المناورة "قادر 2021"

فى الفيديو دة فى اول دقيقة 00.56

وفى الحقيقة لا اعتقد ان الاطلاق من الفريم المصرى
لاحظ معايا الصاروخ بالون الاحمر وهوا اطلاق تجريبى من فريم فرنسية
لكن دى مش اول مرة الشئون المعنوية تضيف القطة دى
عشان كدة دة لية دليل واضح اننا هنحصل على الصاروخ مستقبلا

بص انا كنت كذبت الخبر وقلت انها اكيد الفرنسيه بس المتحدث الرسمى للجيش نشر الفديو ..اظن ان الاستاذ تامر والاستاذ ايمن معاهم حق وانها من اطلق الصاروخ الكروز مصريه لان مش معقول المتحدث يغلط او يحط حاجه غلط و تحياتى لحضرتك ....ياريت لو حد عنده معلومه عن الصاروخ الى قبل الكروز فى الثانيه 55 هل هوه الصاروخ الصينى ام المصرى

بصو يا شباب الجيش المصري مثله مثل ٩٩% من الشعب المصري ، ماشي بمبدأ داري علي شمعتك تقييد فتأكدوا تماما انو لو الجيش المصري أظهر الشمعة دي للعلن فدا معناه انها خلاص بقت مضمومة وغالبا في شمعاية جديدة أكبر منها وهي اللي مداريها دلوقتي:kappa:

أما عن المصدر
:مصدرك؟:

بص انا كنت كذبت الخبر وقلت انها اكيد الفرنسيه بس المتحدث الرسمى للجيش نشر الفديو ..اظن ان الاستاذ تامر والاستاذ ايمن معاهم حق وانها من اطلق الصاروخ الكروز مصريه لان مش معقول المتحدث يغلط او يحط حاجه غلط و تحياتى لحضرتك ....ياريت لو حد عنده معلومه عن الصاروخ الى قبل الكروز فى الثانيه 55 هل هوه الصاروخ الصينى ام المصرى
اناعاوز اسالك انت Hunter2018 @Hunter2018 انا شفت رمايات للمدفعيه الصاروخيه على سفينه معاديه كنت بشوف استخدام مدفعيه ثابته هل ده تكتيك جديد

مش فاهمك ؟
تقصد اية بالمدفعية الثابتة من البر يعنى ؟
مدفعية صواريخ صقر.المدفعية تنفذ أغراق صاروخي على سفينة معادية..

المرفقات

236.8 KB · المشاهدات: 55
انا شوفت اللقطة دى
بس ما اعتقدش انهم كانو بيستهدفو هدف فى البحر اكييد فى هدف برى
ياراجل .لا طبعا استهداف سفينه وعشان كده قولت اطرح جدوى التكتيك بس ترتيب الراجمات وتحديد زوايه الاطلاق بيحدد مساحة ضرب متواجد فيها هدف معادى هو ممكن يكون مفيد قدام هدف معادى كبير زى الفرقاطات التقيله او مجموعات قوارب بتتحرك بشكل متقارب لكن لو قوارب متباعده اعتقد استخادمها غيرمجدى لو الاهداف حجمها صغير الا لو فى تطوير للذخيره بشكل معين انا شوفت فى لقطة سلسلة انفجارات فى الميه سؤال هل تم تطويرالذخائر لبعض قواذف الصواريخ لتناسب انفجار فى المياه

ياراجل .لا طبعا استهداف سفينه وعشان كده قولت اطرح جدوى التكتيك بس ترتيب الراجمات وتحديد زوايه الاطلاق بيحدد مساحة ضرب متواجد فيها هدف معادى هو ممكن يكون مفيد قدام هدف معادى كبير زى الفرقاطات التقيله
فية منها نسخ موجهة حراريا

فية منها نسخ موجهة حراريا
ارجع لتعليقى تانى .عشان الذخائر وانفجارها فى المياه اكيد امر مختلف هل تم تطويرالذخائر لمناسبة التفجيرفى المياه وارجع للفيديو هتلاقى سلسة انفجارة كبيره دون وجود مصدر ومتقاربه جدا

ارجع لتعليقى تانى .عشان الذخائر وانفجارها فى المياه اكيد امر مختلف هل تم تطويرالذخائر لمناسبة التفجيرفى المياه وارجع للفيديو هتلاقى سلسة انفجارة كبيره دون وجود مصدر ومتقاربه جدا
اكيد طبعا دة اول مرة تظهر

انتا الموضوع التبس عليك
الانفجارات دى من قذف مدفعى من الفرقاطات
هحاول شوية ادورلك على الفيديو بتاعها
لكن الراجمات لا تسطيع القذف فى اللبحر لان ذخيرتها مش صالحة لكدة

ضابط مصري يشرح قدرات الفريم برجاميني و يؤكد تجهيزها بقذائف فولكانو للقصف البري الدقيق و قذائف دارت للدفاع الجوي و صواريخ استر 30 للدفاع الجوي بعيد المدي و مروحيات nh-90

اناعاوز اسالك انت Hunter2018 @Hunter2018 انا شفت رمايات للمدفعيه الصاروخيه على سفينه معاديه كنت بشوف استخدام مدفعيه ثابته هل ده تكتيك جديد
انا مش عاوز افتى بس اظن انها استخدموها كا دفاع جوى لاغراق صاروخى او اغراق درونات انا اتذكر نجاح امريكا فى استخدام نفس النمط واسرائيل عملت نفس الكلام بس هل الصواريخ المصريه تستطيع فعل ذالك

انتا الموضوع التبس عليك
صح كان فيه فرقاطه هى الى بتضرب انا شفتها

انا مش عاوز افتى بس اظن انها استخدموها كا دفاع جوى لاغراق صاروخى او اغراق درونات انا اتذكر نجاح امريكا فى استخدام نفس النمط واسرائيل عملت نفس الكلام بس هل الصواريخ المصريه تستطيع فعل ذالك
الكاتران ظهرت

انتا الموضوع التبس عليك
لا ياباشا واما جيبت الفيديو بس الراميات فى الاخر وعلى هدف بحرى اول الفيديو رميات دفاع جوى وفى الاخر رمايات الراجمات اهو

تابع من اول الدقيقة 24.20

عودة
أعلى