هبوط الجنيه المصري

خبر جيد للمصريين
5 مليارات قادمة من قطر



غريبة معملتهاش السعودية

FB_IMG_1647994414911.jpg
 
ممكن ترجمة وهل الخبر مؤكد​

ابشر
قالت مصر إن قطر تخطط لاستثمار 5 مليارات دولار في مصر في الفترة المقبلة ، في أحدث مؤشر على الدعم من الخليج الغني بالطاقة في الوقت الذي يعاني فيه اقتصاد الدولة الواقعة في شمال إفريقيا من الحرب في أوكرانيا.
-
قال مجلس الوزراء المصري ، في بيان ، الثلاثاء ، عقب اجتماعات بين مسؤولين مصريين وقطريين ، إن البلدين اتفقا على تشكيل لجنة لتنسيق خطط الاستثمار. لم يتم تحديد جدول زمني للاستثمارات.
وتضررت مصر ، وهي مستورد رئيسي للغذاء ، بشدة من ارتفاع أسعار الحبوب التي أججها الصراع. وهي واحدة من أكثر دول الشرق الأوسط مديونية ، فهي تشتري معظم القمح من روسيا وأوكرانيا ، بينما كان الزوار الروس يشكلون في السابق نسبة كبيرة من سوق السياحة فيها.
-
يأتي الاتفاق القطري بعد أن أبرم صندوق أبو ظبي للثروة أبو ظبي في وقت سابق من هذا الشهر صفقة بنحو ملياري دولار لشراء حصص مصرية مملوكة للدولة في شركات مدرجة في البورصة. كانت واحدة من أولى الدلائل الملموسة على الدعم الخليجي الجديد لمصر لمساعدتها على تجاوز الأزمة.

وتسعى أكبر دولة عربية من حيث عدد السكان للحصول على دعم من صندوق النقد الدولي يمكن أن يشمل
قرضا.
 
طب كدا ناقص السعودية هتساعد باستثمار ولا هتعمل مش واخده بالها​

المملكة قدمت مؤخرًا وديعة بقيمة 3 مليارات دولار للبنك المركزي المصري
ومددت موعد استحقاق وديعة سعودية بقيمة 2.3 مليار دولار

أعلنت وزارة المالية السعودية تمديد ودائع بمبلغ 2.3 مليار دولار، كما أعلنت تقديم وديعة بقيمة 3 مليارات دولار للبنك المركزي المصري.

 
طب كدا ناقص السعودية هتساعد باستثمار ولا هتعمل مش واخده بالها
الدعم الخليجي عموماً كبير
ولا حاجة لتقديم صكوك الغفران لك
المعونات الخارجية لطالما كانت طوق النجاة لمصر
 
للامانة هو كان ماشي كويس بس خبطتين في الراس توجع واحنا بنتخبط من اول ثورة يناير مرورا بكورونا وانتهاء بالحرب الأوكرانية
لا اعتقد اساسا ان خطته صحيحة من الاساس
ان تجمد راس مال بانشاء ابنية ببلد تحتاج الى نهضة صناعية و خدمية واستثمارات تدر اموال هو امر من الجنون
هذا عدى ان الجنون الاعظم ان يكون مصدر راس المال هو القروض...................
اي اقتصادي يدرس بالجامعة باول سنة يعرف ذلك فكيف للفريق الاقتصادي الاستشاري الاعلى بالدولة.
قرار فردي دافعه حب المظاهر لا اكثر سيدفع ثمنه شعب كامل مع كامل الاسف وليس الوزير
 
مع تدفق الاستثمارات العربية لابد من اختيار مجموعة اقتصادية جديدة على قدر من الكفأة وعندنا كفاءات كتير اهم حاجة عدم التدخل فى قراراتهم وفرض قرارات ملزمة عليهم ،، بشوف دايما سوق المال فرصة لجذب مزيد من الاستثمارات وجذب العملة الصعبة للبلد بس مع المجموعة الاقتصادية الحالية والمسؤولين عن سوق المال واولهم محمد عمران مستحيل الناس دى بتطفش المستثمر عمرى ماشفت صناديق دولة بتضارب على الهبوط وتخسر الناس يعنى المفروض الصناديق اللى تسند السوق فى وقت الازمات بتضارب على الهبوط او بمعنى أصح بتقلب الناس فى فلوسها والنتيجة الناس خسرانة 80% وأكثر من محافظها الفكر ده لازم يتغير لأن الفكرة اللى متاخدة عن سوق المال بتاعنا بره إنه بيئة غير أمنة للاستثمار ولذلك الاجانب خلعوا من عندك من فترة المفروض المسئول عن الكوارث دى يتحاسب إنت عندك حوالى مليون شخص مصرى أو يزيد فى البورصة ودول نقدر نقول جزء كبير منهم من الصفوة تخيل إن80 % منهم بقوا ضد البلد وحالة كره عام للدولة عشان ببساطة شقى عمرهم ضاع ومش بسوء تخطيط منهم لا الناس دى اتسرقت فى فلوسها تقريبا زى ماحصل فى شركات توظيف الأموال تخيل اغلب جروبات سوق المال المصرى بيسبوا ويلعنوا فى البلد اكتر من الاخوان .. أخيرا عشان بعض الناس اللى هتفكر وتقول انى داخل السوق حاليا انا بقالي اكتر من سنة خارج السوق المصرى بس بتكلم لانى دايما شايف اى بورصة فى الاسواق الناشئة هى الجاذب الاول للإستثمار ودخول العملة الصعبة بس للأسف بالوضع والفكر الحالى للمسؤولين عندنا مستحيل ننجح فى ده
 

المملكة قدمت مؤخرًا وديعة بقيمة 3 مليارات دولار للبنك المركزي المصري
ومددت موعد استحقاق وديعة سعودية بقيمة 2.3 مليار دولار




طيب وساكت ليه داسس الخبر ليه 🤣
كل الشكر للملكة وشعبها والله كنتم خير سند في الازمات ودي حقيقة مش مجاملة وربنا يديم الود والمحبة بينا ♥️
 
عودة
أعلى