اتفاقية عسكرية بين اثيوبيا وروسيا

يخربيت الى يخش نقاش معاك ايه الكلام ده كله .واكثر من ٩٧%كلامك غلط ....روسيا وقعت عقد لتمرين الجنود ايه دخله فى بعنا والنووى واننا مديونين ايه يعم اما اعلنو علينا الحرب مختلفين فى ملف ايه المشكله ..مصر والسعوديه اختلفو فى ملف وكانو على وشك قطع العلاقات والموضوع خلاص ..مش للدرجه صديقى
ياعم فوكك منه دا 90% من كلامه سمك لبن تمر هندي و 10% الباقيين نقل تقنيه

يعم اقعد والكلامك الى انت جيبه يدل انك متعرفش اى حاجه وعمال تكتب وخلاص ...ايه الى انت جيبه
ياعمي ريح ابو قطبي لو قلتله القيامه حتقوم بكره الصبح حتلاقيه بيقولك مصر وحشه وضربتنا واحنا ساعدناها ولابد لنا من نقل التقنيه وكلام من الشرق علي كلام من الغرب
فريح دماغك في ناس كده اما تقابلها حلهم تبوسهم وتطبط عليهم وتحطهم علي جنب واشتري دماغك

بص ماتقولش لاحمد لانه مش ناشف معانا فى مواجهة المجانين اللى بيغلطوا فى مصر وبيهرب
مفيش دماغ لناس مبتفكرش مهما كلمتهم غليتهك مبتستوعبش عامل زى الرديو مبقلش غير الى فى الشريط فبكبر دماغى

وانا عارف :giggle: :giggle:
لا ما انا عندى معلومه بس مش هقوله عملت مشكله اصلا مع جنوب افريقيا بس تم احتوائها لعدم كفاية الادله ههههه
طيب بصو يجدعان فيها لا اخفيها علشان انا الفضول هيقتلنى وبعدين فى مصر مفيش حاجة اسمها حياتك الشخصية مدام مصري تبقا بتاعتنا كلنا 🤣

لا ممكن تكون حاجه تانيه ده موضوع زبد طيب قول لو عارف هههههه
ههههه اتهمو الامارات بالسرقه وكمان اخذو بعض السلحه .انما السعوديه خدو المدير بالمعلومات كلها ..هنيه على قلبهم

وبعدين دا الغباء بعينه من الاحباش . كده انا ضمنت موقف أمريكي مناصر لنا 🤭

وربك ان امريكا سعيدة بهذ التحالف ولو اثيوبيا ما اختارت روسيا كان شفت امريكا قدمت نفسها لأجل حماية اثيوبيا .. امريكا تعلم ان روسيا لن تضيف شيء جوهري لأثيوبيا سوى دفاعات جوية مهترئة لحماية السد

ثق تمام الثقة امريكا هدفها الأضرار بمصر عن طريق اثيوبيا ولا كان مستحيل تشوف اثيوبيا تتكلم بهذي الطلاقة والسفالة ألا وامريكا كانت بظهر اثيوبيا بالخفاء من باب ( تكلم انت وماتخفش انا بظهرك )

هذا ترقيع الفاشل بس الحقيقه قلناها زمان مصر لن تخوض حرب ليس مرضي عنها في اوروبا وروسيا لانها لا تصنع ذخائرها وقطع غيار طائراتها الاستهلاكيه ولا اعلم اذا كانت اساسا تصنع وقود طائراتها الحربيه

الامارات محايده فهمت هذا من محاولاتها التهدئه بين اثيوبيا والتقراي

الروس والصينيين والاوروبيين داعمين للسد

مصر لا تتعض

من الدقيقه 4.20 دقيقه

هههههههه
من الفاشل
الفاشل هو من يدخل في صراع ولا يعرف يحسمه

الفاشل من يخطا في تقدير الموقف الاستراتيجي لدولته ويجعلها عرضة للاستهداف او الضياع والامثلة كثيرة في المنطقة ونراها باعيننا حاليا وفي الماضي
الفرق بين مصر واي دولة اخرى في المنطقة هي التاني وعمل تقديرات موقف حقيقة لان اي خطأ في تقدير الموقف سيضيع الدولة وكما قلتلك الامثلة كثيرة في المنطقة ولكن البعض تاخذه جنون العظمى ويعتقد نفسه دولة عطمى
ما تقوله لا ينطبق على مصر
انصحك تركز في دولتلك لان دولتلك اولى باهتمامتك لانها لديها من المشاكل ما يكفيها وتحتاج الى الى ارائك الممتازة

عودة
أعلى