"حجة ميغاتون ومناورة السويس".. كيف أخرج الاتحاد السوفيتي بريطانيا وفرنسا من مصر؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
حتى الرجل الانجليزى اليهودى اصبح من الشؤون المعنوية .......ينتحر المنطق عندما تتحدث مع مراهقين فكريا.......كنت اظن انك اكثر نضجا ................لم تجب على سؤالى لاى العالمين تنتمى انت ؟
من تقصد؟ صاحب الفيديو اعلاه ؟

الله يصلحك, قول آمين. واضح انك لا تعلم ما قيل فيه. و الذي بالمناسبة اخجلني و انا مالي دخل في الموضوع.

تصبح على خير, بلاش نكدر خاطرك قبل النوم.

من تقصد؟ صاحب الفيديو اعلاه ؟

الله يصلحك, قول آمين. واضح انك لا تعلم ما قيل فيه. و الذي بالمناسبة اخجلني و انا مالي دخل في الموضوع.

تصبح على خير, بلاش نكدر خاطرك قبل النوم.
اى فيديو .....ركز ......يبدو انك نمت فعلا .....اقصد كاتب الكتاب الذى ارفقت غلافة .....هو من قال ان عالم الامبراطوريات انتهى 1956 على يد العرب........
سوف اتركك لتنام الان يكفيك هذا اليوم ......ارجو ان يكون خاطرك ليس مكدرا ....نوما هنيئا:مع السلامة:

أمريكا هي من تدخلت لحماية مصر وليس الأتحاد السوفيتي !
هذا الموقف ( بالفعل ) اكبر من موقف السوفييت ( بالكلام )
أمريكا لم تتدخل لحماية مصر ولا يهمها ذلك. هي تدخلت لتعلن عن نفسها قوة عظمي جديدة وتهدد بريطانيا وفرنسا

أمريكا.

لأن مصر وسوريا اختاروا خيارات تاريخية خاطئة وجعلوا أنفسهم في المعسكر الشرقي دون فائدة تعود عليهم. الشعارات انهارت.

لو قرروا أن لا يحاربوا المنتصر في الحرب العالمية الثانية لكان أفضل لهم لكن طبائع القيادات في ذلك الوقت أدت إلى ما لا تحمد عقباه واستغلته اسرائيل اشنع استغلال.

تحية،
أنت وصلت للمرحلة دي.اقعد ساكت ومش تضحك الناس عليك. مصر وسوريا والعرب كلهم فرض عليهم ذلك منذ زرع إسرائيل والدول العربية الكبيرة مثل مصر وسوريا قاموا بالتصدي لها والمشروع الغربي الصهيوني لكن أنت مش كنت موجود ساعتها.

دعما للموقف المصري لكي تسترد مصر أرضها المحتلة.

ثم قام المصريين وضيعوا هذه التضحية الكبرى وباعوا كل من تحالف معهم حتى سوريا وعقدوا صفقة مع اسرائيل.

تحية،
مصر مش باعت أحد يابني آم أنت. مصر إستراتيجية دولة عربية واجهت إسرائيل واتأذت من ده كتير قوي دماء كتيرة قوي وأبنائنا ماتوا وهم بيواجهوا الغرب لكن أنت كنت فين ساعتها. ضحي بأبنائك وساعتها بس هتحس الشعور ده.

لا تكذب لأرضاء عقدة النقص والضعف بداخلك .
-

المملكة تمتلك اكبر منشآت ومعاهد الصيانة في المنطقة وأفريقيا
لتخريج فنيين الصيانة وأصلاح وصيانة الطائرات بل وندرب الدول الأخرى
ونعلمهم ما لم يتعلموه , مثل SAEI و GDC و AACC و معهد الجوية وغيرهم !

مشاهدة المرفق 433442
مشاهدة المرفق 433441

القوات الجوية الملكية السعودية تحتفي بفنييها في اليوم العالمي لفنيي صيانة الطائرات
السعودية : دفعة جديدة من الفنيين لصيانة جميع منظومات القوات الجوية
القوات الجوية السعودية تحتفل بتخريج الدورة "132" من الطلبة الفنيين

اما مدربين الطيران فسبق ان دربنا طياريكم وساعدناكم في حروبكم

السعودية: دربنا سراً طياري حرب اكتوبر

وندرب طيارين عظمى دول اوروبا بلاش تظهر بمنظر الكاذب
امام اعضاء المنتدى وتحرج نفسك ويبقى شكلك وحش !

ياأخي الكريم هو ينفع واحد مش عنده خبرات إلا القليل وعمره ماخاض حرب يعلم دول خاضت حرب. ده يوم الحرب بألف يوم تدريب. السعودية والله من أقل الدول في العالم في الخبرات في الحروب وجيشها لسه حديث النشأة وبحاول تتعلم. يعني بص كده علي جيش هتلقيك بتقلد مصر في الصاعقة وفي الزي بتاعهم كمان وبتقلد أمريكا وأوروبا. ازاي أنت تعلم الناس دول

لم تقم السعودية بتدريب المصريين على الطائرات السوفيتية , المصريين كانو محترفين جدا عليها
ماحصل هو ان السعودية منحت مصر مقاتلات اللايتنيج ( كانت جديدة على المصريين )

مشاهدة المرفق 433450
ده صحيح لكن اللي دربهم كان بريطانيين. عمر السعوديين مادربوا مصريين. بل أن المصريين دربوا السعوديين في بداية تكوين جيشهم

بريطانيا بعد استقلال الهند و الدول الآسيوية من الامبراطورية البريطانية بعد الحرب العالمية الثانية .

لم يعد لقناة السويس اي أهمية لبريطانيا بعد ذلك ، مستحيل بريطانيا أن تنسحب من منطقة إلى دون رغبة منها فلا تزال الان تسيطر على مضيق جبل طارق في إسبانيا و جزر الفوكلاند في الارجنتين و جزر ما بعد المحيط في الكاريبي و الباسيفيك .

وكانت الولايات المتحدة قد خرجت من الحرب العالمية الثانية كقوة عالمية عظمى، وباعتبارها كانت سابقا مستعمرة هي نفسها، كانت ملتزمة بالإشراف على إنهاء الاستعمار في العالم.

الانسحاب البريطاني و الفرنسي كان بضغط امريكي ، كانت الخطة البريطانية أن تسيطر اسرائيل على سيناء و تكون قاعدة متقدمة في محيط قناة السويس .

مثل حرب 1967 بعد الهزيمة الساحقة للجيش المصري كانت القوات الإسرائيلية قاب قوسين من السيطرة على القاهرة لولا الضغط الامريكي الذي اوقهم عند حدود قناة السعيد و في حرب 1973 لولا الولايات المتحدة لانهزمت مصر في حرب 1973 ، كان المقابل ارجاع سيناء مقابل اعتراف مصر بشرعية دولة اسرائيل.
ياعم كفاية هبد. هو أنت شغال هبد مش بتسكت لولا أمريكا في 73 لما استطاعت إسرائيل البقاء في الحرب 5 أيام فقط ولولا البكاء لأمريكا وطائرة s71 لما حدثت الثغرة ورغم ذلك لم يحققوا أي شئ بعد وقف اطلاق النار. بعدين قناة السويس لحد دلوقتي بيعيطوا في بريطانيا في الصحف علشانهم. مش تضحك الناس عليك

صفحة كان بها نوع من النقاش تم حذفها بشكل كامل رغم ان مستوى الحوار بها كان أفضل قليلا من ال ٣ صفحات عبارة عن ردح للاعضاء فيما بينهم.
الموضوع عن حرب ٥٦ وخطة العدوان
ايه اللي دخلنا في كل الهري اللي فات ده ؟

الحقيقة أن مصر هزمت عسكريا في 56 و 67 و 73

الشؤون المعنوية و الهراء الذي تقدمه لن يغير الحقائق

الحقيقة ان مصر مازالت تحت الاحتلال من الإمبراطورية البريطانية وان قناة السويس مازالت تحت الانتداب البريطاني

ياأخي الكريم هو ينفع واحد مش عنده خبرات إلا القليل وعمره ماخاض حرب يعلم دول خاضت حرب. ده يوم الحرب بألف يوم تدريب. السعودية والله من أقل الدول في العالم في الخبرات في الحروب وجيشها لسه حديث النشأة وبحاول تتعلم. يعني بص كده علي جيش هتلقيك بتقلد مصر في الصاعقة وفي الزي بتاعهم كمان وبتقلد أمريكا وأوروبا. ازاي أنت تعلم الناس دول​

انا ما ادري انت تمزح ولا تتكلم بحقائق .. من اللي حديث النشأة ؟ تتكلم عن جيشك ؟؟
الجيش السعودي موجود وخاض معارك ضد كبرى الدول وأسس ووحد دولة بحجم قارة
حينما كانت تُستخدم الخيول والجمال والسيوف ومازال حتى يومنا هذا ,
وتأسيسه سنة 1744م !

بينما كانت جميع الأراضي والدول من حولنا عبارة عن مستعمرات
لم تعرف الأستقلال والقوات المسلحة النظامية الا فيما بعد !!

الرجاء تكلم بالعقل و بالآدلة واترك عنك الكلام الفاضي

-

ده صحيح لكن اللي دربهم كان بريطانيين. عمر السعوديين مادربوا مصريين.

رئيس الأستخبارات السعودي (مصدر رسمي) كذاب والصور كذابة , وانت صح .
اتفضل هات لي مصدر ( مصري رسمي ) على كلامك , والا ستصبح انت الكذاب
مثل اثنين من زملائك سبقوك قبل شوي
بالكلام بدون أدلة !
:)

التعديل الأخير:

وتأسيسه سنة 1744م !

مشاهدة المرفق 433542

-

بالكلام بدون أدلة !
أنت بتتكلم أيام الخيول والجمال ههههههه. لو هتتكلم كده هقولك الجيش المصري أقدم جيش نظامي في التاريخ. وتحتمس الثالث كون أعظم إمبراطورية عرفها التاريخ. ومصر ظلت أقوي دولة في العالم لمدة تزيد عن مئة سنة. أنت أكيد بتهزر لما تقول الدول كانت بتحتل وأنت لا. ده أكيد من قوتك هههههه. مش كان فيه حاجة علشان تحتل أصلا. يعني بتفهمني أن الدول العظمى مش كانت تقدر تحتلك مثلا ماتتكلم كلام عقلاني. وبعدين أنت تم احتلالك من الدولة العثمانية وكنت تحت الوصاية المصرية كمان. وتم انهيار الدولة السعودية الأولى والثانية علي يد من؟ ومش بس كده. أنت تم احتلالك من دول كتيرة. يعني الرومان لما ايجوا يحتلوكم مش كان فيه مقاومة أصلا. وبعدين أنت فاتح مواضيع مضحكة زي القوات الخاصة السعودية الأكثر خبرة والدفاع الجوي الأكثر خبرة. كله عندك أكثر خبرة؟!!! خبرة ايه دي القوات الخاصة السعودية عمري ما سمعت عن عمليات لها أو حتي لها اسم. وبعدين خبرات ايه دي أصلا اللي هتكتسبها من غير ماتحارب مع دولة. أنت عمرك ماحاربت دولة لوحدك. بعدين جبلي الفيديو اللي بيقول أن السعوديين دربوا المصريين مش تجبلي صور لهم وهم عندكم وتقول بيتدربوا. أنت فعلا من أقل جيوش المنطقة في الخبرات. مصر وإسرائيل وتركيا وإيران كلهم خاضوا حروب وأكثر منك خبرات وفيه دول تانية زي العراق وسوريا لكن الدول دي اتدمرت. جبلي الفيديو لوسمحت

لكل من يحب أن يتحدث عن مصر
قارن وضع بلدك من كافه النواحي(عسكريه -علميه تعليميه - سياسيه -اقتصاديه-اجتماعيه ) في نفس تاريخ الحدث موضوع النقاش قبل أن تتكلم عن بلد بحجم مصر عشان تبقا فاهم حجمك الحقيقي

وتأسيسه سنة 1744م !

مشاهدة المرفق 433542

-

بالكلام بدون أدلة !
😂😂😂😂
الكذب هو ما تروجه فلم يكن هناك دولة بإسم السعودية الإ في القرن الماضى ، و تلك الحروب ما هى الا حروب قبلية بس سيبك تبيع حصانين من اللى في الصورة بكااام
ياراجل العجلة الحربية لرمسيس الثانى من ألاف السنين أجمد من الحصانين اللى في الصورة و أنت مصمم تقارن نفسك بمن هم أكبر منك و أقدم منك و دربوك وعلموك

يبدو ان لديك صعوبات في الفهم كم مرة بقول لك ان هذا ليس كلامي
واني لا اتحدث سوى بمصدر وآدلة بينما انت وزميلك لا تعرفون سوى الكذب
لتعويض النقص ؟ .. هذا كلام
رئيس الأستخبارات السعودية بندر بن سلطان

بندر بن سلطان ( طيارين اكتوبر )

انت تفهم اي لغة ؟؟ قلت لك يامسلم لا تلعب دور اكبر منك انا لا انفخ انا ارد على الأكاذيب
شركات الصيانة في السعودية موجودة قبل ان تعرف انت ماذا تعني الصيانة ومازلت لا تعرفها !
شركات الصيانة السعودية تُقدم خدماتها لأسطول الطيران المصري ومقرها في القاهرة
-

مشاهدة المرفق 433496

بالأضافة لحصولها على جوائز شكر وتقدير وأعتزاز من أعلى منشأة تعليمية عسكرية
في مصر أكاديمية ناصر العسكرية , لا تتكلم لمجرد الكلام
( افهم )

-
مشاهدة المرفق 433495

مشاهدة المرفق 433493

أنت لا تنفخ !!!!
اقولك حاجة بسيطة السعودية هيلوه 😘

اعرف حجمك ولا تلعب دور اكبر منك
واصطف بجانب زميلك الذي سبقك بالكذب
وشكرا لك اخي الكريم .

-
مشاهدة المرفق 433487مشاهدة المرفق 433488
بدون استنقاص منى او منك زى منتا شايف ان بلدك دولة عظمى وكبيره فايضا مصر مش اقل من كده وسيبك من كلامك مجانين المنتدى مصر والسعوديه هما اقوى دولتين عربيتين رضيت او لم ترضى ممكن انت اقوى ف بعض التسليح واحنا اقوى ف البعض لكن ده بسبب رفض امريكا بيع بعض الاسلحه وذخائرها لمصر لكن ذكاء مصر هو تعويضها من فرنسا والمانيا وروسيا ... الخ
لو هعرف حجمى ....... كبير جدا غصب عن اى اى حد

معلش ولا تزعل نفسك احنا اتغلبنا فى كل الحروب انت ايه اللى مضايقك
حتى موزمبيق اقوى مننا
كده استريحت

من اهم منتدي عسكري في الشرق الاوسط لافشل منتدي عسكري كل المواضيع اصبحت عباره عن مناكفات من الاخوه السعودين للمصرين في مواضيعهم مش فاهم ايه وجه الاصرار ده رغم ان المصرين مش بيتدخلو المواضيع السعوديه ويناكفو فيها الا رد فعل علي مناكفات السعودين رغم المهازل الي نقدر نفتحلها مواضيع زي هجوم بقيق واشعال المدرعات السعوديه بالولاعات يا جماعه احنا جيشنا جيش انتيكات وتاريخنا كله هزائم المهم ان عندنا القدره دلوقتي اننا نحمي مقدرتنا بالانتيكات الي عندنا خليكم في نفسكم وركزو هتعملو ايه مع ايران الي هتنتج قنبله نوويه خلال اشهر وسعتها مش هترحمكو ركزو في عدوكم احسن ومتقلقوش انا مقدر خوفكم من النمو والصعود المصري لانه بنموها وصعودها معتقدين ان ده هياخد القياده منكم بس متقلقوش احنا مش عايزين قياده كل همنا اصبح في التنيمه فربنا يقويكم علي الي جي من ايران ومتقلقوش احنا هتبقي بردك بضهركم .

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى