انباء عن تعاقد مصر على 16 بطاريه من منظمه الدفاع الجوى IRIS-T SLX و IRIS-T SLS

التفاعل
16,174 26 11
من المحتمل أن يكون عقد IRIS-T SL GBAD المصري على النحو التالي:

- 10 نظام IRIS-T SLX طويل المدى GBAD
- 7 نظام GBAD متوسط المدى IRIS-T SLM
- 6 نظام GBAD قصير المدى IRIS-T SLS

تمت الموافقة على عقد 16 بطاريه مقسمه الى 10 بطاريات IRIS-T SLX و 6 بطاريات من SLS مؤخرًا من قبل الحكومة الألمانية.

التعديل الأخير:
دفاع جوي عريق مثل الدفاع الجوي المصري يعرف ماذا يشتري ..
مبروكين .. حمى الله مصر من كل شر .

دفاع جوى طبقى المانى بمديات وارتفاعات مختلفه يتكون من 23 بطارية أو كتيبة IRS-T
IRIS-T SLS مدى
12 كلم وارتفاع 8 كم
IRIS-T SLM المدي المتوسط 40 كلم وارتفاع 20 كم

IRIS-T SLX نسخة المدى البعيد 80 كم وبإرتفاع 30 كم

التعديل الأخير:
النسخة بعيدة المدي مداها بيوصل لكام كيلو وهي ممكن تكون مكافئ للباتريوت من حيث المدي والامكانيات ؟

كنت اريد التعاقد علي Samp-t و خصوصا بعد صفقات البحرية التي تحتوي علي نفس الصواريخ ، و كانت مصر تطلب رخصة تصنيع هذة الصواريخ او زيادة مخزونها.

علي العموم اعتقد سوف تحصل مصر عليها بعد انتها عقد الرفال الاضافية و سداد مستحقاتها.

اعتقد مصر تتوجه للدفاع الجوي الغربي بشكل كبير. لكن يبقي الشق الشرقي كعامل موفر و امان ضد الابتزاز.

كنت اريد التعاقد علي Samp-t و خصوصا بعد صفقات البحرية التي تحتوي علي نفس الصواريخ ، و كانت مصر تطلب رخصة تصنيع هذة الصواريخ او زيادة مخزونها.

علي العموم اعتقد سوف تحصل مصر عليها بعد انتها عقد الرفال الاضافية و سداد مستحقاتها.

اعتقد مصر تتوجه للدفاع الجوي الغربي بشكل كبير. لكن يبقي الشق الشرقي كعامل موفر و امان ضد الابتزاز.
الاداء في ساحات المعارك الحالية لا يبشر بالمرة باي صفقات اضافية شرقية في هذا النحو عموما او على الاقل لحين ظهور تطويرات و حلول خصوصا ضد الدرونز .. باي حال انت تبني شبكة منظومات و ليس منظومة واحدة لكن الروسي الحقيقة كا اداء لم يعد مبشر اخر 3 اعوام فا ريسك خصوصا ان في بديل محترم غربي حتى اللحظة

اتمنى السامب تي ايضا و اكيد في الطريق اصل مفيش حاجة تانية الا لو كنا ننتظر النسخ المستقبلية للاستر 30 كمضاد للتهديدات الباليستية

عندما اعلنت Deilhl عن المنظومة الجديدة IRIS-T SLX بعيدة المدى استخدمت التموية المصرى

الالمان تقريباً فاكرين مصر هي العرق الاري الاصلي مش ايران.

مظبطنا في صفقات

اعتقد ان 𝗜𝗥𝗜𝗦-𝗧 𝗦𝗟𝗫 𝗹𝗼𝗻𝗴-𝗿𝗮𝗻𝗴𝗲 𝗚𝗕𝗔𝗗 𝘀𝘆𝘀𝘁𝗲𝗺 صعب تحصل عليه مصر قبل 4 سنوات على الاقل حتى المانيا لازالت لا تمتلك منه اى منظومات

لا انفى التعاقد لكن احتماليه تسليم SLX فى المدى القريب اعتقد صعب جدا لانه لم يدخل الانتاج الكمى بعد

الف مبروك خيار ممتاز
لكن لو اتجهوا بدل البعيد ب samp_T كان افضل وشكل دفاع طبقي كامل
اتمنى رؤية samp_T لدى السعودية ومصر إن شاء الله

من المحتمل أن يكون عقد IRIS-T SL GBAD المصري على النحو التالي:

- 10 نظام IRIS-T SLX طويل المدى GBAD
- 7 نظام GBAD متوسط المدى IRIS-T SLM
- 6 نظام GBAD قصير المدى IRIS-T SLS

تمت الموافقة على عقد 16 بطاريه مقسمه الى 10 بطاريات IRIS-T SLX و 6 بطاريات من SLS مؤخرًا من قبل الحكومة الألمانية.

مشاهدة المرفق 443360
مشاهدة المرفق 443361
استاذنك فى مصدر الخبر للاطلاع

اعتقد مصر تتوجه للدفاع الجوي الغربي بشكل كبير. لكن يبقي الشق الشرقي كعامل موفر و امان ضد الابتزاز
الف مبروك خيار ممتاز
لكن لو اتجهوا بدل البعيد ب samp_T كان افضل وشكل دفاع طبقي كامل
اتمنى رؤية samp_T لدى السعودية ومصر إن شاء الله
انت كده كده الاستر 30 و الاستر 15 معاك على القطع البحريه
بالعكس انا شايف ان الIRIS-T ليه مميزات مهمه هتكمل الاستر زى انك تقدر تنقلها بسهوله جدا مع فرق المشاه الميكانيكه مثلا للحمايه من الدرونز هنا بتكلم على الSLS بحمايه 360 درجه واصابه مباشره للهدف

انا اعتقادى والله اعلم ان الاسترتيجيه المصريه الجديده فى الدفاع الجوى انها تتعامل مع التهديدات كصواريخ الكروز من البحر قبل ما توصل للعمق بتاعك اصلا

هل الغرض من الصفقة استبدال SA-2/3/6 ؟

انت كده كده الاستر 30 و الاستر 15 معاك على القطع البحريه
بالعكس انا شايف ان الIRIS-T ليه مميزات مهمه هتكمل الاستر زى انك تقدر تنقلها بسهوله جدا مع فرق المشاه الميكانيكه مثلا للحمايه من الدرونز هنا بتكلم على الSLS بحمايه 360 درجه واصابه مباشره للهدف

انا اعتقادى والله اعلم ان الاسترتيجيه المصريه الجديده فى الدفاع الجوى انها تتعامل مع التهديدات كصواريخ الكروز من البحر قبل ما توصل للعمق بتاعك اصلا

ال SAMP/T يعطيك حماية ضد الصواريخ البالستية والتكتكوبالستية

عودة
أعلى