هبوط الجنيه المصري

بدون جهاز حماية مستهلك قوي و تنظيم للسوق و زيادة انتاج . هنشوف تضخم زي الفل

و اسعار سلع هتخرج عن السيطرة .

أمس كنت اسولف مع رجل سعودي كبير في السن وواضح عليه يحب القاهرة ,,,يقول في ايامه كان الجنيه المصري ب5 ريال وال5 جنيه تعمل عزومه .. ولان الريال = 5 جنيه !! وش صار وش حصل ماحد يعرف!!

أمس كنت اسولف مع رجل سعودي كبير في السن وواضح عليه يحب القاهرة ,,,يقول في ايامه كان الجنيه المصري ب5 ريال وال5 جنيه تعمل عزومه .. ولان الريال = 5 جنيه !! وش صار وش حصل ماحد يعرف!!
الخمسة جنية كانت تشتري فدان ارض .

لكن المرتب كان كام وقتها ؟

لكن صحيح القوة الشرائية للمصريين كانت مقبولة سابقا و حاليا اصبحت سيئة جدا .

في بداية الثمانينات كان الريال يساوي ليره ونص سوريه او ليرتين

والآن حوالي ٧٠٠ ليره

حقيقي الوضع مأساوي ، ومازال صندوق النقد رافض منح القرض .. بحجة الإصلاحات الهيكلية الحاسمة المتمثلة في رفع دعم المحروقات والدعم التمويني وعدم مزاحمة القطاع الخاص

في بداية الثمانينات كان الريال يساوي ليره ونص سوريه او ليرتين

والآن حوالي ٧٠٠ ليره
بنفس القياس الريال السعودي كان يساوي ريالين يمني ..الان لا يقل عن 500 ..اتوقع عوامل عدم الاستقرار لها دور كبير في تدهور المعيشة ..والبعض يضحك لو قرا حديث طاعة ولي الامر ولو جلد ظهرك واخذ مالك لان ببساطة مصالح طاعة ولي الامر حتى لو كان ظالم اعظم بكثير من المصالح الناتجه عن الخروج عليه .. شف ليبيا كيف صارت بعد القذافي وكيف تغير حال الليبيين من بعده!!

بنفس القياس الريال السعودي كان يساوي ريالين يمني ..الان لا يقل عن 500 ..اتوقع عوامل عدم الاستقرار لها دور كبير في تدهور المعيشة ..والبعض يضحك لو قرا حديث طاعة ولي الامر ولو جلد ظهرك واخذ مالك لان ببساطة مصالح طاعة ولي الامر حتى لو كان ظالم اعظم بكثير من المصالح الناتجه عن الخروج عليه .. شف ليبيا كيف صارت بعد القذافي وكيف تغير حال الليبيين من بعده!!

نعم الامن والاستقرار نعمه لا تقدر بثمن الله يديمها علينا وعلى جميع البشر

الاسعار كانت الى منتصف الثمانينات رخيصه ثم بدات ترتفع تدريجيا وقفزت مع غزو الكويت

200L موديل ٨٣ وكاله ٢٣ الف
240L ٢٦ الف
هايلكس غماره ١٣ الف
كابرس ٣٦ الف
وكاله طبعا

بدون جهاز حماية مستهلك قوي و تنظيم للسوق و زيادة انتاج . هنشوف تضخم زي الفل

و اسعار سلع هتخرج عن السيطرة .
دايما بتتكلم في الفروع وكان الراس الكبيره مش المفروض انها اول حاجه المفروض تتغير

دايما بتتكلم في الفروع وكان الراس الكبيره مش المفروض انها اول حاجه المفروض تتغير
انا حر اتكلم في النقطة اللي تعجبني 😜

تغيير رئيس جهاز حماية المستهلك لن يحل المشكلة و هيجي رئيس جديد بنفس القصة و ممكن يكون اسوأ

انا بتكلم كلام بحت لاي رأس المفروض يطبقة سواء الرأس الحالي او الرأس اللي علي مزاجك او رأس شعبوية مهلبية عندها دعم و اعلام و استغلال للدين و هتسيطر .

المهم انك بتحب الملكية ذات الرؤوس المتغيرة 🤭 اللي كانوا بيرفضوا بناء القصور علشان الفقراء تأكل .

و صورة بروفايلي ليست رأس احد

حقيقي الوضع مأساوي ، ومازال صندوق النقد رافض منح القرض .. بحجة الإصلاحات الهيكلية الحاسمة المتمثلة في رفع دعم المحروقات والدعم التمويني وعدم مزاحمة القطاع الخاص

مشاهدة المرفق 503047
دة اهم نقطة عند الصندوق ياحضرة الظابط هي خروج الجيش و الحكومة من الاقتصاد و جعل دولة رجال الاعمال و القطاع الخاص . و الاصلاحات اللي طلبها من ٢٠١٨ .

الصندوق حاليا من توصياته هي السيطرة علي التضخم لذلك لو طلب هيطلب تحرير تدريجي لمنع خروج التضخم علي السيطرة و هو مرتفع اصلا .

و حتي رفع الدعم كامل عن المحروقات و الخبز لو طلبة هيطلبة بالتدريج كما فعل سابقا لمنع التضخم.

مشكلة الحكومة هي في تاخرها من ٢٠١٨ في طرح الشركات الحكوميه و شركات الجيش في البورصة و بيع بعضها و اللي تم الاعلان عن طرح شركات حكومية من ٢٠١٩ و بعدها في نفس العام كان خبر بيع بنزينة وطنية للامارات و تفاوض الامارات مع مصر ، لكن مصر لم تفعل ذلك .

دة اهم نقطة عند الصندوق ياحضرة الظابط هي خروج الجيش و الحكومة من الاقتصاد و جعل دولة رجال الاعمال و القطاع الخاص . و الاصلاحات اللي طلبها من ٢٠١٨ .

الصندوق حاليا من توصياته هي السيطرة علي التضخم لذلك لو طلب هيطلب تحرير تدريجي لمنع خروج التضخم علي السيطرة و هو مرتفع اصلا .

و حتي رفع الدعم كامل عن المحروقات و الخبز لو طلبة هيطلبة بالتدريج كما فعل سابقا لمنع التضخم.

مشكلة الحكومة هي في تاخرها من ٢٠١٨ في طرح الشركات الحكوميه و شركات الجيش في البورصة و بيع بعضها و اللي تم الاعلان عن طرح شركات حكومية من ٢٠١٩ و بعدها في نفس العام كان خبر بيع بنزينة وطنية للامارات و تفاوض الامارات مع مصر ، لكن مصر لم تفعل ذلك .

رفع الدعم عن الخبز والمحروقات وايقاف الدعم التمويني ،، يعني غلاء اسعار وسلع غذائية فاحش يعني ثورة جياع

تحرير كامل لسعر الصرف يعني تخطي الدولار لمستويات ٢٣~٢٢ جنيه ،، يعني تضخم وركود وانفجار بالاسعار ، وايضا زيادة سعر المحروقات والقمح والزيوت وكل السلع المستوردة يعني جوع ثانيا وثالثا

فتح باب الاستيراد يعني وفتح الاعتمادات للمستوردين يعني هتشوف دولار فوق مستوي ٢٥ ج يعني الشعب حرفيا مش هيلاقي ياكل

يعني موضوع شركات الجيش من عدمه لا قيمه له قدام العوامل الثلاث دول الي هيأدوا لانهيار القدرة الشرائية للشعب وعجز الدولة عن سداد الديون

أخيرا انا مهندس وليس حضرة الضابط

رفع الدعم عن الخبز والمحروقات وايقاف الدعم التمويني ،، يعني غلاء اسعار وسلع غذائية فاحش يعني ثورة جياع

تحرير كامل لسعر الصرف يعني تخطي الدولار لمستويات ٢٣~٢٢ جنيه ،، يعني تضخم وركود وانفجار بالاسعار ، وايضا زيادة سعر المحروقات والقمح والزيوت وكل السلع المستوردة يعني جوع ثانيا وثالثا

فتح باب الاستيراد يعني وفتح الاعتمادات للمستوردين يعني هتشوف دولار فوق مستوي ٢٥ ج يعني الشعب حرفيا مش هيلاقي ياكل

يعني موضوع شركات الجيش من عدمه لا قيمه له قدام العوامل الثلاث دول الي هيأدوا لانهيار القدرة الشرائية للشعب وعجز الدولة عن سداد الديون

أخيرا انا مهندس وليس حضرة الضابط
لذلك انا بقولك لو تابعت توصيات الصندوق كان اول شئ في التقرير أن مصر تحافظ علي مستويات التضخم.

لذلك رفع الدعم و تحرير سعر الصرف ليست أولوية حاليا للصندوق و لكن هدفهم تطبيقها علي مراحل

لكن أولوياتهم القصوي هو الخصخصة و بيع ممتلكات الحكومة و الجيش و عمل الاصلاحات الهيكلية.

لو لاحظت اساسا ان معظم الكلام عن مصر طول هذا العام في الصحف العالمية كانت حول النقطة دية و خروج الحكومة و الجيش من الاقتصاد و صدعونا بمقالات في كل الصحف.

معلوماتي ان الاستيراد تم فتحة و خصوصا للمصانع .

سلاح المهندسين!

خربها القزم وفلسها ولسه مستمر في تمثيل دور الضحية وأنا مليش دعوة وانتو السبب والقادم وللأسف أسوء وأضل سبيل

خربها القزم وفلسها ولسه مستمر في تمثيل دور الضحية وأنا مليش دعوة وانتو السبب والقادم وللأسف أسوء وأضل سبيل
لا واحد مطبلاتى كبير بيقلك الحكومه هى السبب .. والجنرال بريء لا يخطا ولا يمكن ان يخطا ولا يتحمل فشل حككومته الى غيرها 3 مرات .. ووهتلاقيه بيحاول يفصل الجنرال الحاكم العسكرى للدوله المغلوب على امره يا حرام عن النظام السي في مصر وعن الحكومه السيئه وعن الخطط الاقتصاديه الفاشله في الدوله لمده تسع سنين .. الجترال بري من اى فشل
و هتلاقيه بيسال بعد كده يقلك هو انا بطبل ولاغي مخى وعقلى ازاى 😂😂

نعم الامن والاستقرار نعمه لا تقدر بثمن الله يديمها علينا وعلى جميع البشر

الاسعار كانت الى منتصف الثمانينات رخيصه ثم بدات ترتفع تدريجيا وقفزت مع غزو الكويت

200L موديل ٨٣ وكاله ٢٣ الف
240L ٢٦ الف
هايلكس غماره ١٣ الف
كابرس ٣٦ الف
وكاله طبعا
طبيعي جدا اختلاف الاسعار مع مرور الوقت بفعل عامل التضخم.

الف دولار في 1983 تساوي قوتها الشرائية حاليا 3,029.76

عودة
أعلى