اتفاقية عسكرية بين قطر وتركيا لمدة 5 سنوات لنشر 36 طائرات مقاتلة قطرية في تركيا

اتراك يتدربون على رافال و كسب خبرة لكل بلدين
قطريين عندهم F15QA

يبدو أن القطريين لديهم هاجس انقلاب أو تدخل إقليمي ربما يخشون سيناريو العراق والكويت ووجود قوات معتبرة خارج البلاد تعتبر عامل امان لهم ولكن لا شك أنها فكرة الأتراك الذين سيستفيدون من هذه القوة الجوية الحديثة

يبدو أن القطريين لديهم هاجس انقلاب أو تدخل إقليمي ربما يخشون سيناريو العراق والكويت ووجود قوات معتبرة خارج البلاد تعتبر عامل امان لهم ولكن لا شك أنها فكرة الأتراك الذين سيستفيدون من هذه القوة الجوية الحديثة
ولماذا لا يكون تدبير لامر ما كل شئ جائز فالامور للاتراك والقطريين والايرانيين محتقنه كل فى محيطه

انا هقول رئى مش عارف ممكن يحصل ولا لا بس انا بجمع افكار من مشاركات حضرتكم
الموضوع غريب علينا بس انا ممكن اقول هل الخيوط الامريكيه موجوده فى الى بيحصل وهل ممكن ميعترضوش ...الخيوط الامريكيه احسها مقسمه على على ثلاث خيوط وهى تركيا وقطر والوقوف امام روسيا وممكن عن قريب نلاقى تركيا بتلعب فى الفناء الخلفى لروسيا عن طريق الدول الى بتتكلم تركى والى محوطه روسيا وبتعتبر نفوذ واقتصاد روسيا..الخيط الثانى مصر وهتكون لمحاربة النفوذ الصينى فى افريقيا وده بدء يظهر فى دعم امريكا لمصر ومساعدتها لانشاء تحالف فى القرن الافريقى وكمان الشام الجديد 3-الخيط الثالث محيرنى جدا ومش عارف اقرء ايه الى بيدور فى فكر الامريكان وناس كتير مش عرفه تحدد وهو الخليج ام ايران مين هيكون الخيط الامريكى ده الى هتحدده الوقت لان الوضع الان مش متحدد بس اتمنا ان الخليج لا تفك التحالف مع امريكا لان مفيش حليف مهما كان هيعرف يقف معاهم ولا اى دوله وقبل محد يقلى دوله معينه عليه التفكير جيدا ..وباذن الله ربنا يحمى الشرق الاوسط من صقور الامريكان ويعود علينا الحمائم

تخيل داعش و الارهابيين في سوريا وليبيا يكون عندهم دعم جوي من رافال وميراج
انه عهد الارهاب الذهبي

للرد علي هذا الموضوع

اولا) علينا التأكد من نص الاتفاقية و اذا كانت صحيحة.. فإذا كانت فعلا صحيحة، فهى ستكون لصالح الأتراك في دراسة نقاط القوة و الضعف في الرافال القطرية للاستعداد في مواجهة ما في جعبة اليونان.

ثانيا) ممكن ان يتكرر نفس السيناريو في ظل التعاون الباكستاني المصري المرتقب.. فالباكستانيون سوف يغتنمون اي فرصة في سبيل دراسة نقاط قوة و ضعف الرافال للتغلب علي خطط خصمهم اللدود الهند.

مكرر

عودة
أعلى