السيسي: مصر لديها قوات مسلحة تعد من أقوى الجيوش في المنطقة (فيديو)

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
نعم بالنسبه الزجزاج هم يقولون انه مختلف عن hy4 بل انه احدث حتي.
والكسوسيت موجود من زمان. ماذا فعلنا معه لا اعلم الصراحه. هل هندسناه عسكرياً!؟؟؟ لا اعلم. ولكن مما وجدته. شيء غريب وهو انا سلاح الدفاع الساحلي هو من الاسلحه السريه في الجيش جداً. ولكن عندما تجد صلته بالصواريخ تعلم لما هو سري. و واضح ان مصر دايسه فيه جامد جدا. لانه سلاح استراتيجي ايضا. فالتعقل هذا السلاح ليس لاسرائيل لاي حال من الاحوال. بل هو كان لردع ما هو اكبر من اسراءيل واي هجوم من البحر.
اعلم او اعتقد انه هناك مشاريع طبعا لكروز وبحري ايضا ونحاول دخول عالم السوبرسونيك. ولكن وضحلي نقطه مو الاطلاق من المركبات و المركبات الانزلاقيه اكثر لو سمحت...!!؟؟
انا لقيت
نعم بالنسبه الزجزاج هم يقولون انه مختلف عن hy4 بل انه احدث حتي.
والكسوسيت موجود من زمان. ماذا فعلنا معه لا اعلم الصراحه. هل هندسناه عسكرياً!؟؟؟ لا اعلم. ولكن مما وجدته. شيء غريب وهو انا سلاح الدفاع الساحلي هو من الاسلحه السريه في الجيش جداً. ولكن عندما تجد صلته بالصواريخ تعلم لما هو سري. و واضح ان مصر دايسه فيه جامد جدا. لانه سلاح استراتيجي ايضا. فالتعقل هذا السلاح ليس لاسرائيل لاي حال من الاحوال. بل هو كان لردع ما هو اكبر من اسراءيل واي هجوم من البحر.
اعلم او اعتقد انه هناك مشاريع طبعا لكروز وبحري ايضا ونحاول دخول عالم السوبرسونيك. ولكن وضحلي نقطه مو الاطلاق من المركبات و المركبات الانزلاقيه اكثر لو سمحت...!!؟؟
بالنسبة لتقنية RV لقيت بحث عنها في موقع الكلية الفنية العسكرية سنة 2017 ودة منشور فأكيد فية حاجات احدث بكتير

لو اتشم عنك خبر هيعملو معاك زى ما عملو فى حلوان300 هيعملو معاك زى ما اتعمل فى صدام حسين وانا كنت مشارك فديوهات فى موضوع بتشرح عملو ايه بالظبط علشان يقتلو برامج العراق العسكرية كلها
مشاركة في الموضوع 'فيديوهات لقاء مع د.يسرى ابو شادى كبير مفتشي الوكالة الدولية للطاقة الذرية الاسبق واسرار ومعلومات من عام 1984 الى عام2009 متجدد' https://defense-arab.com/vb/threads/158889/post-3973828
امال انت فاكر مصر بتعمل كده ليه. وليه من المقولات التي يستهزء بها الكثيرون وهي ما خفي كان اعظم.
طبعا احنا اتعلمنا بالدم. عشان كده ينسو اي اعلان عن اي شيء. الاعلان فقط وقت الاستخدام. ساعتها هيعرفو كويس. ده غير برضه الاشاعات والمعلومات المسربه حول برامجنا الصاروخيه بكافه انواعها. وغير طبعا ما استطاعو الحصول عليه من معلومات مخابراتيه ما هما برضه ما بيلعبوش بس احنا مش هنسمك حد حاجه علينا. وهنفضل نقول حلل و مكرونه لغايه الاخر.

حقيقي ومشروع الزجزاج مختلف عن الصاروخ hy-4 وفية مشاريع تانية منهم مشروع هندسة عكسية لصاروخ اكسويست الفرنسي ومصر عندها هدف توصل لمدي 500 كم غير مشاريع الكروز ومشاريع السوبر سونيك حتي الصواريخ البالستية شغالين علي تقنيات re entry vehicle و MIRV ومش بعيد كمان علي المركبات الانزلاقية عموما مع افتتاح العاصمة العالم كلة هيشوف عرض عسكري وأسلحة جديدة في مصر
هو امتي افتتاح العاصمة الادارية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى