تعطل الخدمات في امريكا

يا جماعة واضح انها هجمة ضخمة ومنظمة لكن من قام بها ومن يقف خلفها

رد على مزاعم الصحفيين المستقليين
نشر املاك بوتين ونشر معلومات جميع المستخدمين

امريكا والصين هم المتضررين
المستفيد الوحيد هو بوتن​

معلش ممكن تشرح الكلام ده

ف عالم الشبكات او المواقع لا يوجد حروف ك youtube or facebook او حتى اسم المنتدى ف حاجه اسمها ارقام سيرفر الفيس بوك .. 157.240.196.35 لتسهيل الاستخدام يتم تحويل الاسم الى ارقام عن طريق domin او dns لكن الفيس بوك قام بتغييرات خاصه اثرت على domin او اى dns لا يستطيع الان التحويل للوصول اليه>>>

بتوع الفيس بوك وهم داخلين على تويتر

مش فاهم شركة بالمليارات ومش عارفة وين الخطأ

مارك وإدارة فيسبوك شكلهم مش عاملين حسابهم لهيك مشكلة و بيع بيانات المستخدمين اخد كل وقتهم

ف عالم الشبكات او المواقع لا يوجد حروف ك youtube or facebook او حتى اسم المنتدى ف حاجه اسمها ارقام سيرفر الفيس بوك .. 157.240.196.35 لتسهيل الاستخدام يتم تحويل الاسم الى ارقام عن طريق domin او dns لكن الفيس بوك قام بتغييرات خاصه اثرت على domin او اى dns لا يستطيع الان التحويل للوصول اليه>>>

لا الموضوع اكبر من تغير دي ان اس او اسم الدومين او النيم سيرفر يبدو ان الفيسبوك غيرت هذا الامر بعد تعرضها لهجمة سيرانية وزادت الطين بلة

الغريبة ان مفيش اي اخبار موجودة علي فيسبوك
بخصوص العطل دا هل دي حاجة مترتبة معقولة يعملها ماسك
وبيمنعو الكلام عن الموضوع دا زي معملو ايام الانتخابات
حاجة غريبة فعلا دا حتي بطرية الاب عندي مش بتشحن
لتكون دي مقدمات غزو فضائي من اللي بيجي فالافلام الاجني
علي mbc2 🤔🤡

حتشوفها إزاي أخبار الفيس بوك إذا كان متوقف وملتعن أبوه

اغلب بطاقات الفيزا والماستر الائتمانية ليست مخصصة للتعاملات للانترنت الا ان تقوم وتصدر بطاقة خاصة

المحافظ الرقمية في الاردن مرتبطة ضمن نظام داخلي مع الحسابات البنكية لذلك لا قلق من هذا الموضوع
عمي ، السالفة تخوف، ان شاء الله بكرا من فجة الظو اروح على البنك واسحب هالكم ملطوش و انومهم بحظيني.

مش فاهم شركة بالمليارات ومش عارفة وين الخطأ

مارك وإدارة فيسبوك شكلهم مش عاملين حسابهم لهيك مشكلة و بيع بيانات المستخدمين اخد كل وقتهم

شركات الفقاعة التي همها جلب الاستثمارات وتضخيم ثرواتها

أنا فلوسي ما أدخلهم البنك
تحت البلاط أكنزهم. لما أحتاجهم أكسر البلاطة و أشتري بداله وحدة ثانية ب4 دولار
جدي رحمه الله كان خازن فلوسه في مكان سري في الحيط، حتى أكتشف أن الفأر أكلهم ، حتى ما تقول أننا لم ننصحك.

عمي ، السالفة تخوف، ان شاء الله بكرا من فجة الظو اروح على البنك واسحب هالكم ملطوش و انومهم بحظيني.

يا سيدي عقبالي يكون عندي اكم ملطوش مع كورونا والخسائر راحو كل الملاطيش بتجارة خاسرة الله يعوضني

والله يا ابو قطبي انت عندك كلمات عجيبة كنت اظن ان فئة معينة من المقيمين بالمملكة هم من يستخدمها فقط مثل هذه الكلمة (كحته) مقتصرة على الافارقة مثل التشاديين الصوماليين.
كحته = كحه + ضمير يعود للتطبيق
وهي كلمه كل السعوديين يعرفونها ويقولونها من وين خليته افريقي ؟:)

شركات الفقاعة التي همها جلب الاستثمارات وتضخيم ثرواتها
فعلاً
طيب على أساس شركة فيسبوك اخر 5 سنين ما كانت ملاحقة تشتري شركات امن معلومات وتضمها لعندهم

ارجح هجمات سيبرانية من العيار الثقيل

بنظري عندما تعرضت فيسبوك لهذه الهجمات قامت بتغير Dns المرتبط في الدومين الخاص بهم وكل اسماء النطاقات المرتبطة بهم وزادوا الطين بلة

واضح ايضا تعرض شركات تقنية اخرى لنفس المشكلة اي هجمة سيبرانية كبيرة وضخمة ضربت الداتا سنتر لكل شركة

عودة
أعلى