صور للعملة البلاستيكية الجديدة بمصر.. هل يصعب تزييفها؟

والله ما فاهم انتوا بتهبدوا بناءا على ايه لا انت عارف العملة بتتصمم ازاى وهل يختلف متطلبات الطباعة للبوليمر عن القطن ولا لا واشك اصلا انك عارف انه كانت بتنطبع على قطن .. طيب هل التصاميم ف العالم كله فيها اى تشابه ولا لا ؟!
الناس مفكرة ان المركزى بيروح لؤسام ولا حرافيك ديزاينر يقولهووالنبى صمملى العشرة جنيه دى .. دى يبقى كدا وصلا لمرحلة من العته والهبل لا حد لهل
صورة العشرين الجنيه البوليمر مش حقيقة حتى الان لحد ما يتم طرحها ومش شرط يبقى طرحها بعد ال ١٠ جنيه لان الطرح بيبقى مستند على مدى تداول العملة ف السوق يعنى بيستبدلوا العملة الجديدة بالهالك من العملة القديمة بشرط تكون دى اقل فئة بنك نوت حاليا ف السوق ودا اللى توفر ف العشرة جنيه
مع العلم ان اصلا الهدف الاوحد والاول من البوليمر هو الشمول المالى وكل اللى شغال شمال وملوش سجلات ضريبية يجى على حجر الحكومة ولذلك هنلاقى هجوم كبير ف قادم الايام ضد العملة والفكرة اصلا
PS: التصميم من مكتب بريطانى

الله ينور عليك

شكلكم ايه دلوقتي بعد ما اتضح ان مصمم العملة المصرية شركة بريطانية من كبار مصممي العملات البوليمرية :kappa:

ويقولك خلفية عسكرية.. والله خلفيتك انت اللي عايزة عسكرية تظبطها.. جهل وتخلف والله العظيم

لسه وحشه برضو هوا احنا زيكم بنغير رأينا تبقا لتوجيهات حكومتنا 🤣 ربنا اداك مخ علشان تحكم على الى بيتعرض عليك وتقول رأيك وتحترم رأى الآخرين مش لازم كل حاجة نقول يعيش مولانا وبطيخ مولانا برضو تصميمها مش عاجب فئة كبيرة من الناس رأيهم يحترم علشان دى بلدنا كلنا مش مجموعة من الناس كسبتها فى كيس الشيبسي

لسه وحشه برضو هوا احنا زيكم بنغير رأينا تبقا لتوجيهات حكومتنا 🤣 ربنا اداك مخ علشان تحكم على الى بيتعرض عليك وتقول رأيك وتحترم رأى الآخرين مش لازم كل حاجة نقول يعيش مولانا وبطيخ مولانا برضو تصميمها مش عاجب فئة كبيرة من الناس رأيهم يحترم علشان دى بلدنا كلنا مش مجموعة من الناس كسبتها فى كيس الشيبسي
هو مين دلوقتي قال يعيش مولانا. لكن الصراحة انتم اللي كل حاجة تبقي غلط للاسف 😓 و هجوم علي كل شئ و تحقير لكل شئ. و كل شئ يسقط الملك.

و كل شئ تحولوه للجيش. اصبحتم اسواء من بتوع كل حاجة أخوان.

شوف مثلا تعليقات الغرب علي العملة بتاعتنا و شوف تعليقات المصريين.

شوف صحيفة زي الايكونمست كانت بتنتقد مصر نقض موضوع محترم لسنوات (كانت بتجيب كل الجوانب و بتحلل بطرق علمية) لحد مدخلها المعارضة المصرية و بقي في مستوي نشرة ابو حفيظة بدون معلومات مفيدة و كلها تسخين علي الجيش و الحكومة و خلاص و شوية نظريات مؤمرة

مع العلم ان اصلا الهدف الاوحد والاول من البوليمر هو الشمول المالى وكل اللى شغال شمال وملوش سجلات ضريبية يجى على حجر الحكومة ولذلك هنلاقى هجوم كبير ف قادم الايام ضد العملة والفكرة اصلا

ممكن تشرح الجزء ده.. انا سمعت اكتر من حد بيقول كده لكن مش متخيل ازاي تغيير العملة هيعمل كده

انا اعرف ان فيه اجراءات تانية الدولة بتاخدها زي الفاتورة الالكترونية والايصال الالكتروني لما ينتهوا هيساهموا في فشخ الاقتصاد غير الرسمي اخر ٢٠٢٤ وده انا فاهمه.. لكن تغيير العمله مش متخيل هياثر ازاي

فونست اللوحات 😂 ، فاكر ايام الجامعة كان زملائي يطلبوا مني اللوحات بتاعت الرسم الميكانيكي علشان يفونسوها
كانت أحلي أيام بس مكنتش بفونس ألا في أضيق الحدود لو عندي تسليم وعلى لوح كتيرة :ROFLMAO:

ياعم حلوة ولا وحشة ....فين ابو خلفية عشكرية اللي اتكلمتوا عنه ...ولا ده الهروب الكبير ....اهرب احسن الجواب عشان شايفك مزنوق

قول انك غلطان عشان نحترم كلامك

ممكن تشرح الجزء ده.. انا سمعت اكتر من حد بيقول كده لكن مش متخيل ازاي تغيير العملة هيعمل كده

انا اعرف ان فيه اجراءات تانية الدولة بتاخدها زي الفاتورة الالكترونية والايصال الالكتروني لما ينتهوا هيساهموا في فشخ الاقتصاد غير الرسمي اخر ٢٠٢٤ وده انا فاهمه.. لكن تغيير العمله مش متخيل هياثر ازاي
بص انا واحد مثلا فاتح ورشة حدادة ومش مرخص فبالتالى معنديش سجل ضريبى ولا تامينات وفلوسى لما اجى اروح البنك افتح حساب واحط فيه الفلوس هيقولى من اين لك هذا وهات ما يثبت مكاسب الفلوس دى فبضطر اعيد تدويرها ف السوق ومروحش ناحية الجهاز المصرفى وبالتالى الدولة متعرفش عنى حاجة واسمى (اقتصاد موازى) ف الدولة علشان تجبرك تجيبك ع حجرها وتروح تحط فلوسك ف البنك فغيرت العملة وعلى مدى سنين القديم هيتهلك وهنلغى طباعتها ويبقى الجديد بس ف انت هتبقى مضطر تروح للبنك وتعمل سجل ضريبى وتامينات علشان تاخد فلوسك
دا بجانب ان العملة البوليمر اوفر ف تكاليف الطباعة والتداول

بص انا واحد مثلا فاتح ورشة حدادة ومش مرخص فبالتالى معنديش سجل ضريبى ولا تامينات وفلوسى لما اجى اروح البنك افتح حساب واحط فيه الفلوس هيقولى من اين لك هذا وهات ما يثبت مكاسب الفلوس دى فبضطر اعيد تدويرها ف السوق ومروحش ناحية الجهاز المصرفى وبالتالى الدولة متعرفش عنى حاجة واسمى (اقتصاد موازى) ف الدولة علشان تجبرك تجيبك ع حجرها وتروح تحط فلوسك ف البنك فغيرت العملة وعلى مدى سنين القديم هيتهلك وهنلغى طباعتها ويبقى الجديد بس ف انت هتبقى مضطر تروح للبنك وتعمل سجل ضريبى وتامينات علشان تاخد فلوسك
دا بجانب ان العملة البوليمر اوفر ف تكاليف الطباعة والتداول
طيب ما انا ممكن ابدل الفلوس القديمة برا البنك ويفضل الاقتصاد الموازى زى ما هو الفائدة الوحدة انها ارخص وبتعيش اكتر

طيب ما انا ممكن ابدل الفلوس القديمة برا البنك ويفضل الاقتصاد الموازى زى ما هو الفائدة الوحدة انها ارخص وبتعيش اكتر
هتروح تبدلها من شخص ما فالشخص دا اصبح معاه نقود قديمة عايز يبدلها فهيروح البنك فهينلب منه اثبات دخل فهيدخل نفس الدايرة
طيب لو روحت لواحد عنده سجل ضريبى وهبدلها منه وهو يبدل م البنك بمعرفته ساعتها هيترفع عليه قيمة ضرائبه لانه كدا ف نظر الدولة كسب اكتر فيتاخد منه ضرايب اكتر فهينضر فهيرفض يبدلك
الشمول المالى مبنى على ان كل اوجه الانفاق والادخار والضرايب وكله كله كله ف نظام واحد بكود واحد فمحدش هيعرف يخلع والعملة الجديدة احد خطواته

تصميمها جميل و لو انها فيه شوية شبه من العشرة جنية الاسترليني و شكلها مريح نفسيا في المحفظة عن الورق القديم 😂 ...

ده غير طبعا فوائدها الاقتصادية .

ياعم حلوة ولا وحشة ....فين ابو خلفية عشكرية اللي اتكلمتوا عنه ...ولا ده الهروب الكبير ....اهرب احسن الجواب عشان شايفك مزنوق

قول انك غلطان عشان نحترم كلامك
تتعامل كما لو ان كل مؤسسة فى مصر تم تعينها بشكل مستقل ده حتى محطات المترو بيجيبو مصممها تبقا لتوجيهات سعدته ويريتهم بيطلعو عدلين دول طلعو نحتينها صدقنى لو عاوز احرج مؤيدين السيسي والأنظمة العسكرية كا كل عندى أساليب افضل من كده بكتير ممكن اعمل كل يوم موضوع يحط راس كل مؤيد للنظام ده فى الأرض ونقلب فى التاريخ بس صدقنى ده آخر اهتماماتى بس عموما يا أخي يعيش مولانا ومصممين مولانا 🤣 عيد سعيد على الجميع

البت ده يقال اللى جابها وزيرة بنفس اسمها و يقال انها قريبتها بس انا مش متاكد من الكلام ده احقاقا للحق
فا يبقى احا بجد لو الوزيرة ده هى اللى جابتها و محدش عمل معاها حاجة
نفسى السيسى يبطل يحمى "الهبل" عندا فى الاخوان و مطبليهم لئن هما كده كده بيشتموه و بيشتمو مراته و عياله و بيدعو عليه يبقى خلاص يعمل الجلاشة و معروف طبعا هيخرجو يقولو ده السيسى بيضحى بالمقربين ليه(وجهة نظرى)

تتعامل كما لو ان كل مؤسسة فى مصر تم تعينها بشكل مستقل ده حتى محطات المترو بيجيبو مصممها تبقا لتوجيهات سعدته ويريتهم بيطلعو عدلين دول طلعو نحتينها صدقنى لو عاوز احرج مؤيدين السيسي والأنظمة العسكرية كا كل عندى أساليب افضل من كده بكتير ممكن اعمل كل يوم موضوع يحط راس كل مؤيد للنظام ده فى الأرض ونقلب فى التاريخ بس صدقنى ده آخر اهتماماتى بس عموما يا أخي يعيش مولانا ومصممين مولانا 🤣 عيد سعيد على الجميع

يا هارب رد على سؤال اللي سألته .....قول انك غلطان عشان احترم كلامك ..

انما تجيب يمين تجيب شمال و الله لو بقيت سوبر هتفضل برده مزنوق عشان قولت كلمة وما طلعت صحيح فخليك حلو عشان نحترم كلامك وناقشك عشان ما نعتبر شخص يطلق اي كلمة وخلاص ...برده عاوز اشكرك على السماجة اللي انتا فيها .....

يا هارب رد على سؤال اللي سألته .....قول انك غلطان عشان احترم كلامك ..

انما تجيب يمين تجيب شمال و الله لو بقيت سوبر هتفضل برده مزنوق عشان قولت كلمة وما طلعت صحيح فخليك حلو عشان نحترم كلامك وناقشك عشان ما نعتبر شخص يطلق اي كلمة وخلاص ...برده عاوز اشكرك على السماجة اللي انتا فيها .....
هيا بعد كلمة سماجة يبقا اى مناقشة معاك تبقا قلة أدب كان نفسي احترمك بس للأسف وعلشان متزعلش ده تعليقي مره تانيه كا زيادة تأكيد على كلامي وبردو مش هقول لك ان شكل العملة الى صنعها مولانا حلوه علشان ده رأى شخصى وممكن أسهل من محاولاتكم اليأسة من جعل معارضينكم يتبنو ارائكم تعمل تجاهل ومش هيظهر لك مواضيعي وترتاح أعصابك
جرت العادة فى مصر ان الحكومات الى بخلفية عسكرية بتبوخ على الشعب بحكم ان مفيش انتخابات ديمقراطية حره فا مطالب الشعب بتكون آخر اهتمامتهم فا ليه لا 😉

التعديل الأخير:
هيا بعد كلمة سماجة يبقا اى مناقشة معاك تبقا قلة أدب كان نفسي احترمك بس للأسف وعلشان متزعلش ده تعليقي مره تانيه كا زيادة تأكيد على كلامي وبردو مش هقول لك ان شكل العملة الى صنعها مولانا حلوه علشان ده رأى شخصى وممكن أسهل من محاولاتكم اليأسة من جعل معارضينكم يتبنو ارائكم تعمل تجاهل ومش هيظهر لك مواضيعي وترتاح أعصابك
اعصابي مرتاحة ...بس انت اللي مزنوق .....خلاص ..خلاص ..ربنا يهديك

دى بالذات مش حاجة خايفة العملة زى العلم رمز لكلمة وقوه وهيبة الدولة وعملة بالمنظر الهباب ده رمز للخيبة وربنا يستر ويكون ده مجرد شكل مبداى لا اكثر
هو ده المطلوب ..... وعلشان احنا بنسمع للشعب قررنا نلغى الـ 10 والـ 20 ج.:)

عودة
أعلى