استشهاد ضابط و 10 جنود في هجوم إرهابي على إحدى محطات رفع المياه بمنطقة شرق القناة

لا حول ولا قوة الا بالله, رحم الله الجنود وتقبلهم من الشهداء واللعنه على الخوارج ومن يدعمهم ويؤيدهم.

المقارنات تفتح باب الفتنة
اترك الامر لاصحابة ولا تتدخل فى شأن غيرك فيتدخل الاخر فى شأنك
احيانا المقارنة مطلوبة لتوضيح وجهة النظر.

الارهابيين في سيناء وجودهم مستفز جدا.

المشكلة هي في عدم التقبل للنقد او الحساسية المفرطة للنقد. يعني سيناء ارض مصرية ومن المحزن رؤية الجيش المصري يتدخل لمواجهة تنظيمات ارهابية على ارضه وليس خارج حدود الدولة المصرية.

الامر الاخر وهو صادم بالنسبة لي هو الاستعانة بمليشيات قبلية على غرار نظام الصحوات بالعراق! ما يعطي الانطباع بأن القوات المصرية عاجزة عن القضاء على الارهابيين داخل اراضيها!

ايضا بعد سنوات كثيرة لا يزال الارهابيين نشطين في سيناء وهذا يطرح علامات استفهام.

اولا واخيرا مكافحة الارهاب داخل اراضي الدولة هو واجب قوات الامن الداخلي وليس القوات المسلحة.

الله يرحم شهداء الجيش المصري ويغفر لهم ذنوبهم

تصريح المتحدث العسكرى باحباط هجوم ثم اصدار داعش بيوضح الهجوم باعداد محدوده والسيطره والاجهاز على من تبقى وغنم السلاح والتجهيزات وتصويرها والخروج بيلخص حقيقه الوضع بدون تعليق على الميليشيات القبليه اللى انا مش فاهم ليه بيتمش تجنيدهم ودمجهم بشكل نهائى ليه بيتم التعامل معاهم كانهم غير مصريين انا بقيت بشوف ميليشيا لكل قبيله على صفحاتهم

هو عامةً مش مصدق البيان
انه زي كل مرة بعد هجوم لداعش يطلع الجيش بيان تدمير كام سيارة و قتل 6-7 تكفريين

حتى بيقول ان في شكل مانيكان جنب السيارة !
لانو مش كل العناصر بتلحق تهرب الهجوم ب ابتشي على ارتفاع منخفض ، قبل ما المتحدث ينشر ناس في سيناء كانو كاتبين انو في نشاط طائرات على ارتفاع منخفض عقب استهداف الكمين

يا ليت تزودني برابط لتغريدات لاتحاد قبائل سيناء

ايضا هنا يا اخي يقول انه يبدوا بالمقطع مانيكان (دمى العرض) بجانب احد العربات!

اتحاد سيناء لهم حساب رسمي على توتير بنفس الاسم + مش مانيكان جه مجرد شكمان التيوتا كده او snorkle

احيانا المقارنة مطلوبة لتوضيح وجهة النظر.

الارهابيين في سيناء وجودهم مستفز جدا.

المشكلة هي في عدم التقبل للنقد او الحساسية المفرطة للنقد. يعني سيناء ارض مصرية ومن المحزن رؤية الجيش المصري يتدخل لمواجهة تنظيمات ارهابية على ارضه وليس خارج حدود الدولة المصرية.

الامر الاخر وهو صادم بالنسبة لي هو الاستعانة بمليشيات قبلية على غرار نظام الصحوات بالعراق! ما يعطي الانطباع بأن القوات المصرية عاجزة عن القضاء على الارهابيين داخل اراضيها!

ايضا بعد سنوات كثيرة لا يزال الارهابيين نشطين في سيناء وهذا يطرح علامات استفهام.

اولا واخيرا مكافحة الارهاب داخل اراضي الدولة هو واجب قوات الامن الداخلي وليس القوات المسلحة.

الله يرحم شهداء الجيش المصري ويغفر لهم ذنوبهم
موضوع ليه الجيش مش آلشرطه تم الاجابه عليه كثييييييييير جدا لدرجة انو اصبح الموضوع ممل، اتحاد قبائل سيناء تبع المقاومة الشعبيه موجودين من 2017 و هما اصلا مسلحين من زمان من قبل داعش بس مكنش في تعاون مع الحكومه بل عكس كان في كلام على مساعدت بعضهم لداعش، سيناء كانت مهههمله جدا في عصر مبارك الجيش ليس له الذنب ، هوه بيدفع ثمن قرارات نظام سابق

شكرا اخي
لكن يبدوا لي ان اتحاد قبائل سيناء مليشيا او تنظيم مشابه لتنظيم الصحوات بالعراق.
لا تفهمني خطأ لكن لماذا تم اللجوء الى استخدام هؤلاء والجيش المصري موجود وعلى سيناء؟
لا شكر على واجب اخي الكريم

هو وصف مليشيا ممكن يكون صحيح من تصنيف الكلمة بس محدش بيستخدمها لتريخها و حاضرها الاسود زى مثلا السيسى بيسمى اللاجئين "ضيوف" عشان كلمة اللاجئ مش حلوة من سنين فاتت و شكلها مستمرة

الصحوات لو تراجعلى هما جماعة أنشأتها امريكا لمحاربة القاعدة صح ولا الموضوع اكبر من كده؟ انا معرفش عنهم الصراحة و مش عاوز افتى او اضللك

بس اتحاد قبائل سيناء هو من اسمهم هما قبائل سيناوية مع بداية الارهاب فى مصر و بخاصة سيناء الى الارهابيين كان بيتحركو منها و كان بيستخدمو المدن السيناوية للاحتماء بيها و تجنيد المصريين الجيش استعان بالقبائل لمكافحة الارهاب الى تكملة الكلام هيتعلق بسؤالك التانى الى هو ليه الجيش استعان بيهم و موجود فى سيناء
إبراهيم العرجاني.jpg

فى الفتره ده تواجد الجيش كان قليل جدا جدا جدا و معظم سيناء كانت تحت تمشيط الشرطة و بتسليح خفيف قبل ما السيسى ما يدخل التسليح المتوسط و التقيل كان فى يوتيوبر مصرى جاب تقرير ان فى حاليا بقى فى اكتر من 40 الف جندى مصرى فى سيناء و إن شاء الله يزيدو مساحة سيناء اكبر من بعض الدول و العين عليها و لازم تتأمن اكتر و احسن من دلوقتى

اهالى سيناء الى بيحاربو التنظيمات الارهابية زى داعش و بيت المقدس و غيرهم... محاربين و متربين على استخدام السلاح من سن صغير و خبراء فى تتبّع الأثر و تاريخهم فى حروب مصر مع الكيان الصهيونى و معرفتهم بارض الفيروز يخليهم كفو فى اى حرب

قبائل سيناء.. تاريخ في الدفاع عن مصر من إسرائيل والإرهاب​

هدية بسيطة من العراق للاخوه في مصر عسى ان تشفي القليل من جراحات اهالي الشهداء في كلا البلدين الذين يقفون في صف واحد لدحر ارهاب داعش

الفيديو يوم امس من عملية العمليات الخاصة العراقية isof في جبال عداية

تسع فطائس من داعش كانوا يختبئون في كهوف مثل الجرذ لكن هيهات الحفارة موجودة التي تلاعبت بجثثهم النتنه

التعديل الأخير:
هدية بسيطة من العراق للاخوه في مصر عسى ان تشفي القليل من جراحات اهالي الشهداء في كلا البلدين الذين يقفون في صف واحد لدحر ارهاب داعش

الفيديو يوم امس من عملية العمليات الخاصة العراقية isof في جبال عداية

تسع فطائس من داعش كانوا يختبئون في كهوف مثل الجرذ لكن هيهات الحفارة موجودة التي تلاعبت بجثثهم النتنه

مشاهدة المرفق 482686

كفو منكم

هذي في عيد الفطر قبل عدة ايام وشوف الأطفال بينهم !!

مشاهدة المرفق 480999
كويس اني خرجت من الحظر عشان ارد عليك , اولاً لم يثبت ان الطفل اللي اتصفي كان معاه سلاح و بلاش تبرير بأنك تجبلي صورة لاطفال اعضاء التنظيم عشان تبرر مقتل الطفل السابق.

ثانياً , هل شوفت اي طفل من الاطفال شارك في عملية تصفية جنود في كمين ؟

كويس اني خرجت من الحظر عشان ارد عليك , اولاً لم يثبت ان الطفل اللي اتصفي كان معاه سلاح و بلاش تبرير بأنك تجبلي صورة لاطفال اعضاء التنظيم عشان تبرر مقتل الطفل السابق.

ثانياً , هل شوفت اي طفل من الاطفال شارك في عملية تصفية جنود في كمين ؟​

جميع الأصدارات لم ارى اطفال يشاركون في العمليات " الهجومية "
-

لكن وجود الأطفال معهم يجعلهم هدف مشروع للقوات المصرية بدون تردد
يستطيع التنظيم الأرهابي استغلالهم في امور كثيرة بحكم انهم اطفال
مثل امداد الطعام والدواء وغيره . فلن يشك احد في طفل او يشتبه به!!
-

الخلاصة : يعتبرون مشاركين في الجريمة بشكل غير مباشر

عودة
أعلى