هيومن رايتس ووتش : عمليات الجيش المصري في سيناء قد تشكل جرائم حرب

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
مهو بصراحة لاني محتار ، الناس اللي هدمت بيوتها تقول ما عوضونا واحد الاخوة يقوم تم تعويضهم !

هو اكيد تم التعويض لانه لو لم يتم التعويض ... الناس دى هتقلب على الجيش و الوقت ساعتها مانش يسمح بخسارة شخص من اهل سيناء ينقلب ضدك

طب ولما هي المشكلة في الفقر .. ليه في اعداد مش قليلة طلعت من السعودية لداعش . يا راجل ده في مهندس بترول ساب ارامكو وراح اشتغل في حقول داعش و في اوربيين عايشين في نعيم تركو ده وراحو لداعش
صباح الفل

الحديث عن الحاضنة الشعبية والتي تقبل بهم او تسكت عنهم وليس الافراد، اتفق ان الافراد تحركهم ايديولوجيا وكراهية وعزلة ثقافية واجتماعية ودينية وغيرها. لكن بالمحصلة التطرف في علم الاجتماع احد اهم اسبابه ان لم يكن اهمها هو الفقر والجهل بالمجمل ولا ارتكان للشواذ عن كل قاعدة.

حديثنا عن سيناء فقط خصوصا حسب ماقرأت انها افقر مناطق مصر رغم ان بأمكانها ان تصبح عملاق لوجيستي بري وبحري وجوي. عالج الفقر والبطالة هناك وانا اضمن لك اهلها هم من سيحارب الارهابيين قبل وصول القوى الامنية للمشهد !

طب ولما هي المشكلة في الفقر .. ليه في اعداد مش قليلة طلعت من السعودية لداعش . يا راجل ده في مهندس بترول ساب ارامكو وراح اشتغل في حقول داعش و في اوربيين عايشين في نعيم تركو ده وراحو لداعش
صباح الفل

معضم من ينظم لداعش و القاعدة قبلها هم من عوائل متوسطة او مرتفعه الدخل غالباً

في السعودية تم القضاء على القاعدة و بعدها داعش فكرياً و شعبيا و امنياً

الحديث عن الحاضنة الشعبية والتي تقبل بهم او تسكت عنهم وليس الافراد، اتفق ان الافراد تحركهم ايديولوجيا وكراهية وعزلة ثقافية واجتماعية ودينية وغيرها. لكن بالمحصلة التطرف في علم الاجتماع احد اهم اسبابه ان لم يكن اهمها هو الفقر والجهل بالمجمل ولا ارتكان للشواذ عن كل قاعدة.

حديثنا عن سيناء فقط خصوصا حسب ماقرأت انها افقر مناطق مصر رغم ان بأمكانها ان تصبح عملاق لوجيستي بري وبحري وجوي. عالج الفقر والبطالة هناك وانا اضمن لك اهلها هم من سيحارب الارهابيين قبل وصول القوى الامنية للمشهد !

الصعيد افقر منها في مناطق كتير و علي فكرة اقتصاد التهريب كان جايب فلوس بالهبل حرفيا لشمال سيناء فالمنطقة كانت مهمله حكوميا جدا ولا انكر لكن فيها اقتصاد ظل مهول في بيوت في شمال سيناء لمهربين و من حولهم و عربيات ممكن متشوفهاش في مناطق تانيه في مصر

انا مختلف في موضوع الفقر ده لانه نفس المبدا هتلاقي مطروح وقبائل مطروح نفض الاوضاع لكن ليه منتشرت هناك الارهاب مطروح بدو وقبائل نفس التركيبة الخاصه بشمال سيناء و تصلح للمقارنه جدا

الفكرة باختصار انه في موجه جات من قطاع غزه مشايخ عبرو الحدود و بداو ينشرو الفكر المتطرف من بدري و الدولة كانت نايمه وتقدر تدور و تشوف عدد المشايخ الي بداو يزرعو الفكر ده و بعدين المرحله التانيه بدات من 2011 بتنظيم الشباب الي بدا مستعد اصلا و 2013 لما تم ازاحه تنظيم الاخوان الارهابي كانت انطلاقة تالته بس الحمد لله حاليا تم سحقهم عسكريا وسيتم سحقهم فكريا ايضا

معضم من ينظم لداعش و القاعدة قبلها هم من عوائل متوسطة او مرتفعه الدخل غالباً

في السعودية تم القضاء على القاعدة و بعدها داعش فكرياً و شعبيا و امنياً

بالظبط ده الي عايز اقوله انه الفقر مش هو المحرك الاساسي و الا شوف بن لادن او ايمن الظواهري
تجربه السعودية ملهمه جدا في راي في دارسه عملها امير مش فاكر اسمه للاسف هي لتوزيع المنضمين لداعش علي مناطق المملكة هتلاقي انه اغلبهم حسبب عدد السكان النسبه الاغلب كانت من منطقة القصيم بوسط المملكة و هي منطقة مشهوره بالتجارة و مش فقراء نهائيا بالعكس ينظر لهم في المملكة كلها علي انهم اصحاب مال و سلطة كلمه قصيمي في المملكة تعني في الاغلب تاجر معاه فلوس
بس الفكره انه المنطقة دي تركز فيها من بدري مشايخ للصحوة زروعو الفكر المتطرف بين شبابها فبقي سهل اي حد يحرض يلاقي الاف بتمشي ورا تحريضة
المملكة الي عجبني فيها انها قفلت المنبع من فوق منعت اي فكر متطرف يطلع زي ما قال محمد بن سلمان هندمره تدمير فكل واحد منهم ياحط لسانه في بقه يا اتحط هو شخصيا في السجن عندنا في مصر لا لسه قلبنا كيوت شوية

يجب وضع هذه المنظمة الإرهابية في قائمة الإرهاب
جميع من ينتمي لها مرتزقة للدويلة النتوء

سؤال للأخوة المصريين إذا تكرمتم ، هل تم تعويض السكان اللي دمرت بيوتهم ؟
اه..انا مش بقول الكلام دا من الهواء احنا عندنا شقة في العريش مأجرينها و عارف ايه اللي بيحصل حاجة حاجة.
الناس اللي اتهدم بيوتها دا حوالين مطار العريش بعد محاولة استهداف وزير الدفاع و الداخلية و من رفح و بيوت بسيطة من العريش عشان كان عنهم انفاق لغزة و رأس النفق كان جوا بيتهم فادول اتهد بيوتهم + النهم كانوا بيعملوا خط فاضي من اي بيت علي طول الحدود مع غزة و دا خلي بيوت من الشيخ زويد و رفح تتهد.
كل الناس اللي اتهدم بيوتها اخدت تعويضات مالية.
اقولك علي حاجة مضحكة..في ٢٠١٣ كان بداية الحرب علي الارهاب و كدا فا كانوا بيطاردوا عربية جوا العريش في منطقة الزهور ... المنطقة دي صحرا شوية علي بيوت.
المهم دبابة قامت ضربة طلقة فاراحت دانة المدفع دخلت علي شقة واحد في عمارة من الموجودة كسرت الحيطة و بهدلت الشقة. تاني يوم علي طول جالهم مهندسين من الجيش رفعوا الخسائر و ادوهم فلوس و اتأكدوا ان الدانه مأثرتش علي العمارة و صلحوا الاضرار و الناس دول رجعوا لشقتهم طبيعي.
و علي فكرة الناس دول انا اعرفهم شخصيا.

مابلاش نفتح مواضيع حقوق الانسان لانها هتزعل الكل.. انتم احرار🙃

مشكلة شمال سيناء و العريش و رفح هو الخروج فقط.
عشان تدخل شمال سيناء لازم كل ١٠٠ متر كمين يوقف العربية و يفتشها حته حته و يفتشك تفتيش ذاتي و دا انا معاه لانه من مصلحتي.
بس لما بتبقي فيه عربيات بضاعة او خضار...هنا بقا لا.. دي بتاخدلها بتاع يومين عشان تخش عشان بتتفتش حته حته حرفيا.
+ انهم قفلوا كوبري السلام فلازم تعدي من القنطرة عن طريق معديات او الانفاق الجديدة.
الخروج بقا دا صعب جداا..لو انت دخلت العريش و حصلت ساعتها هجمه لقدر الله مش هتقدر تطلع منها الا بأنك تكتب اسمك في قائمة في حاجة كدا شبه مجلس المدينه و تستني ٣ او ٤ ايام لحد ما يسمحولك تخرج منها و في معظم الاوقات عشان تخرج من العريش لازم تستني فيها ٣ ايام و تكون قبلها كاتب اسمك في القائمة

مشكلة شمال سيناء و العريش و رفح هو الخروج فقط.
عشان تدخل شمال سيناء لازم كل ١٠٠ متر كمين يوقف العربية و يفتشها حته حته و يفتشك تفتيش ذاتي و دا انا معاه لانه من مصلحتي.
بس للأسف في غلابة ماتو قبل كدا رغم التفتيشات دي
ماتو بسبب عمليات خاطئةللجيش وبسبب الارهابيين

بس للأسف في غلابة ماتو قبل كدا رغم التفتيشات دي
ماتو بسبب عمليات خاطئةللجيش وبسبب الارهابيين.
الله يرحم جميع الشهداء من المدنيين او العسكريين.

لمه تنتقد هيومن رايتس الغرب وامريكا نبقى نعترف بيها اساسا كمنظمات منصفة يهمها حقوق البشر فعلاا

سؤال للأخوة المصريين إذا تكرمتم ، هل تم تعويض السكان اللي دمرت بيوتهم ؟
اللى ليه ارض والحكومة بتبنى طريق او شىء ومحتاجه ارضه بيتم تعويضه بمبالغ كبيرة فما بالك بمنازل مواطنين
هذا دستور وقوانين لا تستطيع الحكومة تخطيها
ثم ان الجيش والشرطةمحتاجين حب اهل سيناءمش كرههم

بجاوبك بنيابة ((لا)) والي يقول لك انهم عوضوهم كذاب

١٢ الف بيت في سيناء لوحدها كيف يقدر يعوضهم بعدين اغلب اموال الدوله ديون

تحيزك لرأيك حق لك لكن اتهام من يخالفك بالكذب امر مرفوض

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى