الرئيس التونسي قيس سعيد يبدأ زيارة إلى مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
التقى رئيس الجمهورية قيس سعيد، صباح اليوم الأحد 11 أفريل 2021 بمقر مشيخة الأزهر، فضيلة الإمام الأكبر الدكتور أحمد الطيب شيخ الأزهر الشريف. ودعا رئيس الجمهورية، بالمناسبة، إلى مواصلة ترسيخ مبادئ التسامح والاعتدال والوسطية في مجتمعاتنا وتصحيح العديد من المفاهيم المغلوطة التي تشوه صورة المسلمين الحقيقية ودين الإسلام الحنيف وقيمه السمحة. وذكر رئيس الدولة بالدور الحضاري والتاريخي لتونس ومصر في المنطقة والعالم، مؤكدا على ضرورة تكثيف التواصل الفكري بين البلدين وربط الصلة بين جامع الزيتونة المعمور والأزهر الشريف وتوسيع مساحات التلاقي والحوار وتعزيز مجالات التعاون والتبادل الثقافي والعلمي حتى تظل تونس ومصر منارتين للعلم والأصالة والحداثة.

هذه شهادة لهم لا عليهم
انهم احبو السيسي لأنهم ظنو أنه قريب من الله وتقي
دي حاجة تحسب لهم
وظفوه لأخلاقه مش عشان دفع رشوة مثلا

نعم رأيت فجر في الخصومة اكبر
عندما تم قتل مئات المصريين المسلمين لمجرد انهم عبرو عن رأيهم في رابعة وايدو استمرار رأيسهم الذي انتخبوه في انتخابات نزيهة شهد لها العالم

يا معاذ تحسب ليهم ازاي ؟
خلاص لو كده نمشي كل التكنوقراط وكل قيادات الدولة ونمًسك اللي بيلبسوا طرح بيضه وعمة حمرا (او سودة عشان الوحدة الوطنية برضه ) كل مفاصل الدولة طالما هي "بالقرب الي الله " مش بالكفاءه 🤦‍♂️
ديه تحسب عليهم انهم جايين من العصور الوسطي مش رجال دوله حديثة وناس نفسها في دولة ثيوقراطية متخلفة !! ومفيش اي اخوانجي اعرفه شخصيا الا وبيمجد في ايران وتعرف هما شربين حب الدولة الدينية ازاي !!!!

يا معاذ انا بحبك (ومش عارف ليه ومش فاكر الموقف اللي احترمتك فيه :ROFLMAO:) اعتبر اللي حصل من رابعة زي ( ايه يعني لما يموت 10 تلاف عشان الملايين يعيشوا او يا سيدي خدلك مثال من الثقافة الاسلاميه اللي مليانه تحف بصراحة الحجاج او يزيد او العباسيين لما قتلوا الاف من الامويين امثلة كتيرة طالما انتوا عاييزين تعيشوا في الماضي والماضي ما شاء الله مليان تحفف ودرر بصراحة) اعتبر يا سيدي السيسي امام متغلب زي ما رجالة الدين اعتبروا سليم الاول امام متغلب يا سيدي

انا شخصيا ضد اللي حصل في رابعة و ربنا شاهد علي بس انا بكلمك من المنطق اللي ديما بتكلموا فيه والاستاذية المهلبية والخلافة الاسلامجية

ا معاذ تحسب ليهم ازاي ؟
خلاص لو كده نمشي كل التكنوقراط وكل قيادات الدولة ونمًسك اللي بيلبسوا طرح بيضه وعمة حمرا (او سودة عشان الوحدة الوطنية برضه ) كل مفاصل الدولة طالما هي "بالقرب الي الله " مش بالكفاءه 🤦‍♂️
لا، السيسي دا عسكري ومتخرج من كلية عسكرية، مش شيخ عشان تقول كدا
لكن الاخوان اختاروه عشان شافو فيه علامات التقوي والصلاح وانه هيكون امين علي منصبه
مش اختاروه عشان اقسم علي الولاء للمرشد مثلا، او اقسم علي السمع والطاعة مثلا، لا، اختاروه لدينه وخلقه، مع شهادته وانه عسكري متخرج من كلية عسكرية ومتدرج في المناصب

كل الناس قالو كدا حتي اعلام الدولة اعترف بكدا
اعتبر يا سيدي السيسي امام متغلب زي ما رجالة الدين اعتبروا سليم الاول امام متغلب يا سيدي

انا شخصيا ضد اللي حصل في رابعة و ربنا شاهد علي بس انا بكلمك من المنطق اللي ديما بتكلموا فيه والاستاذية المهلبية والخلافة الاسلامجية
انا مش بعتبر سليم الاول امام متغلب، ومش ليا دعوة بمنطقهم دا
وانا معاك وضد اللي حصل في رابعة برضو،،

يا معاذ انا بحبك
ربنا يكرمك يا سبارو، احبك الله

باذن الله زيارة تكون فاتحه خير على البلدين و تعزز سبل التعاون المشترك في كل المجالات وعلى راسها قضايا الأمن القومي العربي و المجال الأمني الحساس جدا وخصوصا في ظل الوباء الاخونجي المستفحل في الشقيقة تونس ..أعان الله قيادتها الوطنية المستقلة في مكافحته

الرئيس التونسي للرئيس السيسي: ما لاحظته في مصر سيكتب في التاريخ بأحرف من الذهب🇪🇬🇹🇳

انا فاكر اول ما الرئيس قيس سعيد انتخب ...الاخوانج كانوا طايرين بيه السما
الاخوان في اي بلد كانوا بيقارنوا بيه وبين السيسي ( مش عارف ليه بس ما علينا ) ويقولك شوف الرئيس اللي يشرف شوف اللغة العربية مش اللي بيقولك ماسر
بغض النظر عن مواصفات الرئيس الللي عايزينه يكون بتاع لغة عربية او جعجعة اسلامجية فاضية زي القردوغان
يبينلك مدي ضحالة فكر الاخوان مدري قذارة وتخلف فكرهم وعقليتهم السطحية
ويزيد ويغطي انه اول ما اختلف معاهم حاليا بقي بيقولوا شوف الرئيس اللي فاكر ان لغته العربية كفاية للحكم !!!! مش عارف اشتم عقليتهم المتخلفة ازاي والله اكتر من كده !!!!

الصورة للفكاهة اول ما انتخب الرئيس قيس سعيد و يفبركوا اكونت ليه ...للضحك

فيديو توديع السيسي للرئيس قيس سعيد هيجيب حرقان للصبح للاخوان ....وده شيء يفرحنا والله

انا فاكر اول ما الرئيس قيس سعيد انتخب ...الاخوانج كانوا طايرين بيه السما
الاخوان في اي بلد كانوا بيقارنوا بيه وبين السيسي ( مش عارف ليه بس ما علينا ) ويقولك شوف الرئيس اللي يشرف شوف اللغة العربية مش اللي بيقولك ماسر
بغض النظر عن مواصفات الرئيس الللي عايزينه يكون بتاع لغة عربية او جعجعة اسلامجية فاضية زي القردوغان
يبينلك مدي ضحالة فكر الاخوان مدري قذارة وتخلف فكرهم وعقليتهم السطحية
ويزيد ويغطي انه اول ما اختلف معاهم حاليا بقي بيقولوا شوف الرئيس اللي فاكر ان لغته العربية كفاية للحكم !!!! مش عارف اشتم عقليتهم المتخلفة ازاي والله اكتر من كده !!!!

الصورة للفكاهة اول ما انتخب الرئيس قيس سعيد و يفبركوا اكونت ليه ...للضحك

فيديو توديع السيسي للرئيس قيس سعيد هيجيب حرقان للصبح للاخوان ....وده شيء يفرحنا والله
BORIIIIIIIIIIIIIIIIING
نفس الاسطوانة كلكم شبه بعض .. تحطو كلمة الأخوان و بعدين جملة مدي قذارة مدي تخلف , جعجعة اسلامية , خليفتهم اردوغان الخ الخ.

مفيش جديد .. و علي فكرة مفيش حرقان ولا حبهان حتي .. قيس سعيد بيلعبها صح و انا سعيد أنه بيعمل كده.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى