلاكهم السلاح النووي الكل يسارع للتبرك من لحية المسردب
الكل يسارع للتبرك؟ ياض متخلنيش اقولك كلمة تليق بيك بس قليلة الادب.... تأدب حتى يرد عليك بأدب

اعتقد ان بعض الدول الشقيقة علاقتهم بمصر من وجهة نظرهم هي علاقة تنافسية اكثر منها علاقة أخوية او تعاون وتكامل الله يرحم الرئيس السادات

اعتقد ان بعض الدول الشقيقة علاقتهم بمصر من وجهة نظرهم هي علاقة تنافسية اكثر منها علاقة أخوية او تعاون وتكامل الله يرحم الرئيس السادات

لا هي علاقه اخوية لكن حدث اخطاء

ليش نتحملها !

التوجه احتواء ايران من الكتلة العريية وتحيد خطرها مؤقتاً والله أعلم

التنافس لا يستلزم العداوة.

حنفضل اخوان متعاونين بمشيئه الله, و نتنافس بشراسه في رفعة و رخاء بلداننا.

سيبك من الخليج , مصر ولا مرة تشجعت وفتحت موضوع
دعم الأرهاب الأيراني في سيناء دائما مايتحدثون عن الخليج فقط
-

لماذا لا تناقش مصر ايران في موضوع دعم الأرهابيين في غزة
وسيناء لضرب الأراضي المصرية وقياداتها ؟؟ هذا أمر انا اسـتغربه بشدة !!!
الأحتماء بعباءة الخليج لن يدوم طويلاً الأيرانيين لا يعرفون ذلك ولا يهمهم

ايران تدعم الارهابيين في سيناء. 🤔

ماختلفناش.. حتى لو توجه مصر غير مطابق لتوجه الخليج في معاداة ايران لكن يظل أمن الخليج من أمن مصر دا الواقع والمنطق بيقول كدا والرئيس السيسي كمان بيقول كدا
ثم ان تفسير كلمة الرئيس في العلاقات مع ايران تمر بالخليج ممكن تفسيرها بمعنى رفع مستوى العلاقات مع ايران يجب ان يشمل تصالح الخليج مع ايران لان بالتاكيد احنا بالفعل بيننا وبين ايران علاقات لكن على مستوى غير دبلوماسي غير معلن مصر لن تعادي ايران مطلقا لانها دولة مسالمة تجاه مصر وبيننا عيش وملح من ايام الرئيس السادات ما اعتقدش الدولة المصرية بتنسى العيش والملح لكن مش هتتوسع العلاقات من غير ما تشمل الخليج دا رايي العابر اساسا انا مش مهتم اقوله لكن ادينا بنتكلم مش فاهم فين الحركات الصبيانة او الاسافين انا مش فاضي اركز في الاخبار اصلا يعم :D انا متابع عابر سبيل
توجه مصر لناحية ايران هو توجه السعودية لايران دولة مارقة تسعى للتوسع زيها زى الاتراك و واجب لجمها
اه فى علاقات مصرية مع ايران بس انت قولتها ببوقك غير دبلوماسية وبرضه فى علاقات مع قطر و تركيا واسرائيل و اردوغان اكد ده اكتر من مره و ده الطبيعى اومال جهاز المخابرات فى الدول شغله ايه؟
اولا مفيش عيش و ملح مابين الدول.. الدول تحكمها المصالح مش العاطفة ثانيا ايران فى وقت الشاه مش ايران فى وقت الخمينى... لو كان فى عيش وملح زى ما بتقول ماكنوش سمه شارع على اسم قاتل السادات و لو كان فيه ماكنوش بعتو اسلحة للارهابيين فى سيناء....
يسطى لما انت تقول اى حاجة ب اسم مصر و انت حاطط علم مصر فى ناس يتفتكر ان هو دة رأى مصر و للاسف فى اعضاء كتير بيقعو فى الفخ ده يشوفو كلام وحش يبصو على علم صاحب الكلام و ياخدو فكره وحشة عن البلد اللى صاحب الكلام منه و انت للاسف بتكتب كلام يحمل معنيين
ماشى يا عم العابر ربنا يصلح طريقك

ايران تدعم الارهابيين في سيناء. 🤔

اكيد سوا بالمال او السلاح الى داعش

او ادوات تهرب الاموال لزعران حماس
ايران تمول داعش والجماعات التكفيرية في العموم سواء بالمال أو السلاح
ليس معناه تمويلهم ضد سيناء ومصر لذا الربط خاطئ

عودة
أعلى