رسميا بدأ الملئ الثاني لسد النهضه

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
مشاهدة المرفق 400223

السودان دى انا مش فاهم ... انا كدا افضل يضرب السد ويغرقوا معاهم
ده تصريح وزرارة الري عندهم
هو بيتكلم صح من النواحي الفنية وفيما يخصه

لكن اي قرار اخر ليس من اختصاصه زي الخاجية عندنا كل كلامها حتى اليوم هو البحث عن حلول دبلوماسية لان ده شغله وتخصصه
تحياتي لك

١- تعطش مصر و تبث ذالك على الهواء لاثبات الضرر
٢- قوات خاصة تقوم بانزال في موقع السد وتسيطر عليه ... مع انشاء قاعدة خلفية في السودان ...
٣- تعلن مصر الانتداب على مشروع السد لمدة ١٠ سنوات مع السماح بملئه ضمن جدول يضمن حصتها وحصة السودان. واكمال البناء

أنتظر بفارغ الصبر الرد المصري والمواقف العربية كيف ستكون
مع اني لا اضن ان تدخل عسكري او ضربة جوية ستحصل
لكن أني مع الاعضاء من المنتظريين للضربة 🤣
اما الدعم العربي للمصر سيكون كالعادة بجامعة الدول العربية
بدون اي اثر على الارض لان الجامعة العربية لاتمتلك اليات
لفرض عقوبات او للضغط وفرض تطبيق القرارات المنبثقة على
اعضاءها اللهم الدعم المادي الدي لايسن ولا يغني من جوع​
يوجد مشروع قرار تقدمت به تونس الى مجلس الامن بصفتها عضو مؤقت فيه هذا القرار قام بصياغته كل من مصر و تونس و السعودية و الاردن و المغرب بشأن قرار ايقاف الملئ الثاني لسد

تأديب اثيوبيا وهدم السد على دماغهم اصبح فرض ولازم يحصل وبأى تمن.

اولا ما كان يجب للسد ان يقام من الاساس تكلفه تاخير الملف ستكلف الكثير

ثانيا بشوف حجم السد الضخم وبقول لو الجيش عمل عسكري ضده ايه الصواريخ اللي هتأثر فيه (مش لاقي اجابه )

ده يضعنا للحل الاخير والوحيد هو احتلال منطقه السد وده هيكلف كتير بس المكسب كبير ونهائي

ده لو في اراده مخاطره عند القياده السياسيه

لك يامصر كل الحق تدمير السد
مع ان التدمير ورا وماشكل ضخمة استثمارات الدول
ياعمي لو عملية بسيطة عسكرية اهم شي توصيل
الرسالة

[IMPORTANT][IMPORTANT][/IMPORTANT][/IMPORTANT]
بالضبط الكلام دة قولتة من فترة لو جالك الطوفان حط ابنك تحت رجليك
استاذ ايمن هناك فجوه فى السودان بين السلطه المدنيه والسلطه العسكريه لكن السودان موقفه لحد دلوقتى جيد تضارب التصريحات طبيعى فى السودان وفقا للفجوه اللى اشرت اليها [IMPORTANT][/IMPORTANT]

ماهو موقف بريطانيا 🇬🇧 و روسيا 🇷🇺 و الصين 🇨🇳 من سد النهضة تحديدا هاته الدول

لمتى الصبر مع اني غير متوقع ان لن يتم الضرب ولاكن اتمنى يحدث العكس
غير وضع السودان على كل الحالات هو من سيتضرر
السد بالحجم هاذا محتاج قوة ذخائر اعتقد غير متوفره حاليا لمصر
غير السيول والطوفان ممكن يدمر الكثير في المجرى النيل مرور بالسودان

التعديل الأخير:
تأديب اثيوبيا وهدم السد على دماغهم اصبح فرض ولازم يحصل وبأى تمن.
هيحصل باذن الله
الواضح اننا دخلنا على التقيل وكل ما يحدث الان هو استنفاذ كل الخطوات التي تسيبق اي خطوة تصعيدية مصرية حتى لا يلومنا احد وحتى نحجم اي غضب خارجي......على الرغم ان لدي احساس ان من وراء اثيوبيا ويحركها سيفرملها في اخر لحظة لان تهديد مصر واضح ان العبث بمياهنا سيجر المنطقة الى حالة من عدم الاستقرار لا يتخيلها احد وسيطول مصالح قوى كثيرة لذلك متفائل ان الموضوع سيحل بدون عمل عسكري
والله اعلى واعلم طبعا
تحياتي لك

١- تعطش مصر و تبث ذالك على الهواء لاثبات الضرر
٢- قوات خاصة تقوم بانزال في موقع السد وتسيطر عليه ... مع انشاء قاعدة خلفية في السودان ...
٣- تعلن مصر الانتداب على مشروع السد لمدة ١٠ سنوات مع السماح بملئه ضمن جدول يضمن حصتها وحصة السودان. واكمال البناء

أي عمل عسكري هو طوق نجاه لأثيوبيا
والأقتتال في تغراي سيتوقف فورا ...

أول مره توقف مشروع السد بسبب الحرب الأهليه ١٩٧٤
خليهم شوي يطحنون بعض وبيتوقف مره ثانيه من نفسه .

هيحصل باذن الله
الواضح اننا دخلنا على التقيل وكل ما يحدث الان هو استنفاذ كل الخطوات التي تسيبق اي خطوة تصعيدية مصرية حتى لا يلومنا احد وحتى نحجم اي غضب خارجي......على الرغم ان لدي احساس ان من وراء اثيوبيا ويحركها سيفرملها في اخر لحظة لان تهديد مصر واضح ان العبث بمياهنا سيجر المنطقة الى حالة من عدم الاستقرار لا يتخيلها احد وسيطول مصالح قوى كثيرة لذلك متفائل ان الموضوع سيحل بدون عمل عسكري
والله اعلى واعلم طبعا
تحياتي لك
اثيوبيا مفيهاش فرامل ديه دولة حاقدة وقيادة غبية ومحدش هيفرملهم لان ببساطة معندهمش فرامل ولكن ممكن حد يسرع اثيوبيا
كان ترامب فرملهم

أي عمل عسكري هو طوق نجاه لأثيوبيا
والأقتتال في تغراي سيتوقف فورا ...

أول مره توقف مشروع السد بسبب الحرب الأهليه ١٩٧٤
خليهم شوي يطحنون بعض وبيتوقف مره ثانيه من نفسه .
هيتوقف بعد ايه السد شبه مكتمل

بصراحه انا مشفق على شعب مصر كله من الضغط النفسى واللى سببه حاجات كتير ماحدش قادر يرفع من على نفسه القلق ضغط المعارضه وقنوات الاخوان باثارة القلق ليل نهار امر طبيعى مافيش اى اجابه عليه غير مزيد من القلق وكيف تصبر على مالم تحط به خبرا حقيقى بتعرض كشعب لموجة ضغط رهيبه فى مسؤليه موجوده على السيسى والسلطه التنفيذيه بس انا كعادتى مش بتكلم عن اى شئ للداخل المصرى خارج اطار الجمع المصرى فقط
انا مطمأن وعارف ان مصر هتتصرف فى النهايه وبالشكل اللى يحفظ حقوقها لان الحمد لله عندنا دوله عميقه تتخطى اى سلطه ظاهره تقدر تحط مسار المصالح الوطنيه فى مسارها الصحيح .الجيش المصرى خطابه كان واضح موجه معظمه للشعب ليس بينه حجاب وده خللى ناس تقلق ان الجيش لن يترك مصالح مصر بل لو حدث اولى ان يكونوا فى باطن الارض وليس ظاهرها الكلام ده يوضح للاعمى ولانه مباشر مسبقوش توجيه للقيادة التنفيذيه كلام من الجيش للشعب الجيش المصرى العظيم اللى ماعندوش مصالح مع حد واللى قراره مؤسسى جمعى

الموضوع هينتهى لصالحنا وباذكى طريقه وهننتصر ومش مهم مين هياخد اللقطه قدام الشعب المهم انى انا وغيرى وكتيير من الشباب هيزداد ايمانهم بجيشهم العظيم اللى يتخطى حتى فساد احد افراده زى مبارك لما ارغم على الاستقاله مصلحة مصر مصانه وهنشووووف

التعديل الأخير:
أي فعل عسكري سيكون بعد جلسة مجلس الأمن .. مصر تريد تحييد مجلس الأمن عن أي قرار مستقبلي سواء بالفصل السابع او السادس .. وهذا لن يتم إلا بعد إعلان صريح من المجلس عن موقفه حيال القضيه وأطرافها .. التخطيط المصري سليم ومدروس .. من المهم جداً معرفة رأي الدول العظمي دائمة العضوية في المجلس حيال اي تحرك عسكري حتي لا نفاجئ بعقوبات قاصمة .

هتكون ضربة معلم ، لو الضربة تمت قبل جلسة مجلس الامن
بشرط : تكون ضربة تعطيل السد عن الملئ الثاني و ليس الاجهاز عليه
ساعتها هتضرب اكتر من عصفور بحجر واحد :
ـ الكل هيعرف انك جاد في الدفاع عن حقوقك بكل الخيارات الممكنة
ـ الكل هيعرف ان قيامك بالضربة العسكرية ما هي الا وسيلة تصحيح مسار التفاوض و انك حتى الان تتمسك بالمسار التفاوضي
ـ هتجبر مجلس الامن انه يناقش الامر بجدية و لن يتمكنوا من اخراج قرار ادانة لمصر لان الضربة العسكرية جائت كرد فعل على الملئ الاثيوبي الأحادي
ـ هتجبر اثيوبيا على التفاوض بعقلانية " حتى تتجنب ضربة اخرى تجعل من السد اثراً بعد عين "

اما الضربة بعد جلسة مجلس الامن
و بعد التصريحات الاخيرة الصادرة من رئيسه و بعض مندوبيه
واللي بتشير الى اتجاه المجلس لإصدار توصية للدول المعنية بالرجوع للمفاوضات
حال قيامك بضربة عسكرية بعد تلك التوصية ، سيضع مصر موضع الدولة التي خالفت توصيات مجلس الامن

عشان كده انا شايف ان افضل استغلال لاعلان اثيوبيا رسميا الملئ الثاني هو الرد الخشن قبل تمييع الامر من قبل مجلس الامن

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى