اصطفاف الفرقة الرابعة المدرعة المصرية

Rabeia

عضو
التفاعل
391 4 0
- تعد الفرقة الرابعة المدرعة أول فرقة مدرعة يتم تكوينها في الجيش المصري واُطلق عليها اسم " فرسان مصر " ، وشاركت في حروب 1956 و 1967 و 1973 وتحرير الكويت ، وتُعد القوة الضاربة الرئيسية للجيش المصري ، والاحتياطي التعبوي الرئيسي للجيش الثالث الميداني ، و صاحبة أكبر خبرات قتالية ، وأول فرقة يتم تسليحها بدبابات القتال الرئيسية M1 Abrams ،،
تتكون الفرقة الرابعه من لوائين مدرعين + لواء مشاة ميكانيكي + لواء مدفعية + كتيبة مقذوفات م م م د ( المقذوفات الموجهة المضادة للدبابات ) + كتائب الدفاع الجوي ذاتي الحركة(4كتائب د جو قصير المدي ) + كتيبة استطلاع مدفعية +كتيبة استطلاع عام(خلف خطوط العدو) + كتيبة إشارة + سرية شرطة عسكرية ، و هناك كتائب أخرى مُلحقة على الفرقة كالمهندسين والأطباء والنقل وكتيبه تأمين فني،،

الفرقة الرابعة المدرعة ، فرقه بحجم جيوش 💪

المرفقات

168.6 KB · المشاهدات: 102
    157 KB · المشاهدات: 99
الفرقة الرابعة المدرعة واجهت خلال حرب أكتوبر العبىء الأكبر خصوصا عندما نقلت للضفة الشرقية من القناة لتقود عملية تطوير الهجوم !!!

حقيقي صور عرض الموضوع سيئة الجودة ، كنت اتمني يا صديقي تبذل مجهود اكتر من كده بما يليق بالموضوع

كنت تتعب عشر دقائق تنسق فيهم الصور افيدلك ولينا وتقديرا للموضوع الي تكتب عنه

الفرقة الرابعة المدرعة واجهت خلال حرب أكتوبر العبىء الأكبر خصوصا عندما نقلت للضفة الشرقية من القناة لتقود عملية تطوير الهجوم !!!
من كتر حبك لحرب اكتوبر بقيت بتحرك الفرق بمزاجك ما شاء الله! الفرقة الرابعة كانت في الغرب اة قبل ما تفتح حوار الشاذلي انا عندي فيدويهن لية بيتسال اللي حصل في حرب اكتوبر نصر قال اة نصر عظيم رغم وجود اخطا قاتلة لو عاوز تشوفهم قولي وابعتهملك

حقيقي صور عرض الموضوع سيئة الجودة ، كنت اتمني يا صديقي تبذل مجهود اكتر من كده بما يليق بالموضوع

كنت تتعب عشر دقائق تنسق فيهم الصور افيدلك ولينا وتقديرا للموضوع الي تكتب عنه
بعتذر

عودة
أعلى