مصر توقف دخول منتجات 1000 علامة تجارية بينها ال جي والمراعي

الاسكان الاجتماعي المستفيد منه المواطن بالدرجة الاولي لانه بيدفع في البداية من ١٥ الي ٤٠ الف ( حسب المساحة ) و يفضل يسدد ٢٠ سنة بعد كده بنظام الاقساط الشهرية عن طريق البنوك و هي دي مشكلتي مع الحكومة بنصرف كتير علي حاجات العائد منها ضعيف او مش موجود

بس يلا ما دام الناس هتستفاد مفيش مشكلة .

الله يرحمه كان أكتر واحد بيفهم إقتصاد مشكله مصر السفهاء بيكونو وزراء

الله يرحمة
كان معترض بشدة علي سياسة التعويم و كان بيطالب قبلها باعادة تقييم الحد الاقصي و الادني للاجور و تقليص الفجوة بينهم .

الله يرحمة
كان معترض بشدة علي سياسة التعويم و كان بيطالب قبلها باعادة تقييم الحد الاقصي و الادني للاجور و تقليص الفجوة بينهم .
هو كان ضد دعم الدولار ، و دعمه فقط للسلع الأساسية يعني خلق سعرين للدولار ، و اعتقد دة يختلف مع سياسية البنك الدولي

و كدة كدة انت ممكن تدعم سعر السلع الأساسية و تشيل الدعم من الدولار عادي

ازي قرض لدعم الامان الاجتماعي و هما شروطهم الغاء الدعم خفض الاجور و زيادة الضرائب انا قرأت الموضوع و مفهمتش بصراحة ممكن بعد اذنك تشرح قصدهم ايه
ده إللي انا قولته لحضرتك ان الدعم لا يكون عشوائي و للجميع ، الدعم يوصل للمستحقين لحد خروجهم من الازمة اللي هما فيها.

برامج الحماية زي برنامج تكافل و كرامة مثلا

و الدعم بتاعنا كان كارثة و لا يمثل اي عدالة إجتماعية لانه بيدعم الغني اكثر من الفقير و بيوفر للغني فلوس و بيحرم الفقير من الدعم الحقيقي.

خارج الموضوع

سوال للاخوة الاشقاء المصريين اين اختفى الوزير كامل الوزير لانه بالسابق يومياً تجد له مقاطع في اليوتيوب ؟

في قطر للتحضير لاتفاقية تجارية كبيرة او كان هناك

كان لسة طالع في قطر

كان معزوم عند ابو سنيدة القطري 😂

ده إللي انا قولته لحضرتك ان الدعم لا يكون عشوائي و للجميع ، الدعم يوصل للمستحقين لحد خروجهم من الازمة اللي هما فيها.

برامج الحماية زي برنامج تكافل و كرامة مثلا

و الدعم بتاعنا كان كارثة و لا يمثل اي عدالة إجتماعية لانه بيدعم الغني اكثر من الفقير و بيوفر للغني فلوس و بيحرم الفقير من الدعم الحقيقي.
تمام وصلت ...

بس مش كان الافضل الدين يتم توجيهة للاستثمارات و الدعم ممكن يتم تخصيص له جزء من الايرادات ...

حضرتك عارف المضحك ايه ان سواء الدعم او الاستثمار الاثنين محتاجين للدولار تشعر ان الجنية المصري بتاعنا بلاء ربنا ابتلانا بيه 😂

يعني تجبيها كده تجيبها كده الحسبة مش نافعة .

الاسكان الاجتماعي المستفيد منه المواطن بالدرجة الاولي لانه بيدفع في البداية من ١٥ الي ٤٠ الف ( حسب المساحة ) و يفضل يسدد ٢٠ سنة بعد كده بنظام الاقساط الشهرية عن طريق البنوك و هي دي مشكلتي مع الحكومة بنصرف كتير علي حاجات العائد منها ضعيف او مش موجود

بس يلا ما دام الناس هتستفاد مفيش مشكلة .
اللي يرحم مبارك الشقة كانت بتبقي مدعومة و القسط كان كلام فارغ ، دلوقتي الشقة منغير جنية دعم

اللي عجبني بصراحة و مش خسارة فيه هو القضاء على العشوئيات و المناطق الغير أمنه و انساء مدن جديدة لهم

ممش قادر اوصفلك ناس كانت عايشة إزاي و مناطق حالها كان اية و اتنقلت لمدينة محترمة جدا ❤️

تمام وصلت ...

بس مش كان الافضل الدين يتم توجيهة للاستثمارات و الدعم ممكن يتم تخصيص له جزء من الايرادات ...

حضرتك عارف المضحك ايه ان سواء الدعم او الاستثمار الاثنين محتاجين للدولار تشعر ان الجنية المصري بتاعنا بلاء ربنا ابتلانا بيه 😂

يعني تجبيها كده تجيبها كده الحسبة مش نافعة .
المهم ان الدين يتحط في شئ مضمون انه يجيب فلوس ، الدولة اختارت هنا حجات هتاخد و قت طويل بس هتجيب فلوس ، لكن الدعم بدون مردود و هيبقي الدين اتبخر

مشكلة سنة الاخوان مثلا انهم اخدوا قروض و ضيعوها في الدعم و النتيجة فلوس اتبخرت و مفيش عائد تسدد بيها اصلا!!!! تخيل تاخد قرض تدعم بية الدولار و الكهرباء و تجيب للناس زيت و سكر و عيش ، و النتيجة صفر.

و هرجع و اقول اادولة فقط محتاجة تصدر و تصلح القوانين علشان تدعم القطاع الخاص و الانتاج (و ليس وظيفتها نهائي انها تنتج او تفتح مصانع)

المفروض ايضا من هم رواتبهم تحت ٣٠٠٠ جنية و لديهم ابناء يشملهم الدعم لكن ده مع الاسف مش هيحصل علي الاقل في المنظور القريب و المتوسط لانهم يشكلون غالبية الطبقة العاملة .

اللي يرحم مبارك الشقة كانت بتبقي مدعومة و القسط كان كلام فارغ ، دلوقتي الشقة منغير جنية دعم

اللي عجبني بصراحة و مش خسارة فيه هو القضاء على العشوئيات و المناطق الغير أمنه و انساء مدن جديدة لهم

ممش قادر اوصفلك ناس كانت عايشة إزاي و مناطق حالها كان اية و اتنقلت لمدينة محترمة جدا ❤️
حضرتك هو انا غريب انا برده من مصر يعني مش من Egypt 😄 و كان و لازال ناس عايشة اسف في عشش
الحمد لله علي النعمة ربنا يدمها علينا ❤

المهم ان الدين يتحط في شئ مضمون انه يجيب فلوس ، الدولة اختارت هنا حجات هتاخد و قت طويل بس هتجيب فلوس ، لكن الدعم بدون مردود و هيبقي الدين اتبخر

مشكلة سنة الاخوان مثلا انهم اخدوا قروض و ضيعوها في الدعم و النتيجة فلوس اتبخرت و مفيش عائد تسدد بيها اصلا!!!! تخيل تاخد قرض تدعم بية الدولار و الكهرباء و تجيب للناس زيت و سكر و عيش ، و النتيجة صفر.

و هرجع و اقول اادولة فقط محتاجة تصدر و تصلح القوانين علشان تدعم القطاع الخاص و الانتاج (و ليس وظيفتها نهائي انها تنتج او تفتح مصانع)
الاخوان كانوا بيحولوا يرسخوا لارضية شعبية خصوصا انا عارف و انت عارف انهم كانوا منبوذين اعلاميا ( و نوعا ما شعبيا ) بسبب افكارهم + وجود بعض الازمات ( اللي كانوا بيضربوا فيها لخمة ) ....
و كانوا معتمدين علي الدين من تركيا + الودائع القطرية ( بالبلدي يعني حبايبهم ) الي جانب انهم اخدوا قرض واحد علي ما اظن من صندوق النقد ( لو في غيره ذكرني ) .

اما الجزء الاخير من المشاركة معاك مليون ٪ دور الدولة رقابي و تنظيمي لكن لغاية اللحظة دي دور منقوص اتمني ان يتغير الحال في القريب العاجل .

حضرتك هو انا غريب انا برده من مصر يعني مش من Egypt 😄 و كان و لازال ناس عايشة اسف في عشش
الحمد لله علي النعمة ربنا يدمها علينا ❤
يتم بجدية القضاء عليها و تم إنها ازمة المناطق الغير أمنه.

معلومة هتصدمك .. تصدق أن السنة الوحيدة اللي الدين الخارجي كان انخفض فيها كانت السنة بتاعت الإخوان 🤪 ..
كيف-ارتفع-الدين-الخارجي-من-30-مليار-فى-عهد-مرسي-إلى-140-مليار-فى-عهد-السيسي-526x470.jpg

والله عندك مفاهيم مضروبة شوي ولا عندي طاقة اشرح كل شي لان مصطلحاتك سوي تلخبطني 😅

المهم مثل ما قلت لك ان البنوك المركزية تتحكم بالنقد وتدفقه وقيمته عن طريق اصدار وبيع السندات الحكومية. ولكن صعب تتدخل في عملية العرض والطلب على العملة لانها في تلك الحالة مثلها مثل الوسيط فقط.

معلومة هتصدمك .. تصدق أن السنة الوحيدة اللي الدين الخارجي كان انخفض فيها كانت السنة بتاعت الإخوان 🤪 ..
مشاهدة المرفق 477812
الدين ارتفع في عهد الاخوان بنسبة 27% و بالنسبة للدين الخارجي مصر حصلت علي ديون من قطر و تركيا و ليبيا الدين ارتفع من 34 مليار الي 46 مليار ، السنة المالية بتتحسب من نصف العام لنصف العام اللي بعده و لذلك التقرير ارقامة طالعة كدة .

ده غير ارتفاع الدين الداخلي و عجز الموزنة و هروب الاستثمار (بلاش نتكلم ان المستثمرين الاجانب بيكرهوا الدول الدينية و احنا عندنا رئيس اخواني !)

معدل النمو كان ٢٪ و الاحتياطي الاجنبي كان ١٦ مليار (ده حتي بعد القروض )

مدينة العاشر الصناعية تحولت الي مدينة اشباح في عهد الاخوان و حصل اضراب للعمال بسبب عدم قدرة المصانع دفع الرواتب .

بلاش نتكلم ان هشام قنديل طلع في لقاء تلفزيوني و قال مفيش دول بتفلس

عودة
أعلى