اسباب محو تاريخ المقاتلة حلوان300 من يحاول محو تاريخ الصناعات العسكرية

madodedo

عضو
التفاعل
21,444 170 5
فى احد المرات كان احد الأعضاء اعتقد كنت انت يا شكرى Shokry @Shokry ولا كان حد تانى مش فاكر كان عاوز يعرف معلومة عن المقاتلة المصرية حلوان300 فى نقاش فى احد المواضيع هنا فى المنتدى انا كان عندي في حدود 15 مصدر اقدر أقول عليهم نادرين وصعب تلاقيهم على الانترنت بسهولة وكان عدد مشاهداتهم قليل جدا" بخصوص المشروعات العسكرية المصرية لأنى كنت مهوس بالموضوع ده فى فتره من حياتي من 2009 تقريبا" وكنت بتابع كل جديد عنها ونشرت له الفديو كامل لقاء كان مع روسيا اليوم ووعدت العضو ده انى هنشر له معلومات اكتر عن الموضوع لكنى لما رجعت ابتديت الاقى مسح ممنهج ابتدى من سنة 2015 لكل إفادات المهندسين الى كانو شغالين على المشاريع دى والمفاجئة الأكبر ان حتى القاء النادر الى نشرته كان عدد مشاهداته قليل جدا" ونشرته هنا فى المنتدى كان منشور بالكامل كنا بنتناقش امبارح فى موضوع صناعة الطائرات وعاوز اجيب مصادر كان بيشرح الموضوع لقيت كل المصادر ممسوحة وجميع المقابلات الى بتتحدث عن الجانب الفني ممسوحة من كل المواقع ويمكن موجود مصدر او مصدرين فقط بيتحدث فيه المهندسين ان كل المقابلات الى بتتكلم عن الجوانب الفنيه وافادتهم عن المشروع معهم لا يتم اذاعتها ومحوها ولأنى كنت بحفظ بوك مارك المواضيع دي برجع بلاقيها محذوفة السؤال هنا من يحاول محو تاريخ الصناعات العسكرية المصرية من على الانترنت بالرغم من انها كانت متاحة لوقت كبير يعنى مش سر ومن يحارب ظهور المهندسين المحترمين دول علشان يرون جزء من تاريخ مصر سواء ناجح او فاشل مش فارقة ونلاحظ هنا ان الى اتمسح مكنش من rt بس حوالى 15 مصدر يتم بداية محوهم من 2015 لكن الى نبهني ليهم فديو rt والغريب ان احنا كا مصرين تقبلنا فشل المشاريع دى يعنى مفيش سبب ان حد يحول اخفائها لأنه ماضي وعدى وأتمنى لو حد يعرف يجيب ليا الحلقة الكاملة الناس دى قيمه مينفعش ماضيهم يتدفن كده كل الى باقى فى الوقت الحالى مصدرين فقط لحسن الحظ انهم مجمعين الموضوع كله بالتفاصيل مش هنشرهم لحسن يتمسحو هما كمان

جزء من الحلقة

رابط القاء

التعديل الأخير:
ما ادري ليش تذكرت موضوع ناري عن حلوان والقاهرة ايام الساحات( على ما اذكر ماجيك تاتش) . رفعنا للسما حتى كنا نقول بس ناقص نشوف طائرة شبحية من باب وما خفي كان اعظم. بعدها كان الشعور انه فيه حد سحب السلم من تحتنا .....

ما ادري ليش تذكرت موضوع ناري عن حلوان والقاهرة ايام الساحات( على ما اذكر ماجيك تاتش) . رفعنا للسما حتى كنا نقول بس ناقص نشوف طائرة شبحية من باب وما خفي كان اعظم. بعدها كان الشعور انه فيه حد سحب السلم من تحتنا .....
انا كنت بشوف المواضيع دى برضو على الساحات وغيره بس مكنتش مصدق ان ممكن المشاريع دى ترجع تانى وخصوصا" الطائرة لكن انا بحاول افهم ليه بيتم اخفاء الناس دول ومحاربتهم بالشكل ده بالرغم من ان الناس دى عندهم علم محترم جدا" وتسمعهم بيتكلمو فخر بغض النظر عن انهم نجحو او فشلو

الجدع دا الوحيد اللي قال ان السو ٣٥ هتيجي مصر

فى احد المرات كان احد الأعضاء اعتقد كنت انت يا شكرى Shokry @Shokry ولا كان حد تانى مش فاكر كان عاوز يعرف معلومة عن المقاتلة المصرية حلوان300 فى نقاش فى احد المواضيع هنا فى المنتدى انا كان عندي في حدود 15 مصدر اقدر أقول عليهم نادرين وصعب تلاقيهم على الانترنت بسهولة وكان عدد مشاهداتهم قليل جدا" بخصوص المشروعات العسكرية المصرية لأنى كنت مهوس بالموضوع ده فى فتره من حياتي من 2009 تقريبا" وكنت بتابع كل جديد عنها ونشرت له الفديو كامل لقاء كان مع روسيا اليوم ووعدت العضو ده انى هنشر له معلومات اكتر عن الموضوع لكنى لما رجعت ابتديت الاقى مسح ممنهج ابتدى من سنة 2015 لكل إفادات المهندسين الى كانو شغالين على المشاريع دى والمفاجئة الأكبر ان حتى القاء النادر الى نشرته كان عدد مشاهداته قليل جدا" ونشرته هنا فى المنتدى كان منشور بالكامل كنا بنتناقش امبارح فى موضوع صناعة الطائرات وعاوز اجيب مصادر كان بيشرح الموضوع لقيت كل المصادر ممسوحة وجميع المقابلات الى بتتحدث عن الجانب الفني ممسوحة من كل المواقع ويمكن موجود مصدر او مصدرين فقط بيتحدث فيه المهندسين ان كل المقابلات الى بتتكلم عن الجوانب الفنيه وافادتهم عن المشروع معهم لا يتم اذاعتها ومحوها ولأنى كنت بحفظ بوك مارك المواضيع دي برجع بلاقيها محذوفة السؤال هنا من يحاول محو تاريخ الصناعات العسكرية المصرية من على الانترنت بالرغم من انها كانت متاحة لوقت كبير يعنى مش سر ومن يحارب ظهور المهندسين المحترمين دول علشان يرون جزء من تاريخ مصر سواء ناجح او فاشل مش فارقة ونلاحظ هنا ان الى اتمسح مكنش من rt بس حوالى 15 مصدر يتم بداية محوهم من 2015 لكن الى نبهني ليهم فديو rt والغريب ان احنا كا مصرين تقبلنا فشل المشاريع دى يعنى مفيش سبب ان حد يحول اخفائها لأنه ماضي وعدى وأتمنى لو حد يعرف يجيب ليا الحلقة الكاملة الناس دى قيمه مينفعش ماضيهم يتدفن كده كل الى باقى فى الوقت الحالى مصدرين فقط لحسن الحظ انهم مجمعين الموضوع كله بالتفاصيل مش هنشرهم لحسن يتمسحو هما كمان

جزء من الحلقة

رابط القاء

هو مش انا لاني برضه قريت عن الموضوع دا وبدايته و المشروع الاسباني و غيره
بس حتى لو هايحذفوا تفاصيل صناعة حلوان ٣٠٠ مش هايحذفو الجزء دا من التاريخ

المهم احنا نركز هانعمل ايه في المستقبل بدل اجترار امجاد الماضي والعيش عليها

برايي من ذلك الحين وهناك ما يشبه الفيتو على ادخال وتوطين صناعة الطائرات في مصر تخيلوا لوتم انتاج الطائرة ماذا سيكون وضع صناعة الطائرات اليوم لن اقول سننتج طائرة جيل خامس لكن على الاقل لن تكون البلاد عرضة للابتزاز في هذا المجال المهم الفرصة موجودة ويجب ان نتوكل على الله وان تكون الارادة حاضرة وان نضع ارجلنا على اول الطريق

هو مش انا لاني برضه قريت عن الموضوع دا وبدايته و المشروع الاسباني و غيره
بس حتى لو هايحذفوا تفاصيل صناعة حلوان ٣٠٠ مش هايحذفو الجزء دا من التاريخ

المهم احنا نركز هانعمل ايه في المستقبل بدل اجترار امجاد الماضي والعيش عليها
ما هيا دى الغلطة الى كنا بنقع فيها فى كل المشاريع العسكرية المصرية محو تجارب الماضى والبدء من الصفر اكبر غلط حتى لو معلوماتك قديمة لازم ناخد دروس منها

ما هيا دى الغلطة الى كنا بنقع فيها فى كل المشاريع العسكرية محو تجارب الماضى والبدء من الصفر اكبر غلط حت لو معلوماتك قديمة لازم ناخد دروس منها
محدش بيبتدي من الصفر والدليل نقل تكنولوجيا موجودة بالفعل زي الابرامز و الميكو و الجويند والتي ٩٠ والكى ٨ وغيرهم

الفكرة ان حلوان ٣٠٠ جيل تالت..يعني تختلف تكنولوجيا عن الجيل الرابع ++ بشكل جذري

لو كنا كملنا كان مكمن نتطور و نوصل لحاجة كويسة لكن دا محصلش ولو بنيت عليها في ٢٠٢١ فانت كده بتبتدي من الصفر والافضل انتاج مشترك مع روسيا او الصين لغاية اما الصناعات التكميلية تشد حيلها وبعدها تستقل

جزء من الحلقة

رابط القاء

سيبك من محاولات الماضي كنا وكانو وبص للحاضر والمستقبل
التجربه الاماراتيه تجربه عظيمه للتصنيع العسكري بدأو من حيث انتهي منه الاخرون
وافتكر اي قطاع عام في مصر مش هيحقق اللي انت عايزه

عودة
أعلى