روسيا ومصر تتوصلان إلى تفاهم حول التعويضات لأسر ضحايا العملية الإرهابية عام 2015

عزيزي بدون هري تعرف ان السايح اللي بيجي مصر وأسعار الرحلات اللي بتتباع لمصر اغلي من تركيا اللب بتدفع ٨٠% من سعر التذكره السايح الذاهب إليها من أوروبا كدعم لشركات السياحه تعرف ان السايح اللي بيجي مصر اغني من اللي بيروح تونس والمغرب مثلا .. اي كلام والسلام ..
اغلب الاوربيين وانا عايش بينهم ٨٠% منهم ساكن بالايجار واللي جاي علي قد الرايح الغني ده في الخليج انجلترا مثلا بتنتظر السايح الخليجي تكبر من الأوروبي ويمكن الأمريكي.. انتم بس فاكرين ان الغرب بيل جيتس..
المرتبات مثلا في انجلترا متوسط ١٤٠٠ باوند واحيلنا اقل غرفه في لندن ٥٥٠ باوند الي ٧٠٠ وال ٢٠٠ اكل يبقي بتاع ٩٠٠ باوند وكم خروجه يبقي ١١٠٠ بوند يبقي ليه ١٠٠ ولا ٢٠٠ باوند يشتري بيهم جذمه و بنطلون وده الانجليزي زالالماني وغيره شرحهم.. فبلاش فتي
عرفت منين ان اللي بيجي مصر اغني من اللي بيروح تونس والمغرب؟

اما اللي بتقوله ده الحد الادني للاجور في انجلترا ذي 2400 جنيه في مصر لكن معظم الناس بتاخد اكبر من كده ومفيش الراتب ده حاليا حد بياخده في انجلترا المهندس المدني الصغير هناك بياخد 8000 استرليني

الامريكان والكنديين من الاكثر صرفا علي السياحه وقليل جدا اللي بيجي مصر منهم

اليونان وقبرص وايطاليا لازم نقتدي بيهم في صناعه السياحه لو عايزيين دخل السياحه يوصل ل40 مليار دولار

اخي هل هذه الدراسة عن عدد السياح ام الإنفاق الشخصي
تصدَّر الشعب السعودي في الإحصاءات العالمية، التي جرت خلال الأعوام الماضية، قائمة الشعوب الأكثر سفراً في الشرق الأوسط، ليصبح اليوم الأكثر إنفاقاً على السياحة.

حيث كشفت شركة "فيزا" العالمية عن تقرير حديث، يخص المدفوعات السياحية، ضمن دراسة شاملة للتوجهات العالمية لأفضل السياح إنفاقاً، وجاء فيه السياح السعوديون في المركز الأول، والكويتيون في المركز الخامس عالمياً على التوالي في الإنفاق على السفر.

وبالتطرق إلى ما جاء في التقرير، فقد تصدَّر السياح من السعودية الترتيب العالمي من حيث الإنفاق بقيمة 4800 دولار، ما يساوي 15 ألف ريال سعودي، في المتوسط، في الرحلة الواحدة، شاملة الحجز والنفقات.

وتمكَّن السعوديون من الإطاحة بالأمريكيين والصينيين، الذين احتلوا المراكز الأولى في الأعوام الماضية، وجاء الصينيون في المركز الثاني بـ 4034 دولاراً، والأستراليون ثالثاً بـ 3529 دولاراً، والأمريكيون رابعاً بـ 3500 دولار، والكويتيون خامساً بـ 3474 دولاراً، فيما يبلغ المتوسط العالمي 2443 دولاراً.

يشار إلى أن إحصاءات، أصدرها البنك الدولي عام 2016، بيَّنت احتلال السعوديين المرتبة الأولى خليجياً في الإنفاق السياحي في الخارج، وحلول السعودية في المرتبة الثالثة من حيث العوائد السياحية الداخلية، وقد صنَّف الإحصاء السعودية ضمن قائمة الدول العشرين عالمياً في إنفاق مواطنيها على السياحة في الخارج.

قبل الثورة حتى كانت صورة مصر سيئة في السياحة العالمية بسبب التحرش و اغتصاب الاجنبيات البيض ، و لا توجد بنية تحتية للسياحة ليس فقط في مصر بل في كل الدول العربية , لا توجد قطارات جيدة و طرق جيدة و الازدحامات و صداع المدن العربية عموما .

مثلا فرنسا و اسبانيا تستقبل 100 مليون سائح سنويا ليس بسبب المعالم الأثرية بل ايضا بسبب البنية التحتية القوية في هذه الدول و لا يوجد تحرش و اغتصاب للسائحات مثل الموجود في الدول العربية ، عموما طبقة سياح الغرب اصحاب الدخل المرتفع لا يفضلون الدول التي فيها الامن قليل للسياحة.

هذا ينطبق على كل الدول العربية السياحية الاخرى كتونس و المغرب و الاردن ايضا

اعتقد هذه دراسة لمجموع انفاق السياح عموما لكن اعتقد الصين في الأول بسبب العدد الكبير للسياح في العالم اما من حيث الفرد اعتقد السائح الاسترالي هو الأكثر انفاقا في العالم
هوا بص فى المدن السياحية المصرية والى عاش فيها صعب جدا موضوع التحرش والاغتصاب ده والى عاش فيها هيفهم قصدى محدش بيسمح بالتجاوز ولا من أهل المدن ولا من الحكومة حتى لما بيجي ناس من القاهرة مثلا ويحاول يعمل نفس العمايل مبيعرفش فى نظام بيمشي على الجميع والى هيغلط هيتنفخ وبتلاقيهم بيتظبطو لوحدهم وبعدين تتحرش ليه وكل حاجة متاحة قدامك لما بيجيلك تخمه بس كله بالحب 🤣 لكن ده ميمنعش ان كل فترة بتحصل تجاوزات ولكن بيتم التعامل معها وديما بتيجى من السياحة الداخلية الى اول مره يجو المناطق دى او من الجنسيات العربية لكن أول مبيتعمل معاهم القطه كله بيمشي زى الألف

التعويض ليس له علاقه بمنفذ العمليه الارهابيه.. انما له علاقه بأين سقطت الطائره وهنا سقطت في مصر. ويطالبون بتعويضات نتيجه الفشل في اكتشاف القنبله ومنع التفجير.. وده بيحصل في العالم كله.. زي ايران هتدفع لأسر الضحايا الذين سقطت طائرتهم نتيجه إسقاطها عن طريق الجيش في 8يناير 2020 الماضي وايران مسئوله عن التعويض لكون الطائره سقطت في الاراضي الايرانيه وايضا المسئوليه تقع علي عاتق الحكومه الايرانيه

بس انا اعرف ان تركيا فيها شمس زينا ولا لا علشان مزرتهاش الصراحة
بيفكرني بمواضيع ابتدائي&
لماذا الاجانب يفضلون مصر......

تركيا جوها حلو جدا في الصيف خصوصا مدن البحر الاسود

بيفكرني بمواضيع ابتدائي&
لماذا الاجانب يفضلون مصر......
اه فاكر المواضيع دى نبقا قاعدين بنشر عرق فى الفصل ويقلك لجوها المعتدل تبقا عاوز تقوم تقتل المدرس على ام الكذب الى بيقوله 🤣 بس اخر 5سنين الجو اتجنن فى مصر الاحتباس الحرارى خاربها عكس زمان

تصدَّر الشعب السعودي في الإحصاءات العالمية، التي جرت خلال الأعوام الماضية، قائمة الشعوب الأكثر سفراً في الشرق الأوسط، ليصبح اليوم الأكثر إنفاقاً على السياحة.

حيث كشفت شركة "فيزا" العالمية عن تقرير حديث، يخص المدفوعات السياحية، ضمن دراسة شاملة للتوجهات العالمية لأفضل السياح إنفاقاً، وجاء فيه السياح السعوديون في المركز الأول، والكويتيون في المركز الخامس عالمياً على التوالي في الإنفاق على السفر.

وبالتطرق إلى ما جاء في التقرير، فقد تصدَّر السياح من السعودية الترتيب العالمي من حيث الإنفاق بقيمة 4800 دولار، ما يساوي 15 ألف ريال سعودي، في المتوسط، في الرحلة الواحدة، شاملة الحجز والنفقات.

وتمكَّن السعوديون من الإطاحة بالأمريكيين والصينيين، الذين احتلوا المراكز الأولى في الأعوام الماضية، وجاء الصينيون في المركز الثاني بـ 4034 دولاراً، والأستراليون ثالثاً بـ 3529 دولاراً، والأمريكيون رابعاً بـ 3500 دولار، والكويتيون خامساً بـ 3474 دولاراً، فيما يبلغ المتوسط العالمي 2443 دولاراً.

يشار إلى أن إحصاءات، أصدرها البنك الدولي عام 2016، بيَّنت احتلال السعوديين المرتبة الأولى خليجياً في الإنفاق السياحي في الخارج، وحلول السعودية في المرتبة الثالثة من حيث العوائد السياحية الداخلية، وقد صنَّف الإحصاء السعودية ضمن قائمة الدول العشرين عالمياً في إنفاق مواطنيها على السياحة في الخارج.
سوق كبير, ان شاء الله يستغل و تنجح المشاريع السياحية الداخلية.

همسه للدول السياحية في اقليمنا, الخليجي دفيع. بس تحبون الكفار :تمام:

الخليجي هو اللي يحب الكفار..مشاء الله قابلت الكثير منكم في لندن

الخليجي هو اللي يحب الكفار..مشاء الله قابلت الكثير منكم في لندن
تلومه؟

السائح يبحث عن خدمة و عوامل جذب, و السوق مفتوح امامه.

المقصد ان الدول في اقليمنا و التي تعتمد على مداخيل السياحه بامكانها استقطاب سواح نخب اول خليجيين ينفقون بسخاء اعلى من المتوسط العالمي. ربما يستاهلون اهتمام خاص اذا هدفك اقتصادي اولا و اخيرا.

انا عن نفسي بحب العائلات السعودية جدا بيكونو ناس محترمين وطيبين ابعتو منهم على قد متقدرو بس العيال الصغيرة الى بتيجى لوحدها فى عربيات بيضة ومشغلا مزيكا بصوت عالى انا السعودى فوق فوق وكاتب اسمه على ازاز العربية الى ورا كأنه هيتوه احبسوهم عندكم فى البيوت قبل لما تيجو ولاد التيت دول زواحف من الدرجة الأولى 🤣

انا عن نفسي بحب العائلات السعودية جدا بيكونو ناس محترمين وطيبين ابعتو منهم على قد متقدرو بس العيال الصغيرة الى بتيجى لوحدها فى عربيات بيضة ومشغلا مزيكا بصوت عالى انا السعودى فوق فوق وكاتب اسمه على ازاز العربية الى ورا كأنه هيتوه احبسوهم عندكم فى البيوت قبل لما تيجو ولاد التيت دول زواحف من الدرجة الأولى 🤣
متخفش,

العينات دول مقلقين الدول السياحية في الخليج, قله من يصل لشواطئكم 🤣

عودة
أعلى