صحيفة: مصر تفتح باب التفاهم مع تركيا في شرق المتوسط

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
الاتراك بيحشدو من اسبوعين في ليبيا سحبو مين؟!
لا الصراحه معنديش فكره عن الموضوع ده... ال اعرفه انه تم سحب مرتزقه سوريون كثر من ليبيا وبدايتاً وقت حرب القوقاز ثم سحبو الباقي.
اما اليونانيون فنعم يكرهون الاتراك. ولكن الاتحاد الاوروبي يدفع باتجاه تسويه الامور وتعويض الاتراك.
هذا والله اعلم. قد اكون مخطيء اخ ازوريس
ههههههه. وبراحه عليا يا اخي. احنا بنستزيد من بعض

لا الصراحه معنديش فكره عن الموضوع ده... ال اعرفه انه تم سحب مرتزقه سوريون كثر من ليبيا وبدايتاً وقت حرب القوقاز ثم سحبو الباقي.
اما اليونانيون فنعم يكرهون الاتراك. ولكن الاتحاد الاوروبي يدفع باتجاه تسويه الامور وتعويض الاتراك.
هذا والله اعلم. قد اكون مخطيء اخ ازوريس
ههههههه. وبراحه عليا يا اخي. احنا بنستزيد من بعض
لاياعم متزعلش رد عليا خاص بس

ايوه هيتجنبك مؤقتا بس مصر مصر لاتملك ان تعطيهم شئ تعرف
ترسيم مصري تركي بالمخالفه للقانون الدولي ده معاناه ايه ؟
معظم الحقول اللي اكتشفتها مش بتاعتك والشركات هتطالبك بتعويض
خساره الدعم الاوروبي مفيش شركه هتيجي ترسم عندك لو تقراء بنود الاتفاقيه هتعرف قصدي اقراؤها وقولي رايك وسيبك من هجص الاتراك
لا. لا. انت فهمتني خطاء. طبعا انا فاهم ال في الاتفاقيه. وان مصر لو قسمت معاهم يبقي ما ينفعش.
لا اخي. اقصد تقسيم يوناني تركي خالص. وليس تركي مصري.
فاي تقسيم تركي مصري يفسد كل ما فعلناه. لكن المقصد هنا او الرساله ان الباب مفتوح فيما يخص التقسيم التركي اليوناني
ولكن ترسيم مصر مع اليونان في هذه المرحله يحرم الاتراك من اي نقطه غاز.
الفكره في اعطاء فرصه للاتراك للتفاهم مع اليونانين مش اكتر.
ياريت تبقي قريت ان اصدي ايه

لا. لا. انت فهمتني خطاء. طبعا انا فاهم ال في الاتفاقيه. وان مصر لو قسمت معاهم يبقي ما ينفعش.
لا اخي. اقصد تقسيم يوناني تركي خالص. وليس تركي مصري.
فاي تقسيم تركي مصري يفسد كل ما فعلناه. لكن المقصد هنا او الرساله ان الباب مفتوح فيما يخص التقسيم التركي اليوناني
ولكن ترسيم مصر مع اليونان في هذه المرحله يحرك الاتراك من اي نقطه غاز.
الفكره في اعطاء فرصه للاتراك للتفاهم مع اليونانين مش اكتر.
ياريت تبقي قريت ان اصدي ايه
وده اللي مصر قالته لاتراك من الاول حلو مشكلتكم مع اليونان ملناش دعوه اليونانيين بيكرهو الاتراك شعبيا قبل رسميا اي حكومه هتتنازل لتركيا هتشال كده فهمتك اصل ترسيم مصري تركي fatal mistake

وده اللي مصر قالته لاتراك من الاول حلو مشكلتكم مع اليونان ملناش دعوه اليونانيين بيكرهو الاتراك شعبيا قبل رسميا اي حكومه هتتنازل لتركيا هتشال كده فهمتك اصل ترسيم مصري تركي fatal mistake
ياسيدي. هما جم وطلبو لقاء و طلبنا الاول بوادر حسن نيه. وهما نفذو والله و في بؤهم جزمه اقسم بالله. وهما مع الاتحاد الاوروبي بيحاولو للوصول لاتفاق مع اليونان. والجزمه في بؤهم برضه خلي بالك. وبيستعطفو الكل الان والاتحاد الاوروبي بيقول اليونان معلش ارملهم عضمه عشان يخرسو. ما بيني وبينك برضه. الاتراك اتشلحو خالص. اطول سواحل علي المتوسط ولا متر مكعب واحد غاز. حاجه تشل يعني.
طيب ماشي. تعالي خود حسنه. بس وانت مودب. ومحل جميع القضايا العالقه وتتعلم الادب. كل المطلوب منك ان ترفع ايدك عنهم شويه. ما انت مجراء اليونان عليهم. وانت فعلا كنت مستعد للتدخل عسكرياً مع اليونان علي فكره. وديه رساله وصلت للاتراك واليونانيين. حاول الاتراك استخدام العجرفه ولغه القوه بتاعتهم وكان المحصله ايه. خدو علي وشهم. هو جاي يقولك ان مستعد احب معاك كل شيء. وده بالضغط من الدوله العميقه التركيه علي فكره. و واحده واحده هتلاقي الموضوع لتحل ولو حتي موقتنا. سيتجه الاتراك الي التوسع في اي مكان الا عندنا هنا او ينتظرو وقعه ليك. غير كده مفيش تدخل
طيب اقولك حاجه. كان المفترض ان تتدخل تركيا في موضوع اثيوبيا. وما وجودها في القرن ااافريقي الا لهذه السفالات. وهانشوف الفتره ال جايه. اهو اثيوبيا ابتدئ حسابها. المفترض الاتراك يتخلو سياسياً في الاول ومن ثم تتطور الاحداث.
ما اعتقده ان السيسي اللع اثيوبيا لمو اخذه الاندر. فحتي الاتراك هيبعوهم. من الاخر

مصر لن ترضي علي تركيا في وجود النظام الحالي التركي ابدا
مفيش رضا اصلا ممكن تبريد الصراع بشروط الاستغناء عن الإخوان والقنوات بتاعتهم وعشان كدة الإخوان حاسين أنهم هيتباعو

الفكرة أن الاتفاقية دية ضد قانون الأمم المتحدة ومصر بالفعل وقعت ترسيم حدود مع اليونان ثالثا مستحيل يبقي فية تقارب بين مصر وتركيا طالما هيا مستضيفة حركات إرهابية عندها وقنوات ممولة ضد مصر
قامت بمصالحة مع قطر وجاء وزير المالية القطري للقاهرة مع ان الحكومة المصرية كانت تقول ان قطر دولة إرهابية وتضم إرهابيين وكلام من اياه 😂

قامت بمصالحة مع قطر وجاء وزير المالية القطري للقاهرة مع ان الحكومة المصرية كانت تقول ان قطر دولة إرهابية وتضم إرهابيين وكلام من اياه 😂
اه ومصر برده علي لسان وزير خارجيتها قال ان مصر ليها شروط والتزام قطر بالشروط قيد الرصد ولازم قطر تلتزم بالشروط علشان المصالحه تكمل ؟!

ايوا مثل ا
مفيش رضا اصلا ممكن تبريد الصراع بشروط الاستغناء عن الإخوان والقنوات بتاعتهم وعشان كدة الإخوان حاسين أنهم هيتباعو
ايوا مثلما فعلت قطر بالاستغناء عن الارهابيين لكي تعيد بعض العلاقات مع مصر ههه

يجب أن ان تعرف ان السياسة مصالح والنظام المصري قد تجده يعيد العلاقات مع تركيا في دقيقة ويتغير كلام أحمد موسى وعمرو أديب 180 درجة

ايوا مثل ا

ايوا مثلما فعلت قطر بالاستغناء عن الارهابيين لكي تعيد بعض العلاقات مع مصر ههه

يجب أن ان تعرف ان السياسة مصالح والنظام المصري قد تجده يعيد العلاقات مع تركيا في دقيقة ويتغير كلام أحمد موسى وعمرو أديب 180 درجة
مصر طالبه من قطر تسليم مطلوبين

ده رايك بس مصر طالباهم بالاسم وبتقول ان قطر لازم تسلمهم علشان المصالحه تكمل مصر مش هتصالح لاتركيا ولاقطر
قلت لك انها السياسة.. الدول الخليجية كان لديها 14 شرط تقريبا، المصالحة مع قطر، أهمها قفل قناة الجزيرة. ولم ينفذ اي شرط منها وتمت المصالحة.

قلت لك انها السياسة.. الدول الخليجية كان لديها 14 شرط تقريبا، المصالحة مع قطر، أهمها قفل قناة الجزيرة. ولم ينفذ اي شرط منها وتمت المصالحة.
انا بتكلم علي مصر ليها مطالب وشروط وده كلام وزير خارجيه قطر نفسه الموضوع لسه مخلصش وممكن يرجع اسواء من الاول كمان بالنسبه لمصر

ومين قابله من الحكومة المصرية في المطار؟
😂😂😂

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى