البحرية المصرية تقوم باجراء مناورة مع مجموعة القتال لحاملة الطائرات الامريكية Dwight D.Eisenhower

التفاعل
864 6 1
أجرت الفرقاطة الصاروخية الموجهة ENS Taba (FFG 916) ومجموعة Dwight D. Eisenhower Carrier Strike Group (IKE CSG) تمرينًا عابرًا (PASSEX) في البحر الأحمر في الفترة من 29 إلى 30 يونيو.

PASSEX هو تمرين تعمل فيه سفن متعددة في الجوار القريب لممارسة التطورات المشتركة لتحسين المعرفة ومهارات الملاحة وقابلية التشغيل البيني.

قال الأدميرال Scott F. Robertson قائد مجموعة الحاملة 2: "يعتبر عبور مجموعتنا الضاربة عبر البحر الأحمر مع البحرية المصرية مثالًا رائعًا على التزامنا المستمر تجاه الشركاء الإقليميين". ودائما نتطلع لفرص اكثر فى المستقبل مع نظرائنا المصريين لتعزيز الثقة والتعاون والاحترام المتبادل. باختصار ، نحن أكثر استعدادًا وأقوى معًا

بدأت مناورات PASSEX مع طابا وحاملة الطائرات USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69) وطراد الصواريخ الموجهة USS Vella Gulf (CG 72) بالقيام بتكتيكات ومناورات الأقسام في تشكيلات قتالية ، مما يعزز قدرات الطاقم على العمل معًا وزيادة مهارات التحكم والقيادة للسفن.

تم نشر IKE CSG في منطقة عمليات الأسطول الخامس للولايات المتحدة لدعم العمليات البحرية لضمان الاستقرار البحري والأمن في المنطقة الوسطى ، وربط البحر الأبيض المتوسط والمحيط الهادئ عبر غرب المحيط الهندي وثلاث نقاط اختناق استراتيجية
.

1000w_q95 (1).jpg
1000w_q95 (2).jpg
1000w_q95 (3).jpg
1000w_q95 (4).jpg
1000w_q95 (5).jpg
1000w_q95 (6).jpg
1000w_q95 (7).jpg
1000w_q95 (8).jpg

اعتقد بعد كل هذه المناورات العسكريه و الصفقات الاخيره
نحن مستعدون لعمل عسكري

اعتقد بعد كل هذه المناورات العسكريه و الصفقات الاخيره
نحن مستعدون لعمل عسكري
بأختصار بشكل استراتيجى فى النظريات العسكرية السلاح والجاهزية لتحقيق الردع وعند فشل هذا التوجه الاول فأستخدامه محقق ولكنه يعتبر فشل اولى لانه بيحمل تكلفة واسقاط القدرة على تفعيل اهدافك بأقل اقل قدرة ممكنة وحتى بيضع استخدامه فى صراع اخر او اهداف اخرى اكثر صعوبة واقل مرونة فى الاستخدام

اتمنى تطوير باقى البيرى بقالنا فتره بنشوف تمرينات بالفرقاطه اللى تم تطويرها هل الباقى دخل التطوير.والا ليه
هل ممكن تزود البحريه الامريكيه مصر بسفن mmsc اللى هتخرج من الخدمه قريب وتطويرها لمصر

اتمنى تطوير باقى البيرى بقالنا فتره بنشوف تمرينات بالفرقاطه اللى تم تطويرها هل الباقى دخل التطوير.والا ليه
هل ممكن تزود البحريه الامريكيه مصر بسفن mmsc اللى هتخرج من الخدمه قريب وتطويرها لمصر
جوكر قال كدة فعلا

ما اعلمه ان التنفيذ سيتم فى مصر لكن المشكلة فى تأخيره ليست من امريكا ولكن للمتطلبات العملياتية الكبيرة للبحرية فى السنوات الاخيرة لقطع بحرية كبيرة مؤهلة ذات باقائية كبيرة واطقم مؤهلة وخبرة وبالتالى اخراج قطعة للتطوير يجعلها خارج الخدمة لمدد طويلة تقترب من اكثر 6 شهور

اما MMSC فخيار سىء وغير مطلوب لمصر او موجود فى الحسابات مقابل ما هو متاح ومعروض لقطعة بها مشاكل تقنية وتكلفة اضافية بيتم اخراجها من مشغلها وهى جديدة

ما اعلمه ان التنفيذ سيتم فى مصر لكن المشكلة فى تأخيره ليست من امريكا ولكن للمتطلبات العملياتية الكبيرة للبحرية فى السنوات الاخيرة لقطع بحرية كبيرة مؤهلة ذات باقائية كبيرة واطقم مؤهلة وخبرة وبالتالى اخراج قطعة للتطوير يجعلها خارج الخدمة لمدد طويلة تقترب من اكثر 6 شهور

اما MMSC فخيار سىء وغير مطلوب لمصر او موجود فى الحسابات مقابل ما هو متاح ومعروض لقطعة بها مشاكل تقنية وتكلفة اضافية بيتم اخراجها من مشغلها وهى جديدة
اه كلامك مظبوط من حيث الاحتياج العملياتى وجدول الترقيه بس اعتقد دخل الخدمة للبرجامينى هيسمح بدرجه كبيره بالدخول فى التطوير لكن بالنسبه mmscمختلف معاك من حيث امكانياتها لانها ممتازه والخروج للقطع القديمه عشان دخول قطع اخرى بمواصفات افضل انا لا اعلم ان ده ممكن والا لاء لكن لو هتيجى هتيجى كمساعدات او باسعار مخفضه مافيش تكلفه كبيره

البيرى المطورة نفسها محتاجة تطوير

اه كلامك مظبوط من حيث الاحتياج العملياتى وجدول الترقيه بس اعتقد دخل الخدمة للبرجامينى هيسمح بدرجه كبيره بالدخول فى التطوير لكن بالنسبه mmscمختلف معاك من حيث امكانياتها لانها ممتازه والخروج للقطع القديمه عشان دخول قطع اخرى بمواصفات افضل انا لا اعلم ان ده ممكن والا لاء لكن لو هتيجى هتيجى كمساعدات او باسعار مخفضه مافيش تكلفه كبيره
فيها مشاكل لانها مبنية على ال LCS

فيها مشاكل لانها مبنية على ال LCS

مش عارف انا شوفت اشارتك اخ شوكرى المشروع مبنى من حيث التصميم رغم ان الاعلان اللى انت حطه بيقول انها نوع مختلف عن lcs شوفت مشاكل انظمة الحركه لكن هل هيا هيا هتبقى موجوده فى mmsc مش عارف عامة هيبان انا مشبقول نشترى انا بقول بدل النوكس اللى هتخرج كدعم زى اللى حصل فى صفقة البيرى بسعر منخفض

مش عارف انا شوفت اشارتك اخ شوكرى المشروع مبنى من حيث التصميم رغم ان الاعلان اللى انت حطه بيقول انها نوع مختلف عن lcs شوفت مشاكل انظمة الحركه لكن هل هيا هيا هتبقى موجوده فى mmsc مش عارف عامة هيبان انا مشبقول نشترى انا بقول بدل النوكس اللى هتخرج كدعم زى اللى حصل فى صفقة البيرى بسعر منخفض
هي هي نفس انظمة الحركة لو قريت المناقشة هتشوف انها نفس الانظمة

عامة كلو ممكن ولو جت بصفقة هنشغلها لكن الاوروبي افضل بمراحل

بأختصار بشكل استراتيجى فى النظريات العسكرية السلاح والجاهزية لتحقيق الردع وعند فشل هذا التوجه الاول فأستخدامه محقق ولكنه يعتبر فشل اولى لانه بيحمل تكلفة واسقاط القدرة على تفعيل اهدافك بأقل اقل قدرة ممكنة وحتى بيضع استخدامه فى صراع اخر او اهداف اخرى اكثر صعوبة واقل مرونة فى الاستخدام
اذا لم نستخدم قوتنا العسكريه ضد اثيوبيا اظن اننا سنكون في وضع صعب جدا في افريقيا
هذه حرب ليست من أجل نفوذ او أهداف اخري هيا حرب من أجل الحياه

عودة
أعلى