افتتحها السيسي.. ما محتويات حجرة مقتنيات الرسول في مسجد الحسين وكيف وصلت إلى مصر؟ .. صور

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
بتدينى ويكيبيديا ماكنش العشم:cry:
ويكبيديا يضع لك المصادر بالأسفل , انزل اخر شي تلقى كتب تاريخية مقتبس منها ومصادر موثوقة

ويكبيديا يضع لك المصادر بالأسفل , انزل اخر شي تلقى كتب تاريخية مقتبس منها ومصادر موثوقة
تصدق اول مره اعرف المعلومة ده؟ تسلم يا غالى.. بس ده فى كل المواضيع ولا حبه اه وحبه لا

التعديل الأخير:
وكان يقول احدهم انهم يعذبون الاسرى من شيوخ الدين في الدولة السعودية بوضعهم امام الراقصات الي كانت تمشي مع الجيش !
اذا صحيح ما حدث , فأنا أتبرأ من ذلك الجيش و ملعون في كل وقت و زمن.

هذة المقتنيات اتت مصر بصورة شرعية فقد كان الحجاز يتبع لحكم مصر حوال الف عام حتى تخلى عنة محمد على باشا الذى امتد حكمة الى البحرين .

قصدك الحجاز ومصر كانتا تتبع للدولة العثمانية ووالي مصر محمد على باشا الالباني الأصل كان تابع للخليفة العثماني وعينه خلفاً لخورشيد باشا بعد تنفيذة مجزرة القلعة التاريخ لايزور ..

مقتنيات الرسول الناس الوحيدة اللي هتقدر تعلن فعلاً أنها مقتنيات الرسول أم لا هي الهيئات السعودية الأثرية بالتعاون مع هيئة كبار العلماء و العائلات القديمة هناك.

انا شايف ان فيه حركة لاعادة الشركيات لمصر عن طريق الترحيب بالصوفيين و البهره الهنود و تمكينهم في مصر.

مصر مرت بمرحلة طويلة من تاريخها مع الدولة الفاطمية التي جلبت معها الكثير من الطرق الصوفية وتبجيل اولياء الله وغيرها من امور
حتى اللهجة المصرية هي صناعة فاطمية ، لان الفاطميين عربو مصر بالكامل وقضو على اللغة القبطية نهائيا

مصر مرت بمرحلة طويلة من تاريخها مع الدولة الفاطمية التي جلبت معها الكثير من الطرق الصوفية وتبجيل اولياء الله وغيرها من امور
حتى اللهجة المصرية هي صناعة فاطمية ، لان الفاطميين عربو مصر بالكامل وقضو على اللغة القبطية نهائيا
اللهجة المصرية بتسمح بتعلم القرآن بسرعة و ديه من محاسنها ,,, انا بتكلم في موضوع الشركيات , لازم يتم القضاء عليها و نبدأ باللي اسمه السيد البدوي و كل الأضرحة.

اللهجة المصرية بتسمح بتعلم القرآن بسرعة و ديه من محاسنها ,,, انا بتكلم في موضوع الشركيات , لازم يتم القضاء عليها و نبدأ باللي اسمه السيد البدوي و كل الأضرحة.
صدقت ولكن سيقال عنك وهابى 😂

أمسك وهابي هيرجموك في ميدان عام :LOL:

فعلا لكن الدولة بتدعمها و فاتحة المساجد ليهم على مصراعيها

اللي متعرفوش أن كل المساجد والمشاهد التي ترمم الآن بتمويل وإشراف من الشيعة البهرة

عشان احنا طراطير , محنا لو فينا ناس رشيده مكنش هيبقي للأضرحة و الصوفية وجود في مصر.
السيد البدوي و اضرحة الحسين و قبور ما يسمون (بأولياء الله الصالحين) و اخرها موضوع المجاري اللي كانو يبتبركو بيه , خرفات و شركيات و حاجات غريبه جداً.

عشان احنا طراطير , محنا لو فينا ناس رشيده مكنش هيبقي للأضرحة و الصوفية وجود في مصر.
السيد البدوي و اضرحة الحسين و قبور ما يسمون (بأولياء الله الصالحين) و اخرها موضوع المجاري اللي كانو يبتبركو بيه , خرفات و شركيات و حاجات غريبه جداً.
ايه في ايدينا طيب

ايه في ايدينا طيب
احنا كتحرك علي الأرض مش هنعرف نهدهم دلوقتي بسبب الدعم الحكومي اللي طبعاً قوته تفوق قوتنا بمراحل .. علي الاقل التوعية علي الانترنت و السوشيال ميديا بغلط تلك المعتقدات و الشرك اللي بيجي بسببها , اتحرك علي الانترنت طالما علي الارض صعب و الله أعلم ممكن يحصل تحرك علي الأرض مستقبلاً.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى