شركة المواساة السعودية تستحوذ بالكامل على مستشفى المراسم في مصر

تحرير كامل كارثه علي الحكومه والناس
مش عشان عايز تشتري اصول برخص التراب تتدمر بلد
علي العموم هيحاول جدوله الديون وفك بعض الصناديق الخاصه أتمني

تحرير العملة يدمر الاقتصاد و البلد انا ضده
بس المنتدى مش ديمقراطي 😎

اتابع دراما الجنيه لكن مو مع خفضه

للان متوقعين انهم اذكياء ويقدرون يستغبون المستثمر السعودي يحبون شغل الفهلوه :ROFLMAO:
لكن مو مشكله الاستثمار الخليجي يقولون مضر ولمصلحة النظام خلاص يخلونها للمستثمر الفرنسي والسويسري والالماني الي صافين طوابير عندهم..
المفروض يتم عمل مناقصات لأفضل سعر اما شغل الأمر المباشر مش جيد للاقتصاد

المفروض يتم عمل مناقصات لأفضل سعر اما شغل الأمر المباشر مش جيد للاقتصاد
ومين يمنع مصر تعمل مناقصات لشركات الحكومية والخاصة الي ترغب في بيعها وتنتظر عروض الاسعار من المستثمرين "العالميين" وتعلن كل شي بتفاصيله وارقامه وبشفافيه.؟!

تحرير كامل كارثه علي الحكومه والناس
مش عشان عايز تشتري اصول برخص التراب تدمر بلد
علي العموم هيحاول جدوله الديون وفك بعض الصناديق الخاصه أتمني
مافي مستثمر راح يشتري أصل قيمته وهمية الي أستثمر قبل سنتين في مصر اليوم فقد نصف إستثماره لأن الحكومة كانت مثبتة سعر الصرف عند ١٥ جنيه مع أن سعره كان يساوي أقل من ذلك

ومين يمنع مصر تعمل مناقصات لشركات الحكومية والخاصة الي ترغب في بيعها وتنتظر عروض الاسعار من المستثمرين "العالميين" وتعلن كل شي بتفاصيله وارقامه وبشفافيه.؟!
عشان بتسدد بيهم ديون الخليج والودايع المستحقه
اصلا اللي ماسك الملف الاقتصادي لا يعجبني

مافي مستثمر راح يشتري أصل قيمته وهمية الي أستثمر قبل سنتين في مصر اليوم فقد نصف إستثماره لأن الحكومة كانت مثبتة سعر الصرف عند ١٥ جنيه مع أن سعره كان يساوي أقل من ذلك
صحيح
اي خليجي عنده محفظه تقريبا يستثمر في عقار أو اوراق ماليه
يخاف من اي شركه لها نشاط في دولة ممكن يتأثر منها بسبب سعر الصرف فمبالك بمخاطر ائتمانية لها و كذلك انكماش القطاع الخاص

الموساة و اكستر وآخرين في سوق الاسهم

لازم يفهمون أن حملة الاسهم لها حقوق و الإدارة لازم تحفظ لهم

المشكلة في الاقتصاد المصري صعب وغالي يقترض و صعب يقنع المشتري

اللي بيشتري حصص اغلبيه هو الرابح اصل مقابل بضعه دولارات وبدماغه يزود الربح او يفلسه
اما مستثمري Hot money فالسوق المصري ليس افضل مكان لهم

عشان بتسدد بيهم ديون الخليج والودايع المستحقه
اصلا اللي ماسك الملف الاقتصادي لا يعجبني
المواساه مستشفى خاص ومطروحه اسهمه في السوق مالها علاقه الحكومة السعودية وديونها وودائعها فيه وش يمنع مستشفى المراسم المصري يسوي مناقصه على قولك ويبيع للسعر الافضل من المستشمرين "العالميين" المتزاحمين عليك للاستثمار والمفضلين عند الاعضاء المصريين؟!

بالسلامه وأنا قلبي داعيلك
الاستحواذ الخليجي علي الشركات في مصر فاشل ومتطفل ويضرنا أكثر ماينفعنا🤭
انسحاب المواساة - بسبب رفض مستشفى المراسم الفحص النافي للجهالة-يعني بالمختصر الجماعة حرامية ويتلاعبون بالارقام فطبيعي ينسحبون ولاراح احد يستثمر في بيئة فاسدة مثل هذه

دليل على ارتفاع الوعي
وأنها بيئة غير صالحة وذات مخاطر عالية جدا

يا رب نسمع انسحاب عاجلا غير آجل
من الشركة السعودية للاستثمار هناك
ما اظن لان استحواذاتهم جامده ومهمتها اقتناص الفرص ممكن انت تقصد اللي تابعه لصندوق الاستثمارات السعودي وليس اللي مؤسسه شراكه معا حكومة مصر وهيا شركة استثمارات صناعيه

____

المواساه مستشفى خاص ومطروحه اسهمه في السوق مالها علاقه الحكومة السعودية وديونها وودائعها فيه وش يمنع مستشفى المراسم المصري يسوي مناقصه على قولك ويبيع للسعر الافضل من المستشمرين "العالميين" المتزاحمين عليك للاستثمار والمفضلين عند الاعضاء المصريين؟!
لا انا بتكلم بشكل عام عن الاصول الحكوميه ذي الاتصالات والكهربا والمياه والمواني وشركات قطاع الأعمال اما المستشفي فأول مره اسمع عنها هنا في المنتدي لكن اعتقد الحكومه بتملك جزء فيها

عودة
أعلى