السيسي يوجه رسالة إلى السعودية والإمارات بشأن الاستثمار في مصر والودائع

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
اتمنى اغلاق الموضوع لانه يسيء لبلدي و لرئيس ....هذا لا يقبله احد

ليست سخرية. لنقل اننا ضقنا ذرعا بالوضع المصري المتفاقم باستمرار. عشرات المليارات تلقى و لا تحسن في الافق بل مزيد من الغرق.
نحن من لنا الحق في أن نضيق ذرعا او لا وليس أحد ...نحن من نعيش الامرين ....انت تأخذ ما تريده من APP من الهاتف...حتى لو ذهبت للمول تجد ما تريده بسرهة وتذهب من الحر بسرعة للبيت وتشغل المكيف ليل نهار ...مين بقا في مصر عنده مكيفات الا القليل... واللي عنده بيشغله ساعة ولا 2 وما بيكمل عشان اسعار الكهرباء ...ـ.انت تقدر تقف ب 2 و 3 ساعات عشان تقضي مصلحة لك ...مين اللي يضيق احنا المطحونين ولا مين

تبريرك بمشاهدة مسلسل ايراني محرف عن الحقيقة عشان كهة امون ....تبرير سخيف امر محرم ...ليه تتفرج عليه

اصبح الحب اعلى من الدين ......سبحان الله

ربنا يهدي
يا اخي الى خلانا بنتفرج على أبطال ميرفل وهما بيقولو على نفسهم آله مش هيخلينا نشوف ده

ليست سخرية. لنقل اننا ضقنا ذرعا بالوضع المصري المتفاقم باستمرار. عشرات المليارات تلقى و لا تحسن في الافق بل مزيد من الغرق.
نحن من لنا الحق في أن نضيق ذرعا او لا وليس أحد ...نحن من نعيش الامرين ....انت تأخذ ما تريده من APP من الهاتف...حتى لو ذهبت للمول تجد ما تريده بسرهة وتذهب من الحر بسرعة للبيت وتشغل المكيف ليل نهار ...مين بقا في مصر عنده مكيفات الا القليل... واللي عنده بيشغله ساعة ولا 2 وما بيكمل عشان اسعار الكهرباء ...ـ.انت تقدر تقف ب 2 و 3 ساعات عشان تقضي مصلحة لك ...مين اللي يضيق احنا المطحونين ولا مين
ورغم كده صابرين ,,,على امل البلد تخرج من ازماتها ...عارفين ان البلد واقعة .....30 سنة مفيش تطور .....عاوز ايه

انت لو نزلت ضيف عندنا بتروح احسن الاماكن ...لكن ما تقدرش تمشي في شوارع مكسرة ...متقدرش تمشي في عشوائيات

بنزلك احسن الاماكن عشان ما تقولش علينا انتوا بلد مقرفة

يا اخي الى خلانا بنتفرج على أبطال ميرفل وهما بيقولو على نفسهم آله مش هيخلينا نشوف ده
والله لو انت اتفرجت ماشي انما انا مش بتابع كتير من الاصل ...وافلام مارفل مش كلها وحشة انا اتفرحت على الحجات بتاعت زمان دلوقتي الشغل واخدني

في احدي تسريبات قناة الجزيرة بين السيسي ورئيس المخابرات الحالي
فيديو (حبات الأرز) ذكر فيما معناه التالي:

اشقائنا في الخليج اخر مرة صمموا عدم الإعلان عن المبالغ المرسلة تجنبا للحرج الشعبي الداخلي لديهم

شايفنا شغالين ليل ونهار وفي كل المجالات وانجازات ودا بتسبب لهم حرج داخلي ومقارنات الإنجاز بين المديون وصاحب الدين

بغض النظر عن صحة التسريب من عدمه ولكن ولله الكلام تحسه واقعي

عامة الشباب زعلانة لية؟
السيسي اكتر رئيس صرح بفضل وقيمة ومواقف الخليج معنا ليل ونهار يكررها
والدعم ما زال مستمر والعلاقات سمن علي عسل

وللعلم مفيش أي دولة حاليا بتقدم شيء بالمجان كل شيء له مقابل

مادري ليش انت فاهم ان الشعب هنا ينتظر السيسي يعترف بفضلنا ؟؟؟
القصة مو قصة يعترف بفضلنا او لا .. القصة اننا نشوف نفسنا اولى بهالفلوس بس
بغض النظر توافقني تخالفني انت حر .. بس انا اصحح لك سبب عدم تقبل الناس هنا لهذي الاعانات

سؤال ليه السيسي متمسك بالفريق الاقتصادي الأكثر سوءاً في تاريخ مصر؟

مادري ليش انت فاهم ان الشعب هنا ينتظر السيسي يعترف بفضلنا ؟؟؟
القصة مو قصة يعترف بفضلنا او لا .. القصة اننا نشوف نفسنا اولى بهالفلوس بس
بغض النظر توافقني تخالفني انت حر .. بس انا اصحح لك سبب عدم تقبل الناس هنا لهذي الاعانات
طيب متروح تكلم الملك عندكم بده ابعتله أنكم أولى بهذه الأموال

الرئيس بيقول ان السعودية والامارات دفعوا من غير ما حد يطلب منهم احنا بنحاول نعمل ايه من جانبنا ؟ بنوجههم لتحويل الودائع للاستثمار

السعودية والامارات منذ تأسيسهم من عشرات السنين عارفين مصلحتهم فين وبيستثمروا في مصر في مشروعات لكن يبدو ان الجيل الجديد هيشوف الاستثمار في اسرائيل أفيد.. good luck

بمتابعة الردود على الموضوع شايف أطفال بتنظر على الاقتصاد المصري والدولة المصرية.. اللي فاكر ان السعودية والامارات دفعوا من غير ما حد يطلب منهم مش بغرض الحصول على مصلحتهم.. good luck بردو في تجربة الشعور بالقومية والعنترية يمكن القومية مع شلومو هتكون طعمها حلو.. جربوا

اسرائيل شماعة لا تحاول تستخدمها كثير
عندنا صندوق الان هو من يقرر حسب المصلحة والجدوى الخ
يعني لو كان بالمريخ ممكن نكلم ناسا او الشركات الامريكية توصلها عبر صواريخهم

احد المستثمرين السعوديين دخل مصر ماقدر يطلع ويخلص اوراقة الا بمقابلة الرئيس السيسي
بسبب الروتين

مدري ليه زعلان انت .. الزاوية الي نظرت منها لكلامي خطأ
تراي انا قاعد اوضح فكرة بس .. انا شخصياً اشوف دعم مصر مهم و ضروري واعتقد اني قلت هالرأي هنا اكثر من مرة
بس عشان الاخ يقول انه شايف السعوديين معترضين وكان فاهم ان سبب اعتراض السعوديين اننا ننتظر السيسي يعترف بفضلنا
فحبيت اصحح الفكرة لا مو هذا السبب

وبس

يابن الحلال الخليج وافقك على مساعدة السيسي ...وافق على مساعدة الشعب المصري .....ايه اللي حصل لكل ده انا مش فاهم

مضايقين من ده يا أخي روح كلم الملك ..كلم الامير ....هوا انتوا اللي بتعطونا ولا بلدكم

رزق وجاي لينا تسموها منة ...تسموها شحاتة ....تموها وديعة ...تسموها هدية ...استثمار ..الخ ...الخ

بصين فيه ليه

هيا مش بطونكم مليانة ....واكلين شاربين نايمين في مكيفات...بل بنقول ربنا يزيدكم و يمن عليكم بالخير الوفير ....وبنحبكم ومرغم انا الشعب الغالبان ده ملوش في السياسة لو طلب منه يسيب بلده ودافع عتكم بدمه هيحصل ...و من غير فلوس لأن احنا من زمان و احنا واخدنا عاطفة العروبة

اللي دخلتنا في ازمات وحروب سواء حروب لينا او خروب عشان ناس تانية ...
انت ليه زعلان؟؟؟
لم يخطيء احد في حق مصر لكن للاسف المواضيع مثل هذه الاعضاء المصريين يتحسسوا منها.

يبقى ليه كل ده ....موضوع يراد به فتنة اكثر من كونه ...تحيل سياسي او او اقتصادي
الله يسامحك
الخبر هذا تناقلته وسائل الاعلام حول العالم. المفروض ما تزعل او تتحسس

انت ليه زعلان؟؟؟
لم يخطيء احد في حق مصر لكن للاسف المواضيع مثل هذه الاعضاء المصريين يتحسسوا منها.

الموضوع عادي ممكن يمشي بطريقة عادية مثله مثل باقي المواضيع الثانية
بس فيه لجان شغلتها محاولة اغلاق المواضيع الحساسة

الامر قديم
مثلا في 1974 ساعدت السعودية مصر بمبلغ 300$ مليون دولار (يعادل حاليا 1.8$ مليار تقريبا)

وفي عام انتفاضة الخبز بمصر 1977 ساهمت اربع دول عربية على رأسهم السعودية بمساعدة مصر بمبلغ 1$ مليار دولار (يعادل حاليا 5$ مليار دولار تقريبا).

اتمنى اغلاق الموضوع لانه يسيء لبلدي و لرئيس ....هذا لا يقبله احد
ليه على كيفك المنتدى؟ الموضوع مافيه اي اساءة لكن اتمنى ان البعض يتوقف عن الحساسية.

بعدين الخبر منتشر على جميع وسائل الاعلام

حكومتنا الله يعزها لها وجهة نظر في جعل بعض الاموال ودائع بمصر. منها حتى لا يتضاءل قيمة المال بفعل عوامل التضخم (نسبة الفائدة تضمن بقاء الوديعة بقيمتها الفعلية). وايضا حتى لا ينهار الجنيه المصري (الهدف الاساسي من الودائع الخليجية).

الاستثمار جيد اذا وجد ادارة جيده

شركة صافولا وزيوت عافيه لها استثمارات في مصر منذ عشرات السنين وهي تجني ثمار هذا الاستثمار شركة سعودية ذات جودة عاليه بسبب استغلالها الفرص
شركة المراعي ايضا لها استثمارات في مصر وتجني ثمار هذه الاستثمارات نظرا لوجود ادارات قوية ومتميزه

من يقراء المشاركات يتعجب ويضحك من الردود يبحثون عن الاستثمار في اوروبا والذي سينعكس على سعر المنتج بشكل يجعل من الصعب والمضحك توفير هده المنتجات للاسواق المحليه

استغلال الفرص هذي ميزة لايحسنها سوى اداره ناجحه اما من يضع العراقيل الوهميه والمضحكه فهذه نتمنى ان لا يدخلو اي استثمار لانهم سيفشلون مهما كانت البيئه مناسبه لهم

لدينا فرص في الوطن العربي ولكن للاسف ليس لدينا من يحسن استغلالها​
شركة صافولا عملاق في السوق عندنا ما شاء الله ....زرت مصنع سكر تابع لهم صراحة احترافية عالية جدا واختيار دقيق للكفاءات

حكومتنا الله يعزها لها وجهة نظر في جعل بعض الاموال ودائع بمصر. منها حتى لا يتضاءل قيمة المال بفعل عوامل التضخم (نسبة الفائدة تضمن بقاء الوديعة بقيمتها الفعلية). وايضا حتى لا ينهار الجنيه المصري (الهدف الاساسي من الودائع الخليجية).
طيب كويس انك عارف الحكومة بتعمل ليه كده ....ليه كمية الاعتراض دي و السخرية

الذي حصل سخرية واضحة ليس تحسس

لم نعترض على كلامكم في سوء إدارة و الفساد ولكن لم نستفد بشيء سوى الخروج بالموضوع بسخرية

وهذا ما حدث

هل نوقش الموضوع ابعاده السياسية و الاقتصادي ....

يعني مثلا الأستاذ الوكارد قال معلومة مهمة بانه ستكون ازمة سيولة في مصر

تمام ابدا في التكلم على الأبعاد

ماذا قدم في ذلك الموضوع غير ذلك

انا لا أتحسس

وبعدين هوا مل واحد مصري يطلع يقول لا تقولوا تحسس

يعني تسخروا من كلام الريس بتاع بلدي وتقول تحسس

يعني لو سعودي ما يقبل كلمة على الملك او الأمير ...وانا عن نفسي لا أقبل ذلك

فكونا خلاص ...طلعتوا شحاتين وملناش لازمة وذات أزمات عليكم

الموضوع عادي ممكن يمشي بطريقة عادية مثله مثل باقي المواضيع الثانية
بس فيه لجان شغلتها محاولة اغلاق المواضيع الحساسة
يابن الحلال لجان ايه انت هتطلعني كمان في لجان ....هوا انا عانل ٥٠٠٠ حساب ونازل روبرتات على الموضوع عشان يغلق

بلاش كده ...انا لا بتحسس ولا حاجة انا شايف الموضوع دخل في نفق سخرية

دي رؤيتي

تحياتي لك

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى