المملكة تريد صفقات بحرية ضخمة ولكن بشرط إنفاق 50٪ من قيمة كل عقد محليًا

السعاودة يشترون النكد شرا .
خلكم مبسوطين الحين بأخبار البحرية

Koksal Baba GIF - Koksal Baba - Discover & Share GIFs

انا بعدين بسوي موضوع خاص وامنشنكم .
لاتنسى تمنشني مشتهي نكد

الاسطول البحري كاملا بإستثناء فرقاطات الرياض ستخرج من الخدمة خلال 3 - 8 سنوات

لذلك صفقات البحرية مستمرة

ما ادري بس احس ما استفدنا شيء اذا اقل من ٨ فرقاطات و من ١٠ كورفيتات غير اللي موجود من الاول وغير الزوارق الساحلية الايام القادمة تفرض علينا شكل من أشكال الاتحاد والموضوع يبغاله حزم وصرامه وعتاد.

ماشاء الله صفقات البحريه اخر كم سنه ماتوقف مشروع السروات مامدها يخلص على طول جا مشروع طويق

البحرية السعودية ستصبح في الريادة خلال سنوات قليلة​

الطيران البحري ضارب وصعب منافسته كماً وكيفاً خصوصاً بعد دخول الوحش MH-60R
, يتبقى القطع البحرية وهنا يوجد تأخير كبير بسبب شروط نقل التقنية
-

الأسبان متعاونين جدا .

كان نفسي اشوف طموح الشباب والشعب المصري ... زي طموح السعودية ... الدولة المصرية نايمة كده ولا كأنهم في مقدمة الدول كلها ... فين الغيرة فين التنافسية وكل البلاد اللي حوالينا نفسها تتقدم ... شيء مخجل انها بلاد الاثار والمعجزات الانسانية ويبقي فكرهم نوم واكل وشرب ... المصري من منطلق التقدم مفكر انه اذكي بني ادم ... مفيش طوح نهائي ... سمحوا للعساكر اثناء الثورة ان المطالب تبقي عدالة اجتماعية وكام حاجة خايبة كمان .... انا خجلان من هذه الانبطاحية .... اسف على الاطالة والف مبروك تطلع السعوديين واتمنى يتحول الي واقع ... لكن الاول الاساس بعد كده نفكر نبني ... وشكرا

كان نفسي اشوف طموح الشباب والشعب المصري ... زي طموح السعودية ... الدولة المصرية نايمة كده ولا كأنهم في مقدمة الدول كلها ... فين الغيرة فين التنافسية وكل البلاد اللي حوالينا نفسها تتقدم ... شيء مخجل انها بلاد الاثار والمعجزات الانسانية ويبقي فكرهم نوم واكل وشرب ... المصري من منطلق التقدم مفكر انه اذكي بني ادم ... مفيش طوح نهائي ... سمحوا للعساكر اثناء الثورة ان المطالب تبقي عدالة اجتماعية وكام حاجة خايبة كمان .... انا خجلان من هذه الانبطاحية .... اسف على الاطالة والف مبروك تطلع السعوديين واتمنى يتحول الي واقع ... لكن الاول الاساس بعد كده نفكر نبني ... وشكرا
فل الشق البحري احنا بعاد عن كلمة "نايمين" العكس تماما حتى فل تصنيع المحلي بدايه قويه خصوصا مع آخر معرض، اهم شيء الاستمرارية.

شىء رائع جداً ان شاءلله يحصل في اقرب وقت

ان شاءلله المملكة وسعيها لتوطين الصناعة تكون قاطرة لباقي الدول العربية

ياباشا دنتم في اقل من خمس سنوات
ادخلتم اكثر من سبع قطع وميسرال وبتقول
احنا نايمين امال احنا بنقول ايه

عسكريا اموركم زينه ماشاءالله صفقات ماتوقف ، مشكلتكم اقتصادية وادارية .

شفت خبر قبل ساعتين ان الامير محمد بن سلمان رايح فرنسا تتوقع في صفقة بحرية مثلاً منه منه ؟
ابخل من الفرنسيين في الجانب البحري لن تجد .
شروط المملكة للتعاقد تتعلق بنقل التقنية

ابخل من الفرنسيين في الجانب البحري لن تجد .
شروط المملكة للتعاقد تتعلق بنقل التقنية

بالاضافة ذك احد الشباب سابقا مشاكل السعودية مع برنامج ادارة التشغيل للاسلحة الفرنسية حيث ان التدريب وقطع الغيار وغيره تحول لشركة خاصة عكس الامريكان الي القوات الامريكية نفسها هي الي تتعاقد مع الشركات الخاصة وهي من تكون في وجه المدفع في حالة التقصير

عودة
أعلى