مفاجئه مصر تدخل عصر أشباه الموصلات و الرقائق الالكترونية قريبا

ايه علاقة المبرمجين بالخبر؟
المستفيد مهندسين ال analog design وال digital design
حبيبي كله جايب بعضه يعني المهندسين اللي شغالين في معمارية انتل و البروسيور و الحجات دي مفيش مبرمجين معاهم ؟؟

بعض المنطق يا اخي

حبيبي كله جايب بعضه يعني المهندسين اللي شغالين في معمارية انتل و البروسيور و الحجات دي مفيش مبرمجين معاهم ؟؟

بعض المنطق يا اخي
طب والله كلام مقنع .وحتى لو مش مقنع
طالما عبدالرحمن الي قال يبقى خلاص وجب

طب والله كلام مقنع .وحتى لو مش مقنع
طالما عبدالرحمن الي قال يبقى خلاص وجب
مش على شخص اخي لكن مصنع كبير وفيه متخصصين في البرسوسور و مهندسين لازم مبرمجين للتشغيل و الانتاج برمجة البرسوسور ده مقدار ما يتركب عيشتغل لا طبعا فيه متخصصين فيه
بس
مش عشان عبدالرحمن

تسلن يا اخي و قول لترنيدو ده يكلمنا ولا يقول حاجة وحشتني مواضيعهحتى يبرنا بملمة بدل نا يسبنا نلطش في بعض كده 😂😂

بالتوفيق لبلدي الغالي مصر .. التعليم ثم التعليم ثم التعليم ودعم البحث العلمي بكافة صوره وأشكال والتدريب العملي المستمر للكوادر والإحتكاك بالشركات العالمية الرائدة وزيادة برامج الابتعاث في مثل هذه التخصصات وتقديم دعم كامل لهم عند العودة لبلدهم لإستثمار في عقولهم
كمواطن مصري ليس لدي مانع من المساعدة في دعم التعليم والبحث العلمي ولو باقتطاع نسبة من راتبي

( رغم ضعف راتبي ورغم ديوني المتراكمة )) شرط وجود رؤية متكاملة وحقيقية وارادة وخطوات قوية علي أرض الواقع تظهر اثارها في مجال التصنيع ودعم الإقتصاد المصري

سا
الموضوع سياسي اكتر منه اقتصادي دولة زي تايوان هي المتحكمة في الانتاج العالمي لكن الماكينات هولندية و امريكا منعت توسع الصين و شراها الجيل الجديد من الماكينات لصناعة المعماريات الجديدة سامسونج و انتل انتجهم مش كبير العالم كلة يعتمد علي المصنع التيواني ودا الي عامل ازمة السنادي في العربيات و الالكترونيات الكونجرس ناقش انة الدولة تضخ 50 مليار دولار مع القطاع الخاص علي 20 سنة عشان السوق محتاج بشراهه لكن المشكلة ان المحبس في ايد امريكا مسيطرة علي هولندا بشكل غريب وقفو صفقة الصين بعد تصنيع المكن
سامسونج لها 18 ل 20% من السوق و تتوسع بانشاء،مصانع بامريكا و الصين

الثانية بعد TSMC

TSMC لها 60% من السوق

SamSung لها 18%

1-الارادة السياسية: المشروع ضخم جدا و محتاج فريق متخصص كبير يخططله كويس
2-التكلفة المادية الضخمة جدا : بتتكلم في معدات state of the art معظمها ممنوع من التصدير بدون موافقة دول معينة وتكلفتها بعشرات المليارات من الدولارات
3-التدريب و التأهيل للعنصر البشري: هتحتاج ناس معها دكتوراة من جامعات محترمة و خبرة عملية هي اللي تقود مشاريع بالحجم ده

عارف مشروع الضبعة و التعقيد اللي فيه و المدة اللي بيتخطط و يتم التفاوض عليه لحد دلوقتي ؟ اضربها في 2 ولا 3 مرات كده
موجود عندك في الجيش كوادر هائلة

موجود عندك في الجيش كوادر هائلة

لا مرسي العياط يلا عالم ناسا جهبز عصره دونت ميكس هو اللي عنده كوادر وخرفانه الكبار

كله كلام فى البلح هى ٢٠٢٢ قربت تخلص ومفيش حاجة

بعض المنطق يا اخي

هل يوجد حل لمشكلة شرائح الطابعات و خاصة الريكو.
شاهدت محاولات لمبرمجين روس و امريكان و لا اعرف النتيجة.

300 الف خريج من كليات الاتصالات والهندسة تقدمو للحصول على منحة حكومية ولم ينجح منهم الا حوالى مائة خريج. اسمعو السيسي وهو بيتكلم عن الكارثة دي وهو بيتحسر على حال التعليم.

وبعدين تلاقي ناس بمنتهى البجاحة تقلك مصر مليانة كفاءات وخبرات.

الكفاءات يا بية سابت البلد وهجت من زمان، واللي فاضل كفاءات في ركوب التوكتوك.

300 الف خريج من كليات الاتصالات والهندسة تقدمو للحصول على منحة حكومية ولم ينجح منهم الا حوالى مائة خريج. اسمعو السيسي وهو بيتكلم عن الكارثة دي وهو بيتحسر على حال التعليم.

ما هي حلول السيسي للتعليم

معقولة حال التعليم في مصر وصل للدرجة هذي من 300 الف لم ينجح الا 101

الكلام دا مش دقيق علي فكرة انا و غيري ناس كتير قدمت ونجحنا و ماخدناش المنحة فية معاير تانية زي انهم بيخدو بالسن الصغير و حديثي التخرج كا اولوية يعني الي زي معدي التلاتين بحبة مابيتقبلوش بسهولة غير ان الي لية مصدر عمل ثابت برضو مش بيتقبل اصلا بيقبلو الي بيشتغلو بارت تايم او فري لانس او مش بيشتغلو و بيعرفو من رقم البطاقة انه متامن عليك وشغال فين لو حبيت تتذاكة عليهم ودخلك كام كمان فا تخيل عوامل الرفض اصلا اكبر من عوامل القبول و اهو كلمتين وبيتقالو عشان يبينلك ان هما عداهم العيب

حاجة تانية الامتحان الي بيول علية دا اصلا متاخد من مواقع الاسئلة كوبي بست مبيغيروش صيغة السؤال حتي او الارقام لو حاجة رياضة او احصي يعني تاخد السؤال كوبي لجوجل يطلعلك كذا موقع فية السؤال باجابتة بشرح الاجابة كمان يعني اي حد ينجح في الامتحان الي كانو عملينة اساسا من الاخر هما معهمش فلوس يغطو منحة لكل الناس و هما فتحو صدرهم و مقلوش المنحة محدودة بعدد قليل فلازم يقو كدة

وأسوأ من كده كمان. شوف المعاهد الفنية في مصر اللي بيتخرجو منها حرفيا بصمجية وميعرفوش يفكو الخط وفي الاخر بيشتغلو سواقين تكاتك.

عندك رأس الدولة بنفسه بيتكلم عايز ايه تاني

عودة
أعلى