هبوط الجنيه المصري

٣٦ ديه تمهيد لوصوله رسميا الي ٤٠
والله اذا استمرت مصر بالقروض وميلان ميزان الاستيراد على التصدير راح يعدي الـ 70 جنية ولابد من تدارك ذلك بايقاف المشاريع مؤقتاً

في 2008 كان ب 5 جنية واذا نظرنا للفترة من 2005 كان الدولار تقريباً بـ 6 جنية وخلال 18 سنة وصل 30 اي انه تضاعف 5 مرات

والله اذا استمرت مصر بالقروض وميلان ميزان الاستيراد على التصدير راح يعدي الـ 70 جنية ولابد من تدارك ذلك بايقاف المشاريع مؤقتاً

في 2008 كان ب 5 جنية واذا نظرنا للفترة من 2005 كان الدولار تقريباً بـ 6 جنية وخلال 18 سنة وصل 30 اي انه تضاعف 5 مرات

مشاهدة المرفق 555106
كفو يالفيصل ... انتا عبقري

منا لازم اتملقك عشان لو في يوم هاجرت عندكو.
مش لازم تتملق لينا والله سبحانة لايجيب اليوم الي يخليك تحتاج لاحد حتى لو كان اخوك ابن امك وابوك
واحنا الي يجينا حتى لو كان عدوا لينا نكرمة فما بالك باخو لنا نحطة ع الراس

مش لازم تتملق لينا والله سبحانة لايجيب اليوم الي يخليك تحتاج لاحد حتى لو كان اخوك ابن امك وابوك
واحنا الي يجينا حتى لو كان عدوا لينا نكرمة فما بالك باخو لنا نحطة ع الراس
انا كنت بهزر معاك بس انت اثبت لي انك اصلك ذهب .. بارك الله فيك و في اهل السعودية و رزقكم الخيرات دائما.

انا لا اردد الشئ انا جبت دليل علي كلامي و هذا راي الكثير من علماء الاقتصاد

انتم احرار اذا شايفين الاقتصاد السعودي لا يعتمد علي النفط و عندكم تنوع في كل القطاعات فانتم احرار هذة قناعتكم

انا مجرد شخص عرض ماقرأت و لم اضيف حتي شئ من عندي... و في الاخر يتقال لي كل رجول فراخ و انت تحسد السعودية و كلام فارغ من احد الأعضاء!!!

الراجل هنا شرح موضوع المرض الهولندي بالتفصيل و الوضع في السعودية

انته جالس تردد كثير سالفة المرض الهولندي ولا ترى أي خطوات فعلتها الحكومة السعودية لمجابهة هالمرض .. ان تعمل دولة و تغير من وضعها افضل من ان تستمر بالمكابرة و على نفس الخطآ ..

الغريبة مصر فوق 120 مليون الا يوجد لو شخص واحد فاهم بالتجارة او ادارة المشاريع
مخرجات الجامعات المصرية اثبتت فشلها والدليل التخبط الاقتصادي الحاصل مع كل القروض والدعم والودائع في النهاية ( لم ينجح احد )

كبيئة عمل و طموح الاشخاص المؤهلين لن يعملون بمصر لأنه راح يقتل طموحه بنفسه

كبيئة عمل و طموح الاشخاص المؤهلين لن يعملون بمصر لأنه راح يقتل طموحه بنفسه
انت ملاحظ حاجة في النشرات الاقتصادية الي بالقنوات في الفترة الاخيرة ؟

صفحة الفيسبوك بتاعت المعهد القومي للتغذية (مكون من اطباء و بيعمل حملات توعية للتغذية)

كان بيقدم معلومات غذائية متنوعة للناس الفقيرة الغير قادرة على شراء اللحوم و بيعرفهم ازاي يحصلوا علي التغذية كاملة بارخص التكاليف

فاولاد الحلال اخدوا جزئية رجول الفراخ و عملوا حفلة ان الحكومة بتشجع الناس علي اكل رجول الفراخ و فرح العمدة ان الدولة عوزة الناس تعيش عليها

المشكلة ان اللي المعارضية عملوه هو تنمر شديد علي الطبقات الفقيرة جدا و كمان تنمر علب وجبة مشهورة في دول شرق آسيا!!

مشاهدة المرفق 547559

مع احترامي لكن كيف معهد تغذية ما يعرف إنه ارجل الدجاج لا تحتوي على الفيتامينات أو المعادن الموجودة في بقية الدجاجة خصوصا انها تكون بالزيت يعني دهون فمساوئها اكثر من فوائدها و هذا غير إنه أرجل الدجاج هي أكثر جزء معرض للتلوث و لهذا السبب يتم اعتبرها في الكثير من دول العالم على إنها فضلات طعام أو أجزاء غير مرغوبة

اغلب المحللين الاقتصاديين ونقول نسبتهم 90% من دول فاشلة اقتصادياً وتستضيفهم القنوات .
لو فيه خير كان نفع بلده

وانت الصادق لو في بلده خير ما طلع ..

لو دخلنا بالقنوات صدقني 90٪ ما عنده أي خبرة او شهادة او حتى معرفة و لنا بالشق العسكري مثال واضح

عودة
أعلى