الشركات المصرية ستساهم بـ77 مليار دولار لإعمار ليبيا

شركة السويدي اليكتريك المصرية داخلة بنصيب الاسد في المهمات
مشاهدة المرفق 418556
نفسي السويدي تتوسع وتدخل في مجالات اكثر تقدما مثل بناء السفن والالكترونيات وغيرها يارب يستغلوا ارباح اعمار ليبيا والعراق جيدا للتحول لشركة عملاقة شبه سامسونج

من اين ستاتي مصر ب ٧٧ مليار دولار؟؟؟
قصدك الشركات المصرية وليس الدولة المصرية هذه استثمارات وليست منح
الشركات اليابانية كانت مفلسة بعد الحرب العالمية الثانية وكانت قبلة الحياة لعمالقة اليابان هو اعادة اعمار كوريا ج بعد الحرب الكورية

ولا تقولي افتح مصنع ولا بتاع.. اتعلم اي لغة برمجة عشان تحب الموضوع و خش بفلوسك في اي حاجة ليها علاقة بالمجال دا هتكسب دهب..
متفق معاك ان البرمجيات بتحقق اعلى ارباح واسرع نمو

ليتنا دخلنا بصحن الكيكه واخذها القليل بنوك الراجحي والعربي والبلاد موجوده + شركة المهيدب

متفق معاك ان البرمجيات بتحقق اعلى ارباح واسرع نمو
عايز اقولك ان الامم المتحدة عدلت مفهوم الإنسان الجهل و اضافت عليه (الإنسان الذي لا يعرف لغة برمجة علي الاقل)
+ بيل جيتس بيساعد طلبة الجامعات (شركة مايكروسوفت) بيوفرلهم visual basic مجانا بالإيميل الجامعي و برضه شركة Autodesk برامجها مجانا لينا..

لو حد من الاخوة عنده اطفال يقدر يعلمهم برمجه و فيه لغات برمجة للاطفال زي Scratch، Blockly, Alice, kudo هتنفعهم جدا و مسلية و بسيطة في نفس الوقت..
عبارة عن اشكال بسيطة بيركبوها ورا بعض عشان يغرزوا حب البرمجة فيهم..

لو حد من الاخوة عنده اطفال يقدر يعلمهم برمجه و فيه لغات برمجة للاطفال زي Scratch، Blockly, Alice, kudo هتنفعهم جدا و مسلية و بسيطة في نفس الوقت..
سؤال هي ايه python دي عشان مشهوره اوي

اسهل و اسرع لغة برمجة تقدر تتعلمها و في نفس الوقت مهمة.. حلاوتها انك تقدر تعمل بيها برامج مبتدئ صغير و مشاريع ضخمة و اللي مسهل الموضوع دا هو انها سهلة... عكس الc و ال c++ ربنا يبعدك عنها.. تعقيد السنييين، لو نسيت بس براكت ولا & ولا اي رمز يإما البرنامج مش هيشتغل يإما هيشتغل و يطلع نواتج غلط و يطلع عليك البلا الازرق علي جتتك😂، هي قديمة و مع ذلك مهمة لان شغلها اللي بتعمله اللغة دي مفيش لغة تانية تقدر تعمله، لك ان تعلم ان كل لغات البرمجة هي تعديل للغة ال c عشان يتم تسهيلها فقط.

تعديل: + ان معظم اللي متعلمينها كورسات مش بيدخلوا في موضوع ال pointers عشان مشاكلها عكس اللي طالع من كليات الهندسة لانها بتاخدها دراسة و منهج، الc و اخواتها مهتميين بالصناعة اكتر من الاستخدام العادي لل user.

التعديل الأخير:
القطاع الخاص اذا كان ناجح يكون احد ادوات السياسة الاقتصادية للدولة.. زي ايني لايطاليا وتوتال لفرنسا وسامسونق لكوريا وارامكو واكوا باور للسعودية وسيمنس لالمانيا.. الان نشوف السويدي والمقاولون العرب لمصر

انت تقدر تتعلمها في يومين، و لو عايز تعرف تتعلمها كويس ليها كورسات علي كورسيرا و Udemy بس بفلوس او تاخدها من مناهج طلبة حاسبات ومعلومات او تاخدها من اليوتيوب ببلاش (بس طبعا مش هتبقي زي طلبة حاسبات او من كورسيرا)

التعديل الأخير:
انت تقدر تتعلمها في يومين، و لو عايز تعرف تتعلمها كويس ليها كورسات علي كورسيرا و Udemy بس بفلوس او تاخدها من مناهج طلبة حاسبات ومعلومات او تاخدها من اليوتيوب ببلاش (بس طبعا مش هتبقي زي طلبة حاسبات او من كورسيرا)
اي حد في مصر لو مجتهد يقدر ياخذ مؤهل جامعي في الحاسبات من معهد الاحصاء بالقاهرة بجوار سفارة التشيك
وهو متاح لجميع خريجي الجامعات المصرية دراسة منهج الدبلومات الاكاديمية في الحاسبات حاليا تغير مسماه لكلية والدراسة فيه صعبة وغالبا باللغة الانجليزية ومتاح فيه كمان الماجستير والدكتوراه

اي حد في مصر لو مجتهد يقدر ياخذ مؤهل جامعي في الحاسبات من معهد الاحصاء بالقاهرة بجوار سفارة التشيك
وهو متاح لجميع خريجي الجامعات المصرية دراسة منهج الدبلومات الاكاديمية في الحاسبات حاليا تغير مسماه لكلية والدراسة فيه صعبة وغالبا باللغة الانجليزية ومتاح فيه كمان الماجستير والدكتوراه
ياريت الناس فعلا تهتم بالمجال دا.
عايز كمان اقول ان المجال دا ممتع جدا.. مش هنسي اول مشروع ليا بعد ما خلصته و سلمته قعدت العب بيه كل يوم و اجرب فيه حاجات جديدة و كدا و اخليه متفاعل اكتر مع المستخدم و سهل... احساس حلو انك بعد ما تخلص تبعته لاصحابك كدا يقعدوا يجربوا فيه و يختبروه عشان تتأكد انه سليم و مفيهوش اخطاء في الكود.

ياريت الناس فعلا تهتم بالمجال دا.
عايز كمان اقول ان المجال دا ممتع جدا.. مش هنسي اول مشروع ليا بعد ما خلصته و سلمته قعدت العب بيه كل يوم و اجرب فيه حاجات جديدة و كدا و اخليه متفاعل اكتر مع المستخدم و سهل... احساس حلو انك بعد ما تخلص تبعته لاصحابك كدا يقعدوا يجربوا فيه و يختبروه عشان تتأكد انه سليم و مفيهوش اخطاء في الكود.
كهوايه إضافيه

الافضل تعلم البايثون ولا c

كهوايه إضافيه

الافضل تعلم البايثون ولا c
بصراحة افضل بايثون.
اسهل و مش محتاجه تعقيد + انها هتفيدك في حياتك اليومية.

انما لو عايز وجع قلب و دماغ خش علي c,c++ مع العلم انك مش هتستفيد بيها في حياتك اليومية كتير اوي لانها خاصة بالصناعة و المكن بشكل كبير لانها لغة حجمها صغير.. يعني ممكن تعمل مشروع اكتر ١٠٠٠ من سطر بيها و تلاقيه عامل ٥٠ كيلو بايت بس.. فا عشان كدا ال c لغة مفضلة للمكن عكس البايثون حجم اكواده اكبر في المساحة و دا شئ وحش للاجهزة الضعيفة اللي بتبقا مدمجة في المكن.

صارو كاش الطعميه

الله يزيدهم من خيره​
دا اقل حاجه عندنا

اسهل و اسرع لغة برمجة تقدر تتعلمها و في نفس الوقت مهمة.. حلاوتها انك تقدر تعمل بيها برامج مبتدئ صغير و مشاريع ضخمة و اللي مسهل الموضوع دا هو انها سهلة... عكس الc و ال c++ ربنا يبعدك عنها.. تعقيد السنييين، لو نسيت بس براكت ولا & ولا اي رمز يإما البرنامج مش هيشتغل يإما هيشتغل و يطلع نواتج غلط و يطلع عليك البلا الازرق علي جتتك😂، هي قديمة و مع ذلك مهمة لان شغلها اللي بتعمله اللغة دي مفيش لغة تانية تقدر تعمله، لك ان تعلم ان كل لغات البرمجة هي تعديل للغة ال c عشان يتم تسهيلها فقط.

تعديل: + ان معظم اللي متعلمينها كورسات مش بيدخلوا في موضوع ال pointers عشان مشاكلها عكس اللي طالع من كليات الهندسة لانها بتاخدها دراسة و منهج، الc و اخواتها مهتميين بالصناعة اكتر من الاستخدام العادي لل user.
ده مهندسنا ده🤣🤣🤣

مصر وتركيا يتصارعان على النفط الليبي.
مصر بتتصارع على المشاريع الى هتمولها بنوكها وشركات مصرية وهيشتغل فيها عمال ومواد خام وبعروض أسعار مستحيل حد ينافسها فيها لقرب المسافة ورخص الخامات وليبيا فعلا محتاجها مش لسواد عيونا ودى تجارة مشروعة ومش جديدة علينا نفس الشركات دى كانت شغاله فى الجزائر بدون حرب وفى ليبيا قبل الحرب وسوريا واغلب الدول العربية وأفريقيا ودول خليجيه كتير من زمان وحتى أمريكا هل معنى كده اننا بنسرق أمريكا فرنسا بتعمل معانا كده فى صفقات تمويل السلاح بتمولها بنوكها لكن اردوغان عاوز يجيب شوية ارهابين ومجموعة من خونة الداخل ويسيطرو على ثروات النفط والمشاريع بأمر مباشر لتمويل اقتصادهم وحروبهم وليبيا تبقا خدت 🖕 شتان بين من يهدم الدول ومن يعمرها

التعديل الأخير:
عودة
أعلى