تسريب خطير لـ محمد مرسي في حواره مع المشير طنطاوي و اللواء السيسي

لازلت ولازال غيري الى اليوم
يذكر قصائد الاخوان
في مدح السيسي وزوجته
يوم تعيينه وزيرا للدفاع
بل اعتبروه
الخليفة القادم

موضوعك هنا القاهرة كان الأكبر علي مستوى السوشيال ميديا في حينه..

لو الجيش والمخابرات مصحصحين ما حصلت ثورة من اساسه

احيانا البيروقراطية تقتل كل مبادرة ..
للأسف المصريين علموا بفترة كافية قبل بداية الثورة
لكن ترهل الجهاز الحكومي حينها حال دون أن يتخذ إجراء حازم ضد هذه الأحداث في الوقت المناسب..

عكس ما حدث معنا في ثورة حنين..
قطعنا اليد اللي تحرك وقطعنا الرأس اللي فكرت

كل الليبراليين والاشتراكيين والعلمانيين نسبتهم لا تساوي شئ بالنسبة للغالبية العظمي من الشعب. انزل النجوع والقرى انزل الصعيد انزل الارياف، وانت هتعرف الناس عاملة ازي. انا اصلا من الفلاحين وعارف بقولك ايه.
انا كمان من الفلاحين ❤️

الناس غير مهتمة بالسياسة نهائيا في الفلاحين. لكن اتذكر فعلا تأييد الناس للاسلاميين فقط بسبب الدين ، لكن لم يكن لم اي انتماء للاسلاميين

الوضع ف مصر كان لازم من تغيير ولو صوري ع الورق
مبارك لم يكن سيدوم وابنه مرفوض تماما من الكل وفي تيارات طالعه جديد عاوزه الحكم
ف كان لازم هزه ف مصر ثم تعيد الوضع من الاول مره اخري

انا كمان من الفلاحين ❤️

الناس غير مهتمة بالسياسة نهائيا في الفلاحين. لكن اتذكر فعلا تأييد الناس للاسلاميين فقط بسبب الدين ، لكن لم يكن لم اي انتماء للاسلاميين
وانا كمان من الصعيد
الواحد ممكن يكون بيحشش وفاطر رمضان وتاجر سلاح وقتال قتله لكن تاخد صوته ف اي انتخابات لو لعبت ع وتر الدين وممكن ميبقاش يعرف مين مرشح مجلس الشعب مثلا ويدخل يدور ع الرمز وخلاص
طبعا مش كلهم
الدين ف مصر لا غني عنه ابدا حتي عند المسيحيين الدين عندهم له اهميه كبيره
الاهم هو التوعيه الناس باللعبه والسياسه بشكل عام ان يمكن اللعب ع هذا الوتر وليس لحب المرشحين للدين بل لكسب اصواتهم
كما ان الفقر والجهل عامل اساسي
اغلب وان لم يكن كل من يدخل السياسه ليس همه الدين ولا الوطن حتي

اليست الثورة و المطالبة بالتغير من حق الشعوب
اليست وظيفة الجيش و المخابرات حماية هذا الحق الاصيل
غريب انك تصور الادوات التي هي ملك للشعب على انها العكس
لكن اتفهم ذلك كليا لان هذه الحقيقة بدول الموز تلك الادوات ماهي الا
لقمع الشعوب وسرقة البلاد و العباد

وانا كمان من الصعيد
الواحد ممكن يكون بيحشش وفاطر رمضان وتاجر سلاح وقتال قتله لكن تاخد صوته ف اي انتخابات لو لعبت ع وتر الدين وممكن ميبقاش يعرف مين مرشح مجلس الشعب مثلا ويدخل يدور ع الرمز وخلاص

انا أكثر ناس بكرهم في حياتي هما المنافين دول ، و منتشرين بشكل كبير جدا ، بعضهم بيدعوا للدين و تطبيق الشريعة و هو سارق حق اخواتة في الميراث. ده غير حرفيا شوفت شباب اخلقهم زفت لكن الدين عندهم خط احمر
طبعا مش كلهم
الدين ف مصر لا غني عنه ابدا حتي عند المسيحيين الدين عندهم له اهميه كبيره
الاهم هو التوعيه الناس باللعبه والسياسه بشكل عام ان يمكن اللعب ع هذا الوتر وليس لحب المرشحين للدين بل لكسب اصواتهم
كما ان الفقر والجهل عامل اساسي
اغلب وان لم يكن كل من يدخل السياسه ليس همه الدين ولا الوطن حتي

المفروض يحصل حملة تعليمية محترمة و الاهتمام بالتعليم الاساسي هيلغي الافكار دية

انا سمعته بودني وعمي شاف الكلام ده بنفسه لان عنده ارض هناك وكان مقيم وقت الانخابات هناك وللعلم انا مسلم الحمد لله ومش تبع ان اي حاجه لمسيحي تبقي مقصوده يعني
والقريه اسمها عزبه الاسقف

تطلع ع القهوه او المحل بيقول لاي مسيحي احسنلك مرسي يفوز ومتنتخبش احسن
الكلام ده حصل ف القري اللي اغليها مسيحيين وف اكتر من محافظه ف الصعيد

وازاي هتصوره وهتثبت اما تنزل الشارع واحد يقول لك ياريت متنتخبش احسن بكره
انا حرضتك كان في واحد قالي لو انتخب تحالف نجيب سويرس تبقي ضد الاسلام و بتكرة الاسلام.

و في اي انتخابات او تصويت كان لهم ناس بتنزل امام مقرات الانتخابات تتكلم مع النص و تقرب منك و تقولك انتخب... الدين و.... و لي صديق دخل خناقة مع واحد و قالة انت علماني كافر و ضد الدين لانه قال مش هنتحب الاخوان

مرسي جلس في هذا الحوار بالأساس بصفته رئيس أكبر حزب سياسي في مصر أضف علي يقينه بفوزه بالانتخابات والتى أكدها طنطاوى والسيسي فى هذا الحوار الذي يتحدث ما بعد فوز مرسي ..

أما عن التهديد بالحرق ، فهذا انعكاس طبيعي كان ليحدث حال التلاعب في نتائج الانتخابات ، حينها لن يكن مرسي وجماعته وحدهم ضد شفيق ، بل كان معظم من اعطو صوتهم للإخوان وأغلب من كان يقف ضد عودة نظام مبارك متمثلا في شفيق سيكون في مواجهة مباشرة مع الدولة ..

واخيرا
هناك من احرق في الدولة وتمت استضافته عبر وسائل الإعلام المصرية دون حسيب أو رقيب وهو البلاك بلوك فمن كان له مصلحة فى حرق الدولة حينها ؟

كانك كده والعلم عند الله بتجيب سيره خالي😅😅
قصدك خيلانا كلنا 😂 ، تقريبا المصريين مش معترفين بمرايث البنات و يقولك فلوس أبونا متروحش لللغرب. و المشكلة انهم بيبقوا ناس متدينين و حافظين كتاب الله و مبيسبوش فرض.

الفيديوهات هذه اكسترا لأقناع السذج اللي كانوا يعتقدون ان الاخوان مظاليم، وانا مرسي فاز.

سواء تم ترسيب هذه الادلة او لم تتم تسريبها، أنا مؤمن تمام اليقين أن مرسي والاخوان لم يفوزوا بالانتخابات على الاطلاق.

اذا الجيش هو اللي سرب محادثات محمد مرسي مع جماعته
طيب مين اللي كان بيسرب اجتماعات الرئيس السيسي مع القيادات ؟

:censored:

اذا الجيش هو اللي سرب محادثات محمد مرسي مع جماعته
طيب مين اللي كان بيسرب اجتماعات الرئيس السيسي مع القيادات ؟

:censored:
الي اصرّ على وصول مرسي للحكم. مش محتاجه سؤال يعني :)

مصر ست الشرق الاوسط المريضه. و المشهد الهزلي هذا مرشح للتكرار بكل اسف. كان العشم في فخامة الرئيس السيسي و داعميه من المؤسسه العسكرية في احداث اصلاحات جذرية, و كما هو واضح لم يوفقوا و زادوا الوضع احتقان.

#ثورة_جوعى

مرسي يطالب بإلغاء قرار حل مجلس الشعب
لان المحكمة احلت مجلس الشعب لان اغلبه اخوان وتزوير في وقته

وودي اخواني المصريين يشرحون لنا ليه المشير (( رحمه الله ))) متمسك بعدم الغاء القرار هل لأن بيروح المجلس ويفقد العسكر سيطرتهم

السؤال الثاني يوم استلم مرسي صح الغاء قرار المحكمة وش صار بعدها
المشير او الرئيس ليس من حقه الغاء حكم محكمه و ده نظام دستوري عالمي
فيه حاجه اسمها فصل بين السلطات لو عاوز تعمل حاجه زي دى من الاول تسيطير علي القاضي وتطلع حكم يتماشى مع رغبتك او تستاتنف الحكم وتخليه لصالحك مثلا
انت عاوز السلطه التنفيذيه تتعدى علي السلطه القضائيه من أجل السلطه التشريعه!!
القانون يعاقب بحبس موظف الحكومه اللذي يمتنع عن تنفيذ حكم قضاءي

يعنى صوت وصورة لشخص ما بيقول لو ملعبتونيش معاكم هحرق الملعب وعلشان احنا عاقلين اديناله كورة يلعب بيها شوية علشان نخلى اللى بيتفرج يقول دا حمار واللى ربوه حمير زيه فميلعبش تانى وجنبنا حرق الملعب .. فيجى بقى اهله وعشيرته و حبايبه يقولك اصلا انتوا انقلبتوا عليه .. ي ابنى ما هو اللى قال فيها لا اخفيها ودا مكنش حقه اصلا
وبنقول صووووت و صوووورة .. لعن الله الغباء بجد
تانى حاجة نفس الحمار بيقول للمدرب انا عارف ان فلان دا حبيبك وشوية وقالك عايزين نقيل المدرب علشان نجيب واحد حبيبنا يمسك مكانه ويلعب ابننا براحته فجابوا حبيب الكابتن مكانه .. دا غباء بيوور والله غباء صرف يعنى !!
المهم يعنى والخلاصة : كما قالت الفنانة (شطة نار شطة نار شطة نار)

صراحة انا شايف ان التسريبات وفتح الصناديق مش وقته اما كان وقتها او بعد ٢٠ سنة أو ٥٠ على حسب مزاج الدولة لكن اخوان وثورة ماكل ده غار في داهية مانخلينا بقى في وضعنا الاقتصادي شوية ونشوف ازاي نقوم بالبلد لا ازاي لازم نفضل نكرر نغمة الاخوان لحد ماتنفجر دماغنا من الانبهار ياجماعة ده احنا منعرفش عبد الحكيم عامر مات رسميا ازاي منتحر ولا مقتول نقوم نكلم في احداث تعتبر حديثة بالنسبة للمصريين إلى حد ما
الجيل حاليا مش همه غير وضعه الاقتصادي لا حد بيكلم في سياسة ولا بيفكر يدخل فيها فملهاش لازمة مسلسلات واخوان نفسي الدولة تبقى عندها ذكاء شوية ولو لازم مسلسلات وطنية فممكن اوي زي الاختيار الجزء الأول حاجات تحكي قصص عن شهدائنا وغيرها من قصص الابطال المصريين لكن جو التسريبات مستفز جدا وملهوش معنى في الوقت الحالي غير انه تفريغ اسطوانات ع الفاضي
واسيب الاجيال اللى طالعة مسلمة دماغها لرواية الاخوان انهم مظلومين و ي حرام انقلبوا عليهم وشنعوا بيهم وسجنوهم ظلم !!
فكك احنا بنعمل اللى نحبه ف اى مقت .. صياح طررررب

فاصل كوميدي بعد اذن الثوار😬

مشاهدة المرفق 474923

للمعلوميه هذا فعلا يتحدث بصدق

وعلى هالمبداء انتم لاتقوا بمحمد بن سلمان ولا بمحمد بن زايد؟!
لا تدخل الدقن واللحاء بشكل عام في المواضيع
الرجل يبقى بدقنه ماهو امرد مثل الفتاه

عودة
أعلى