وزير الخارجية القطري يصل القاهرة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
فين الخيال .. اودامك موضوع الاقصي و اتفرج فيها علي اراء اللي كانو بيدعو علي حماس بالزوال.. من انصار 30 يونيو و السيسي.

الموضوع منتهي من زمان , مصر دولة دينية و هتفضل كده.

معلش يعني ايه علاقة بين اني من انصار السيسي وشجعت حماس في الحرب

انا من اشد محبين الرئيس السيسي وكنت ايضا من اشد مناصري حماس في الحرب ايه وجة التعارض في ده

طبعاً نتيجة لاقتباسك الخاطيء .. انا عارف انك بتوجه الكلام ليا مش للعضو stud , و ده يثبت انك منفعل و مش شايف اودامك بسبب غضبك , حاجه كده زي العيال الصغيره لما بتتسرع و مش بتشوف اودامها.

نصيحة ليك , سيب السياسة لاصحابها عشان انتا عويل.
انا مهتم بالسياسه ولست صاحبها بس لو انا تركتها ليك هبقا سنه سوده زى السنه الى حكمتونا فيها

لا هو موجه اللكلام ليا بس منفعل شوية , عبيط يعني.
انا مكنتش عاوز اوجهلك كلام بصراحه فقتبست شخص رد عليك لانى عارف انى هكلم شخص مغيب حافظ فقط او خلق ليعترض على اى حاجه او احكمك او اقتلك وده الانى لاسمح الله اعرفك لا من الصوره الى انت حتطها شخص بدماغ خروف :p

انا من اشد محبين الرئيس السيسي وكنت ايضا من اشد مناصري حماس في الحرب ايه وجة التعارض في ده
طبيعي .. انك تكون معارض لأحداهما
اولاً حماس حركة تتبع المنهج الاخواني , ديه حقيقه هي و ذراعها العسكري.
و معروف ان الاخوان مصنفين ارهاب في مصر.

ازاي هتكون مؤيد للسيسي و في نفس الوقت جماعة ارهابية ؟ الحقيقة ان اغلب اللي مؤيد للسيسي او كان مؤيد للسيسي كانو مخدوعين من حيث تهديدهم بعدم الشعور بالأمان تحت الحكم الديني او الاخوان او اي كان .. و برضو تهديدهم من الناحية المالية انه مش هيكون فيه شغل و ارتفاع الاسعار الخ.

و الاتنين حصلو تحت حكم السي سي , ديه حقيقة .. الاسعار مرتفعة , الاجور منخفضة و الامان منخفض. الا لو كنت من جواك مش مؤيد فعلاً للسي سي و كل الموضوع انك معاند عشان خايف يكون اختيارك غلط اودام الناس.

ازاي هتكون مؤيد للسيسي و في نفس الوقت جماعة ارهابية ؟ الحقيقة ان اغلب اللي مؤيد للسيسي او كان مؤيد للسيسي كانو مخدوعين من حيث تهديدهم بعدم الشعور بالأمان تحت الحكم الديني او الاخوان او اي كان .. و برضو تهديدهم من الناحية المالية انه مش هيكون فيه شغل و ارتفاع الاسعار الخ.

و الاتنين حصلو تحت حكم السي سي , ديه حقيقة .. الاسعار مرتفعة , الاجور منخفضة و الامان منخفض. الا لو كنت من جواك مش مؤيد فعلاً للسي سي و كل الموضوع انك معاند عشان خايف يكون اختيارك غلط اودام الناس.
دعك من الرئيس السيسي حدثنا عن كلب الترك سيدك ماذا فعل لغزه ؟

تبي الصراحة

المقاطعة خرجت منها قطر ومصر كاكبر المستفيدين والسعودية تشوهت صورتها اعلاميا وسياسيا بسبب قنات الجزيرة

لا استبعد نرى تقارب مصري قطري اكثر من التقارب السعودي المصري
لا يمكن ذلك .
التقارب السعودي المصري أمر يفرضه الماضي والمستقبل والحاضر .
حتي إذا ارادوا ان يختلفوا لن يستطيعوا .
لتطابق العدائيات خارجيا " تركيا وإسرائيل و ايران " وداخليا "الإخوان "
يمكن الاختلاف بالتفاصيل كحرب اليمن او كيفية الدعم او اسلوب التعامل مع بعض الانظمة كالنظام السوري ولكن يبقي الغرض النهائي واحد .

بصراحه انتوا عايشين في كوكب او عالم موازي

الم ترى زيارات مسؤولين حماس لمصر وتصريحاتهم الايجابيه منذ اكثر من ٥ سنوات

الم تعلم ان المخابرات المصريه زياراتها لمسؤولين حماس في غزة تتم بشكل دوري مع وجود اتفاقيات امنيه لظبط الحدود

هل تريد مني ان ان اكون رجل عربي مسلم واناصر اسرائيل ضد حماس لمجرد انها تتبع الاخوان فكريا

حتى ان كانت حركة حماس تتبع الاخوان فكريا لكنهم سياسيا باعوكم بابخس ثمن كعادة كل من باعكم وتنصل منكم

مفيش امان في عهد السيسي هو انت عايش معانا هنا في مصر !!!!؟؟؟؟

عهد الرئيس السيسي حدث فيه مالم يكن يتوقعه اشد المتفائلين شئتم ام ابيتم

خليكم كده عايشين في الوهم على طول 😂😂

بصراحه انتوا عايشين في كوكب او عالم موازي

الم ترى زيارات مسؤولين حماس لمصر وتصريحاتهم الايجابيه منذ اكثر من ٥ سنوات

الم تعلم ان المخابرات المصريه زياراتها لمسؤولين حماس في غزة تتم بشكل دوري مع وجود اتفاقيات امنيه لظبط الحدود

هل تريد مني ان ان اكون رجل عربي مسلم واناصر اسرائيل ضد حماس لمجرد انها تتبع الاخوان فكريا

حتى ان كانت حركة حماس تتبع الاخوان فكريا لكنهم سياسيا باعوكم بابخس ثمن كعادة كل من باعكم وتنصل منكم

مفيش امان في عهد السيسي هو انت عايش معانا هنا في مصر !!!!؟؟؟؟

عهد الرئيس السيسي حدث فيه مالم يكن يتوقعه اشد المتفائلين شئتم ام ابيتم

خليكم كده عايشين في الوهم على طول 😂😂
متوجعش دماغك معاه دي ناس عايشه علي ان الرئيس السيسي مات واللي بيظهر دا بديله والانكلاب يترنح :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

غلمان الجماعه في كرب عظيم ...فقد خربنا عليهم تجارتهم الرابحة بالقضية و مهرجانات المزايدة والابتزاز التي كانوا يقيمونها مع كل عدوان إسرائيلي على غزة فيوجهون سهامهم ضد مصر وشعبها وحكومتها

رسالة تميم بدعوة الرئيس السيسي لزيارة جطر
أخرتها هنا

👇

و الله ما حصل .. الشعور الديني أنا اتأكدت لسه في وجدان الشعب المصري خصوصاً بعد احداث غزة , حتي اللي كانو بيدعو علي حماس و بيتمنولها الزوال و كانو بيقولو انها ليها يد في احداث مصر , استغربت هنا في المنتدي لما لقيتهم بيدعولها و بيتمنو النصر للمقاومة.

مصر دولة دينية , مش معقول يعني دولة كانت نقطة انطلاق لهزيمة الصليبيين و المغول تبقي دولة علمانية. عيب يعني. : ))
انت بتخلط الامور ليه مصر طول عمرها دولة اسلامية سنية والأزهر منارة الأسلام فى مصر ومرجعيته دون اى أغراض سياسية ومواقف شيخ الأزهر خير دليل دون اهداف او مطامع سلطة المشكلة الفعلية فى عقول الجماعة وانصارها هم مثل الحزب الوطنى او اى حزب سياسى الهدف سلطة وحكم ولكن الشعارات مختلفة فشعار الحزب الوطن نحمل الخير لكم وشعار الجماعة نحمل الجنة لكم واختاروا المرشح بتاعنا تدخلوا الجنة وتنصروا الأسلام الصراحة جهل ثم جهل ان نكون فى القرن الحالى وبرغم تطور العالم ولازال هناك اشخاص تجار دين يعيشون بيننا ويكذبون وتطور حالتهم العقلية لدرجة تصديق عقلهم حتى ناتى للحظة الت يحدثك فيها احد الاعضاء عن اختفاء الجماعة من مصر وانت تحدثه عن الشعور الدينى فى مصر وكانك ممن صدقوا الكذب واعتقدوا ان الشعب المتدين هو الجماعة ياعم فوق احنا مصريين والتدين من طبيعتنا والجماعة لم يكن يمكن ان يكون لها وجود فى البيئة المصرية لو لم تكن تلك البيئة فى الأساس بيئة متدينه داعمه لذلك اى ان الجماعة لم تأتى بالتدين لمصر بل اختارات وتلاعبت على حب الناس للدين واستغلت شغفهم وحبهم للدين لأستقطابهم وما يجعل البعض ينساق ورائهم هى الشعارات الدينية المزيفة والبراقة التى تستقطب كل شخص محب لدينه لكن من يعلم الأهداف الحقيقة وراء تلك الشعارات ينبذ هذه الجماعة دون تردد

تبي الصراحة

المقاطعة خرجت منها قطر ومصر كاكبر المستفيدين والسعودية تشوهت صورتها اعلاميا وسياسيا بسبب قنات الجزيرة

لا استبعد نرى تقارب مصري قطري اكثر من التقارب السعودي المصري
التقارب القطري-المصري باوامر سعودية..

عشان اجيب لك من الاخر قطر ما تهتم باي دول المقاطعة الا بالسعودية لانها هي المنفذ الوحيد لها على العالم واجوائها الاقرب لها للعالم والمورد الاساسي لها في السلع والاغذية..
وكم حاولت تصلح الوضع مع السعودية فقط لياتيها رد ان المصالحة مع كامل الدول ..

برضه بتخلط الأمور طب على أى اساس حركة حماس دائمة التواصل مع أجهز الأمن المصرية
على أى اساس حركة حماس ترفع صور ولافتات للسيسى فى غزة فى عام 2017 لدرجة ان وسائل الاعلام اعلنت ان موقف حماس هو فك ارتباط مع الأخوان

موقف مصر من احداث غزةليس دعم لفصيل ولكن دعم لكل فلسطين حتى من لدينا تحفظات تجاههم هذا هو دور الكبير النظر للقضية الأهم ونحن نناصر فلسيطن كدولة وشعب وكل حجر يقفذ فى وجه الأحتلال سندعم من يقذفه حتى وان كان لدينا تحفظ تجاهه فليس ثقافتنا تشتيت الشمل كما هى ثقافة أخرين

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى