تم الانتهاء من بناء اول فرقاطتان طراز MEKO A200EN لمصر

والله يا باشا انا اللى سمعتة انهم كانو متفقين على 8 Exocet مش RBS-15 بس طبعا الاخوه فى الجزائر العالم مش بيتعملو معاهم فى صفقاتهم زى مصر اللى بتاخد اى حاجة الى حد ما "ناقصة" ده طبعا اذا اخدتها عشان خاطر اللى ما يتسمو
مشاهدة المرفق 513295

شوف ده كده

مشاهدة المرفق 513296

مرحبا بك فى مصر where الحلو ما يكلمش....انا لولا انت كنت اعرف ان مصر بتصنع اجزاء من الSearanger انا كنت توقعت انها اصلا تيجى من غيرها ...اللى هو.. طب نشيل منها ايه:unsure:
صحيح . هم قالوا من الأول Exocet , لكن كمان RBS-15 وكان النموذج معروض بـ 8 قواذف
عشان الصاروخ ده تحديدا بيضرب اهداف ارضية مش سطحية وبس , وضعت له صورة فوق
-
بخصوص الـ SEARANGER انا اتمنى يكون بشكل مؤقت , وبداله مستقبلاً يكون GDM

لا تسمع لكل مايقال . خذ الفائدة مني .

حجم الجيش المصري عام ٧٣ ميلادية كان قوامه قرابة المليون . حلو الكلام ؟؟

طيب القوات المصرية التي عبرت للضفة الشرقية من القناه كان تقريبا ١١٠ الف جندي . طيب والباقي ؟؟؟

اين بقية الجيش المصري ؟؟؟ ٨٠٠ الف جندي مقاتل في جميع انحاء جمهورية مصر العربية . الاسرائيليين فتحوا الثغرة وحاصرو انفسهم بين الضفة الشرقية للقناة التي بها ١١٠ الف جندي مصري وبقية قوات الجيش ال ٨٠٠ الف انذاك في باقي انحاء جمهورية مصر العربية .

الثغرة يعني الوهم . فكيف بعد شرحي لوجهة نظري الاكيدى تماما تسمع لكلام اصلا ليس منطقي ؟؟؟ من يصدق الثغرة مع احترامي عقله وفكره رجعي ويضحك عليه بسهولة .

وعندي مثال . القوات الاسرائيلية وصلت الي مشارف القاهرة وفي النهاية تركت كل هذا المجد واهدتنا سيناء ؟؟؟؟

الرحمة يا مان .

لماذا استسلمت القوى الغربية اوروبا وامريكا لنقل السلاح لاسرائيل عبر الجو وليس البحر في حرب اكتوبر .. بشكل ادق لماذا استسلمت امريكا للحصار البحري المصري من البحر المتوسط او باب المندب ومصر لم تكن تملك السلاح البحري الذي يخيف كل هذه القوى الغربية التي ذكرت اسمها ؟؟؟ ام كانت مصر قوية . خصوصا وان الجسر الجوي الامريكي لا يستطيع نقل السلاح بكميته التي تجعل اسرائيل تستطيع ان ترجع التوازن مع مصر اثناء الحرب لان سلاح الجوي الامريكي كم كان بمقدوره اصلا . هل يستطيع ان ينقل مثلا ١٠٠٠ دبابة ؟؟؟
1-لان النقل البحرى من امريكا سيستغرق وقت طويل واصلا مدة الحرب كانت اسبوعين تقريبا
2-معظم اوروبا لم تكن مستعدة للتعاون و التدخل لصالح اسرائيل وامريكا
3-سفينه نقل ضخمه كانت ستعتبر هدف سهل لصواريخ الستيكس
4-نجح سلاح الجو الامريكى بتقل 22325 طن من الاسلحه والزخائر الى اسرائيل عن طريق الجسر الجوى

-
اعتقد ان ال rbs هيتركب، البرجماني في تجارب ظهرت ناقصه تجهيزات ecm ، لكن بعد ما دخلت الخدمه الانظمه كانت متركبه ال searanger انت ظالمه رغم انه نظام جيد

المرفقات

393.3 KB · المشاهدات: 52
اعتقد ان ال rbs هيتركب، البرجماني في تجارب ظهرت ناقصه تجهيزات ecm ، لكن بعد ما دخلت الخدمه الانظمه كانت متركبه

ان شاء الله يارب . لو فعلاً 8 صواريخ rbs يبقى ممتاز جداً
الصاروخ قادر على ضرب اهداف ارضية

ال searanger انت ظالمه رغم انه نظام جيد

انا ليه قلت انه مش مناسب ؟ لانه مش بيحمي الفرقاطة من الكروز
او الدرون او الذخائر الموجهة او تلك الاهداف النوعية , ومداه 2 كيلو فقط
يعني مش بيعتبر حتى CIWS
-
الواحد بيتمنى الأفضل يعني مثلاً الـ GDM عيار 35 بتقنية AHEAD والمضاد للزوارق
التخريبية والانتحارية
والاهداف الجوية ( كروز - درون - ذخائر موجهة - مدفعية )
متاح على الكورفيتات والتي اقل ازاحة من الفرقاطات , وبمدى 5 كيلومتر
هم مفروض يكونوا جانب بعض , بالطريقة دي .

-
نقول يارب ان مش ده التسليح النهائي للفرقاطة .
يعني فيه مساحة يضاف تسليح افضل ومازالت في مرحلة التركيب

النموذج موجود عشان الناس تاخد فكرة عن القطعة للاسف مصر بيبقى ليها وضع تانى فى الصفقات بس ده حالة خاصة..الالمان مش هيحطو نموذج ناقص....بس انا فاهم اللى انت عاوز تقولو.... بس ممكن نشوفها على الميكو المصرية بس بعد ما يجئ حزب ميركل تانى
-
يا ريت والله هو احنا نكره... +1

ماهي إلى اى مدفع مهم كان العيار بيتم تركيبه حاليا على قطعة بحرية بيكون من ضمن أدواره مهام ciws ومواجهة الأهداف الغير نمطية سواء من الجو أو من البخر

عودة
أعلى