بدء التجهيز لحفل أسطوري لافتتاح "الأوكتاجون" أكبر مقر لوزارة دفاع في العالم

لدينا الكوادر المدربه تدريب عالى التقنيه فى اجهزه ضخمه

هيفتتحو وهنحتفل احتفالات أسطورية والحرقان مستمر بدون علاج..... نحن مصر

مين قال حيكون فى قاعدتين من البيانات وليس واحده وممكن يكون فى تانى

مصر فيها اكتر من 100 مليون مصرى والموضوع ليس متوقف على بيانات المصريين فقط اكبر من كده بكتيييررر:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

مبروك لمصر
العاصمة الادارية المصرية راح تطلع تكلفتها صفر علي حكومة مصر اذا قاموا ببيع او استثمار مواقع وزارت القديمة في القاهرة
ودا المنشود بإذن الله

اذن. لماذا لانرى قاعده بيانات موحده
تقريبا هتظهر بالشكل الجديد مع البطاقه القوميه الجديده

نبغى نقاش عن الحفل ماذا سيقدم فيه وماهي المفاجأت المحتمله التي ستدرج في الحفل ..
انتم دهبتم الى نقاش المعتقدات ومصر القديمة خليكم في صلب الموضوع نبغى نعرف ايش حيقدم في الحفل ...

نبغى نقاش عن الحفل ماذا سيقدم فيه وماهي المفاجأت المحتمله التي ستدرج في الحفل ..
انتم دهبتم الى نقاش المعتقدات ومصر القديمة خليكم في صلب الموضوع نبغى نعرف ايش حيقدم في الحفل ...
انت صح ....

احدث صور للكيان العسكري المصري الجديد بالاقمار الصناعية

ما شاء الله تبارك الله

مصر عادك وبقوه

كل التوفيق للاشقاء في مصر

مجمع التحرير هل سيفقد اهميته بعد افتتاح مبنى الاكتاجون ....

لسا شوية بل شويات

اقرب بلدان جغرافيا اك على سبيل المثال الامارات والسعودية

متقدمين في ذلك تلمجال كثيرا

ليس صعبا علينا العلوم متاحة للجميع

ولكن اعداد المتخصصين في ءاك المجال لديهم كثيرة مقارنة بنا ولديهم مراكز ودعم مالي قوي لذلك المجال

انا نفسي بدات اتفرغ لدراسة

تحليل البيانات مع ادخال machine learning عليها لعمل بيانات مستقبلية

المشكلة لدينا ليست في العلوم وانما الكم في البشر والمتخصصين في ءاك المجال الحيوي

اديلك مثال بسيط

لما بشوف الشركات الناشئة اللي لسا جديدة محدش بيبدا machine learning او Artificial intelligence
فيه شركات لا انكر ...لكن قليلة
الغالبية متجه ل desktop application مع انها ملها من ٥ الى ٧ سنوات وستنقرض

او web application او mobile applications

لكن الحجات التقيلة حرفيا

زي IOT او AI او gaming او embedded system لسا مش منتشرة اوي

مع ان وزارة الاتصالات بتيح ورش عمل لتلك المجالات للشركات الناشئة عشان يتم معرفتهم بالسوق والناس تشوف مشاريعهم و الشركات والافراد يتجهوا ليهم لكن مش شايف اقبال جامد

محتاجين وعي اكتر
مصر عندها متخصصين متميزين و علي اعلي مستوي بمعني الكلمة و بيديروا اقسام وقطاعات في الشركات الاجنبية في الفروع الأم نفسها و معظمهم معاهم شهادات ماجستير ودكتوراة من افضل جامعات العالم وانا شخصيا اعرف ناس كتير معاها دكتوراة وماجستير في الذكاء الاصطناعي وشغالين في شركات امريكية كبيرة جدا في مشاريع واقسام بحوث وتطوير...طيب البلد مش عارفة تستفيد منهم ليه؟ ببساطة لانك مش هتعرف توفرله الراتب ومستوي المعيشة اللي هو بيتمتع بيه في البلاد والشركات دي .... وانا واحد من الناس دول بالمناسبة بس في مجال تاني.. مش بكلمك عن حاجه معرفهاش

التعديل الأخير:
انا نفسي بدات اتفرغ لدراسة

تحليل البيانات مع ادخال machine learning عليها لعمل بيانات مستقبلية

المشكلة لدينا ليست في العلوم وانما الكم في البشر والمتخصصين في ءاك المجال الحيوي

اديلك مثال بسيط

لما بشوف الشركات الناشئة اللي لسا جديدة محدش بيبدا machine learning او Artificial intelligence
فيه شركات لا انكر ...لكن قليلة
الغالبية متجه ل desktop application مع انها ملها من ٥ الى ٧ سنوات وستنقرض

او web application او mobile applications
الذكاء الاصطناعي ده عبارة عن اداة بتتعلمها عشان تطبقها في حاجات تانية زي ال web وال mobile وال desktop يعني ده لا يستبدل ده ....ثانيا نصيحة ليك يعني لو هتستثمر من وقتك كتير في الذكاء الاصطناعي يبقي لازم شغلك او مشاريعك بعد كده تبقي في الذكاء الاصطناعي ....اما لو بتتعلمه من باب المعرفة و الاضطلاع يعني يبقي خد كورسات introductory وكفاية علي كده و اتعلم حاجات تانية جنبه زي ال cloud و ال cybersecurity برضه من كورسات introductory عشان توسع معرفتك....و عشان تشتغل في شركات machine learning مش هتحتاج تدرس دكتوراة و لا ماستر وتعمل ابحاث ولا حاجه ...الكلام ده للي عاوز يطور ال models و يضيف جديد للرياضيات الخاصة بالمجال لكن الشغل في الشركات محتاج انك تعرف تستخدم models جاهزة وتطبقها علي data sets مش اكتر وبالتالي كورسات المواقع زي edx و coursera كافية جدا خاصة الكورسات الخاصة بال tools زي tensorflow

مجمع التحرير هل سيفقد اهميته بعد افتتاح مبنى الاكتاجون ....
مجمع التحرير يا صديقي هو مجمع للمصالح والهيئات الحكومية المدنية وليس مجمع عسكري ..

مجمع التحرير يا صديقي هو مجمع للمصالح والهيئات الحكومية المدنية وليس مجمع عسكري ..
اغلب المبانى الحكوميه دى هيتم ضمها لصندوق سيادى واعتقد هيتم بيعها او ايجارها للقطاع الخاص

اغلب المبانى الحكوميه دى هيتم ضمها لصندوق سيادى واعتقد هيتم بيعها او ايجارها للقطاع الخاص
بالضبط ..وقد تم ضمه لصندوق الثروة السيادي المصري وهيتم استغلاله سياحيا لأنه في منطقه وسط البلد التاريخيه ...المبنى كتر الف خيره شغال من سنه ١٩٥٢ وشاف كتير .. العاصمة الإدارية هتستلم منه الراية

بالضبط ..وقد تم ضمه لصندوق الثروة السيادي المصري وهيتم استغلاله سياحيا لأنه في منطقه وسط البلد التاريخيه ...المبنى كتر الف خيره شغال من سنه ١٩٥٢ وشاف كتير .. العاصمة الإدارية هتستلم منه الراية
العاصمة الادارية مش هتبقي مكاتب تخليص اوراق و خدمة مواطنين لكن هتكون المقر الرئيسي اللي هيتوزع منه بيانات والمعلومات اللي هتروح لمكاتب خدمة فرعية في كل محافظة او خدمات ذكية اونلاين وعلي تطبيقات الموبايل و منافذ خدمة ذكية

عودة
أعلى