مصر طرحت مناقصة لتصنيع طائرات بدون طيار مسلحة ثقيلة

انا من رأيي ندرس العروض بتأني
وخاصة العرض الاميركي ولو معجبناش كلامهم يفتح الله

انا من رأيي ندرس العروض بتأني
وخاصة العرض الاميركي ولو معجبناش كلامهم يفتح الله

مشاهدة المرفق 348838
هما اتنين هيوافقو يتعاملون معاك الصين وإيطاليا فقط الباقي بيزعلو علي طول إنما دول مهما حصل يوجد مصالح مشتركه بكل شي وليس تسليح فقط ولنا بالمانيا مثال حجم استثمارات سيمنز حتي الان وصل إلي مع حساب القطار الكهربي والطاقه بأنواعها المختلفة أكثر من 25 مليار دولار نصيب الطاقه الكهربيه فقط 15 مليار

هما اتنين هيوافقو يتعاملون معاك الصين وإيطاليا فقط الباقي بيزعلو علي طول إنما دول مهما حصل يوجد مصالح مشتركه بكل شي وليس تسليح فقط ولنا بالمانيا مثال حجم استثمارات سيمنز حتي الان وصل إلي مع حساب القطار الكهربي والطاقه بأنواعها المختلفة أكثر من 25 مليار دولار نصيب الطاقه الكهربيه فقط 15 مليار
اخي الفاضل
من رأيي ان العرض الصيني الوحيد الذي له افضليه
الصينيين مرنيين وحتاخد منهم نسبة نقل تقنية محترمة وتوطين صناعة ذخائر وكل اللي انتا عاوزه وبالمواصفات التي تطلبها حتي ولو حبيت تطعمها بتقنيات غربية مش حيمانعوا ومن غير خوف انهم يمنعوا عنك شئ حتي لو مختلف سياسيا معاهم
اما الطليانه مهما ابدو من حسن النوايا سيظلوا غير مأمون جانبهم
لانه للاسف من الواضح ان قضية ريجيني ستظل محل للتجاذبات والمزايدات السياسية الداخلية الايطالية و محل شد وجذب بيننا وبينهم لفترة طويلة
اما بالنسبة للامريكان فانا كنت بهزر
دا لو حيدوهالنا ببلاش يفتح الله

ياريت لو حد من الاخوة يقدر يتكرم علينا ويشترى المقال بالكامل لانو اكيد هيكون فى تفاصيل زيادة

اي مقال مدفوع معانته كله خرررط. يمكن janes فقط في عالم الدفاع هي من تنشر اخبار ذات مصادقيه وموثوقه. انا ممكن االف خبر الحين واعطيه الصحيفه هذي وادفع كم دولار واخليهم ينشروه.

اي مقال مدفوع معانته كله خرررط. يمكن janes فقط في عالم الدفاع هي من تنشر اخبار ذات مصادقيه وموثوقه. انا ممكن االف خبر الحين واعطيه الصحيفه هذي وادفع كم دولار واخليهم ينشروه.
اعتقد اللي بيحدد هذا الامر هو الدافع
يعني الكاتب هيستفاد ايه مثلا من مقال زي دا

ده مش اول مقال أو موضوع يتكلم عن الموضوع ده وسبق أن إيطاليا عرضت علي مصر درونات أيضا حتي لو اعتقادك أن janes مصادر ذات مصداقيه فأنا متابعهم علي تويتر. ويقومون بنقل اخبار من صحف اخري والأمر لا يستدعي أن حضرتك تتنازل وتنتقد المصدر ممكن تغلق الموضوع لعدم وجود مصدر محترم غيرjanes للموضوع🙋

اعتقد اللي بيحدد هذا الامر هو الدافع
يعني الكاتب هيستفاد ايه مثلا من مقال زي دا
هذي الصحيفه نسخه من تاكتكل ريبورت. اخبارها غير دقيقه ابدا وهدفها مادي بحت. سبق وان نشرت مئات الاخبار المفبركه.

ده مش اول مقال أو موضوع يتكلم عن الموضوع ده وسبق أن إيطاليا عرضت علي مصر درونات أيضا حتي لو اعتقادك أن janes مصادر ذات مصداقيه فأنا متابعهم علي تويتر. ويقومون بنقل اخبار من صحف اخري والأمر لا يستدعي أن حضرتك تتنازل وتنتقد المصدر ممكن تغلق الموضوع لعدم وجود مصدر محترم غيرjanes للموضوع🙋

شكرا على المشاركه...تقدر ترجع مكانك دلوقتي.

أكيد Janes مصداقية أعلى ..بس أظن الموضوع مش خيالى عشان يبقى فبركة كاتب ..شره مصر التسليحى واضح , المنتدى كله أخبار صفقات و تسليمات. منتدى الصفقات المصرى :ROFLMAO: :ROFLMAO:

أكيد Janes مصداقية أعلى ..بس أظن الموضوع مش خيالى عشان يبقى فبركة كاتب ..شره مصر التسليحى واضح , المنتدى كله أخبار صفقات و تسليمات. منتدى الصفقات المصرى :ROFLMAO: :ROFLMAO:

الموضوع متوقع بالطبع ليس خيالي. فقط تطرقت للمصدر انه ليس من المصادر الموثوقه ابدا ومعروف بالتأليف والفبركه والهدف مادي بحت.

بالتوفيق لجيشنا ... رئي نستثمر مع الصين حتي لو كانت تقنيات أقل لكن مناقصة هذه الطائرات وإنتاجها بأعداد جيدة بجانب المشروع مع بيلا روسيا طائرات انتحارية وغيرها سيتكامل المشروعان ونكتسب خبرات وتطوين تقنيات وقطع غيار وزخائر متجانسة .. بعيداً عن أوروبا ووجهها القبيح الذي ستستخدمه في أي وقت

الأمر الأخر تكون هذه المناقصة باب أخر لتعاون أكبر مع الصين لتوطين بعض التقنيات والتسليح وأهمها علي الأطلاق كروز جوي وبحري يتم دمجه علي القطع البحرية غواصات فرقاطات وكذلك علي المقاتلات

أضف علي ذلك مشروع الكروز اليوناني تقارب كبير بيننا علي كافة المستويات يبقي نحاول فتح هذا الملف بقوة وندمج بين اليوناني والصيني الأمر الأخر بعد الكروز توطين منظومة صواريخ باليستية متطورة وراجمات محترمة بعيداً عن منظومات صقر التي بالخدمة الصين تمتلك منظومات متعددة وقوية من الراجمات والصواريخ الباليستية نوطن راجمات
WS مثلاً توطين كامل للمنظومة

أعتقد هذه أهم التقنيات المطلوبة من الصين في الوقت الحالي . طائرات بدون طيار ... صاروخ كروز بحري وجوي لمختلف الإستخدامات .. منظومة راجمات وصواريخ باليستية متوسطة المدي ..

عودة
أعلى