السيسي : وصلنا للفقر المائي.

سيبك من النيل و ركز علي دولة قربت تمتلك نووي و انت مستني أمريكا و اسرائيل يعملوا حاجة :) و الاعضاء هنا كانوا حطين امل في ابو ايڤانكا. احنا بنتعلم منكم و ماشيين بنفس المبدأ 🤣.

تركت كل المفاوضات و حتي كلام ترامب عن ضرب السد و..... و مسكت في حلفان هو مجرد نوع من كسر الجمود بطريقة مصرية.

مين قالك مستنين :cmonBruh:

سيبك من النيل و ركز علي دولة قربت تمتلك نووي و انت مستني أمريكا و اسرائيل يعملوا حاجة :) و الاعضاء هنا كانوا حطين امل في ابو ايڤانكا. احنا بنتعلم منكم و ماشيين بنفس المبدأ 🤣.

تركت كل المفاوضات و حتي كلام ترامب عن ضرب السد و..... و مسكت في حلفان هو مجرد نوع من كسر الجمود بطريقة مصرية.

ينطبق علينا المثل .. لاتعايرني ولا اعايرك …
الله المستعان …

مين قالك مستنين :cmonBruh:
اية ده هو انتم اللي اغتلتوا العالم الايراني :) ، و لا بتضربوا مفاعلات ايران دلوقتي زي ما مصر بتضرب السد :) كلانا منتظر اكتمال البناء 🤣. العملية مش كفتة دي حروب دول ضد بعضها و ليس دولة ضد مليشيات.

اية ده هو انتم اللي اغتلتوا العالم الايراني :) ، و لا بتضربوا مفاعلات ايران دلوقتي زي ما مصر بتضرب السد :) كلانا منتظر اكتمال البناء 🤣. العملية مش كفتة دي حروب دول ضد بعضها و ليس دولة ضد مليشيات.

انا ارد على كلمة مستنين الامريكان

مين قال مستنين !

مش ضروري نملك النووي فيه وسائل ثانية ورادعة مثل الكيميائي

انا ارد على كلمة مستنين الامريكان

مين قال مستنين !

مش ضروري نملك النووي فيه وسائل ثانية ورادعة مثل الكيميائي
انت مستني لما يكتمل البرنامج النووي بتاعه لية ؟ و نفسك كلامك ممكن ابرر بية لمصر.

اسرائيل اللي ملهاش حدود مع ايران و كمان عندها نووي و طائرات جيل خامس و غواصات نووية بتشيل كروز نووي ، و شغالة في ايران اكتر من السعودية و بتغتال علماء و بتتكلم علي ضرب ايران كمان.

لا اعلم مادخل النووي فالموضوع. بالمناسبه عندما تهدد الامن القومي السعودي. تدخلت السعودية فاليمن.

ولكن الغريب ان تنادي الامارات لاجل مواجهه الاتراك بدالك. وتستعين بالفرنسيين لاجل حمايه حدودك. وفوقه ان تحتل سيناء من شوية بلطجيه

عليك السوال هل ردك موفق؟

ذكرتني زمان لما مهندس زراعي كان يخترع تقنية حديثة لزيادة إنتاجية الارض و زيادة المحاصيل. كان موظف الدولة يرد علية نفسك ردك الظريف دة و كمان يضحك علية نفس الايموچي بتاعك 🤣.

كلام فارغ!!!! هو انا حاطط اي كلام من عندي ، انت شوفت المصادر الي انا حطيتها ؟!

ردك علي كلام علمي بمصادر هو 🤣. ماشي ياسيدي بلاش علم و خلينا في لغة الخنقات و الجهل. و ننزل نحارب و بتاع و بلاش نعتمد علي العلم.

شوف المصادر ، و اسرائيل بقت فين و انت فين

و شوف ماتم انجازة و سوف يتم انجازة في مصر ، و هو مفخرة حقيقة
أولا أنا مش ضد العلم
ثانيا لاشئ يستطيع تعويض نهر النيل ولا حتي ربعه علي المدي المتوسط
ثالثا الحلول دي مكلفه جدا ومش هتناسبنا فمصر
رابعا اسرائيل مازالت تعاني في ملف المياه

لا اعلم مادخل النووي فالموضوع. بالمناسبه عندما تهدد الامن القومي السعودي. تدخلت السعودية فاليمن.

ولكن الغريب ان تنادي الامارات لاجل مواجهه الاتراك بدالك. وتستعين بالفرنسيين لاجل حمايه حدودك. وفوقه ان تحتل سيناء من شوية بلطجيه

عليك السوال هل ردك موفق؟
انتو الاثنين قصفتو بعض🥲

مادخل النووي في الموضوع!!! أيران عدوك من تدعم الحوثي و تطلق الصواريخ ضدك و ضربت حقل البترول الخاص بك و لايهمك امتلاكها للنووي ؟!! بينما اسرائيل هي من تهتم!!!

السعودية تفعل مثل مصر و تطالب المجتمع الدولي و امريكا ليل نهار لحل مشكلة اليمن ، بينما من يتدخل علي ارض الواقع هو اسرائيل.

عليك السوال هل ردك موفق؟
هذا تحالف مثل تحالف الشرعية في حرب اليمن :) انت ايضا دخل معك مجرة ضرب التبانة من امريكا و بريطانيا و دول الخليج و منهم الامارات و اليونان و غيرهم و جنود من السودان و تقارير عن مساعدة أمريكا و اعتراضات امريكا البحرية للتهريب و..... و حتي ارسال جنود.

ببالمناسبة الامارات لم تواجه الاتراك بدل مصر نهائي ، الاتراك و قطر ضد الامارات كصراع نفوذ علي كعكة ليبيا (مصر امنت حدودها من زمان و ساعدت حفتر في ٢٠١٥ و انتهي دورها عندما اتجه للغرب).

أولا أنا مش ضد العلم
ثانيا لاشئ يستطيع تعويض نهر النيل ولا حتي ربعه علي المدي المتوسط
ثالثا الحلول دي مكلفه جدا ومش هتناسبنا فمصر
رابعا اسرائيل مازالت تعاني في ملف المياه
اولا انا اتكلمت بالمصادر

ثانيا شوف حجم اللي اكتمل

ثالثا انت زي الموظف و استهزئت بالعلم و بدون دليل ، انا ذكرت مصادر محترمة لمشاريع بعضها تم الانتهاء منه و البعض جزء كبير منه قد انتهي و تقدر تشوف منا المصادر (ومصادري ليست احمد موسي). و شاركت اكثر من مصدر عن اسرائيل و كاليفورنيا (امريكا العظمي)

المشاريع علي ارض الواقع شغالة و المصادر موجودة

اولا انا اتكلمت بالمصادر

ثانيا شوف حجم اللي اكتمل

ثالثا انت زي الموظف و استهزئت بالعلم و بدون دليل ، انا ذكرت مصادر محترمة لمشاريع بعضها تم الانتهاء منه و البعض جزء كبير منه قد انتهي و تقدر تشوف منا المصادر (ومصادري ليست احمد موسي). و شاركت اكثر من مصدر عن اسرائيل و كاليفورنيا (امريكا العظمي)

المشاريع علي ارض الواقع شغالة و المصادر موجودة
قوي ما شاءالله يالله رح فجر السد قواك الله

ليش؟

افرم الاثيوبيين عيال الكلب وربيهم واحد واحد وخافظ على حقك بالقوة الغاشمة والعنف.

يجب ان تشن مصر عاصفة حزم ضد اثيوبيا وتحمي مصالحها بالقوة.
لا مصر دولة سلام وأمان فداهية أي نيل المهم الصحة والقوة😌

انت مستني لما يكتمل البرنامج النووي بتاعه لية ؟ و نفسك كلامك ممكن ابرر بية لمصر.

اسرائيل اللي ملهاش حدود مع ايران و كمان عندها نووي و طائرات جيل خامس و غواصات نووية بتشيل كروز نووي ، و شغالة في ايران اكتر من السعودية و بتغتال علماء و بتتكلم علي ضرب ايران كمان.

مين قال مستني برضو !

كلامي عن السد قلته من زمان الاثيوبيين راح يلاعبون مصر بالوقت
ماراح يبينون ان السد راح يسبب ضرر صحيح الاثيوبي خبيث بس ماهو حمار

ان مصر تضرب السد بدون ضرر تعرف وش معناه بالقانون الدولي !؟

ذكرتني زمان لما مهندس زراعي كان يخترع تقنية حديثة لزيادة إنتاجية الارض و زيادة المحاصيل. كان موظف الدولة يرد علية نفسك ردك الظريف دة و كمان يضحك علية نفس الايموچي بتاعك 🤣.

كلام فارغ!!!! هو انا حاطط اي كلام من عندي ، انت شوفت المصادر الي انا حطيتها ؟!

ردك علي كلام علمي بمصادر هو 🤣. ماشي ياسيدي بلاش علم و خلينا في لغة الخنقات و الجهل. و ننزل نحارب و بتاع و بلاش نعتمد علي العلم.

شوف المصادر ، و اسرائيل بقت فين و انت فين

و شوف ماتم انجازة و سوف يتم انجازة في مصر ، و هو مفخرة حقيقة
طبعا حضرتك معاك حق ....
لكن كل ده لا يجعلنا ان نستغني عن اهم مورد لنا للمياه النيل هو اهم نعمة وهبها الله للمصريين مثلما انعم الله علي اشقائنا بالنفط و البترول ...
الحلول دي كلها عايزه وقت و مليارات و قروض و ضغط زيادة علي اقتصادك المهترئ و المواطن الذي بالكاد يعيش تحت خط الفقر

طبعا حضرتك معاك حق ....
لكن كل ده لا يجعلنا ان نستغني عن اهم مورد لنا للمياه النيل هو اهم نعمة وهبها الله للمصريين مثلما انعم الله علي اشقائنا بالنفط و البترول ...
الحلول دي كلها عايزه وقت و مليارات و قروض و ضغط زيادة علي اقتصادك المهترئ و المواطن الذي بالكاد يعيش تحت خط الفقر
اكيد طبعا.

كدة كدة المشكلة في فترة الملي ، اما النيل فلازم يفضل يمر لتشغيل التوربينات (اللي هتشغلهم الكهرباء و تحيبلهم فلوس و تشغلهم مصانع) فلازم يمرر مياه لمصر.

حتي و بدون مبالغة محمد مرسي مرة قال ان مياه النيل هتزيد (لان توليد الكهرباء بالنسبة لهم اهم من المياة) لذلك احتمالية ضخ كميات مياة اكبر و اردة.

لكن حقيقا هناك تلاعب و ابتزاز من اثيوبيا و لازم مصر تتصرف بحكمة

عودة
أعلى